Anna Lindh död... Kass.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
rerell skrev:
Det är faktiskt en jävla skillnad när en toppolitiker blir mördad, jämfört med en "vanlig" medborgare. Det har ingenting med människovärde att göra - den personliga tragedin är förstås densamma för familj och vänner, men ringeffekterna av ett politikst mord är mycket större. I förlängningen är det ett hot mot demokratin, som många redan har påpekat.
Förkalara det här med hot mot demokratin, blir det diktatur nu menar du?
De får ha med bevakning helt enkelt, de lägger väl knappast ner demokrati.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Daytona Peter skrev:
Samma här. Slå först och fråga sen!!

Och det gör obeväpnad, och en kille som du inte vet om han fortfarande är beväpnad och precis bevisat att han är skev nog att kunna döda en utrikesminister?

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
dumbo skrev:
Det som stör mig är att nu, när detta händer en politiker, en person som lever i samma värld som Göran Person och de andra hönsen, då blir det en himla uppståndelse och Göran Persson håller tal i radio/TV och allt skräp.
Detta är en sak som händer varje dag, i verkligheten där vi andra lever. Men det är klart, jag tänkte inte på det. Anna Lindh är ju lite mer människa än vi andra.
Detta är ju bara ytterligare ett exempel på vilken instängd liten värld våra politiker lever i. Hur ska de kunna styra sverige om de själva lever i en helt annan värld.
Iom det inträffade så tog en liten del av verkligheten sig in i deras värld. Kanske det, om vi har tur, kan föra något gott med sig. Då dog hon iaf inte förgäves.

Ugluk:
"Det är lika bedrövligt att vanligt folk inte kan vistas bland vanligt folk utan att riskera sådant här."

Precis samma sak som jag tänkt skriva. Att man inte ska kunna gå ut utan att riskera att bli rånad, misshandlad eller våldtagen.

Jag tror inte att någon tycker att hon är mer värd som människa än vi andra, men nu var ju detta högst troligt ett mord med politiska motiv och då är det väldigt allvarligt. Om hon ex. hade kört ihjäl sig så är jag övertygad om att det inte hade blivit lika stor uppståndelse.

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
VFR750-94
!

Kanner med er dar hemma. En mycket duktig politiker o en stolthet for Sverige. Man saknar ord...

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Fick höra det tragiska när en lärare satt o grät inne på sitt rum med rektorn brevid sig och det tydligen var en bekant till Anna.

Det är den 11 september, hon är utrikesminister och verkar ha starka åsikter. Undrar om det kan ha någon koppling.
Hemskt är det hursomhelst. Tankarna går ju såklart till hennes två barn som aldrig mer få träffa sin mamma samt hennes man som aldrig mer får träffa sin fru.

För 17 år sen var dte Olof Palme, dom har inte hittat mördaren ännu. Om detta mord var bra planerat lär dom ju inte hitta Annas mördare heller tyvärr.
Och ja, var folk verkligen så chockade att ingen sprang efter killen..? Det finns väl för fasiken vakter på NK..

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
Hojlös...
Man kan ju inte annat än beklaga det som hänt, ingen ska bli utsatt för varken våld eller att dess närmsta tas ifrån dem.

VIF Anna

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jo men det handlar inte om folk, om det var en lejd mördare så slog han säkert till vid rätt tillfälle och tog sig därifrån lätt.
isf får de svårt att få fast nån.
Är det baar en tokjävel så lär han åka in förr eller senare.

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Knappast bra planerat om man hugger ner någon på ljusan dag på NK. Det är helt otroligt att ingen följde efter honom. Det verkar ju knappt finnas några starka kännetecken.

Vettefan om hon inte var mer människa än vi andra dönickar ändå.....

Last edited:

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
oFFkeFF skrev:
Och det gör obeväpnad, och en kille som du inte vet om han fortfarande är beväpnad och precis bevisat att han är skev nog att kunna döda en utrikesminister?

Som sagt, slå först och fråga sen! Gäller bara att slå hårt nog! :mad:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
K-Micke skrev:
Tänkte svara Dumbo här, och andra som har en lika uppfattning, för det är nog många.

Man måste se det ur ett större perspektiv. Knivmannen, får man anta, kände inte Anna Lindh. Det var inte riktat mot privatpersonen Anna Lindh, utan det var mot den offentliga personen Anna Lindh, utrikesministern, politikerna etc. Därför är det ett mycket allvarligare brott, som måste få mer uppmärksamhet, än om t.ex. två personer knivskär varandra i ett fylleslagsmål på krogen.

För att ytterligare kommentera Dumbos ovanligt korkade inlägg: Problemet är ju att politikerna väljer att INTE leva i en annan värld, utan mitt ibland oss. Hade hon varit inlåst på ett kansli jämt med vakter utanför så hade det ju inte hänt. Är det så du vill ha det?

Håller med dig till 100% i det du skriver. Brottet är otroligt allvarligt för det riktar sig mot samhällets representanter och mot den demokrati vi lever i. Anna Lindh är en person som jag verkligen tycker har växt med uppgiften.
Jag hoppas polisen griper gärningsmannen snabbt och att det inte var ett politiskt dåd utan en förvirrad och störd gärningsman.

Det gör mig beklämd att läsa att ingen tog upp jakten på gärningsmannen.

Mina tankar går till maken och barnen.

/Felix

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Silwer skrev:
De får ha med bevakning helt enkelt, de lägger väl knappast ner demokrati.
"Hot" betyder inte "slut". Har du verkligen hört någon säga att det blir "slut" på demokratin? Jag har definitivt inte sagt det iaf. Det folk säger är väl snarare tvärtom - det får absolut inte påverka den demokratiska processen (men det gör det, vare sig man vill eller inte). Det jag menar med "hot" är att demokratin försvagas av politikermord. Om man kan kringgå resultatet av folkval genom att ta livet av de folkvalda - då kan inte de folkvalda göra det jobb som folket har satt dom att göra. Det är ett hot och ett försvagande av demokratin.

Last edited:

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Så du menar att Göran Persson skall hålla tal så fort någon i hela Svergie blir knivskuren? Eller att han nu helt skall skita i att Anna Lindh dog? Klart att hon inte är mer människa än andra men man kan väl sörja henne ändå. Jag höll inte med om hennes politiska åsikter men hon var en bra politiker som förtjänar respekt för att hon försökte göra Svergie till en bra plats att leva på. I en demokrati så skall medborgare kunna träffa och diskutera med politiker obehindrat. Om politiker inte kan röra sig fritt för att dom fruktar för sitt liv så är detta ett angrepp på demokratin tycker jag.

dumbo skrev:
Det som stör mig är att nu, när detta händer en politiker, en person som lever i samma värld som Göran Person och de andra hönsen, då blir det en himla uppståndelse och Göran Persson håller tal i radio/TV och allt skräp.
Detta är en sak som händer varje dag, i verkligheten där vi andra lever. Men det är klart, jag tänkte inte på det. Anna Lindh är ju lite mer människa än vi andra.
Detta är ju bara ytterligare ett exempel på vilken instängd liten värld våra politiker lever i. Hur ska de kunna styra sverige om de själva lever i en helt annan värld.
Iom det inträffade så tog en liten del av verkligheten sig in i deras värld. Kanske det, om vi har tur, kan föra något gott med sig. Då dog hon iaf inte förgäves.

Ugluk:
"Det är lika bedrövligt att vanligt folk inte kan vistas bland vanligt folk utan att riskera sådant här."

Precis samma sak som jag tänkt skriva. Att man inte ska kunna gå ut utan att riskera att bli rånad, misshandlad eller våldtagen.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
politikerna lever i en annan värld, även om det inte är lika inlåst som i övriga europa.
Men Sverige blir förstås som de andra länderna och därför kommer de behöva livvakter och liknade.
Det blir aldrig som förr.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
rerell skrev:
"Hot" betyder inte "slut". Har du verkligen hört någon säga att det blir "slut" på demokratin? Jag har definitivt inte sagt det iaf. Det folk säger är väl snarare tvärtom - det får absolut inte påverka den demokratiska processen. Det jag menar med "hot" är att demokratin försvagas av politikermord. Om man kan kringgå resultatet av folkval genom att ta livet av de folkvalda - då kan inte dom folkvalda göra det jobb som folket har satt dom att göra. Det är ett hot och ett försvagande av demokratin.

ok, ville bara höra vad du menade.
Men saken är att jag inte kan förstå att en sån hög politiker inte kan förstå att det finns folk som hatar det hon gör och att det alltid fins en liten risk att ett attentat inträffar, det låter helt otroligt i mina ögon.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Silwer skrev:
En politiker ska kunna besluta saker utan att känna ett hot mot sin person. Om våra politiker skulle tvingas ta beslut efter om de får leva eller ej så är det inte längre en demokrati. Våra politiker är demokratiskt valda. De har sina åsikter och måste kunna ha det också. Gillar vi inte deras åsikter ska vi RÖSTA bort dem, inte döda dem...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Silwer skrev:
politikerna lever i en annan värld, även om det inte är lika inlåst som i övriga europa.
Men Sverige blir förstås som de andra länderna och därför kommer de behöva livvakter och liknade.
Det blir aldrig som förr.

Jodå, om 15 år har säpo fortfarande inte lärt sig något..

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
OK, jag är kanske cynisk men det skulle inte förvåna mig att när de griper gärningsmannen för detta så klassas han som "psykist sjuk" och kan inte hållas ansvarig för sina handlingar.
Hamnar på sluten vård där han har det bättre än våra åldringar har, kommer ut om sju till tio år och får vandra fritt ibland oss igen!

Fy f-n!!!!!!!!!!!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Zormin skrev:
En politiker ska kunna besluta saker utan att känna ett hot mot sin person. Om våra politiker skulle tvingas ta beslut efter om de får leva eller ej så är det inte längre en demokrati. Våra politiker är demokratiskt valda. De har sina åsikter och måste kunna ha det också. Gillar vi inte deras åsikter ska vi RÖSTA bort dem, inte döda dem...

om vi kunde rösta bort dem ändå:)
nej, men alltså det enda som förändras är väl bevakningen av dessa politiker.
Sen är det ju inet så att de alltid blir mördade, det är ju väldigt ovanligt, men det kan ju vara farligt tat vara en känd person.
Jag känner ionte att det är mer demokratiskt ifall en toppolitiker går o handlar med livakter än utan faktiskt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024