PiteRobban
Glad Norrlänning
Låter fint det där med strömmen. Vill inte rycka i ett snöre och det bygger alldeles för mycket åt sidan, och montera elstart är nog lättare än att få dit kick. Hur mycket väger en startmotor till en skoter? Den kan ju inte vara så stor. Så likriktare, spänningsregulator och ett litet batteri (ett sånt där lätt lipo) tillsammans med startmotor kan ju inte väga så mycket.
Sånt här är ju skitenkelt att montera:
View attachment 370128
Angående pipan/piporna så är det ju en idé med stingern mitt på. Förutom att det ser skumt ut, men det går säkert att dölja Varför inte. Man borde ju få ner längden en del.
Undrar hur stor effektskillnad det blir om man jämför singelpipa och dubbla pipor? Rör det sig om 2-3 hästar eller 20-30?
Lägre ljudnivå kan ha sina fördelar ja…
Velar fortfarande om jag ska ha enkelpipa eller dubbla pipor. Antagligen bygger jag dubbla pipor och när jag ska montera svär jag som fan över att jag inte byggde enkelpipa. Så då måste jag bygga enkelpipa också och står där men dubbla pipor som jag inte kan sälja eftersom ingen kör med raka pipor på en skoter
Vågar inte svara på vad startmotorn väger på min skoter, då jag aldrig har hållt en sådan i handen. Däremot har jag kikat på den, och det är en modell som du kanske skulle kunna använda dig av. Drevet sitter på en flexibel axel (typ slangklammermejsel) och med tanke på det så kan det kanske bli lättare att placera den på lämplig plats. Drevet sitter i en liten hållare, och startmotorn en bit därifrån.
Effektskillnad på en standardmotor (2 cyl). närmare två-tre hästar upp, beroende på hur rätt dom är byggda... (På en trippel, närmare 20-30 hk upp). Gå in på http://www.aaenperformance.com/ArcticCat.asp
Jag passar även på att dementera mina siffror här ovanför, då AAEN performance uppger 10 hk effektökning med dubbelrör på WildCat. Dock är dessa väldans utprovade under lång tid.
Mvh //Robert