Kamikaze kid
Inget är omöjligt....
Kul, spännande, läsvärt....
Kommer följas.
Kommer följas.
Vad är det som står och skräpar där i bakgrunden?Torsdagsupdate:
Idag har jag byggt en form att gjuta växelhuset i, tack vare att sanden isolerar mot värmen går det använda spånskiva.
Vad är det som står och skräpar där i bakgrunden?
Vad är det som står och skräpar där i bakgrunden?
Önskar herr Johansson ett stort lycka till inför helgens gjutning och hoppas på strålande resultat!
Det blev ändrade planer, fick ett par timmar ledigt i eftermiddag så jag gjuter idag istället. Återkommer med resultatet.
Varför inte bara fräsa huset?
Förvisso kul med egna idéer men lämnar inte tekniken gjutning lite att önska?
All respekt till dig som orkar göra om.
m
Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.
http://youtu.be/LESRiM09mdI
Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".
Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.
http://youtu.be/LESRiM09mdI
Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".
Som sagt, beklagar att det inte gick som tänkt... Men det vare tt bra försök! själva teorin var det ju inget fel på, bara ett smärre materialfel som satte käppar i hjulet! Resten av gjutningen såg ju riktigt bra ut, detaljfinishen verkar det ju inte vara något fel på (man ser ju till och med limfogarna mellan frigolitplattorna). Och änglakuken är som vanligt magiskt fin Nästa gång så spikar du den tror jag
Jag ska fräsa ut en alukuktavla som plåster på såren till dig när jag väl fått fräsen min att fungerera som det är tänkt
Typiskt luftproblem, tror att den kan vara lättare att lyckas om du vänder formen 180 grader, då kan du lättare avlufta och så kan du lägga matare på toppen. Om det inte går är ett ingjut ned på sidan med inlopp i botten att föredra. Lycka till
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|