Allt om platt-TV & hembio!

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
En panasonic TX-37LXD85F för 10500kr lär du inte bli besviken på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=297316 den är dock 3500kr dyrare ungefär än vad du skrev att du vill hålla dig till. Att välja någon av Sonys 37" är bra oxå och du blir nog intebesviken på en sådan heller. Sharp är likvärdig med sony som dom går bar oxå.

Men sen rekomenderar jag att inte titta på några andra märken, utan håll dig till dom 3 märkena.

Sen brukar jag oxå skriva

"Du gör en sämre affär om du köper en TV för 7000kr som du blir missnöjd med efter ett tag än om du köper en tv för 10 000kr som du blir nöjd med"

Om inte Plasma är helt uteslutet för dig så kan jag rekomendera dig att fundera på denna 37-PX80
Tackar! Jag ska spana in dessa modeller och jämföra och begrunda. Som sagt så lägger jag mig hellre runt 10 000:- om man nu får en betydligt mer prisvärd då, än att ge 7000:- för en som man blir missnöjd med.

Sen tycker jag man känner sig lite blåst oavsett vilken 37" man köper eftersom man verkar få ge minst lika mycket som för samma modell i 40" eller 42", men det får man väl leva med.

Jag har fått för mig att det är en LCD jag ska ha eftersom den enbart kommer vara kopplad till datorn. Mestadels kolla på serier och nån film då och då samt surf och lite halvslött jobbande i soffan. Någon antennkabel äger jag inte så hur den hanterar tv-signaler är ganska ointressant.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tackar! Jag ska spana in dessa modeller och jämföra och begrunda. Som sagt så lägger jag mig hellre runt 10 000:- om man nu får en betydligt mer prisvärd då, än att ge 7000:- för en som man blir missnöjd med.

Sen tycker jag man känner sig lite blåst oavsett vilken 37" man köper eftersom man verkar få ge minst lika mycket som för samma modell i 40" eller 42", men det får man väl leva med.

Jag har fått för mig att det är en LCD jag ska ha eftersom den enbart kommer vara kopplad till datorn. Mestadels kolla på serier och nån film då och då samt surf och lite halvslött jobbande i soffan. Någon antennkabel äger jag inte så hur den hanterar tv-signaler är ganska ointressant.
Om du ska använda TV till dom där sakerna så är det absolut en Plasma du ska ha, absolut inte titta på en LCD.

Serier som finns ute på nätet är oftast i läg upplösning 640x480 (480p) eller lägre, det finns vissa som är i 720p oxå, filmer som .AVI mfl ligger oxå på max 480p, DVD filmer ligger på 576p.
Om du ska surfa lite och jobba lite på datorn så kan du ha vilken upplösning du vill på datorn, men TV skalar om så det ser ut som du kör tex 1920x1080. Detta betyder inte att det blir någon märkbar sämre bild.

#Med en plasma så får du en mer natur trogen bild, bra svärta, och inga genomlysningar i mörka partier.

#Lätt att få till en bild som hamnar på ca: 6500kelvin (det är i den färgskalan all film spelas in i), och det är därför man ska sträva efter att få 6500kelvin på sin bild visare.

#Stirra dig inte blind på upplösningen, då det är bara en bråkdel av vad som gör en bild bra.

#Tänk oxå på att detta är vad JAG tycker och vad mina erfarenheter säger

Har du funderingar, fråga på

Uffe

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Framför allt HDTV, funderar på en PS3, datorskärm ibland.
NU ska jag propagera för plasma igen

För hdtv behöver du inte en fullhd LCD. Plasma fungerar lika bra om inte bättre :D

PLasma fungerar bra till PS3 oxå. Vill du utnyttka 1080p på din PS3 och 40" så måste du sitta ganska prick 2 meter från TV för att se "1080p" Annars ser du inte 1080p

Plasma fungerar bra till dataskärm oxå

Varför köpa en TV för 12000kr när du kan få en så mkt bättre för 8660kr inkl frakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279067

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
NU ska jag propagera för plasma igen

För hdtv behöver du inte en fullhd LCD. Plasma fungerar lika bra om inte bättre :D

PLasma fungerar bra till PS3 oxå. Vill du utnyttka 1080p på din PS3 och 40" så måste du sitta ganska prick 2 meter från TV för att se "1080p" Annars ser du inte 1080p

Plasma fungerar bra till dataskärm oxå

Varför köpa en TV för 12000kr när du kan få en så mkt bättre för 8660kr inkl frakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279067

Av samma anledning som jag inte skulle köpa en hoj med förgasare, gammal teknik som blivit ersatt av en ny bättre.
Jag vill inte ha "fungerar" utan det ska vara bra, jävligt bra. Max 15k, tittar på fotboll så 100hz är viktigt, blu-ray lär det väl bli på PS3.
Har en liten lägenhet så inte 2 men 3,5 kanske..

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Av samma anledning som jag inte skulle köpa en hoj med förgasare, gammal teknik som blivit ersatt av en ny bättre.
Jag vill inte ha "fungerar" utan det ska vara bra, jävligt bra. Max 15k, tittar på fotboll så 100hz är viktigt, blu-ray lär det väl bli på PS3.
Har en liten lägenhet så inte 2 men 3,5 kanske..

Nja, du kan väl inte mena det du skriver att LCD är nyare, det fanns ju lcd skärmar till datorer för herrans många år sedan, innan "platt tv" började komma. Men strunta i det.

Men att du skriver att LCD är bättre, säg mig då EN sak som är bättre med en LCD än en plasma som handlar om bildvisning.

Du säger att du vill en TV som ska vara bra, jävligt bra, menar du då jävligt bra bild eller är det nå annat du menar. 100hz har dom flesta plasmor. itter du 3.5 meter från en 40" så ser du ingen skillnad mellan full hd, HD eller vanliga dvd filmer, utan filmer i fullhd/hd kommer bara du se att färgernar är bättre typ. Så en l¨åg uppläöst TV skulle räcka egentligen.

Nä, plasma har inte varit lika starka som den är nu

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Har under året vid två tillfällen köpt inspelningsbar DVD/HDD från Samsung med 250GB som jag båda lämnat tillbaka då bilden vid uppspelning hackat så man blir galen. Vill gärna ha en inspelningsbar hårddisk men är detta ett fenomen som man får vänta sig av dessa maskiner så kan jag ge upp idén? Om inte så undrar jag om någon kan rekommendera någon maskin för max 3500 kr på minst 160gb som inte hackar?

På min maskin kan jag ställa in vilken kvalitet inspelnignen skall ha (hög kvalitet = få timmar, låg kvalitet = många timmar), det är inte så att du ställt in den på tvärsunkoläget och att det är därför bilden är så dålig?

Jag har inga problem som helst med min Sony 160gb.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om du ska använda TV till dom där sakerna så är det absolut en Plasma du ska ha, absolut inte titta på en LCD.

Serier som finns ute på nätet är oftast i läg upplösning 640x480 (480p) eller lägre, det finns vissa som är i 720p oxå, filmer som .AVI mfl ligger oxå på max 480p, DVD filmer ligger på 576p.
Om du ska surfa lite och jobba lite på datorn så kan du ha vilken upplösning du vill på datorn, men TV skalar om så det ser ut som du kör tex 1920x1080. Detta betyder inte att det blir någon märkbar sämre bild.

#Med en plasma så får du en mer natur trogen bild, bra svärta, och inga genomlysningar i mörka partier.

#Lätt att få till en bild som hamnar på ca: 6500kelvin (det är i den färgskalan all film spelas in i), och det är därför man ska sträva efter att få 6500kelvin på sin bild visare.

#Stirra dig inte blind på upplösningen, då det är bara en bråkdel av vad som gör en bild bra.

#Tänk oxå på att detta är vad JAG tycker och vad mina erfarenheter säger

Har du funderingar, fråga på

Uffe
Att plasma bör vara bättre för serier med tanke på deras ofta låga upplösning har jag också tänkt på. Däremot så börjar det ju släppas allt mer i 720p så det känns som att det mesta snart kommer finnas i det.

Jag ska hur som helst lyda ditt råd och spana in PX80 också. Jag var lite sent ute så butikerna hade hunnit stänga idag, men i nästa vecka ska jag ta mig en titt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
720p är ju inte nå problem för en plasma heller, då den lägsta upplösningen är 768p.

För 12500kr så får du en full hd plasma som är helt OK. Då behöver du inte tänka på upplösningen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292575

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nja, du kan väl inte mena det du skriver att LCD är nyare, det fanns ju lcd skärmar till datorer för herrans många år sedan, innan "platt tv" började komma. Men strunta i det.

Men att du skriver att LCD är bättre, säg mig då EN sak som är bättre med en LCD än en plasma som handlar om bildvisning.

Du säger att du vill en TV som ska vara bra, jävligt bra, menar du då jävligt bra bild eller är det nå annat du menar. 100hz har dom flesta plasmor. itter du 3.5 meter från en 40" så ser du ingen skillnad mellan full hd, HD eller vanliga dvd filmer, utan filmer i fullhd/hd kommer bara du se att färgernar är bättre typ. Så en l¨åg uppläöst TV skulle räcka egentligen.

Nä, plasma har inte varit lika starka som den är nu

Ursäkta att man lägger sig i, men..

Han ville köra sin framtida PS3:a på den, är det inte dumt att rekommendera plasma då?:va
Eller har de löst problemet med fastbränd bild?
Mycket statisk bild/text på tvspel om man lirar en helg i sträck tex.

Även har ju utvecklingen mest gått framåt på LCD-sidan det senaste året, förr var ju svärtan usel på LCD men grym på Plasma, så är det ju inte riktigt längre.

Sen diskussionen om Full-HD, vet att det gjorts mängder av tester där "experter" säger sig inte kunna se skillnad på full-hd, ful-hd och diabilder, men ser man verkligen hudporer på ful-hd? Såg bluray i full-hd och blev impad på fokusen..

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ursäkta att man lägger sig i, men..

Han ville köra sin framtida PS3:a på den, är det inte dumt att rekommendera plasma då?:va
Eller har de löst problemet med fastbränd bild?
Mycket statisk bild/text på tvspel om man lirar en helg i sträck tex.

Även har ju utvecklingen mest gått framåt på LCD-sidan det senaste året, förr var ju svärtan usel på LCD men grym på Plasma, så är det ju inte riktigt längre.

Sen diskussionen om Full-HD, vet att det gjorts mängder av tester där "experter" säger sig inte kunna se skillnad på full-hd, ful-hd och diabilder, men ser man verkligen hudporer på ful-hd? Såg bluray i full-hd och blev impad på fokusen..

VIsst det går att fixa så man får pemanent inbränning på en plasma av kändare märken. Men då snackar vi eller jag vet inte faktiskt hur många timmar man måsta ha statisk bild för att få statisk bild. Personligen så har jag haft runt 8 timmar, då var det inbränningar på panasonicen. Bara byta till TV läge ett litet litet tag så var det borta. Pioneer och Panasonic är det ganska svårt att få inbränningar. Men det går säkert om man vill.

Finns det möjlighet att jämföra en PLASMA / LCD i någolunda mörkt rum så kommer du nog bli överaskad hur stor skillnad det är på svärtan mellan dessa. Samt att du kommer att se att det lyser nog igenom på kanterna på LCD lite grann. VIsst har det krympt avstånet mellan dessa bildvisare i svärta, men det är skillnad än.

Självklart vill man nyttja PS3 fullt ut med Full HD, men tänk då att du måste ha rätt avstånd mellan ögon och TV för att nyttja denna upplösning. På en 42" så måste du sitta mellan 1.70 till Absolut MAX 2.30 för att kunna se Full HD. Sitter du längre ifrån så ser du bara HD enkelt förklarat.

Men hur än långt bak man sitter så kommer man att tycka att färger och sånt där är mkt klarare än tex DVD. Men för att se hudporer och sånt så måste du ha rätt avstånd mellan ögonen och TV.

Till 99% så har folket inte rätt avstånde, för ingen vill sitta så nära en TV. Därför tycker jag man ska köpa en bra TV istället för att köpa en Full HD TV

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
720p är ju inte nå problem för en plasma heller, då den lägsta upplösningen är 768p.

För 12500kr så får du en full hd plasma som är helt OK. Då behöver du inte tänka på upplösningen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292575
Den där verkade ju inte alls pjåkig, men den finns inte i 37" eller?

Vet inte om jag gör något galet men när jag letar på Prisjakt efter 37" plasmor så hittar jag bara apparater från Panasonic och inte en enda full hd.

Avståndet från skärmen till soffkanten är runt 160 cm och så hamnar väl huvudet ytterliggare 40 cm längre bak när man sitter bra.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då det är bara panasonic som gör plasmor i 37" så är det svårt att hitta andra. Men Full HD i 37" ser tungt ut, men en 42" med ditt avstånd kan inte vara mer PERFEKT för 42" och full HD

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tyvärr är det just den storleken som gäller eftersom den ska stå i en bokhylla, där det precis får plats med en 37" med nån cm till godo på sidorna (så länge det inte är högtalare på sidorna eller ovanligt tjock ram).

Jag vill inte bygga rummet kring en tv men en plats i ena bokhyllan kan den få. Skulle jag köpa en 42" måste jag sätta den på väggen istället och då kommer den 35-40 cm längre bak. Då är kanske inte avståndet lika optimalt längre.

Ser ut som att det kan vara svårt att hitta något som passar mina önskemål helt hundra.

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Nu är det min tur att byta tv. Har haft en 42" plasma i två år men har inte tillgång till den längre, tyvärr.

Helst 42", 40" funkar också.
Gärna LCD, för när jag startade plasman ibland gick strömmen (typ 4/5 gånger man försöker).
Kör mest från datorn och kollar film, samt slötittande på vanliga tv-kanaler.

Tänkte byta från s-video-kabel till hdmi-kabel (från datorn) när jag ändå byter tv.
Hur viktigt är pixelmappning?

Vet inte exakt hur budgeten ser ut men 12'-13' MAX. Gärna under/runt 10'.
Alla förslag är välkomna!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är det min tur att byta tv. Har haft en 42" plasma i två år men har inte tillgång till den längre, tyvärr.

Helst 42", 40" funkar också.
Gärna LCD, för när jag startade plasman ibland gick strömmen (typ 4/5 gånger man försöker).
Kör mest från datorn och kollar film, samt slötittande på vanliga tv-kanaler.

Tänkte byta från s-video-kabel till hdmi-kabel (från datorn) när jag ändå byter tv.
Hur viktigt är pixelmappning?

Vet inte exakt hur budgeten ser ut men 12'-13' MAX. Gärna under/runt 10'.
Alla förslag är välkomna!
Om du vill ha en LCD TV som du ska ha ett tag och vara nöjd med så skulle jag rekomendera någon av dessa 3 i din prisklass, finns inge annat att titta på

kolla dessa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=238212,250537,288698,

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Om du vill ha en LCD TV som du ska ha ett tag och vara nöjd med så skulle jag rekomendera någon av dessa 3 i din prisklass, finns inge annat att titta på

kolla dessa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=238212,250537,288698,

Tack för svaret.
Har kikat mest på Sonyn du länkade till och även Samsung LE-40A656.
Sony verkar intressant men läste ett omdöme

"- PC DSUB mycket dålig, långt ifrån pixel-för-pixel
- PC-ingång via HDMI är bättre, fyller nästan skärmen
- Det går inte att köra PC med skärm 1920x1080"

Men 42" lockar ju. Vad är skillnaden på Sharp-modellerna? Kan man läsa mer om dem någonstans? Stod inte så mycket på prisjakt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning