Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Jo ytfinishen lämnar inget att önska direkt, ska bli kul att se hur nästa bit blir när jag tänker till lite mer på hur den hamnar i formen.:)



Exakt, med formen upp och ner och ingjut i botten så smältan når den tjocka gaveln först och sen stiger genom väggarna upp till ventileringsrör som sitter runt kanten på väggen.

Har du hållit på gjuta tidigare? Det vore fint med nån kunnig som påpekar ifall man gör något tokigt, så var inte blyg att kommentera framöver.:tummenupp

Drygt 40 år i algjutbranchen:hihi. Jag kommer gärna med synpunkter på hur du har tänkt kommande gjutning. Hör av dej om du är intresserad :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
hur tjock blir den i materialet? ser tunt ut el är de för att de blev som de blev?

8 mm på tunnaste stället så det borde räcka :)

Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.

Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".

Nästa gång kommer det att bli skitbra! :tummenupp Och lyckas det nästa gång så lovar jag att prova surströmming :D
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Du kan inte fylla insidan med sand och packa så gott det går, lägga på ett lock av nått slag och sen soppa ner den i lådan och fylla sand runt?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nästa gång kommer det att bli skitbra! :tummenupp Och lyckas det nästa gång så lovar jag att prova surströmming :D

He he, då ska jag jävlaranamma se till att nästa gjutning ska bli bra!:)

Du kan inte fylla insidan med sand och packa så gott det går, lägga på ett lock av nått slag och sen soppa ner den i lådan och fylla sand runt?

Den här sanden är så finkornig att det inte går packa, jag höll på ett bra tag med att fylla insidan och trodde att det var smitfullt men så var ju inte fallet. Med lådan upp och ner slipper jag det problemet.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Underhållande video! Bättre lycka nästa gång. =)

Är det måhända James Fjong's kewk det där kanske?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vad för aluminium använder ni? Hur får du tag i det, ser ut som 4 mm tråd typ?

Kan ni smälta ner det misslyckade blocket och återanvända materialet?

Skulle man kunna ta vanligt plattjärn e.tc och smälta ner om det är den legeringen man vill använda sig av?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns ytterligare ett alternativ. Svetsa ett i stålplåt, det behöver inte bli tyngre eftersom man kan går ner i godstjocklek ganska avsevärt mot gjuten aluminium. Krävs ju att man lägger förstyvningsplåtar rätt också då för att det ska funka med tunn plåt.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det finns ytterligare ett alternativ. Svetsa ett i stålplåt, det behöver inte bli tyngre eftersom man kan går ner i godstjocklek ganska avsevärt mot gjuten aluminium. Krävs ju att man lägger förstyvningsplåtar rätt också då för att det ska funka med tunn plåt.

Well, nu är väl hela grejen just att lära sig att gjuta asballa donigar.
Kewken går ju att cns-fräsa men coolhetsfaktorn är då noll......
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Well, nu är väl hela grejen just att lära sig att gjuta asballa donigar.
Kewken går ju att cns-fräsa men coolhetsfaktorn är då noll......

Jag tycker billetfrästa block är skitcoola. Och lyckas någon svetsa ihop ett lätt block av stålplåt så är det nästan ännu coolare bara för att nästan ingen gör så.

Men det finns motorblock som svetsats ihop av stålplåt. Tror det var TVR som hade en v8 hopsvetsad av stålplåt för ett antal år sedan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker billetfrästa block är skitcoola. Och lyckas någon svetsa ihop ett lätt block av stålplåt så är det nästan ännu coolare bara för att nästan ingen gör så.

Men det finns motorblock som svetsats ihop av stålplåt. Tror det var TVR som hade en v8 hopsvetsad av stålplåt för ett antal år sedan.

Tja, går det att smea ihop en W16 i mopedstorlek i källaren så..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad för aluminium använder ni? Hur får du tag i det, ser ut som 4 mm tråd typ?

Kan ni smälta ner det misslyckade blocket och återanvända materialet?

Skulle man kunna ta vanligt plattjärn e.tc och smälta ner om det är den legeringen man vill använda sig av?

Jag tar allt jag kan komma över, i det här fallet mest strängpressat. Trådarna är från en stump högspänningskabel.

Helst ska man väl använda bilkolvar och andra färdigblandade gjutlegeringar men för såna här saker duger nog det mesta så länge det är fritt från slagg och skit. Efter gjutning ska växelhuset in i köksugnen i 175° i 8 timmar för att gå till sig lite, det märks en jäkla skillnad när man bearbetar materialet. Innan är det betydligt grynigare på något vis.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Tja, går det att smea ihop en W16 i mopedstorlek i källaren så..
Den gamla motorgurun! Han hjälpte väl SAAB med bl.a. Ett topplock med variabel kompression?
Lahi & Johansson, är imponerad av ert arbete, kul för 'oss vanliga' att få se, läsa om era idéer, motorval, egna ramar och gjutningar. Tack, ser fram emot kommande inlägg från er! Kul att ni delar med er.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den gamla motorgurun! Han hjälpte väl SAAB med bl.a. Ett topplock med variabel kompression?
Lahi & Johansson, är imponerad av ert arbete, kul för 'oss vanliga' att få se, läsa om era idéer, motorval, egna ramar och gjutningar. Tack, ser fram emot kommande inlägg från er! Kul att ni delar med er.

Hjälpte och hjälpte?
Han var motortekniker/konstruktör först på Volvo och sedan Saab under mycket lång tid.
Det var han som fick turbon användbar i personbilar.
Ett av de sista projekten var mycket riktigt en motor som kunde tippa cylinderbanken några grader och därmed variera kompressionsförhållandet.
Tillsammans med turbo gav det en motor som passade för olika driftförhållanden.
Fungerade bra, men var dyrt att producera.
Pensionen tillbringar han med att bygga fungerande modeller av olika motorer som han tar med sig ut och föreläser om motorteknik och historia.
Rekomenderas varmt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag gillar vanligtvis inte riktigt när herr _Johansson_ lägger sig i andra byggen som snor tid från turbinhojen MEN detta bygge är 100% rätt!
Och då är jag inte ens tvåtaktsnörd.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag tar allt jag kan komma över, i det här fallet mest strängpressat. Trådarna är från en stump högspänningskabel.

Helst ska man väl använda bilkolvar och andra färdigblandade gjutlegeringar men för såna här saker duger nog det mesta så länge det är fritt från slagg och skit. Efter gjutning ska växelhuset in i köksugnen i 175° i 8 timmar för att gå till sig lite, det märks en jäkla skillnad när man bearbetar materialet. Innan är det betydligt grynigare på något vis.

är väl ganska stor skillnad i hållfasthet beroende på legeringar?
strömkablar brukar väl vara ganska ren metal utan legeringar alls.
ganska mjuk.
är de inte så mycket påfrestningar på själva huset på detta?
vet ej hur denna kassetlåda ser ut,, inte så insatt.
försöker inte "mästra" el nåt med mina frågor utan är intresserad o veta.:)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har väl egentligen inte tänkt så långt, men nu när du säger det så kanske det vore en idé att leta fram skrotat gjutgods att smälta ner till växelhuset.

Jag håller på installera en diskmaskin i verkstaden som ska bli en automagisk smådelstvätt så det vore ett bra test att se om den pallar med att rengöra gamla oljiga motordelar.:tummenupp
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Jag har väl egentligen inte tänkt så långt, men nu när du säger det så kanske det vore en idé att leta fram skrotat gjutgods att smälta ner till växelhuset.

Jag håller på installera en diskmaskin i verkstaden som ska bli en automagisk smådelstvätt så det vore ett bra test att se om den pallar med att rengöra gamla oljiga motordelar.:tummenupp

Här kommer lite info ang aluminiumlegeringar:
http://www.aluminiumriket.com/sv/legeringar/legeringar.php, http://stenaaluminium.com/PageFiles/6015/Legeringsbroschyr SV.pdf

Håll tillgodo:)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har väl egentligen inte tänkt så långt, men nu när du säger det så kanske det vore en idé att leta fram skrotat gjutgods att smälta ner till växelhuset.

Jag håller på installera en diskmaskin i verkstaden som ska bli en automagisk smådelstvätt så det vore ett bra test att se om den pallar med att rengöra gamla oljiga motordelar.:tummenupp
Ett fantastiskt tillfälle att smälta ner ett gäng apfula lättmetallhjul annars.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top