Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Läste för ett tag sedan att Apple tjänar mer på sina iPhones än vad samtliga andra tillverkare gör på sina smartphones, tillsammans! :)

Uselt att Android innebär att man måste köpa en helt ny telefon för att få den senaste versionen. (Även om iOS inte ger så mycket finesser till äldre iPhones så får man ofta en del förbättringar).

Uselt att man inte kan hitta alla appar till Android på samma ställe, de borde bara vara en knapptryckning bort.

1. HTC ökade sin försäljningstakt att det är ett problem för företaget, samtidigt tjänade dom mycket pengar per enhet under förra kvartalet, så populära är deras högkvalitativa och innovativa produkter. Att SE inte klarar av det beror på att personerna bakom produkterna är dåliga människor som inte fattar. HTC sköter sina uppgraderingar så väl man kan förvänta sig.
2. Det behöver man inte, däremot bör man kontrollera innan köp vilket märke som sköter uppgraderingar. Detta är ett problem som Google behöver ta tag i tids nog.
3. Det kan du, iallfall alla de som du kan hitta på Appstore. Vill du däremot tanka hem något som Appstore aldrig skulle godkänna (som du i sin tur måste roota din iPhone och sedan installera) kan du surfa in och hämta hem .apk-filen och tanka hem det hela. Ex. kör jag Google Navigate på det viset och det är en galet bra navigator (som snart är gratis även i Sverige, när den presenteras).

Nästa fråga är varför garantin för iPhones inte gäller under 0 grader när vi bor i ett land där det är under den tempen halva året någon gång under dygnet? Kan dom inte konstruera hårdvara?

Ser inte så standard ut... Om man vinklar mobilen så ser man
ett punktmönster och detta punktmönster är fullt av något
som ser ut som oljefläckar.. Det syns bara i vissa vinklar, men i
övrigt fungerar skärmen klockrent.. knivskarp bild osv..

Är det en Hero och den förlorat känseln i undre delen av skärmen så är det ett standardfel. Det är "hakan" som orsakar det.

Lämna in så ordnar dom det snabbt (senast 6 arbetsdagar för mig)

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nästa fråga är varför garantin för iPhones inte gäller under 0 grader när vi bor i ett land där det är under den tempen halva året någon gång under dygnet? Kan dom inte konstruera hårdvara?

Är det en Hero och den förlorat känseln i undre delen av skärmen så är det ett standardfel. Det är "hakan" som orsakar det.

Lämna in så ordnar dom det snabbt (senast 6 arbetsdagar för mig)
Är det där sånt som kallas självmål? :hihi

Jag har haft min iPhone i 1½ år (dvs ungefär lika länge som en SE brukar hålla innan det är dags att slänga den...) i temperaturer från +35 till -25 utan några som helst problem :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
110770.strip.gif

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är det där sånt som kallas självmål? :hihi

Jag har haft min iPhone i 1½ år (dvs ungefär lika länge som en SE brukar hålla innan det är dags att slänga den...) i temperaturer från +35 till -25 utan några som helst problem :)

Jo, jag har haft min gamla SE i 4 år utan att den pajjat eller krånglat. Det säger INGET om deras allmänna kvalitet, lika lite som att din telefon håller efter 1,5 år.

Jag erkänner ju att Heron har ett problem pga sin "haka". iPhone är ju perfekta, varför går dom sönder? Antenner felkontruerade?

Dom gör ju inget fel? Min fråga är då varför garantin inte gäller under +/-0 grader

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Appar har det funnits hela tiden. Minns hur jag försökte hämta appar till min Sony Ericson. Men det var ständigt strul. Fel i appaen. fel app till min version mm.

Och jag tror att Iphons stora framgång ligger i att man "kan" (och måste) hämta alla appar på samma ställe. Ett ställe där alla appar finns samlade. Ett ställe där alla appar är testade så dom fungerar. Ett ställe där apparna inte innehåller virus.

Jag förstår tanken med att man vill kunna kontrollera allt själv. Som med Pc eller android.
Men för oss som vuxit ifrån lego, playmobil och har tröttnat på det och inte känner oss som data-genier eller exotiska utforskare av teknikens under, när vi kan installera en krackad version av en skapligt fungerande navigator eller mp3 player. Så är det enormt skönt med hela Apples strategi. Allt på samma ställe och allt fungerar utan strul. Om dessutom är den snyggt designad. HTC ser ut som att designern somnade någon gång på 80 talet.

När jag var runt 15 år satt jag med min Amiga och blueboxade till databaser i USA för att hämta nya spel eller "demos".
För er som inte vet vad det är så kan ni fortsätta med era HTC Hero.

Innan det kände jag mig som värsta hackern när jag skruvade på tonhuvet på bandspelaren till min Vic 64 för att få dom kopierade spelen som krävde en "turbo Laddare" att fungera.

Men någon stans under dom senare 20 åren så har man ändrats. Man är inte stolt för en volvo lågtrycksturbo som man skruvat laddtrycket på och monterat sänkningssatts och lättmetallfälgar med djup. Jag kollar inte på taskiga kopior av filmer för att dom var gratis. Och jag har inte en telefon eller dator som jag måste ha kontroll över för att hålla den i funktioneranade skick. Eller för att hitta ett tangentbord som jag tycker verka fungerande.

En gång i tiden så var min Pc som min lilla bebis. Jag hade ett fantastiskt system med olika partitioner och speciella mappar. Jag bytte moderkort, grafikkort och hårddiskar. Jag hade full kontroll över min dator och parerade alla problem som dök upp. När någon såg datorn kunde jag stolt visa vilka smarta program som jag använde och när det var dax för en ominstallation så hade jag en botbar skiva, och alla drivrutiner på en annan. Jag kände stolt att ingen kunde fixa sin Pc så snabbt och bra som jag gjorde.

Sen släppte jag hörnflaggan och kom in i matchen, köpte mac, och 6 månader senare en Iphone 4.
Efter det så behöver jag ingen kontroll, för det bara fungerar.
Min mac är 1 år gammal nu. Startar lika snabbt om den varit avstängd som den gjorde när den var ny. Och den har inte krävt en enda ominstallation eller virusprogram.

Kör ni HTC om ni gillar att pilla själva. Men visa den inte för någon, för vi andra har vuxit ifrån det där :glömdet

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jättemycket text

Respons: market är som Appstore. Men på Appstore är inte allt tillåtet, vissa saker diggar inte apple. Då kan man tanka hem det från andra ställen. På Market är allt testat och 130000 appar finns, det räcker och blir över eftersom 1/10 av appstores appar står för över 93% av nedladdningarna.

Det är så enkelt att många saker är super i Android. Ett exempel är Google Navigate. En bild nedan, piratkrackat kanske du tycker är 80-tal, då handlar du ju navigon, precis som på Appstore, men istället kan vi tanka hem:

Google-Maps-Navigation.jpg

Så Android är det bästa av 2 världar. Att du klagar på designen säger ju allt, det kan ju ändras till hur som helst. På 5 minuter utan några crack och skit, du går bara in på market.

Wehaa!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, för teknikrädda/handikappade människor är nog Apples förmyndarsystem bra.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
:klappar

Det är väl ingen som säger att de aldrig gör fel, det är bara din tolkning i ivern att berättiga att du själv gjort det bästa valet och att alla som kör Apple har gått på en nit.

När det gäller garantin får du fråga Apple.

Dom flesta gör fel, android med. Denna tråden handlar ju om för och nackdelar men ni sprider ganska mycket osanningar för att rättfärdiga att ni valt rätt.

Eskilsson, ser navigationen b ut? Finns samma till iphone?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ägde en Apple Touch innan och vilken smörja det är jämnfört med min nuvarande HTC Desire. Den stora skillnaden är att ALLT BARA FUNGERAR. UTAN att ändra något.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
...men ni sprider ganska mycket osanningar för att rättfärdiga att ni valt rätt.
"Vi" vet att vi har valt rätt eftersom vi är nöjda med våra produkter och köper dem om och om igen.

"Ni" däremot har ett otroligt behov av att hissa Andriod till skyarna och kissar nästan på er av lycka för att ni kan få batterinivån i textformat. Wow! :rolleyes:

Jag känner ingen, inte en enda, som gått ifrån iPhone till en Android-lur. Andra hållet däremot är inte helt ovanligt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jo, för teknikrädda/handikappade människor är nog Apples förmyndarsystem bra.

Där har du helt fel. :arsele Det fungerar perfekt för en annan som de facto är tekniknörd uti fingerspetsarna med. :D

/J - var också med på tiden när det skruvades azimuth, och fick man igång spelen (givetvis fulkopierade i dubbelkassettdäcket hemma) på sin spectrum var lyckan gjord...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
"Vi" vet att vi har valt rätt eftersom vi är nöjda med våra produkter och köper dem om och om igen.

"Ni" däremot har ett otroligt behov av att hissa Andriod till skyarna och kissar nästan på er av lycka för att ni kan få batterinivån i textformat. Wow! :rolleyes:

Jag känner ingen, inte en enda, som gått ifrån iPhone till en Android-lur. Andra hållet däremot är inte helt ovanligt.

Perra lilla, nu har du trampat i galen tunna igen.

Undersökningar i USA visar att många som haft iPhone 3G/GS har när det är dags för förnyelse av hårdvara valt Android, det stjäl marknadsandelar från Apple. Jag gör inte i byxan för något, framförallt inte av att inte kunna ändra något eller att inte kunna se batterinivå i text, eller att inte kunna ha ständigt uppdaterade widgets.

Jag har flertalet i bekantskapskretsen som bytt från iPhone till Android. Iofs bara smarta, egensinniga, tänkande människor :gnissla

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Perra lilla, nu har du trampat i galen tunna igen.

Undersökningar i USA visar att många som haft iPhone 3G/GS har när det är dags för förnyelse av hårdvara valt Android, det stjäl marknadsandelar från Apple.
Jag skrev vad mina vänner gjort för val, att dina kompisar tröttnat på ditt Android-mässande är fullt förståligt ;)

Visa mig gärna en av de undersökningar du hänvisar till. Vore intressant att se hur Apple kan tjäna mer pengar än HTC, SE, Nokia mfl gör tillsammans på sin iPhone när de samtidigt tappar marknadsandelar. Väntar med späning! :)

EDIT: Visserligen en 14 dagar gammal artikel men det verkar inte finnas några tecken som bekräftar ditt påstående om att Apple skulle tappa marknadsandelar till Android. Däremot faller Bäret som en sten...

Iphone är fortfarande den största smartphonemodellen i USA, men Android knappar in snabbt. Enligt de senaste siffrorna från analysföretaget Nielsen så står Iphone för 28,6 procent av smartphonemarknaden i USA. Blackberry hamnar på en andraplats med 26,1 procent av marknaden och Android tar tredjeplatsen med 25,8 procent av marknaden för smartphones.

Apples marknadsandelar har varit ganska stabila och legat mellan 27 till 28 procent under de senaste sex månaderna, enligt Nielsen. Konkurrenterna Blackberry och Android har däremot gått i motsatt riktning.

Så sent som i juni förra året hade Blackberry nästan en tredjedel av den amerikanska marknaden för smartphones. Android hade då endast 15 procent av marknaden för smartphones i USA.

Blackberry tappar snabbt marknadsandelar medan Android växer så det knakar. Enligt Nielsen uppger 40,8 procent av de amerikanska konsumenterna som köpte en smartphone under de sista sex månaderna förra året att det blev en Androidtelefon. 26,9 procent av kunderna uppgav att de köpte en Iphone medan endast 19,2 procent uppgav att de köpte en Blackberry.

Nielsen förutspår en stark tillväxt bland smartphones i år. I november förra året motsvarade smartphones 31 procent av alla mobiltelefoner som användes i USA.

Sedan januari förra året har Android fördubblat sina marknadsandelar och under det tredje kvartalet förra året stod Android för 44 procent av alla sålda smartphones på den amerikanska marknaden.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.361692/android-pa-vag-att-ga-om-iphone

Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

kanske inte, men jag gick från iphone till wp7 :tummenupp vet även en del som tänker göra samma sak när den är bättre anpassad för sverige. som du skriver i ditt först stycke, vi vet att vi har valt rätt eftersom vi är nöjda oavsett os :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag skrev vad mina vänner gjort för val, att dina kompisar tröttnat på ditt Android-mässande är fullt förståligt ;)

Visa mig gärna en av de undersökningar du hänvisar till. Vore intressant att se hur Apple kan tjäna mer pengar än HTC, SE, Nokia mfl gör tillsammans på sin iPhone när de samtidigt tappar marknadsandelar. Väntar med späning! :)

Dom tappar inte marknadsandelar i stort eftersom smartphonemarknaden växer stort kontra dumbphones, men i segmentet smartphones tar Android marknadsandelar från Apple.

Sedan hittar jag inte Apples vinst / enhet, men HTC hade under 3e kvartalet en vinst på $333 / enhet. ($1,8miljarder i vinst på 5,4miljoner enheter, det blir rätt va?). Under 4e kvartalet gissades mer vinst, fler telefoner, men jag hittar inte officiella siffror.

Angående dina kompisar väljer jag att låta mobilvalet tala för sig. Säkert frisörer allihopa ;)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Dom tappar inte marknadsandelar i stort eftersom smartphonemarknaden växer stort kontra dumbphones, men i segmentet smartphones tar Android marknadsandelar från Apple.
Men nu får du väl ändå ta och kamma dig!

Om marknaden växer och Apples marknadsandel är ungefär densamma hela tiden kan ju inte Android ta några marknadsandelar från Apple. Hur tänker du?

Sedan hittar jag inte Apples vinst / enhet, men HTC hade under 3e kvartalet en vinst på $333 / enhet. ($1,8miljarder i vinst på 5,4miljoner enheter, det blir rätt va?). Under 4e kvartalet gissades mer vinst, fler telefoner, men jag hittar inte officiella siffror.

And so, prior to the official live conference call on its Q1 2011 earnings report, Apple issued an official earnings statement. For the first quarter of its fiscal 2011, which ended last December 25, 2010, Apple posted a record revenue of $26.74 billion and record net quarterly profit of $6 billion (dvs 3 gånger mer än lilla HTC...). This puts the value of of Apple’s stocks per diluted share to $6.54.

Comparing this with the results of the year-ago quarter—$15.68 billion revenue, $3.38 billion net quarterly profit and $3.67 per diluted share—will show you how much Apple grew during the Q1 2011.

The reason? 4.13 million Macs, 19.54 million iPods, 16.24 iPhones and 7.33 million iPads sold during said quarter. On a unit per unit growth, this means that Apple’s sale of Macs grew by 23%, iPhone by 86% and iPod by 7%.

Jag tror inte vi behöver diskutera vem som tjänar mest på sina telefoner, HTC eller Apple (se nedan där översta bilden är marknadsandel och den undre vinst) :D

iphone-market-share-and-profit1.png

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men nu får du väl ändå ta och kamma dig!

Om marknaden växer och Apples marknadsandel är ungefär densamma hela tiden kan ju inte Android ta några marknadsandelar från Apple. Hur tänker du?

And so, prior to the official live conference call on its Q1 2011 earnings report, Apple issued an official earnings statement. For the first quarter of its fiscal 2011, which ended last December 25, 2010, Apple posted a record revenue of $26.74 billion and record net quarterly profit of $6 billion (dvs 3 gånger mer än lilla HTC...). This puts the value of of Apple’s stocks per diluted share to $6.54.

Comparing this with the results of the year-ago quarter—$15.68 billion revenue, $3.38 billion net quarterly profit and $3.67 per diluted share—will show you how much Apple grew during the Q1 2011.

The reason? 4.13 million Macs, 19.54 million iPods, 16.24 iPhones and 7.33 million iPads sold during said quarter. On a unit per unit growth, this means that Apple’s sale of Macs grew by 23%, iPhone by 86% and iPod by 7%.

Jag tror inte vi behöver diskutera vem som tjänar mest på sina telefoner, HTC eller Apple (se nedan där översta bilden är marknadsandel och den undre vinst) :D

iphone-market-share-and-profit1.png

Det varierar, men mitten av 2010 så tappade apple lite marknadsandelar samtidigt som android växte helt efterblivet mycket. Men de slutade upp att tappa andelar när iphone 4 släpptes.

Sedan, är den undre grafen vinsten för enbart telefoner, bärbara enheter, eller för hela företaget?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar