Jag tror itne att du behöver oroa dig för att strömmen inte ska räcka till. Nuvarande skoter som jag har är en Arctic Cat 1M 570 -04 (mountainmodell). Denna är en fläktkyld variant. Den har eftermonterad elstart som jag använder hela tiden. Skulle itne falla mig in att dra i ett snöre om jag slipper
. Hursomhelst... Jag kan köra hela dagar med både helljus, handtagsvärmare, tumvärmare och dessutom stanna rätt ofta så startmotorn får arbeta. Trots detta har jag aldrig haft några problem med att få igång den dagar/veckor efteråt med elstarten, trots massa minusgrader. No worries med andra ord gällande ström till lyset. För att få kraftigare lyse så kan du ju montera en likriktare, spänningsregulator och ett litet batteri som backup. Detta lär du ändå behöva om du ska ha ett fungerande elsystem med blinkers osv. Funkar inte så bra med växelström har jag för mig.
Gällande pipa/or så finns det nån lågeffekts rotax 503 fläktis där stingern går in nästan mitt på pipan så det går ju såklart... De flesta originalpipor idag har stingern instickande i pipans bakkant, och kanske ett par decimeter in... Det borde rimligtvis fungera att sätta in stingern mitt på då, om dess inre ände är där den är på originalet eller i närheten iallafall... Däremot vet jag inte om man kan vända på stingern så att den pekar bakåt. Jag tror detta borde funka också, men att tro är att icke veta. Ska leta rätt på nån bild... Kom på att det borde vara mxz 370f som har ett sånt arrangemang...
Äsch... jag hittade ingen bra bild och har inte tid att leta längre... Hoppas att min skrivna förklaring duger
.
Ifall att det går bra att vända på stingern så att dess ingångshål pekar bort från motorn så kan du ju dra ut stingern på sidan av pipan, ganska långt fram under cutsen och direkt in i en ljuddämpare.
Annars kan du ju göra som på bilden du ritat
. Alltid går det hem i nån del av världen. Gissningsvis Tyskland (med tanke på tyskrövarna) eller Japan, med tanke på deras idiotvarvande som ska föreställa musik eller nåt
.
//Robert
Låter fint det där med strömmen. Vill inte rycka i ett snöre och det bygger alldeles för mycket åt sidan, och montera elstart är nog lättare än att få dit kick. Hur mycket väger en startmotor till en skoter? Den kan ju inte vara så stor. Så likriktare, spänningsregulator och ett litet batteri (ett sånt där lätt lipo) tillsammans med startmotor kan ju inte väga så mycket.
Sånt här är ju skitenkelt att montera:
Angående pipan/piporna så är det ju en idé med stingern mitt på. Förutom att det ser skumt ut, men det går säkert att dölja
Varför inte. Man borde ju få ner längden en del.
En 700cc tvåtaktare kräver ju faktiskt "relativt" lite effekt för att dras igång. Iaf jämfört med en 700cc 4t.
Angående spolen och lysets effekt, du lär ju få ett 100% svar av Iskall sen, men det jag kan säga är att A-C 700 från -00 (-01 fanns ingen 700??) i princip är samma motor som den till Wildcaten (utveckling, not so much). Dock finns det väl en stor risk att om det är något om uppgraderat så är det elsystemet.
http://www.brownsleisureworld.com/frame.cgi?url=http://www.brownsleisureworld.com/snowmobile/Parts/
Där har du för övrigt en länk med sprängskisser över bland annat motorn. Du kanske redan hittat sidan men. Kan ju vara bra å ha =)
Edit: Kollade för övrigt i Polaris katalog vad elstarten går på, 9794kr, kanske inte så aktuellt? Men går ju att hitta på nå eget liknande kanske
Tackar för svar och länk! Sprängskisser är bra att ha. Jag behövde en igår på växellådan till cbr1000rr eftersom jag råkade tappa den "lite" så drev, bussningar, shims mm rasade av den ena växelaxeln
ops Kul. Då är det bra med sprängskiss.
Haha, 9794 kr är jag inte sugen på att betala
Men på Ebay finns det startmotorkit till lite olika skotrar för 250 dollar. Under 150 dollar för ett kit till någon gammelskoter. Och jag skiter i vilken skoter kitet är till eftersom jag säkert måste bygga om ändå. Bara startkrans och drev på startmotorn matchar så funkar nog vad som helst.
Ont:
Skulle det inte gå att ha kvar variatordrift och låta motor vara skoterspetsig och galen?
/e
Det skulle säkert gå, men det kommer aldrig att hända på denna hojen. Man ska aldrig säga aldrig men nu säger jag verkligen aldrig
Tvåtakt och variator. Då måste man ju beställa Baotian-dekaler också...
Separata rör funkar ju faktiskt bättre för 2t, men singelpipan har ju andra fördelar.
Vet inte vilka som gör bra ritningar på dubbelrör och jag har ingen erfarenhet själv men har funderat på det ibland och har bara kommit fram till en slutsats och det är att konvinklarna styr på samma sätt som vid separata rör och därmed skulle längd och diameter ges med automatik.
Sen stör ju ljudvågorna varandra i ett dubbelrör vilket missgynnar effekten. Eller rättare sagt den ena ljudvågen stör den andra vågens arbete. Däremot passerar dom ju varandra obehindrat och oförändrat.
Och andra sidan ger ju singelrör även en lägre ljudnivå vilket kan ha sina fördelar på en gathoj.
Undrar hur stor effektskillnad det blir om man jämför singelpipa och dubbla pipor? Rör det sig om 2-3 hästar eller 20-30?
Lägre ljudnivå kan ha sina fördelar ja…
Velar fortfarande om jag ska ha enkelpipa eller dubbla pipor. Antagligen bygger jag dubbla pipor och när jag ska montera svär jag som fan över att jag inte byggde enkelpipa. Så då måste jag bygga enkelpipa också och står där men dubbla pipor som jag inte kan sälja eftersom ingen kör med raka pipor på en skoter
Lahi: om du tröttnar på för lite effekt så kan du ju alltid bygga ihop en 1260cc tripel lite mer jobb men lite mer effekt också 220hp->
Men visst den tar lite mer plats m.m tyvärr.
Hehe, ja, den är fin den. Kanske lite för bred för detta bygget, men ändå. Imponerande motor är det i alla fall. Läste hans byggtråd under byggets gång och det var allt lite byggarporr.
Kul att följa den här tråden ! :=)
Ska bli spännande att se hur det blir i slutändan..
Här kommer lite inspiration på bild! ;=))
View attachment 370107
Den där är lite fräsig. Snygg som attan, men baken kunde varit liiiite högre (men det hör ju iofs inte till ämnet...) Ramen är ju kanske lite slösaktigt tillverkad
Började såhär:
En liten bit på vägen:
Tadaaaa! En ram! Undrar hur stor högen med spån är
Men onekligen ett jäkligt tufft bygge som är lite out of my league...
Förresten, du är ju en sån där tvåtaktsnisse
Vad tror du om pipor? Fått för mig att du gör ritningsunderlag. Kostnad för det? Antar att det behövs lite info om motorn också... men jag vet inte vilken info som behövs så jag får väl börja leta efter jag vet det.