Allt om platt-TV & hembio!

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Nu ska jag snart skaffa ny tv (den gamla börjar få konstiga färger).
Tyvärr har man inte obegränsad budget men i vart fall.
Jag kan max köpa en tv som är 90 cm bred, alltså blir det en 32" och jag har siktat in mig på Philips så en 32PFL7403H har fallit mig i smaken. Vad tror ni? Har ni något annat att rekommendera?
Tittavstånd ca 3-3,5m.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Någon som kan rekommendera ett set högtalare till min existerande förstärkare på .. eh 130w tror jag det står någonstans. Den har alla ut och ingångar. Söker subwoofer o 5.1. Driver just nu 2 stora pelarhögtalare med varsina 2st 10" + diskant. Det blir klent ljud...

Finns det något högtalarsystem att rekommendera, för runt 3-4000kr som är bra! ... ? Skönt bred justerbar bas, och mellanstora diskantare som går hänga upp, såklart.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2948

Detta paket alla gånger om för det priset. Tänker själv skaffa det. Och har själv bara bra erfarenheter av Dynavoice. Snuskigt bra högtalare för priset!
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1530

En fråga till mig själv. Sitter själv bara på en liten gammal CRT 17" från Lars Göran (LG).

Så tänkte byta upp mig, och då menar jag byta upp mig- det måste inte vara värstinggrejjor. Vill har större TV så att säga, bara den är okej.

Funderade på denna, då den är riktigt billig! Tror ni den duger till mina krav? :)

http://www.swedx.se/product_info.php?&products_id=198

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Nu ska jag snart skaffa ny tv (den gamla börjar få konstiga färger).
Tyvärr har man inte obegränsad budget men i vart fall.
Jag kan max köpa en tv som är 90 cm bred, alltså blir det en 32" och jag har siktat in mig på Philips så en 32PFL7403H har fallit mig i smaken. Vad tror ni? Har ni något annat att rekommendera?
Tittavstånd ca 3-3,5m.

Vad jag kan se så är inte den där TV nån av dom 2 senaste generationers bilsskärmarna. Och på denna tid har det hänt mkt i bildväg.

Skulle rekomendera dig att se på denna TV
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=286004

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2948

Detta paket alla gånger om för det priset. Tänker själv skaffa det. Och har själv bara bra erfarenheter av Dynavoice. Snuskigt bra högtalare för priset!
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1530

En fråga till mig själv. Sitter själv bara på en liten gammal CRT 17" från Lars Göran (LG).

Så tänkte byta upp mig, och då menar jag byta upp mig- det måste inte vara värstinggrejjor. Vill har större TV så att säga, bara den är okej.

Funderade på denna, då den är riktigt billig! Tror ni den duger till mina krav? :)

http://www.swedx.se/product_info.php?&products_id=198
Är det max gränsen i det ekonomiska ?? Annars så får du den näst bästa TV som finns ute på marknaden för 7300kr för en 42", namnet är Panasonic PX80

Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Vad jag kan se så är inte den där TV nån av dom 2 senaste generationers bilsskärmarna. Och på denna tid har det hänt mkt i bildväg.

Skulle rekomendera dig att se på denna TV
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=286004

Är det max gränsen i det ekonomiska ?? Annars så får du den näst bästa TV som finns ute på marknaden för 7300kr för en 42", namnet är Panasonic PX80

Jo, måste hålla lite i pengarna så man klarar av att leva utanför skogen när man gör lumpen nästa år! :tungan

Jo har hört mycket gott om den också. Var och mätte lite, visar sig att det nog får bli en 32" istället. Såg också att Swedx har butik 10min från mig, så jag ska iaf åka iväg imorn och kika om det är något att ha. :)

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Om nu vill ha en LCD i 42" klassen som inte har några eftersläpningar när kollar på tex sport hur mkt måste man då betala?
(Vet att plasma egentligen är bättre på den här punkten, men nyfiken.)

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Hej!

Jag ställer väl en fråga här jag med, vilken 50" Plasma är mest prisvärd?

Ska bara ha den till tv och film, många pratar om Pioneer Kuro PDP-LX 5090 men är den värd pengarna? Menar då inte att den är prisvärd men otroligt bra.

mvh Micke

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Hej!

Ska bara ha den till tv och film, många pratar om Pioneer Kuro PDP-LX 5090 men är den värd pengarna? Menar då inte att den är prisvärd men otroligt bra.

mvh Micke
Panasonic PX8 :fakta

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Hej!

mvh Micke
Ska du ha en 50" av lite dyrar slag så är det dessa som gäller

Pioneer Kuro PDP-LX508D 22900kr
Pioneer Kuro PDP-5080XD 20988kr

Panasonic Viera TH-50PZ80 17490kr

Sen har du denna som är en OK TV och du får mkt TV för pengarna
Panasonic Viera TH-50PX8 9888kr

Men den för 22900 är en top of the line TV men 50PZ80 är inte många centimeter efter

Nu är det bara upp till dig att bestämma dig

Om nu vill ha en LCD i 42" klassen som inte har några eftersläpningar när kollar på tex sport hur mkt måste man då betala?
(Vet att plasma egentligen är bättre på den här punkten, men nyfiken.)
Kan väl egentligen säga att håller du dig till Sony elelr Sharp så behöver du inte vara så värst orolig. Det kan ju alltid förekomma eftersläpningar på en LCD så det behöver man ha i bakskallen

Last edited:

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Hej!

Är det ingen som har någon åsikt om den här tvn Samsung PS50A766T1?

mvh Micke

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
zx9r
Ska handla ny TV.
Vill ha en 50" plasma i 10k klassen.
Väljer mellan dessa två:
Panasonic TH-50PX8 och Samsung PS-50A456

Vilken är "bäst" helt enkelt?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska handla ny TV.
Vill ha en 50" plasma i 10k klassen.
Väljer mellan dessa två:
Panasonic TH-50PX8 och Samsung PS-50A456

Vilken är "bäst" helt enkelt?
Pannan helt klart.

Vill bara skriva här oxå att allt JAG skriver i denna tråd är vad JAG tycker och har erfarenhet av. Det betyder inte att allt jag skriver stämmer till 100%.

Men förhoppningsvis så kan jag ge er en bra vägledning, får jag hoppas.

Har ni nå funderingar kring TV eller hemmabio så hör av er

Uffe

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
zx9r
Tack för tipset.
Ska kika lite närmare på dem i helgen.
Även om "designen" inte är högprioritererat så är ju panasonic`en inte direkt vacker att titta på, iallafall inte när den är avstängd.
Andra tips i den prisklassen, +- någon tusenlapp tages gärna emot.

Funderar även på hur man ska gå tillväga med frakten.
Hur pass "farligt" är det att lägga en plasma ner?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för tipset.
Ska kika lite närmare på dem i helgen.
Även om "designen" inte är högprioritererat så är ju panasonic`en inte direkt vacker att titta på, iallafall inte när den är avstängd.

Funderar även på hur man ska gå tillväga med frakten.
Hur pass "farligt" är det att lägga en plasma ner?
Problemet med liggande plasma är glas skivan på panelen ska knäckas. Det är inge annat du behöver vara rädd för

QUOTE]
HAr många som frågar mig i dessa tider vad jag tycker om man har stram budget.

Jag säger då

Har du möjlighet att härda ut till Feb. Mars så gör det. Både Panasonic & Pioneer brukar släpp nya modeller i April typ, så då brukar dom som ska utgå sjunka mkt i pris

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Snart är det mellandags-rea och en vägg-TV är tänkt att införskaffas.

Dom "krav" jag har är väl 40-42 tum, Full-HD (lika bra att satsa på det väl?) och antar LCD är bästa alternativet då jag tänkt ha en Mac Mini inkopplad till den (inte för att spela utan som media center, se på filmer och serier och surfa/lira poker), och så har jag av någon anledning en förkärlek till Samsung, fått någon känsla av att dom producerar bäst produkter (och t.o.m. för mig att jag hört att Sony köper in delar till sina TV från Samsung)

Vad bör man satsa på? 40-42 tum, vägg-TV för TV-tittande, film, serier, lite surfande och ihopkopplad med en Mac Mini/Media Center.

*edit*

Läste R1 Uffe's senaste inlägg, kanske ännnu bättre (och/eller billigare?) att härda ut till Feb/Mars!?

p.s prismässigt siktar jag nog kring 10.000-15.000, siktar iallafall mer på prisvärt kvalité än en billig dumburk som är out-of-date inom kort.

Arigatou på förhand :)

*edit*

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=297763

Populärast, helt okej pris, det folk klagar på verkar vara småsaker som dom inbyggda högtalarna samt käll-byte. Tror min fråga bara är nere på om man ska ta 40 eller 46 tum nu :D

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snart är det mellandags-rea och en vägg-TV är tänkt att införskaffas.

Dom "krav" jag har är väl 40-42 tum, Full-HD (lika bra att satsa på det väl?) och antar LCD är bästa alternativet då jag tänkt ha en Mac Mini inkopplad till den (inte för att spela utan som media center, se på filmer och serier och surfa/lira poker), och så har jag av någon anledning en förkärlek till Samsung, fått någon känsla av att dom producerar bäst produkter (och t.o.m. för mig att jag hört att Sony köper in delar till sina TV från Samsung)

Vad bör man satsa på? 40-42 tum, vägg-TV för TV-tittande, film, serier, lite surfande och ihopkopplad med en Mac Mini/Media Center.

*edit*

Läste R1 Uffe's senaste inlägg, kanske ännnu bättre (och/eller billigare?) att härda ut till Feb/Mars!?

p.s prismässigt siktar jag nog kring 10.000-15.000, siktar iallafall mer på prisvärt kvalité än en billig dumburk som är out-of-date inom kort.

Arigatou på förhand :)

*edit*

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=297763

Populärast, helt okej pris, det folk klagar på verkar vara småsaker som dom inbyggda högtalarna samt käll-byte. Tror min fråga bara är nere på om man ska ta 40 eller 46 tum nu :D
Tänk på att om du köper en full hd och vill kunna se full hd från tex en PS3 så får du inte sitta längre bort än MAX 2.30 (mellan ögonen och bildskärm) meter från en 42". Sitter du längre ifrån så ser du INTE full hd.

Alltså, på en 42" TV så ska du sitta mellan 1.60 till Absolut MAX 2.30 från TV för att kunna se Full HD fullt ut, annars ser du ingen skillnad jämfört med 720p / eller DVD 576p

50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m

42" samma som ovan

42" 1.60 - 2.30m
42" 2.30 - 3m
42" 3 - 4.5m

Detta om man vill titta på maximal bildkvalite (upplösning)

Men som jag alltid nämner, hög upplösning betyder inte bättre bild. Utan det är elektroniken i TV som gör bilden bra.

Vill du nu ha en LCD så köp en SONY eller Sharp. Det är lite sent nu så jag orkar inte gå in nå mer djupt på detta.

Att sony köper paneler från samsung betyder inget, som jag skrev tidigare så är det vad som är i TV som har betydelse.

Men till dina behov så skulle jag rekomendera en Plasma, spelar du konsoll mer än 65% av all tid TV är på så kan LCD vara bra. Panasonic 42"PX80 för 7400kr är ett fynd + att du får 7000kr över till annat.

Slö surfa, spela poker och dyl. är absolut inga problem på en plasma.
TV serier och film via media center är inga problem heller.

Undra om jag våga skriva detta igen. En LCD är bra på 2 saker.
1. Det är att den är 100% fri från inbränningar.
2. Man ser bilden bättre på en LCD i ett rum som är upplyst till MAX, tex en stormarknad. Sen kan jag inte komma på nå annat som är bättre än en plasma

Har nog glömt massor (bråttom) har du frågor så fråga på

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jättetack för all info!
samtidigt skäms jag lite, känner att jag ska nog ta och läsa igenom "hela" tråden mer, finner nog dom flesta svaren där :)

Dock återstår frågan om mellandagsrean kommer vara något att satsa på eller om man bör vänta till feb/mars!?

(Och just nu känner man sig lite "handlingsförlamad", hela tiden varit inställd på LCD (och Samsung) - och så kommer dessa nyheter.
Det får en ju att undra hur det kommer sig att så mycket LCD's säljer (antar folk inte kollar upp saker och ting utan bara köper "stor storlek" och sen är nöjda utan kunskap eller information om ämnet)

Det jag fortfarande är lite orolig över är just det att jag misstänker att man kommer visa ganska mycket statisk bild (till och från), när man lirar nätpoker, eller bara har TV'n igång med datorn som källa, ens skrivbordsunderlägg m.m.

Detta val förtjänar verkligen tid att tänkas över :)

KTM 620: what the hell was I thinking? du har så rätt, så rätt :)

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Var oxå helt inställd på lcd men efter R1uffes råd köpte jag panasonic plasma PX8. Har märkt att det faktiskt lätt blir "inbränningar" efter skrivbordet men efter att spelat eller tittat på film så försvinner det. Nu hade jag iochförsig en gammal lcd innan men tycker bilden på plasman är mycke bättre, mer naturlig och det är verkligen svart där det ska vara svart.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS