lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dags att presentera mitt bygge då. Inte mycket till bygge än så länge, men det blir mer och mer efterhand. Har hus och två små barn också så det blir väl två timmar per vecka i garaget. Därför har jag satt som mål att bli klar om 2 år
Så, hojen kommer att bli ett amatörbygge som ska reggas för gata. Självklart sporthoj. SFRO har gett tummarna upp för mina chassiritningar (men de måste så klart kolla på den färdiga hojen sen innan de kan säga om den går igenom eller inte, men herrn tyckte det såg vettigt ut iallafall så jag sätter igång)
Ram - egenbyggd rörram i 40x2 och 30x2 stålrör i kvalitet S355. Väger 9 kg i datorn. (Rubbet är caddat men sånt visar jag helst inte. Ni får se framöver hur det blir istället)
Motor - Arctic Cat Wildcat 700 cc tvåtakts twin med lite portning, större förgasare och avstämda pipor. För att slippa pipor under hojen som tar plats så kommer motorn att vändas bak och fram så förgasarna pekar framåt och piporna kan hållas nästintill spikraka och peka bakåt. Googla på Tularis så ser ni.
Växellåda - Jag vill så klart inte ha variator så jag bygger en egen separat växellåda med stor hjälp av _johansson_ . Han kommer nog att slänga upp lite bilder han också Den består av en kassettlåda från Honda CBR1000RR (dvs. växelaxlar och trumma sitter i en gavel) och ett hus. Jag har caddat upp ett växellådshus som bör fungera och skickat ritningarna till _johansson_ som gjuter huset i aluminium Koppling blir också från CBR:en som får gå torr (får se hur det går) med ursvarvat remhjul för HTD 8M-rem monterat i periferin.
Framända - Förhoppningsvis R6 USD-gaffel.
Bakända - R6 -06 sving, dämpare och länkage.
Hjulbas: Computer says 1360 mm.
Bredd över ramen på bredaste stället (över motorn): Computer says 300 mm, dvs. lagom
Effekt: Runt 140-150 tvåtaktshästar
Vikt: Computer says något mindre än 130 kg. Målet är under 130 kg torr.
Vad tror ni om detta? Svängigt eller
Ramjiggen är klar, rörnotchen är klar och nu väntar jag bara på ramrören som borde dyka upp när som helst. Ramritningarna är redan klara så det är bara att kapa, bocka (en polare har rörbock för mina dimensioner på rör), notcha och punkta ihop. Eftersom ramen ska vara olackad och oslipad på byggbesiktningen så tänker inte jag svetsa Sådan tur att jag har en polare då som precis tagit sin licens för tunna svarta och rostfria rör med TIG. De e najs.
Lite bilder nedan. Fler kommer framöver, men förvänta er inget rejstempo på bygget.
Så, hojen kommer att bli ett amatörbygge som ska reggas för gata. Självklart sporthoj. SFRO har gett tummarna upp för mina chassiritningar (men de måste så klart kolla på den färdiga hojen sen innan de kan säga om den går igenom eller inte, men herrn tyckte det såg vettigt ut iallafall så jag sätter igång)
Ram - egenbyggd rörram i 40x2 och 30x2 stålrör i kvalitet S355. Väger 9 kg i datorn. (Rubbet är caddat men sånt visar jag helst inte. Ni får se framöver hur det blir istället)
Motor - Arctic Cat Wildcat 700 cc tvåtakts twin med lite portning, större förgasare och avstämda pipor. För att slippa pipor under hojen som tar plats så kommer motorn att vändas bak och fram så förgasarna pekar framåt och piporna kan hållas nästintill spikraka och peka bakåt. Googla på Tularis så ser ni.
Växellåda - Jag vill så klart inte ha variator så jag bygger en egen separat växellåda med stor hjälp av _johansson_ . Han kommer nog att slänga upp lite bilder han också Den består av en kassettlåda från Honda CBR1000RR (dvs. växelaxlar och trumma sitter i en gavel) och ett hus. Jag har caddat upp ett växellådshus som bör fungera och skickat ritningarna till _johansson_ som gjuter huset i aluminium Koppling blir också från CBR:en som får gå torr (får se hur det går) med ursvarvat remhjul för HTD 8M-rem monterat i periferin.
Framända - Förhoppningsvis R6 USD-gaffel.
Bakända - R6 -06 sving, dämpare och länkage.
Hjulbas: Computer says 1360 mm.
Bredd över ramen på bredaste stället (över motorn): Computer says 300 mm, dvs. lagom
Effekt: Runt 140-150 tvåtaktshästar
Vikt: Computer says något mindre än 130 kg. Målet är under 130 kg torr.
Vad tror ni om detta? Svängigt eller
Ramjiggen är klar, rörnotchen är klar och nu väntar jag bara på ramrören som borde dyka upp när som helst. Ramritningarna är redan klara så det är bara att kapa, bocka (en polare har rörbock för mina dimensioner på rör), notcha och punkta ihop. Eftersom ramen ska vara olackad och oslipad på byggbesiktningen så tänker inte jag svetsa Sådan tur att jag har en polare då som precis tagit sin licens för tunna svarta och rostfria rör med TIG. De e najs.
Lite bilder nedan. Fler kommer framöver, men förvänta er inget rejstempo på bygget.