Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Rosborg

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Skarpnäck
Hoj
Suzuki K7 1000
Fan detta kommer bli ett sjukt bygge nästan så vi ska starta en barnvakt service här på SH. Så att såna här byggen får mer tid :tummenupp
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Se bara till att han, _johansson_ är försiktig vid gjutningen. Även om han förefaller vara av gott virke, så är det ändå inget material man vill ha inblandat i aluminiumet ;)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan detta kommer bli ett sjukt bygge nästan så vi ska starta en barnvakt service här på SH. Så att såna här byggen får mer tid :tummenupp

Hehe, bra idé men jag tror inte min fru hade gått med på det :D

Se bara till att han, _johansson_ är försiktig vid gjutningen. Även om han förefaller vara av gott virke, så är det ändå inget material man vill ha inblandat i aluminiumet ;)

9 delar alu och 1 del norrlänning. Vad heter den legeringen? :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här gör man sig lustiga på andras bekostnad ser jag.:D

Hursom, flitens lampa har lyst i den Johanssonska verkstaden i afton och resultatet är ett växelhus färdigt för att täckas med gips. Två runners leder smältan till toppen av huset och en runner går på utsidan och ner till en tvärkanal som sitter limmad mot två motstående väggar.

De två papprören är för ventilering av gaserna från frigoliten.

Lahislda7.jpg


I morgon ska jag blanda gips och pensla in biten med ett 3-4mm tjockt lager och sen är den klar för att gjutas, jag smyger med ett litet gjutprojekt till bobbern också när jag liks har ugnen igång.:)

Lahislda9.jpg


Tjo!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Tackar för tipset. Har funderat lite på det där. Enkelpipa verkar funka fint, och hade kanske varit det vettigaste alternativen, MEN... rent estetiskt föredrar jag faktiskt dubbelpipor. Ser lite "brutalare" ut än enkelpipa. Folk kan ju tro att det är en stånka annars :D

En annan sak (mer vettig anledning) med singelpipa är att diametern ökar jämfört med dubbla pipor. Tänkte ha två pipor i bredd (har för mig att varje pipa behövd vara ca 140 mm på tjockaste stället? Pipprogrammet jag lekte i sa så) och på det hållet har jag lite mer plats än i vertikal led. Det kritiska stället är mellan bakhjul och kuts (eller min röv). Mycket lättare att få in två smalare pipor än en tjockare eftersom bakhjulet ska ha lite plats att fjädra upp.

Jag funderade faktiskt lite på trippel (ljuuuudet :D ) men det sket sig helt och hållet eftersom 3 pipor i bredd blir lite för brett :D Eller två pipor sidan om varanda och en under. Men då måste jag åka stelbent.

Ja ljudet ur vassa tvåtaktstriplar är ju nåt speciellt med... de kommer man inte ifrån.

Nu känner jag mig som värsta jävla neggbollen och det är absolut inte min mening då detta är ett av de roligaste projekten som påbörjats här på sporthoj. Men hursomhaver...
Om du tar och rätar ut en pipa till en skoter så lär den ju vara lika lång som hjulbasen är på motorcykeln, eller åtminstone nära på... Hur blir det med ljuddämpare för sfro besiktning då? Vart ska den rymmas om du kör med dubbelpipor? Dämpare som är integrerade med piporna brukar sällan dämpa ljudet till nära standardnivå, och är det fullt med pipor under cutsen så lär stingersarna (svenskt ord?) sticka ut en bit bakom hojen. Att hänga på en dämpare ytterligare längre bak skulle nog se lite knasigt ut kan jag tro... Möjligen någon kilformad dämpare som går in mellan dubbelrören under cutsen och sammankopplar piporna till ett utblås. Risk att volymen blir lite liten, men det kan ju gå kanske.
Ett alternativ är en singelpipa som går på ena sidan under cutsen och dämpare på andra sidan under cutsen.

Jag håller tummarna för att det funkar med dubbelpipor trots allt. Det är ju dock en del tid innan det blir aktuellt.... Men det är ju aldrig fel att fundera på olika alternativ =)

Mvh //Robert
 

mordellio

Medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki RG500-85
Hej
Blev lite nyfiken på vilket startsystem du kommer använda. Kick, elstart, behålla snöret eller springa igång den? Sån där mobil start dom har till racehojar, blir lite bökigt och ta med till korvmojen bara?
Detta bygge blir kul att följa.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Varför då?
Det fungerar utmärkt med snörstart.
Jag föredrar det (eller springstart) före alternativet att släpa runt på batteri och startmotor på ett lättviktsbygge.

Fast dom 800 skotrarna jag dragit i väger betydligt mer än 130kg.

Tror på allvar att jag hade lyft hojen med tanke på hur jäfla tungt det gick.

Men springa går ju alltid.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mini-update:

Första lagret gips är lagt, det är nån sorts bygg-gips med lite grövre yta än vanlig hobbygips. Det lär behövas en par tre lager till innan det är tjockt nog.

Lahislda10.jpg
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är inget tankemblem utan ett lock till brytarspetsarna.

Photobucket verkar ha blockat min användare efter att jag laddade upp de senaste könsbilderna, så jag måste lägga upp bilderna direkt på Sporthoj. Jävla hycklare, betalar jag för utrymmet ska dom inte lägga sig i vad jag lägger upp för bilder.:mad:
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skitdålig idé, ger ju alla oss andra mindrevärdighetskomplex! (_Johansson_ undantaget kanske):D

Ser fram emot att se detta växa fram för det kommer bli stenhårt!:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Andra lagret lagt, nu måste det torka ett bra tag innan nästa lager läggs på. Planen var att gjuta imorgon men det hinner jag inte så nu är siktet inställt på nästa helg.:tummenupp

Lahislda11.jpg
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Här gör man sig lustiga på andras bekostnad ser jag.:D

Hursom, flitens lampa har lyst i den Johanssonska verkstaden i afton och resultatet är ett växelhus färdigt för att täckas med gips. Två runners leder smältan till toppen av huset och en runner går på utsidan och ner till en tvärkanal som sitter limmad mot två motstående väggar.

Här har jag inte varit inloggad sedan i fredags och jag missar halva bygget :D Det går undan hos herr Johansson. Gött :)

Kolla(lyssna)igenom den här filmsnutten några gånger så jobbar du nog fram en lösning på det också.Låter lite arg den här motorn:)

Hehe, bra ryt i den :tummenupp

Ja ljudet ur vassa tvåtaktstriplar är ju nåt speciellt med... de kommer man inte ifrån.

Nu känner jag mig som värsta jävla neggbollen och det är absolut inte min mening då detta är ett av de roligaste projekten som påbörjats här på sporthoj. Men hursomhaver...
Om du tar och rätar ut en pipa till en skoter så lär den ju vara lika lång som hjulbasen är på motorcykeln, eller åtminstone nära på... Hur blir det med ljuddämpare för sfro besiktning då? Vart ska den rymmas om du kör med dubbelpipor? Dämpare som är integrerade med piporna brukar sällan dämpa ljudet till nära standardnivå, och är det fullt med pipor under cutsen så lär stingersarna (svenskt ord?) sticka ut en bit bakom hojen. Att hänga på en dämpare ytterligare längre bak skulle nog se lite knasigt ut kan jag tro... Möjligen någon kilformad dämpare som går in mellan dubbelrören under cutsen och sammankopplar piporna till ett utblås. Risk att volymen blir lite liten, men det kan ju gå kanske.
Ett alternativ är en singelpipa som går på ena sidan under cutsen och dämpare på andra sidan under cutsen.

Jag håller tummarna för att det funkar med dubbelpipor trots allt. Det är ju dock en del tid innan det blir aktuellt.... Men det är ju aldrig fel att fundera på olika alternativ =)

Mvh //Robert

Jo, du har rätt, men jag vägrar inse det :D

Kan ju köra såhär:

Tvåtakt.jpg

Nä, men jag tänkte att man kan dra in stingersarna. Folk säger ju att det funkar helt ok utan någon större effektskillnad. Annars får det kanske bli singelpipa och ljuddämpare vid sidan om till reggning och besiktning och dubbelpipor all annan tid :rolleyes:
Neggoboll tycker jag inte att du är. Sånt här får ju en att tänka till så man tar den vettigaste lösningen istället för en som aldrig kommer att funka. Så kör på om du har fler synpunkter eller tips :D :D

Hej
Blev lite nyfiken på vilket startsystem du kommer använda. Kick, elstart, behålla snöret eller springa igång den? Sån där mobil start dom har till racehojar, blir lite bökigt och ta med till korvmojen bara?
Detta bygge blir kul att följa.

Ja, det där är en bra fråga. Kick blir det inte (tror jag. Man ska aldrig säga aldrig...). Det går ju alltid att bygga om inget annat skulle funka.
Behålla snåret är jag inte heller så sugen på, men det är den lättaste lösningen (lättast i dubbel bemärkelse, dvs. både minst jobb och lättast hoj) men då blir motorn för bred åt ena hållet enligt mitt tycke. Snörstarten bygger ytterligare 70-80 mm utanför tändningsmojängen och då får den sticka ut genom kåpan och förstöra linjerna. Ett handtag som hänger där utanför kåpan och fladdrar ser nog lite dumt ut :D Det är säkert en bra lösning och egentligen den jag borde välja pga. vikt och jobb, men... nä. Tror inte det.

Jaha, då är det elstart kvar då... :rolleyes: Springa igång den tänker jag inte göra. Tänk vad brudarna skulle säga :näsblod Pinsamt ju. Elstarten lockar ju. Hyfsat enkelt att bygga. Finns lite plats över för startmotor i en hörna. Ska bara hitta en vettig startkoppling och få dit och lite annat smått och gott. Men startmotor, drev (+ hus till det) borde inte väga mer än 3 kg. Och sen ett av de där nya lätta lipo-batterierna som vissa har på hojar. 1 kg på ett ungefär.
Motorn har ju ljusspole och den räcker ju för att försörja belysningen (det gör den på skotrar iallafall) och det borde ju finnas liiiite kräm över för att ladda ett batteri (mha laddregulator). Kan ju inte vara så exakt att krämen räcker till lampor men absolut ingenting mer.

Fast dom 800 skotrarna jag dragit i väger betydligt mer än 130kg.

Tror på allvar att jag hade lyft hojen med tanke på hur jäfla tungt det gick.

Men springa går ju alltid.

En fot på hojen så är det löst :tummenupp :D Vill ju inte dra omkull skiten.

Andra lagret lagt, nu måste det torka ett bra tag innan nästa lager läggs på. Planen var att gjuta imorgon men det hinner jag inte så nu är siktet inställt på nästa helg.:tummenupp

Najs! Nästa helg är helt ok. Hojen ska inte vara klar än på några veckor (år)
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Andra lagret lagt, nu måste det torka ett bra tag innan nästa lager läggs på. Planen var att gjuta imorgon men det hinner jag inte så nu är siktet inställt på nästa helg.:tummenupp

Detta är ett riktigt intressant bygge!:tummenupp Skall följas!
Från en som inte kan någonting av det ni gör, en reflektion;
Kan det vara en god idé att tillsätta olika kulörer till respektive gipslager? För att säkerställa nog täckning.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Motorn har ju ljusspole och den räcker ju för att försörja belysningen (det gör den på skotrar iallafall) och det borde ju finnas liiiite kräm över för att ladda ett batteri (mha laddregulator). Kan ju inte vara så exakt att krämen räcker till lampor men absolut ingenting mer.
fast på tomgång är ljuset ofta lite svagare.
jobbigt på besiktningen om du måste hålla 5000 varv för o få en bra ljusbild :hihi
använder du diodlysen/blink mm så drar den ju lite mindre stret iaf.
sen använder många gps/extra mätare mm på skotrarna och dom drar ju lite med..
så lite mer lär deär finnas. :tummenupp

faen va coolt o måsta dra igång hojen när man står på donken och den bli beundrad.
och en 2cyl skotermotor är inte mycket att dra igång. ofta max 2-3 ryck om den är kall.
finns där ingen färdig startlösning till den motorn då många skotrar idag redan har start?
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top