Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Polaren har fått en uppsättning lastbilsfälgar så där har vi nog närmare 100kg finfin aluminium, problemet är bara hur fan man ska stycka upp dom...:gnissla

Du har inte tillgång till en bandsåg som är stor nog?
Kör du lite försiktigt så kan det tom funka utan vätskekylning.

Fälgar är sega men skulle det kunna gå att klyva/spräcka dom med en hydraulpress och kil?
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tyvärr inte, det ska nog till ett as till bandsåg för att bita över dom fälgarna.

Lahi, du får tjoa till om det spårar ur med alldeles för mycket OT-snack i tråden. Kom på det nu att det var ju faktiskt ett hojbygge den ska handla om och inte djupgående gjutningsteori...

Du har inte tillgång till en bandsåg som är stor nog?
Kör du lite försiktigt så kan det tom funka utan vätskekylning.
 
Last edited:

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Det är väll många hojbyggare som använder tigersåg både till det ena och det andra, och när du sågar dutta på lite sprit gärna koncentread spolarvätska med citron doft den smakar nämligen inte lika illa som tex T röd.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tyvärr inte, det ska nog till ett as till bandsåg för att bita över dom fälgarna.

Lahi, du får tjoa till om det spårar ur med alldeles för mycket OT-snack i tråden. Kom på det nu att det var ju faktiskt ett hojbygge den ska handla om och inte djupgående gjutningsteori...

Vedklyv vetja.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
He he, då ska jag jävlaranamma se till att nästa gjutning ska bli bra!:)

Finemang! Ska man lukta på den först eller ska man bara hålla andan och trycka in den? Surströmmingen alltså... :hihi


Tackar för länkarna. Den där lastbilen som finns på bild på sista sidan i pdf:en, den som fraktar flytande aluminium, hur säkert är det? Jag skulle inte vilja möta en sådan :gnissla Men det är kanske säkert som fasen trots att föraren kanske skulle krocka eller damma in i en bro?

Tyvärr inte, det ska nog till ett as till bandsåg för att bita över dom fälgarna.

Lahi, du får tjoa till om det spårar ur med alldeles för mycket OT-snack i tråden. Kom på det nu att det var ju faktiskt ett hojbygge den ska handla om och inte djupgående gjutningsteori...

Hehe, nädå, det är ingen fara. Detta än intressanta grejor, så spamma på ni :tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tackar för länkarna. Den där lastbilen som finns på bild på sista sidan i pdf:en, den som fraktar flytande aluminium, hur säkert är det? Jag skulle inte vilja möta en sådan :gnissla Men det är kanske säkert som fasen trots att föraren kanske skulle krocka eller damma in i en bro?

Iron-man will come true!

Kanske lite dåligt skottsäkerhet med några mm aluminium, men ändå :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag håller på ställa för ett litet gjutningsexperiment i helgen, det finns tre sätt att gjuta lost foam så vitt jag vet och det är

1. Styrofoambit satt i sand
2. Styrofoambit täckt med gips och satt i sand
3. Styrofoambit täckt med gips som sen får innanmatet bortsmält med aceton så det bara är ett gipsskal som sen sätts i sand

Jag har skurit till tre likadana bitar och ska testa vilken metod som ger bäst resultat, nr.3 tror jag mest på eftersom det inte blir lika mycket gaser och elände när styrofoamen är smält. Det borde ventilera betydligt bättre också.

Jag gjorde ett test igår om gipset tål aceton och det verkar det göra så länge man torkar upp biten relativt fort och inte låter den ligga och dra i det för länge, så det ser lovande ut!:tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag håller på ställa för ett litet gjutningsexperiment i helgen, det finns tre sätt att gjuta lost foam så vitt jag vet och det är

1. Styrofoambit satt i sand
2. Styrofoambit täckt med gips och satt i sand
3. Styrofoambit täckt med gips som sen får innanmatet bortsmält med aceton så det bara är ett gipsskal som sen sätts i sand

Jag har skurit till tre likadana bitar och ska testa vilken metod som ger bäst resultat, nr.3 tror jag mest på eftersom det inte blir lika mycket gaser och elände när styrofoamen är smält. Det borde ventilera betydligt bättre också.

Jag gjorde ett test igår om gipset tål aceton och det verkar det göra så länge man torkar upp biten relativt fort och inte låter den ligga och dra i det för länge, så det ser lovande ut!:tummenupp

Dum fråga, men kan man inte baka bort plasten i en ugn innan man gjuter, typ lost wax?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
1. Styrofoambit satt i sand
2. Styrofoambit täckt med gips och satt i sand
3. Styrofoambit täckt med gips som sen får innanmatet bortsmält med aceton så det bara är ett gipsskal som sen sätts i sand

Om plasten är känslig för kemikalier kanske det går att "smälta" plasten med bensin (eller annat lämpligt), och sedan hälla ut sörjan.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dum fråga, men kan man inte baka bort plasten i en ugn innan man gjuter, typ lost wax?

Går inte, styrofoamen sväller och spräcker gipsformen. Jag har sett nån som eldar formen i gjutugnen efter att ha hällt i aceton för att bränna bort resterna av plasten men det ids jag inte göra i det här skedet, den smälta aluminiumen fixar nog det ganska omgående när den hälls i.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Som t.ex aceton.

LOL, jag läste "acetylen" i Johansson inlägg, och trodde att han menade att han skulle värma plasten med en svetslåga så att innehållet i formen smälte. Med andra ord var mitt inlägg menat som ett förslag, men det blev alltså så att jag "föreslog" precis samma sak som han just skrivit att han skulle göra.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
2 kg är rätt så ok ändå, men en bortslös motor hade varit något De varvar väl så inihelvete så lite nerväxling lär krävas då.

Min armvåg visade sig vara ganska bra kalibrerad. Startmotorn till Rotax 494 väger 2,1kg med 50cm pluskabel. Startmotorn till Yamaha XTZ660 väger 1,7kg.
 

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Hjälpte och hjälpte?
Han var motortekniker/konstruktör först på Volvo och sedan Saab under mycket lång tid.
Det var han som fick turbon användbar i personbilar.
Ett av de sista projekten var mycket riktigt en motor som kunde tippa cylinderbanken några grader och därmed variera kompressionsförhållandet.
Tillsammans med turbo gav det en motor som passade för olika driftförhållanden.
Fungerade bra, men var dyrt att producera.
Pensionen tillbringar han med att bygga fungerande modeller av olika motorer som han tar med sig ut och föreläser om motorteknik och historia.
Rekomenderas varmt.
Helt Ot men det var kompressor på den motorn. Fanns ett ex på SAABs museum
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Helt Ot men det var kompressor på den motorn. Fanns ett ex på SAABs museum
Fortsätter lite på det spåret eftersom jag tycker den idén är bland det coolaste som gjorts.
Det testades 4, 5 och 6-cylindriga motorer mellan 1,4 och 2 liter. Först med turbo men senare med kompressor. Sista modellen som testades var en 1,6l femma med kompressor.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Fortsätter lite på det spåret eftersom jag tycker den idén är bland det coolaste som gjorts.
Det testades 4, 5 och 6-cylindriga motorer mellan 1,4 och 2 liter. Först med turbo men senare med kompressor. Sista modellen som testades var en 1,6l femma med kompressor.

Jag jobbade på Scanias mekaniska verkstad på C-lab i början av 90-talet och då fick vi in ett jobb från Saab, ett topplock som skulle fräsas lite, en 6-cyl topp där fodren satt fast i toppen, 1,8 liter var volymen. Vi hade ingen aning om att deet handlade om variabel kompression på den tiden.

I övrigt, galet kul projekt, har du kunna gjort något mer med ramen?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Lahi: hur växte den idén fram? Hade du en motor över? Alltid velat bygga ngt eget?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top