Fan detta kommer bli ett sjukt bygge nästan så vi ska starta en barnvakt service här på SH. Så att såna här byggen får mer tid
Se bara till att han, _johansson_ är försiktig vid gjutningen. Även om han förefaller vara av gott virke, så är det ändå inget material man vill ha inblandat i aluminiumet
Kolla(lyssna)igenom den här filmsnutten några gånger så jobbar du nog fram en lösning på det också.Låter lite arg den här motornJag funderade faktiskt lite på trippel (ljuuuudet ) men det sket sig helt och hållet eftersom 3 pipor i bredd blir lite för brett Eller två pipor sidan om varanda och en under. Men då måste jag åka stelbent...
Tackar för tipset. Har funderat lite på det där. Enkelpipa verkar funka fint, och hade kanske varit det vettigaste alternativen, MEN... rent estetiskt föredrar jag faktiskt dubbelpipor. Ser lite "brutalare" ut än enkelpipa. Folk kan ju tro att det är en stånka annars
En annan sak (mer vettig anledning) med singelpipa är att diametern ökar jämfört med dubbla pipor. Tänkte ha två pipor i bredd (har för mig att varje pipa behövd vara ca 140 mm på tjockaste stället? Pipprogrammet jag lekte i sa så) och på det hållet har jag lite mer plats än i vertikal led. Det kritiska stället är mellan bakhjul och kuts (eller min röv). Mycket lättare att få in två smalare pipor än en tjockare eftersom bakhjulet ska ha lite plats att fjädra upp.
Jag funderade faktiskt lite på trippel (ljuuuudet ) men det sket sig helt och hållet eftersom 3 pipor i bredd blir lite för brett Eller två pipor sidan om varanda och en under. Men då måste jag åka stelbent.
Jobbigt om han ska ha dragstart på hojenKolla(lyssna)igenom den här filmsnutten några gånger så jobbar du nog fram en lösning på det också.Låter lite arg den här motorn
Jobbigt om han ska ha dragstart på hojen
Varför då?
Det fungerar utmärkt med snörstart.
Jag föredrar det (eller springstart) före alternativet att släpa runt på batteri och startmotor på ett lättviktsbygge.
Mini-update:
Första lagret gips är lagt, det är nån sorts bygg-gips med lite grövre yta än vanlig hobbygips. Det lär behövas en par tre lager till innan det är tjockt nog.
View attachment 369924
Här gör man sig lustiga på andras bekostnad ser jag.
Hursom, flitens lampa har lyst i den Johanssonska verkstaden i afton och resultatet är ett växelhus färdigt för att täckas med gips. Två runners leder smältan till toppen av huset och en runner går på utsidan och ner till en tvärkanal som sitter limmad mot två motstående väggar.
Kolla(lyssna)igenom den här filmsnutten några gånger så jobbar du nog fram en lösning på det också.Låter lite arg den här motorn
Ja ljudet ur vassa tvåtaktstriplar är ju nåt speciellt med... de kommer man inte ifrån.
Nu känner jag mig som värsta jävla neggbollen och det är absolut inte min mening då detta är ett av de roligaste projekten som påbörjats här på sporthoj. Men hursomhaver...
Om du tar och rätar ut en pipa till en skoter så lär den ju vara lika lång som hjulbasen är på motorcykeln, eller åtminstone nära på... Hur blir det med ljuddämpare för sfro besiktning då? Vart ska den rymmas om du kör med dubbelpipor? Dämpare som är integrerade med piporna brukar sällan dämpa ljudet till nära standardnivå, och är det fullt med pipor under cutsen så lär stingersarna (svenskt ord?) sticka ut en bit bakom hojen. Att hänga på en dämpare ytterligare längre bak skulle nog se lite knasigt ut kan jag tro... Möjligen någon kilformad dämpare som går in mellan dubbelrören under cutsen och sammankopplar piporna till ett utblås. Risk att volymen blir lite liten, men det kan ju gå kanske.
Ett alternativ är en singelpipa som går på ena sidan under cutsen och dämpare på andra sidan under cutsen.
Jag håller tummarna för att det funkar med dubbelpipor trots allt. Det är ju dock en del tid innan det blir aktuellt.... Men det är ju aldrig fel att fundera på olika alternativ =)
Mvh //Robert
Hej
Blev lite nyfiken på vilket startsystem du kommer använda. Kick, elstart, behålla snöret eller springa igång den? Sån där mobil start dom har till racehojar, blir lite bökigt och ta med till korvmojen bara?
Detta bygge blir kul att följa.
Fast dom 800 skotrarna jag dragit i väger betydligt mer än 130kg.
Tror på allvar att jag hade lyft hojen med tanke på hur jäfla tungt det gick.
Men springa går ju alltid.
Andra lagret lagt, nu måste det torka ett bra tag innan nästa lager läggs på. Planen var att gjuta imorgon men det hinner jag inte så nu är siktet inställt på nästa helg.
Andra lagret lagt, nu måste det torka ett bra tag innan nästa lager läggs på. Planen var att gjuta imorgon men det hinner jag inte så nu är siktet inställt på nästa helg.
fast på tomgång är ljuset ofta lite svagare.Motorn har ju ljusspole och den räcker ju för att försörja belysningen (det gör den på skotrar iallafall) och det borde ju finnas liiiite kräm över för att ladda ett batteri (mha laddregulator). Kan ju inte vara så exakt att krämen räcker till lampor men absolut ingenting mer.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |