Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Efter provkörningen av gamla modellen R1 från 2014 och den nya 2015 upplevde jag den nya som bra mycket hårigare och vassare i motorn. Stor skillnad. Vad det ger i prestanda eller hur svårkört det blir med så mycket effekt när man ger fullt är en annan sak.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag ger tidningarna 0 i betyg... Det är många år sen jag slutade bry mig om vad de skriver.
Här är ett praktexempel:
Mv agusta f4 har inte samma fina kurvtagningsförmåga och styrprecision som BMW, bla bla bla, vi kör låga 48 tider på Anderstorp :va:död, jag kör 40 blankt med en sleten R1 från 2007 , dvs 7 sekunder snabbare per varv. Att diskutera hojens styrgeneskaper i så lågt tempo är patetiskt. Jag kan nog köra ett helt varv med en hand på styret genom alla kurvor i det tempot, och de skall avgöra vilken hoj som är årets roadracing hoj. hahaha, störtlöjligt.
Sen kan jag bara säga att en 10 år gammal mc har ingenting att hämta mot dagens fina hojar från BMV, Aprilia, Yamaha och Kawasaki. Min R1 från 2007/08 står still jämfört mot BMW när man passerar 200km/h.
Min hoj var riktigt grym 2008 men idag,,,hualien vad det har hänt mycket.
Jörgen Fuchs körde faktiskt 2.03 med en STANDARD BMW på BRNO, det fixar man inte med en hoj från 2009 och bakåt.( det är 2 sekunder långsammare än WSBK)
Längtar tills jag har råd och köpa nya R1 , i mina ögon är Yamaha den bästa hojen och det räcker för mig :)

Detta var det bästa jag läst på mycket länge - Bra skrivet :tummenupp
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
R1 2004 till 20014 är det minimal skillnad på i ren acceleration,väl uppe i fart så brukar faktiskt 07/08 modellen vara den som drar bäst.
09-14 har klart bättre drag från lägre varv.
Men att jämföra en BMW från 2012, eller Kawasaki 2014 så står verkligen min cykel still.
Jag har 170 hk på bakhjulet och i samma bänk levererar en BMW 184 hk.
Jag har många roadracing polare som har BMW och Kawasaki och när man kommer ut på Anderstorps rakträcka så blir det en lucka på ca 25m. Kör vi sen i utlandet där man får lov och låta lite så är skillnaden ännu större, ca 50 m per rakträcka tappar jag i BRNO eller MOST . Då kan jag tillägga att jag har gott om killen på yttern på väg ut ur sväng men på ren kraft så passerar han mig lekande lätt.
Skitjobbigt, men faktiskt jäkligt kul när man kör ifrån dem i svängarna.
Blir lite Rossi /Stoner känsla :hihi:hihi
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag älskar tidningen Bike och uppskattar all hård arbete och tid dom lägger ner :tummenupp
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Hej!
En fråga till någon kunnig:
Vad är avgasrörsdistans? Det finns som tillbehör till R1:an på Yamahas hemsida, men vad är dess funktion?
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Försöker läsa på vad som skiljer 2015 R1 vs 2015 S1000RR... hittade en bra artikel om Rettans elektronik här.

Kan man säga att Slide Control System som jobbar med TC minimerar fast kanske inte eliminerar helt risken för highsiders? Eller tänker jag fel?

Ny R1 skulle för övrigt inte kännas dumt alls faktiskt... :kär
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Försöker läsa på vad som skiljer 2015 R1 vs 2015 S1000RR... hittade en bra artikel om Rettans elektronik här.

Kan man säga att Slide Control System som jobbar med TC minimerar fast kanske inte eliminerar helt risken för highsiders? Eller tänker jag fel?

Ny R1 skulle för övrigt inte kännas dumt alls faktiskt... :kär

Tack! Den artikeln skall jag läsa i sängen inatt. Mmm... :kär

Ingen elektronik kan väl skydda föraren helt från den egna idiotin? Möjligen minska risken att man får årets Darwin Award, men inte eliminera den helt.

Klart du skall ha en flång ny R1:a! Köp en R1M, kör in den mjukt och sälj den sedan billigt till mig, racekittad och klar. :hej
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Tack! Den artikeln skall jag läsa i sängen inatt. Mmm... :kär

Ingen elektronik kan väl skydda föraren helt från den egna idiotin? Möjligen minska risken att man får årets Darwin Award, men inte eliminera den helt.

Klart du skall ha en flång ny R1:a! Köp en R1M, kör in den mjukt och sälj den sedan billigt till mig, racekittad och klar. :hej

Självklart beställer jag en M och säljer billigt, dra ett PM bara var jag ska parkera den åt dig när den är inkörd & servad!

Fast... det finns väl ingen M kvar till salu i Sverige...?

Däremot finns 1 st R1 kvar i lager i Stockholm... eller vänta nu, nä den såldes visst idag hehe... :D
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Däremot finns 1 st R1 kvar i lager i Stockholm... eller vänta nu, nä den såldes visst idag hehe... :D

Grattis! Upp med en porrig bild! :tummenupp

Här i stan fick de in en blå och en röd. Den blå såldes nyligen, jag såg den ute på vägen i lördags. Den röda stod kvar förra veckan.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Grattis!
Du är nu ägare till en helt fantastisk sporthoj. Har kört min 410 mil nu, och är så jäkla nöjd.
Elektroniken kommer till sin fulla rätt först då man pressar på på en bana. Visst, LIF och TCS hjälper ju till även på vägen ibland.... :D
Den är fantastiskt lättkörd på bana. Inte minst för en amatör och nybörjare som mig. :yoparty
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Någon som vet hur många R1:eek:r som sålts i Sverige?
R1M verkar vara 11st sålda.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack, porrbild kommer. :tuttar Ska bara skruvas på lite godis först, Akra, singelcuts & racefotpinnar mm...

Om jag inte hade varit så förälskad i min -12:a så hade jag varit mycket, mycket mer avundsjuk. Nu är jag bara mycket avundsjuk. ;)
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Grattis!
Du är nu ägare till en helt fantastisk sporthoj. Har kört min 410 mil nu, och är så jäkla nöjd.
Elektroniken kommer till sin fulla rätt först då man pressar på på en bana. Visst, LIF och TCS hjälper ju till även på vägen ibland.... :D
Den är fantastiskt lättkörd på bana. Inte minst för en amatör och nybörjare som mig. :yoparty

Tack! Kul att höra att du är nöjd! Ska försöka lägga några mil innan säsongen är över för att komma underfund med hur den beter sig... grenslar Odjuret med respekt...
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Har en R1år 15 på G! Har även tittat på ett SC Project slipon! Nån som hört R1an med sliponet i verklighet? Tror jag behåller katten och byter endast slutburken, men vore kul att få ett utlåtande! Låter galet högt på youtube, dock verkar de vara utan katt!

Nån som kan uttala sig?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top