lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Min armvåg visade sig vara ganska bra kalibrerad. Startmotorn till Rotax 494 väger 2,1kg med 50cm pluskabel. Startmotorn till Yamaha XTZ660 väger 1,7kg.
Inte så farligt egentligen. Om vikten på bygget närmar sig målvikten snabbare än planerat så får jag kanske tänka om, men som det ser ut nu blir det startmotor
Lahi: hur växte den idén fram? Hade du en motor över? Alltid velat bygga ngt eget?
Jag har klurat på detta i närmare 10 år nu så hur idén kom vet jag inte riktigt. Det var inte inspiration från Tularisen eftersom jag inte sett den då. Men jag gillar tvåtakt pga. effekten, effektutvecklingen, vikten och enkelheten. Och måtten också. Motorerna är inte så stora omfångsmässigt trots hyfsat volym. Och ljudet... när pipan börjar dra
Och nu när turbohojen börjar bli ganska klar (bara småmodifieringar nu) så måste jag ha något att göra. Så varför inte bygga hoj? Finns ju 500r men det vill jag ju inte bygga eftersom det finns och 500 känns lite mesigt Och större tvåtaktare finns inte i hojar utan i skotrar och då fick det bli en sådan. Att det inte är växellåda på en sådan gör ju att en låda måste byggas och då främjas kreativiteten Alltid kul att klura som fan och sen bygga.
Hade ingen motor över, men kom över denna till bra pris. En 800 hade inte varit fel men priset är helt fel på dem.
Jag har byggt både bilar (amatörbyggt) och hojar innan så det är en naturlig fortsättning på garagesysselsättningen.