Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Min armvåg visade sig vara ganska bra kalibrerad. Startmotorn till Rotax 494 väger 2,1kg med 50cm pluskabel. Startmotorn till Yamaha XTZ660 väger 1,7kg.

Inte så farligt egentligen. Om vikten på bygget närmar sig målvikten snabbare än planerat så får jag kanske tänka om, men som det ser ut nu blir det startmotor :)

Lahi: hur växte den idén fram? Hade du en motor över? Alltid velat bygga ngt eget?

Jag har klurat på detta i närmare 10 år nu så hur idén kom vet jag inte riktigt. Det var inte inspiration från Tularisen eftersom jag inte sett den då. Men jag gillar tvåtakt pga. effekten, effektutvecklingen, vikten och enkelheten. Och måtten också. Motorerna är inte så stora omfångsmässigt trots hyfsat volym. Och ljudet... när pipan börjar dra :kär
Och nu när turbohojen börjar bli ganska klar (bara småmodifieringar nu) så måste jag ha något att göra. Så varför inte bygga hoj? :) Finns ju 500:eek:r men det vill jag ju inte bygga eftersom det finns och 500 känns lite mesigt :rolleyes: Och större tvåtaktare finns inte i hojar utan i skotrar och då fick det bli en sådan. Att det inte är växellåda på en sådan gör ju att en låda måste byggas och då främjas kreativiteten :) Alltid kul att klura som fan och sen bygga.
Hade ingen motor över, men kom över denna till bra pris. En 800 hade inte varit fel men priset är helt fel på dem.
Jag har byggt både bilar (amatörbyggt) och hojar innan så det är en naturlig fortsättning på garagesysselsättningen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
I övrigt, galet kul projekt, har du kunna gjort något mer med ramen?

Rören hämtades idag. 6 meter 40x2 kalldraget rör i S355 samt ett ämnesrör till styrhuvud 70 ytter och 40 inner 200 långt i E470 :)
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Rören hämtades idag. 6 meter 40x2 kalldraget rör i S355 samt ett ämnesrör till styrhuvud 70 ytter och 40 inner 200 långt i E470 :)

Nice :tummenupp Bara börja bygga!

Angående gjutning. Man ska ABSOLUT använda begagnat gjutgods. Allt annat har mycket lägre kieselhalt och blir mjukt om man gjuter det. Gjutlegeringar innehåller normalt runt 12% kiesel. Övrig aluminium härdas plastiskt, men de blir ju svårt på ett växellådshus :D

Ni har inte funderat på att få någon att strängpressa ett schysst hus och göra två gavlar? ^^ Borde ju finnas någon som ställer upp på det :tungan
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nice :tummenupp Bara börja bygga!

Angående gjutning. Man ska ABSOLUT använda begagnat gjutgods. Allt annat har mycket lägre kieselhalt och blir mjukt om man gjuter det. Gjutlegeringar innehåller normalt runt 12% kiesel. Övrig aluminium härdas plastiskt, men de blir ju svårt på ett växellådshus :D

Ni har inte funderat på att få någon att strängpressa ett schysst hus och göra två gavlar? ^^ Borde ju finnas någon som ställer upp på det :tungan

Jajjemän, nu ska det byggas :) Har skrivit ut chassiritningarna i 1:1 så blir det lätt att jämföra de bockade rören med ritningarna. Rören ska förhoppningsvis bockas nästa vecka :) Har en polare här i stan som har bockmaskin och han är flexibel med tiderna, så nu hänger det mest på när jag har tid :rolleyes: Men en kväll i veckan ska nog gå :)

Stängpressa går ju, men gjutning är ett väldigt hett alternativ eftersom gaveln är integrerad i huset då samt att strängpressningsverktyg är dyyyyyra. Runt 100 stora sedlar om man ska få t.ex. Norsk Hydro eller Sapa att göra verktyg. Mycket billigare i Kina (ca 8000:- sist genom jobbet men det var en liten profil) men de vill gärna ha stoooora ordrar sen... så gjutning it is :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Styrhuvudsvarvning :)

Styrhuvud_svarvning.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Skrotaskrotaskrota bort en massa material

Styrhuvud_svarvning1.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här finns det lite inspiration för hemmabyggare i Kvadrat!
Oerhört instruktivt alla delar och småfix! :=))
:tummenupp
http://www.flashbackfab.com/pages/excel01.html

Herrejösses!:Bugar

Det är sånt där som ger en lite perspektiv på tillvaron, snacka om överseriöst bygge. Synd bara att det i sann amerikansk anda ska ha en väldigt tight deadline så karlstackarn måste stressa ihjäl sig för att hinna, ett sånt projekt ska få ta den tid det tar.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Här finns det lite inspiration för hemmabyggare i Kvadrat!
Oerhört instruktivt alla delar och småfix! :=))
:tummenupp
http://www.flashbackfab.com/pages/excel01.html

Jajävlar vad häftigt bygge :tummenupp Min första tanke var egentligen att "fan vad mycket fritid han måste ha. Han har säkert inga barn" :D Men sen bläddrade jag vidare och insåg att han hade mer tid än jag först trodde... Väldigt imponerande bygge. Han tillverkar ju nästan allting själv. Heter han kanske _Johansson_ i efternamn :fyllisar Men tiden och arbetet verkar betala sig. De säljs ju inte billigt...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här finns det lite inspiration för hemmabyggare i Kvadrat!
Oerhört instruktivt alla delar och småfix! :=))
:tummenupp
http://www.flashbackfab.com/pages/excel01.html

:tummenupp Fast jag blev lite förvånad när han började göra gjutformar av sitt vevhus för i princip kunde han ju ha nöjt sig med ett ihopsvetsat hus. Och på samma sätt skulle Lahi kunna svetsa ihop ett växellådshus.

Nu tittade jag iofs bara på bilderna och anar att han verkar vilja göra en mindre serie för försäljning.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:tummenupp Fast jag blev lite förvånad när han började göra gjutformar av sitt vevhus för i princip kunde han ju ha nöjt sig med ett ihopsvetsat hus. Och på samma sätt skulle Lahi kunna svetsa ihop ett växellådshus.

Det är väl inte omöjligt att det slutar där, beror ju på om jag får till en acceptabel gjutning eller inte.

Tur man är envis.:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det är väl inte omöjligt att det slutar där, beror ju på om jag får till en acceptabel gjutning eller inte.

Tur man är envis.:)

Klart du fixar en fin gjutning. Jag tror på dig :tummenupp :) Bocka till plåtbitar och svetsa ihop är ju inte alls lika coolt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tur att du har hoppet vid liv.:)

Nu i helgen ska jag göra testgjutningen med de olika lost foam-metoderna, ska bli intressant att se hur den acetonurgröpta gipsformen beter sig. Funkar det så känns det som att jag har ett fungerande koncept.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Kul att ni ger upp så lätt.


Nu vet jag inte hur man brukar göra vid sandgjutning.

Men vid pressgjutning så lägger man till övergjöt på endel ställen där man tror att luft kommer att samlas eller för att öka genomströmningen där det annars hade varit svårt att fylla formen.

Helt enkelt extra material som man lätt kan avverkas när gjutningen är klar, kanske vore något att testa?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tur att du har hoppet vid liv.:)

Nu i helgen ska jag göra testgjutningen med de olika lost foam-metoderna, ska bli intressant att se hur den acetonurgröpta gipsformen beter sig. Funkar det så känns det som att jag har ett fungerande koncept.

Ooo, najs. Posta gärna bilder och info då :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tadaaaaaaaaaaaaaaa!
Styrhuvud_svarvning2.jpg

(Jajaaaaa, mitt på är det inte riktigt centrerat eftersom styrhuvudet hamnar lite olikt varje gång jag spänner upp det i svarven, men det skiiiiiiiiiiiiter jag i! Någon tiondel hit eller dit är skitsamma. Kan inte få dit rören exakt på tiondelen eller kapa dem exakt på tiondelen ändå)
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Coolt bygge!:tummenupp

Man blir ju rätt inspirerad av er uppfinningsrikedom och nivån på det hela (gjuter sina egna specialdelar t.ex...). Tur för mig har ju någon annan redan försett en Laverda 750 med Polarismotor så det slipper jag ju försöka mig på i alla fall:D (Ni får själva Tub-googla Laverda Polaris om ni vill se den.)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tadaaaaaaaaaaaaaaa!
View attachment 371102

(Jajaaaaa, mitt på är det inte riktigt centrerat eftersom styrhuvudet hamnar lite olikt varje gång jag spänner upp det i svarven, men det skiiiiiiiiiiiiter jag i! Någon tiondel hit eller dit är skitsamma. Kan inte få dit rören exakt på tiondelen eller kapa dem exakt på tiondelen ändå)

Är det inte onödigt tjockt gods i den där? Åtminstone ser det ut så upptill.

Vill du få bort skarvarna så spänn den i ena änden och använd dubb som stöd i andra änden. Då kommer du åt hela längden i ett skär.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Coolt bygge!:tummenupp

Man blir ju rätt inspirerad av er uppfinningsrikedom och nivån på det hela (gjuter sina egna specialdelar t.ex...). Tur för mig har ju någon annan redan försett en Laverda 750 med Polarismotor så det slipper jag ju försöka mig på i alla fall:D (Ni får själva Tub-googla Laverda Polaris om ni vill se den.)
Det är väl den som har snörstarten kvar? Rätt tuff den där :) Var det en 800? Min telefon knasar sig så jag kan inte kolla nu...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är det inte onödigt tjockt gods i den där? Åtminstone ser det ut så upptill.

Vill du få bort skarvarna så spänn den i ena änden och använd dubb som stöd i andra änden. Då kommer du åt hela längden i ett skär.
Jo, det är det faktiskt. Hålet är 50 inner och ska vara 55 men jag svarvade inte det idag eftersom jag inte har ett lager att prova med. Ingen invändning mikrometer heller. Så jag får snällt vänta med att svarva vidare tills jag har antingen eller :)
Jag tänkte spänna upp den med dubb så jag kunde svarva hela längden med tiden tog slut. Får väl göra det på lunchen på måndag bara för att ;)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top