Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
fast på tomgång är ljuset ofta lite svagare.
jobbigt på besiktningen om du måste hålla 5000 varv för o få en bra ljusbild :hihi
använder du diodlysen/blink mm så drar den ju lite mindre stret iaf.
sen använder många gps/extra mätare mm på skotrarna och dom drar ju lite med..
så lite mer lär deär finnas. :tummenupp

faen va coolt o måsta dra igång hojen när man står på donken och den bli beundrad.
och en 2cyl skotermotor är inte mycket att dra igång. ofta max 2-3 ryck om den är kall.
finns där ingen färdig startlösning till den motorn då många skotrar idag redan har start?

Ahaa, det var ju jobbigt att ljuset är svagare på låga varv. När en skoter är i rörelse så varvas det ju ganska friskt jämfört med en hoj om man cruisar i 70 eller nåt. Tillslagsvarv på runt 4000 eller nåt på en normal variator borde väl göra att man måste varva över det för att det ska röra sig över huvud taget? Och glider jag på 2000 varv med denna så blir det kanske inte mycket ljus. Jaja, vi får se. Går de inte så får jag väl montera en generator. Det är hyfsat lätt (i mitt huvud iallafall :D ) men väger lite. Men måste jag ha det så måste jag. Eller så skippar jag att montera generator för att batteriet kanske hjälper till att få bra ljus på lägre varv och ljusspolen laddar när jag varvar mer. Kanske kan gå på ett ut. Jag spekulerar bara. Men det löser sig säkert :)

Det finns startlösningar till rätt många skotrar som inte har elstart original, så det kan vara en bra idé. Men jag vill helst inte betala 500 dollar för något jag kan bygga själv och som säkert inte passar utan ombyggnad eftersom min motor inte ska sitta i en skoter. Alltid något som krockar :rolleyes: Dessutom går de säkert på en kuggkrans någonstans som jag inte har :D Men värt att kolla upp! Tackar.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Många skotrar har bara en krans på variatorn som startmotorn brukar dra i. Inte så smidigt för dig.

Dock har Polaris en original lösning som funkar fint (har den sj på skotern) då sitter som startmotorn på sidan av Åsso går det en vajer från den till nånting som gör nånting som drar runt motorn, typ. Vet inte exakt hur dom funkar tyvärr. Men kanske är en lösning som funkar för dig?

Var för övrigt ut och startade min egen skoter idag... Ojoj, ljudet och doften gör huvudvärken värd.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Riktigt hårigt bygge Lahi. Hoppas på något i stil med denna (förutom piporna då) :)


Mvh /Try
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Elförsörjningen brukar inte vara tilltagen i överkant.
Regleras väl fortfarande genom att överskottet omvandlas till värme?
På gamla endurohojjar var det inte ovanligt att skiten brann på grund av trasig glödlampa..
Startmotor, växel, fäste, generator, regulator och batteri lägger på mer vikt och tar mer utrymme än man tror.
Startsnöre är udda och därmed coolt.
Springstart är racigt och därmed coolt.
Jag tror inte att det krävs några stora åthävor för att rulla igång en sketen blåtaktare.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Koolt bygge,!:yoparty Snarlikt ett av mina drömbyggen (som förmodligen inte blir av denna sidan min 50års dag)

Om man bygger hoj på nivån med egna växellådshus så varför inte inkorporera ett kickdrev och en kickaxel?
Antingen så blir första gjutningen bra och då går det nog bulta dit en "kloss" på lådan med drevet i Eller så blir gjutningen inte riktigt som ni tänkt er och då inkorporerar ni en vårta för kickmekanism, till växelhus 2.0
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Många skotrar har bara en krans på variatorn som startmotorn brukar dra i. Inte så smidigt för dig.

Dock har Polaris en original lösning som funkar fint (har den sj på skotern) då sitter som startmotorn på sidan av Åsso går det en vajer från den till nånting som gör nånting som drar runt motorn, typ. Vet inte exakt hur dom funkar tyvärr. Men kanske är en lösning som funkar för dig?

Var för övrigt ut och startade min egen skoter idag... Ojoj, ljudet och doften gör huvudvärken värd.

Nä, jag har ju ingen variator så det blir svårt. Googlade lite på Polaris lösning och det ser ju smidigt ut. Verkar skjuta in ett kugghjul när man trycker på starten så då är ju det drevet ur vägen när motorn går. Då kan man ju bara ha en kuggkrans bakom kopplingskorgen.
Smidigt. Blir det elstart så är det helt klart ett alternativ :tummenupp Ser ut som en lösning som spar lite jobb. Tack för tipset.

Riktigt hårigt bygge Lahi. Hoppas på något i stil med denna (förutom piporna då) :)


Mvh /Try

Tackar! Ja, det hoppas jag också på :)

Elförsörjningen brukar inte vara tilltagen i överkant.
Regleras väl fortfarande genom att överskottet omvandlas till värme?
På gamla endurohojjar var det inte ovanligt att skiten brann på grund av trasig glödlampa..
Startmotor, växel, fäste, generator, regulator och batteri lägger på mer vikt och tar mer utrymme än man tror.
Startsnöre är udda och därmed coolt.
Springstart är racigt och därmed coolt.
Jag tror inte att det krävs några stora åthävor för att rulla igång en sketen blåtaktare.

Startsnöre funkar ju, men jag är ingen riktig fan av det på hoj. Springstart är kanske racing och coolt på bana men när jag får motorstopp vid ett rödljuse är det inte lika coolt att springa igång den... :tuttar Trots att det är en sketen tvåtaktare. Då kickar jag hellre :rolleyes:

Koolt bygge,!:yoparty Snarlikt ett av mina drömbyggen (som förmodligen inte blir av denna sidan min 50års dag)

Om man bygger hoj på nivån med egna växellådshus så varför inte inkorporera ett kickdrev och en kickaxel?
Antingen så blir första gjutningen bra och då går det nog bulta dit en "kloss" på lådan med drevet i Eller så blir gjutningen inte riktigt som ni tänkt er och då inkorporerar ni en vårta för kickmekanism, till växelhus 2.0

Jo, varför inte. Det går säkert att bygga till på något sätt :) Ska bara komma på hur man ska få fatt i en axel att snurra på. Men kopplingskorgen sitter ju på en axel, så varför inte den. Lutar mer och mer åt kick. Det gjorde det inte imorse :D

Här finns ju färdigt kick-kit till Harley för hyfsade pengar:
http://www.ebay.com/itm/CHROME-COMPLETE-KICK-START-KICKSTART-KIT-FOR-HARLEY-4-SPEED-BIG-TWINS-36-86-NEW-/330733066157?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item4d013a17ad&vxp=mtr

Måste säkert byggas om för att det ska passa, men ändå. Jag kan ju få den kromad :banana Det är racing!

Frågan är bara om ljusspolen orkar driva någon typ av färddator, t.ex. AIM MXL. (en sådan vill jag ha, men plånboken säger nog snarare Acewell-instrument). Men det märker vi. Gör den inte det får jag lösa det då.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Angående pensla gips på formen:
För sådär 15 år sedan såg jag på en mässa någon i som gjöt aluminium direkt i gipsform, hela formen var alltså avi gips utan gjutsand runtom. Man använde inte metoden att smälta bort en "frigolitkärna" utan gjorde gipsfomen i delar från ett original. Gipsformen slogs sönder efter att aluminiumet svalnat.
Det var tydligen väldigt viktigt att gipsen var helt torr när man hällde i aluminiumgötet annar exploderade formen.
Fördelen med gipsform var ju såklart att man fick väldigt fin yta på den färdiga produkten jämfört med sandgjutning.

Hade det kunnat vara en enklare variant, bara ställa gjutämnet i en hink och hälla på gips så är ju gjutformen klar?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tror att det är så fingjuterierna jobbar än idag, man gör en mall i aluminium och sen gjuter gipsformar runt den som det senare hälls aluminium i.

Problemet med att bara hälla på gips med frigolitformen i en bytta är att man inte har nån koll på om det finns bubblor eller håligheter närmast frigoliten, penslar man så är man helt säker på att det ligger dikt emot.

Något jag funderar på är om jag måste ventilera formen genom att perforera gipset med massa små hål, risken är annars att det bildas massa gaser av den smältande frigoliten som inte har någonstans att ta vägen och bildar gasfickor. En massa små hål på lämliga ställen släpper ut eventuellt övertryck ut i sanden. Helt klart värt att testa.:tummenupp
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Belysning bör inte vara något problem :)
Belysningspolen är 12V/185W (årsmodell 2001 Motortyp AA78L1) och du har full belysning från ca 1500 rpm och uppåt :tummenupp
Om du kan lista ut årsmodell på motorn kan jag ordna servicemanual på den om du är intresserad

/S
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Härligt! Tycker lite som Piterobban angående pipan/piporna.

Variatorn på en skotermotor gör att den kan vara väldigt spetsig i effektkurvan och ändå fungera bra för variatorn har alltid rätt växel i så att säga. Så pipan för ett sånt här bygge bör byggas väldigt snäll, midrange och långflak motkona. Vet en duktig skotertrimmare som försökte sig på motorcyklar för många år sedan och han misslyckades totalt av den enkla anledningen att han byggde för vassa motorer som ingen kunde köra.

Vidare så finns det varianter på var och hur stingern kan monteras. Den kan lika gärna ledas ut från mitten på pipan, eller låt den sticka in i expansionskammaren så kommer den dämpa ljudet automatiskt.

Ni har inte funderat på ett billetblock till växellådan istället?
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Belysning bör inte vara något problem :)
Belysningspolen är 12V/185W (årsmodell 2001 Motortyp AA78L1) och du har full belysning från ca 1500 rpm och uppåt :tummenupp
Om du kan lista ut årsmodell på motorn kan jag ordna servicemanual på den om du är intresserad

/S

Gött att höra :) 2001 är dock lite för nytt. Detta är wildcat 700 förgasarmotor från -92. Fullt ljus från 1500 där också? :) Hoppashoppas.

Härligt! Tycker lite som Piterobban angående pipan/piporna.

Variatorn på en skotermotor gör att den kan vara väldigt spetsig i effektkurvan och ändå fungera bra för variatorn har alltid rätt växel i så att säga. Så pipan för ett sånt här bygge bör byggas väldigt snäll, midrange och långflak motkona. Vet en duktig skotertrimmare som försökte sig på motorcyklar för många år sedan och han misslyckades totalt av den enkla anledningen att han byggde för vassa motorer som ingen kunde köra.

Vidare så finns det varianter på var och hur stingern kan monteras. Den kan lika gärna ledas ut från mitten på pipan, eller låt den sticka in i expansionskammaren så kommer den dämpa ljudet automatiskt.

Ni har inte funderat på ett billetblock till växellådan istället?

Ja, en mild pipa (eller pipor) måste det bli. Annars blir de ganska spetsiga. Måste antagligen ha en pipa för att få plats med allt, men jag vill egentligen ha två ;) Inte så vettig åsikt eftersom en pipa väger mindre än två pipor och det tar dessutom mindre plats. Suck vad jobbigt det blev :huvet :D

Att indragen stinger kan dämpa ljudet lite har jag hört, men hur mycket det dämpar vet jag inte. Men det är kanske en bra väg att gå. Singelpipa och indragen stinger. Vem är jävligast på att räkna på enkelpipor? Har varit i kontakt med några men ingen av dem har varit så värst sociala så jag får ingen uppfattning om vem jag ska välja :D Skriver jag mail och beskriver väldigt ingående vad det är jag bygger och lägger en halvtimme eller mer på det mailet, så får man ett sånt här svar tillbaka: "Ja. Ritningar: 700:-". :D Det säger inte så mycket om deras erfarenhet mm.

Jo, jag har funderat på att fräsa ut allting ur en stor klump alu, men först köpa 15 kg alu för en massa pengar, skrota bort 12 kg och sen göra fel på sista bearbetningen och slänga en oanvändbar bit lockar inte alls. Då är det bättre att gjuta. Man behöver inte skrota bort en massa utan ska man gjuta en bit på 2,5 kg så behöver man kanske 3,5 kg alu. Och skulle det bli fel kan man bara smälta ner skiten igen och börja om.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Gött att höra :) 2001 är dock lite för nytt. Detta är wildcat 700 förgasarmotor från -92. Fullt ljus från 1500 där också? :) Hoppashoppas.



Ja, en mild pipa (eller pipor) måste det bli. Annars blir de ganska spetsiga. Måste antagligen ha en pipa för att få plats med allt, men jag vill egentligen ha två ;) Inte så vettig åsikt eftersom en pipa väger mindre än två pipor och det tar dessutom mindre plats. Suck vad jobbigt det blev :huvet :D

Att indragen stinger kan dämpa ljudet lite har jag hört, men hur mycket det dämpar vet jag inte. Men det är kanske en bra väg att gå. Singelpipa och indragen stinger. Vem är jävligast på att räkna på enkelpipor? Har varit i kontakt med några men ingen av dem har varit så värst sociala så jag får ingen uppfattning om vem jag ska välja :D Skriver jag mail och beskriver väldigt ingående vad det är jag bygger och lägger en halvtimme eller mer på det mailet, så får man ett sånt här svar tillbaka: "Ja. Ritningar: 700:-". :D Det säger inte så mycket om deras erfarenhet mm.

Jo, jag har funderat på att fräsa ut allting ur en stor klump alu, men först köpa 15 kg alu för en massa pengar, skrota bort 12 kg och sen göra fel på sista bearbetningen och slänga en oanvändbar bit lockar inte alls. Då är det bättre att gjuta. Man behöver inte skrota bort en massa utan ska man gjuta en bit på 2,5 kg så behöver man kanske 3,5 kg alu. Och skulle det bli fel kan man bara smälta ner skiten igen och börja om.

Jag tror itne att du behöver oroa dig för att strömmen inte ska räcka till. Nuvarande skoter som jag har är en Arctic Cat 1M 570 -04 (mountainmodell). Denna är en fläktkyld variant. Den har eftermonterad elstart som jag använder hela tiden. Skulle itne falla mig in att dra i ett snöre om jag slipper :p. Hursomhelst... Jag kan köra hela dagar med både helljus, handtagsvärmare, tumvärmare och dessutom stanna rätt ofta så startmotorn får arbeta. Trots detta har jag aldrig haft några problem med att få igång den dagar/veckor efteråt med elstarten, trots massa minusgrader. No worries med andra ord gällande ström till lyset. För att få kraftigare lyse så kan du ju montera en likriktare, spänningsregulator och ett litet batteri som backup. Detta lär du ändå behöva om du ska ha ett fungerande elsystem med blinkers osv. Funkar inte så bra med växelström har jag för mig.

Gällande pipa/or så finns det nån lågeffekts rotax 503 fläktis där stingern går in nästan mitt på pipan så det går ju såklart... De flesta originalpipor idag har stingern instickande i pipans bakkant, och kanske ett par decimeter in... Det borde rimligtvis fungera att sätta in stingern mitt på då, om dess inre ände är där den är på originalet eller i närheten iallafall... Däremot vet jag inte om man kan vända på stingern så att den pekar bakåt. Jag tror detta borde funka också, men att tro är att icke veta. Ska leta rätt på nån bild... Kom på att det borde vara mxz 370f som har ett sånt arrangemang...
Äsch... jag hittade ingen bra bild och har inte tid att leta längre... Hoppas att min skrivna förklaring duger :p.

Ifall att det går bra att vända på stingern så att dess ingångshål pekar bort från motorn så kan du ju dra ut stingern på sidan av pipan, ganska långt fram under cutsen och direkt in i en ljuddämpare.

Annars kan du ju göra som på bilden du ritat :yoparty . Alltid går det hem i nån del av världen. Gissningsvis Tyskland (med tanke på tyskrövarna) eller Japan, med tanke på deras idiotvarvande som ska föreställa musik eller nåt :p.

//Robert
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
En 700cc tvåtaktare kräver ju faktiskt "relativt" lite effekt för att dras igång. Iaf jämfört med en 700cc 4t.

Angående spolen och lysets effekt, du lär ju få ett 100% svar av Iskall sen, men det jag kan säga är att A-C 700 från -00 (-01 fanns ingen 700??) i princip är samma motor som den till Wildcaten (utveckling, not so much). Dock finns det väl en stor risk att om det är något om uppgraderat så är det elsystemet.

http://www.brownsleisureworld.com/frame.cgi?url=http://www.brownsleisureworld.com/snowmobile/Parts/

Där har du för övrigt en länk med sprängskisser över bland annat motorn. Du kanske redan hittat sidan men. Kan ju vara bra å ha =)

Edit: Kollade för övrigt i Polaris katalog vad elstarten går på, 9794kr, kanske inte så aktuellt? Men går ju att hitta på nå eget liknande kanske:p
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Det är inget tankemblem utan ett lock till brytarspetsarna.

Jag som trodde den skulle vara i stället för sockerbit där bak. :rodnar

Ont:
Skulle det inte gå att ha kvar variatordrift och låta motor vara skoterspetsig och galen? :va

:hej

/e
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Skulle det inte gå att ha kvar variatordrift och låta motor vara skoterspetsig och galen? :va

:hej

/e

Pommes vad jag lägger mig i denna tråd... Skäms nästan för att jag inte kan låta bli att skriva... menmen.

Detta är exakt den tanken jag har haft i samband med tvåtakts-hojbygge. Problemet är att en primärvariator som är lämplig till ändamålet bygger ut ca 20 cm rakt ut från vevtappen, och dessutom med en stor radie. Då jag vill ha låg tyngdpunkt så hamnar följdaktligen veven rätt långt ner i ramen, och lutningsvinkeln blir begränsad. Dessutom hade jag velat ha så lite olika drivningar som möjligt innan framdrevet, och då skulle den ännu större sekundärvariation i det närmaste släpa i backen med sin stora diameter...
Ett välkalibrerat variatorsystem är dock inte att förakta...
Om man skulle börja med dragrace nån gång... Men å andra sidan är man ju ändå bolltvåa och kanske även trea i och med alla turbohojar, och förhoppningsvis även johanssons JETeskojiga turbinhoj :p.

Ett videoklipp som illustrerar min beskrivning: http://www.youtube.com/watch?v=nrldkXg7-Jo
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ett videoklipp som illustrerar min beskrivning:

Ähh vaddå?

Ett stödhjul på den där och vips har vi oss en sidovagnsräser! :tummenupp
BMW-Sidecar-Racers-720x540.jpg

Fast man måste inte ha kåpor från en DC3. :rolleyes:

:hej

/e
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...men jag vill egentligen ha två ;) Inte så vettig åsikt eftersom en pipa väger mindre än två pipor och det tar dessutom mindre plats. Suck vad jobbigt det blev :huvet :D

Att indragen stinger kan dämpa ljudet lite har jag hört, men hur mycket det dämpar vet jag inte. Men det är kanske en bra väg att gå. Singelpipa och indragen stinger. Vem är jävligast på att räkna på enkelpipor? Har varit i kontakt med några men ingen av dem har varit så värst sociala så jag får ingen uppfattning om vem jag ska välja :D Skriver jag mail och beskriver väldigt ingående vad det är jag bygger och lägger en halvtimme eller mer på det mailet, så får man ett sånt här svar tillbaka: "Ja. Ritningar: 700:-". :D Det säger inte så mycket om deras erfarenhet mm.

Separata rör funkar ju faktiskt bättre för 2t, men singelpipan har ju andra fördelar.

Vet inte vilka som gör bra ritningar på dubbelrör och jag har ingen erfarenhet själv men har funderat på det ibland och har bara kommit fram till en slutsats och det är att konvinklarna styr på samma sätt som vid separata rör och därmed skulle längd och diameter ges med automatik.

Sen stör ju ljudvågorna varandra i ett dubbelrör vilket missgynnar effekten. Eller rättare sagt den ena ljudvågen stör den andra vågens arbete. Däremot passerar dom ju varandra obehindrat och oförändrat.

Och andra sidan ger ju singelrör även en lägre ljudnivå vilket kan ha sina fördelar på en gathoj.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Kul tråd !

Kul att följa den här tråden ! :=)
Ska bli spännande att se hur det blir i slutändan..
Här kommer lite inspiration på bild! ;=))

:tummenupp

Tul-Aris 800cc.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag tror itne att du behöver oroa dig för att strömmen inte ska räcka till. Nuvarande skoter som jag har är en Arctic Cat 1M 570 -04 (mountainmodell). Denna är en fläktkyld variant. Den har eftermonterad elstart som jag använder hela tiden. Skulle itne falla mig in att dra i ett snöre om jag slipper :p. Hursomhelst... Jag kan köra hela dagar med både helljus, handtagsvärmare, tumvärmare och dessutom stanna rätt ofta så startmotorn får arbeta. Trots detta har jag aldrig haft några problem med att få igång den dagar/veckor efteråt med elstarten, trots massa minusgrader. No worries med andra ord gällande ström till lyset. För att få kraftigare lyse så kan du ju montera en likriktare, spänningsregulator och ett litet batteri som backup. Detta lär du ändå behöva om du ska ha ett fungerande elsystem med blinkers osv. Funkar inte så bra med växelström har jag för mig.
Gällande pipa/or så finns det nån lågeffekts rotax 503 fläktis där stingern går in nästan mitt på pipan så det går ju såklart... De flesta originalpipor idag har stingern instickande i pipans bakkant, och kanske ett par decimeter in... Det borde rimligtvis fungera att sätta in stingern mitt på då, om dess inre ände är där den är på originalet eller i närheten iallafall... Däremot vet jag inte om man kan vända på stingern så att den pekar bakåt. Jag tror detta borde funka också, men att tro är att icke veta. Ska leta rätt på nån bild... Kom på att det borde vara mxz 370f som har ett sånt arrangemang...
Äsch... jag hittade ingen bra bild och har inte tid att leta längre... Hoppas att min skrivna förklaring duger :p.
Ifall att det går bra att vända på stingern så att dess ingångshål pekar bort från motorn så kan du ju dra ut stingern på sidan av pipan, ganska långt fram under cutsen och direkt in i en ljuddämpare.
Annars kan du ju göra som på bilden du ritat :yoparty . Alltid går det hem i nån del av världen. Gissningsvis Tyskland (med tanke på tyskrövarna) eller Japan, med tanke på deras idiotvarvande som ska föreställa musik eller nåt :p.
//Robert
Låter fint det där med strömmen. Vill inte rycka i ett snöre och det bygger alldeles för mycket åt sidan, och montera elstart är nog lättare än att få dit kick. Hur mycket väger en startmotor till en skoter? Den kan ju inte vara så stor. Så likriktare, spänningsregulator och ett litet batteri (ett sånt där lätt lipo) tillsammans med startmotor kan ju inte väga så mycket.
Sånt här är ju skitenkelt att montera:
0731-368.png
Angående pipan/piporna så är det ju en idé med stingern mitt på. Förutom att det ser skumt ut, men det går säkert att dölja ;) Varför inte. Man borde ju få ner längden en del.
En 700cc tvåtaktare kräver ju faktiskt "relativt" lite effekt för att dras igång. Iaf jämfört med en 700cc 4t.
Angående spolen och lysets effekt, du lär ju få ett 100% svar av Iskall sen, men det jag kan säga är att A-C 700 från -00 (-01 fanns ingen 700??) i princip är samma motor som den till Wildcaten (utveckling, not so much). Dock finns det väl en stor risk att om det är något om uppgraderat så är det elsystemet.
http://www.brownsleisureworld.com/frame.cgi?url=http://www.brownsleisureworld.com/snowmobile/Parts/
Där har du för övrigt en länk med sprängskisser över bland annat motorn. Du kanske redan hittat sidan men. Kan ju vara bra å ha =)
Edit: Kollade för övrigt i Polaris katalog vad elstarten går på, 9794kr, kanske inte så aktuellt? Men går ju att hitta på nå eget liknande kanske:p
Tackar för svar och länk! Sprängskisser är bra att ha. Jag behövde en igår på växellådan till cbr1000rr eftersom jag råkade tappa den "lite" så drev, bussningar, shims mm rasade av den ena växelaxeln :eek:ops Kul. Då är det bra med sprängskiss.
Haha, 9794 kr är jag inte sugen på att betala ;) Men på Ebay finns det startmotorkit till lite olika skotrar för 250 dollar. Under 150 dollar för ett kit till någon gammelskoter. Och jag skiter i vilken skoter kitet är till eftersom jag säkert måste bygga om ändå. Bara startkrans och drev på startmotorn matchar så funkar nog vad som helst.
Ont:
Skulle det inte gå att ha kvar variatordrift och låta motor vara skoterspetsig och galen? :va
:hej
/e
Det skulle säkert gå, men det kommer aldrig att hända på denna hojen. Man ska aldrig säga aldrig men nu säger jag verkligen aldrig :D Tvåtakt och variator. Då måste man ju beställa Baotian-dekaler också...
Separata rör funkar ju faktiskt bättre för 2t, men singelpipan har ju andra fördelar.
Vet inte vilka som gör bra ritningar på dubbelrör och jag har ingen erfarenhet själv men har funderat på det ibland och har bara kommit fram till en slutsats och det är att konvinklarna styr på samma sätt som vid separata rör och därmed skulle längd och diameter ges med automatik.
Sen stör ju ljudvågorna varandra i ett dubbelrör vilket missgynnar effekten. Eller rättare sagt den ena ljudvågen stör den andra vågens arbete. Däremot passerar dom ju varandra obehindrat och oförändrat.
Och andra sidan ger ju singelrör även en lägre ljudnivå vilket kan ha sina fördelar på en gathoj.
Undrar hur stor effektskillnad det blir om man jämför singelpipa och dubbla pipor? Rör det sig om 2-3 hästar eller 20-30? :D
Lägre ljudnivå kan ha sina fördelar ja…
Velar fortfarande om jag ska ha enkelpipa eller dubbla pipor. Antagligen bygger jag dubbla pipor och när jag ska montera svär jag som fan över att jag inte byggde enkelpipa. Så då måste jag bygga enkelpipa också och står där men dubbla pipor som jag inte kan sälja eftersom ingen kör med raka pipor på en skoter ;)

Lahi: om du tröttnar på för lite effekt så kan du ju alltid bygga ihop en 1260cc tripel lite mer jobb men lite mer effekt också 220hp->
Men visst den tar lite mer plats m.m tyvärr.
Hehe, ja, den är fin den. Kanske lite för bred för detta bygget, men ändå. Imponerande motor är det i alla fall. Läste hans byggtråd under byggets gång och det var allt lite byggarporr.
Kul att följa den här tråden ! :=)
Ska bli spännande att se hur det blir i slutändan..
Här kommer lite inspiration på bild! ;=))
:tummenupp
View attachment 370107
Den där är lite fräsig. Snygg som attan, men baken kunde varit liiiite högre (men det hör ju iofs inte till ämnet...) Ramen är ju kanske lite slösaktigt tillverkad ;)
Började såhär:
02.jpg
En liten bit på vägen:
26.jpg
Tadaaaa! En ram! Undrar hur stor högen med spån är ;)
gauche.jpg
Men onekligen ett jäkligt tufft bygge som är lite out of my league...
Förresten, du är ju en sån där tvåtaktsnisse :) Vad tror du om pipor? Fått för mig att du gör ritningsunderlag. Kostnad för det? Antar att det behövs lite info om motorn också... men jag vet inte vilken info som behövs så jag får väl börja leta efter jag vet det.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top