Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dags att presentera mitt bygge då. Inte mycket till bygge än så länge, men det blir mer och mer efterhand. Har hus och två små barn också så det blir väl två timmar per vecka i garaget. Därför har jag satt som mål att bli klar om 2 år :hihi

Så, hojen kommer att bli ett amatörbygge som ska reggas för gata. Självklart sporthoj. SFRO har gett tummarna upp för mina chassiritningar (men de måste så klart kolla på den färdiga hojen sen innan de kan säga om den går igenom eller inte, men herrn tyckte det såg vettigt ut iallafall så jag sätter igång)

Ram - egenbyggd rörram i 40x2 och 30x2 stålrör i kvalitet S355. Väger 9 kg i datorn. (Rubbet är caddat men sånt visar jag helst inte. Ni får se framöver hur det blir istället)

Motor - Arctic Cat Wildcat 700 cc tvåtakts twin med lite portning, större förgasare och avstämda pipor. För att slippa pipor under hojen som tar plats så kommer motorn att vändas bak och fram så förgasarna pekar framåt och piporna kan hållas nästintill spikraka och peka bakåt. Googla på Tularis så ser ni.

Växellåda - Jag vill så klart inte ha variator så jag bygger en egen separat växellåda med stor hjälp av _johansson_ . Han kommer nog att slänga upp lite bilder han också :) Den består av en kassettlåda från Honda CBR1000RR (dvs. växelaxlar och trumma sitter i en gavel) och ett hus. Jag har caddat upp ett växellådshus som bör fungera och skickat ritningarna till _johansson_ som gjuter huset i aluminium :yoparty Koppling blir också från CBR:en som får gå torr (får se hur det går) med ursvarvat remhjul för HTD 8M-rem monterat i periferin.

Framända - Förhoppningsvis R6 USD-gaffel.

Bakända - R6 -06 sving, dämpare och länkage.

Hjulbas: Computer says 1360 mm.
Bredd över ramen på bredaste stället (över motorn): Computer says 300 mm, dvs. lagom :tummenupp
Effekt: Runt 140-150 tvåtaktshästar :tummenupp
Vikt: Computer says något mindre än 130 kg. Målet är under 130 kg torr.

Vad tror ni om detta? :) Svängigt eller :D
Ramjiggen är klar, rörnotchen är klar och nu väntar jag bara på ramrören som borde dyka upp när som helst. Ramritningarna är redan klara så det är bara att kapa, bocka (en polare har rörbock för mina dimensioner på rör), notcha och punkta ihop. Eftersom ramen ska vara olackad och oslipad på byggbesiktningen så tänker inte jag svetsa :hihi Sådan tur att jag har en polare då som precis tagit sin licens för tunna svarta och rostfria rör med TIG. De e najs.

Lite bilder nedan. Fler kommer framöver, men förvänta er inget rejstempo på bygget.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    44.9 KB · Visningar: 1,587
  • 2.jpg
    2.jpg
    113.9 KB · Visningar: 1,707
  • 3.jpg
    3.jpg
    114.6 KB · Visningar: 1,659
  • 4.jpg
    4.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,526
  • 5.jpg
    5.jpg
    52.7 KB · Visningar: 8,436

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
GRYMT! :fakta

Hur är det tänkt med ramen? Är motorn en bärande del eller det blir mer åt Tularis-hållet?
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Mäktigt och galet skoj idé! Ser fram emot att se det ta form så småning om.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Helt klart grunden till ett supercoolt bygge :popcorn

Hoppas bara det inte blir som med alla andra coola stora 2taktare som aldrig blev klara :brinnerupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ruskigt ballt. Ljudet och karaktären på den motorn i en snöskoter får mig att njuta bara av minnena. Med motorn i en motorcykel föreställer jag mig att intrycken från några rappa gaspådrag i friläge ger en sådan berusning att det det klokaste valet är att ställa ned hojen på stödet igen och försöka igen efter några timmar då ruset lagt sig.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Du är grym du lahi! Blir den ens i närheten av ditt förra bygge så har du lyckats väl!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo som sagt var så har jag tagit på mig att försöka mig på att gjuta växellådshuset till bygget, jag har sett till att betona försöka då det är en ganska avancerad gjutning amatörmässigt sett med tunna väggar som ska fyllas ut helt utan porer och blåsor.

Lahislda1.jpg


Lahis ritning klipptes ut och limmades fast på en tunn aluminiumplåt så jag kunde såga ut mallar för varmtrådsskärningen, sen fästes mallarna på varsin bit styrofoam.

Lahislda26.jpg


Här står det en trave med utskurna bitar och väntar på att bli ihoplimmade.

Lahislda3.jpg


Och nån dag senare då limmet torkat blev det så här, det ska göras en sista minuten-ändring på biten innan jag slipar den och limmar fast kanalerna som ska leda ner aluminiumen till biten. Sen ska hela klabbet täckas med ett lager gips för bästa ytfinish.

Ni ser förresten resultatet efter min senaste gjutning på vänstertassen, ser riktigt fint ut nu jämfört med för en vecka sedan. Strålningsvärme är inte att leka med...:D

Lahislda4.jpg


To be continued....:)
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Och allt detta ska du göra på sammanlagt 210 tim!?:confused::va

Skit i tiden, se till att få det som DU vill.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fan vad jag älskar att det är höst !!!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
riktigt nice,, men låter inte dessa nå grönjävligt? vad säger sfro om det ljudnivån?
hoppas o ber att de kommer bli så grymt som den säkert är i ditt huvud.:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vilken respons! Kul som fan :) Roligt att bygget gillas :)

GRYMT! :fakta

Hur är det tänkt med ramen? Är motorn en bärande del eller det blir mer åt Tularis-hållet?

Motorn blir inte bärande, utan den och lådan kommer att sitta i en subframe som sedan ska skruvas i huvudramen. De finns två anledningar till det:

1. Motorfästena sitter undertill och i framkantens nederkant på en sådan här motor, och det är svårt att fästa upp motorn på något annat sätt om det ska vara stabilt. Ska förrästen gummiupphänga motorn också (så inte helt stumt. Lite vibrationsdämpning behövs för att jag inte ska dö efter 1 mil. Tularis-hojen vibrerar som fan. Stora tvåtaktare vibrerar som fan...)

2. SFRO gillar inte om jag använder motorn som bärande. Hade det varit en ren banhoj som inte ska reggas (som t.ex. Tularisen) så hade jag nog använt motorn som bärande del, men inte nu när den ska reggas. Anledningen till att SFRO inte gillar det är att det är gaaaanska svårt för dem att bedöma om ett motorblock som inte är konstruerat för att vara bärande verkligen håller när det sitter som bärande. Så de ville att jag skulle bygga en ram som bär allt utan att behöva hjälp av motorn.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Helt klart grunden till ett supercoolt bygge :popcorn

Hoppas bara det inte blir som med alla andra coola stora 2taktare som aldrig blev klara :brinnerupp

Hehe, nä, detta ska bli klart. Någongång...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top