av alla forumets 2 taktsbyggen (husa 700, aprilia 650 osv) så låter det här som det vettigaste hittils!
har sett dig en del på forumet och att du likt de andra 2-taktsbyggarna mystiskt skulle gå upp i rök tror jag inte på =)
sverige har för lite av sån här galenskap jämfört med andra länder, mer sånt!
EN LITEN EDIT: ritningarna, får man se dom eller är det sekretess?
Gött att höra. Nä, försvinner gör jag inte. Jag kanske bygger långsamt, men jag finns här och postar så fort något hänt eller någon frågar något.
Nja, nä, ritningarna visar jag inte. Ni får helt enkelt se framöver hur det byggs istället för att titta på några tråkiga ritningar
Liten statusuppdatering på gjutprojektet:
Jag upptäckte att jag höll på göra ett rejält sårarsle idag, jag satt och klurade på hur jag skulle ventilera gjutgaserna ur formen när jag tyckte att biten stämde lite dåligt mot sprängskissen. Vid närmare kontroll såg jag att jag satt ihop bitarna bakåfram så hela växelhuset hade blivit spegelvänt...
Det där är humor. Tänk om du inte upptäckt det och gjutit. Ett spegelvänt växellådshus och en uppeldad plugg
Jo då
Sen är ju wildcat 700 lite nostalgi över ;-)
Hmm var det du som skrev på snowmobiles forum och frågade om wildcat motorer?
Har du tid över(typ när du går i pension) tkr jag helt klart en 800cc turbo 2T är något att fundera på ;-)
Japp, det var nog jag det
Jag har postat en massa dumma frågor lite här och där de senaste 5 åren för att lära mig om skotermotorer
Turbo-tvåtakt hade varit något. Kanske inte för att effekten behövs utan mer för att folk pratar om det men ingen gör det. (Ungefär som skotermotor i motorcykel
) Men det finns väl folk som kör överladdade tvåtaktare med framgång.
Härligt initiativ att bygga en sådan här Lahi! Många nätter har jag legat och funderat på hur brutal en hoj skulle kunna bli med en modern tvåtaktstwin... Prenumererar härmed på denna tråd
Jag anar att detta är rysligt genomtänkt, men en sak som jag funderar över; Ska det gjutas nån svulst med mer gods för oljepluggsgänga eller svetsas det dit senare?
//Robert
Ingen dum fundering faktiskt, det är enkelt att lägga på en liten förhöjning för påfyllning och dränering nu innan jag gipsar in skiten. Vad tror du Lars?
Jag hade tänkt svetsa dit för påfyllning och dränering senare mest för att om man gjuter in en svulst så kommer det säkert att krocka med något
Men nu när ni säger det, varför inte. Skulle det krocka får jag väl slipa av. Krockar det inte så slipper jag svetsa.
Herr Johansson, känner du för det så lägg dit en svulst för dränering. 3:e bilden i mitt första inlägg syns hur lådan kommer att orienteras. Kan kanske avvika några grader från detta, men det får vi se sen. Mitt emellen de två nedre skruvhålen på gaveln, och mitt på i djupled sett från gaveln. Då hamnar dräneringen mellan rören i subframen. Borde funka
Angående påfyllningen så kan jag fixa det sen. Jag drar in en 90-gradersböj mellan växelaxlarna i den gjutna gaveln. Mellan lagerna. Där är ju 24 mm gods så det blir stabilt och fint ändå, och just nu är det svårt att säga var den ska hamna för att inte krocka med något.