Anna Lindh död... Kass.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
*pekar på sin signatur*

Lite makabert kanske att utnyttja denna situation till att uppmana nya och gamla blodgivare att besöka blodcentralerna... men lagret av en viss blodsort decimerades med ca 30% inatt...

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Silwer skrev:
politikerna lever i en annan värld, även om det inte är lika inlåst som i övriga europa.
Men Sverige blir förstås som de andra länderna och därför kommer de behöva livvakter och liknade.
Det blir aldrig som förr.
Alltså ett hot mot demokratin!! :fakta

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
K-Micke skrev:
Tänkte svara Dumbo här, och andra som har en lika uppfattning, för det är nog många.

Man måste se det ur ett större perspektiv. Knivmannen, får man anta, kände inte Anna Lindh. Det var inte riktat mot privatpersonen Anna Lindh, utan det var mot den offentliga personen Anna Lindh, utrikesministern, politikerna etc. Därför är det ett mycket allvarligare brott, som måste få mer uppmärksamhet, än om t.ex. två personer knivskär varandra i ett fylleslagsmål på krogen.

För att ytterligare kommentera Dumbos ovanligt korkade inlägg: Problemet är ju att politikerna väljer att INTE leva i en annan värld, utan mitt ibland oss. Hade hon varit inlåst på ett kansli jämt med vakter utanför så hade det ju inte hänt. Är det så du vill ha det?

Håller med 100%! Tusan vad tragiskt...

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
vart är vårat land på väg???
Bli mördad mitt på blanka dan inne på NK...

R.I.P Anna.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Helt sjukt. Varför måste det trappas upp så här, snart kommer alla tvingas ha bevakning...

R.I.P

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
Att bli mördad på öppen gata mitt i Stockholm under rusningstrafik. Hur kunde detta ske???

Sverige behöver startas om från början.
17 år sedan första dådet mot vår demokrati.
Empati är något som behövs .

Jag lider med Anna Linds famlij, och anhöriga. Jag lider.... :gråter

VIF Anna Lind
Låt oss ha en tyst minut!

Last edited:

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
11 September: Ronnie Pettersson
11 September: WTC
11 September: Anna Lindh

Oerhört tragiskt, mina djupaste kondoleanser till anhöriga och vänner.

Diversion

Guest
Tålde henne inte (som politiker) men det innebär givetvis inte att man önskade livet ur henne, alltid tragiskt när en människa dör.

Själv är jag inte övertygad om att det låg politiska motiv bakom i alla fall inte på något organiserat vis. Ska man döma efter medias uppgifter lät det inte som någon välplanerad avrättning utan snarare en ensam galning.

Tyvärr har jag väntat att något sådant här ska hända förr eller senare.

Förhoppningsvis får vi veta mer när polisen gripit gärningsmannen.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
oFFkeFF skrev:
Att man bör skydda ledare har inte något att göra med att någon är "mer människa" att göra, utan att man ska skydda offentliga personer som har nyckelposter för landet. De är utsatta på ett annat sätt än "svensson". Men givetvis är det tråkigt att svensson inte heller kan leva tryggt.
Om någon skulle trilla av pinnen här på jobbet, skulle nog chefen hålla ett tal, men det skulle nog inte hamna i afonbladet..

Men nu kunde vi, uppenbarligen, inte skydda henne. Hon är död. Så dags då liksom. Nej, då ska det hållas tal om att det är ett hot mot demokratin. Varför inte lägga ner energi på att förbättra säkerheten istället för att hålla tal? Varför inte försöka få bukt med alla "pampar" i den kriminella världen som slipper undan för att de skrämmer vittnen till tystnad osv. Såna saker är ett mycket större hot mot demokratin.

K-Micke skrev:

För att ytterligare kommentera Dumbos ovanligt korkade inlägg: Problemet är ju att politikerna väljer att INTE leva i en annan värld, utan mitt ibland oss. Hade hon varit inlåst på ett kansli jämt med vakter utanför så hade det ju inte hänt. Är det så du vill ha det?

Du förstår nog inte riktigt vad jag menar. Visst. Hade hon suttit ilåst hade detta inte kunnat ske (eller iaf med betydligt större svårighet). Men vad jag menar är att våra politiker totalt verkar sakna förståelde för de som verkligen har det jobbigt i samhället. Bara för att man går till NK och shoppar betyder inte det att man vet hur det är att leva i misär, på eller under existensminimum.
Nu var detta bara ett exempel, för att tydliggöra vad jag menar. Jag vet inget om just Anna Lindhs bakgrund, utan pratar om politiker i allmänhet och det intryck jag får av dem och deras sätt att styra landet. Tror du att det är en slump att förstroendet för dem är så lågt och att valdeltagandet varit extremt lågt de senaste valen?

DesmoRob:
Jag menar inte att han/man ska skita i att hon blev dödad, men GP uttryckte sig i ordalag som att "Det är fruktansvärt att vi lever i ett samhälle där någon kan bla bla bla..." Att hålla på och mässa och försöka vinna poäng.
Varför inte hålla ett kort och koncist tal där man hedrar Anna Lindh, kort och gott? Något som för övrigt brukar göras på begravningen, för vanliga dödliga.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
kortstubina skrev:
Att bli mördad på öppen gata mitt i Stockholm under rusningstrafik. Hur kunde detta ske???

Sverige behöver startas om från början.
17 år sedan första dådet mot vår demokrati.
Ta in hela befolkningen på psykologisk annalys, bedöm moraliskt och etiskt tänkande.
Empati är något som behövs.

Jag lider med Anna Linds famlij, och anhöriga. Jag lider.... :gråter

VIF Anna Lind
Låt oss ha en tyst minut!

psykmotagninga har väl lagts ner, kanske därför vi skulle vara sjuka då?
Vem bestämde det isf.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Diversion skrev:
Tålde henne inte (som politiker) men det innebär givetvis inte att man önskade livet ur henne, alltid tragiskt när en människa dör.

Själv är jag inte övertygad om att det låg politiska motiv bakom i alla fall inte på något organiserat vis. Ska man döma efter medias uppgifter lät det inte som någon välplanerad avrättning utan snarare en ensam galning.

Tyvärr har jag väntat att något sådant här ska hända förr eller senare.

Förhoppningsvis får vi veta mer när polisen gripit gärningsmannen.

men ska man dömma efter media så var levde hon flera timmar efter sin död och var något bättre.

Diversion

Guest
Silwer skrev:
men ska man dömma efter media så var levde hon flera timmar efter sin död och var något bättre.

Jag tänkte på motiv, om det var en impulshandling av en tokfan eller planerat och det hade hon ju ingen möjlighet att veta även om hon kunde meddela sig med läkare/polis.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
dumbo skrev:
Men nu kunde vi, uppenbarligen, inte skydda henne. Hon är död. Så dags då liksom. Nej, då ska det hållas tal om att det är ett hot mot demokratin. Varför inte lägga ner energi på att förbättra säkerheten istället för att hålla tal? Varför inte försöka få bukt med alla "pampar" i den kriminella världen som slipper undan för att de skrämmer vittnen till tystnad osv. Såna saker är ett mycket större hot mot demokratin.

Du förstår nog inte riktigt vad jag menar. Visst. Hade hon suttit ilåst hade detta inte kunnat ske (eller iaf med betydligt större svårighet). Men vad jag menar är att våra politiker totalt verkar sakna förståelde för de som verkligen har det jobbigt i samhället. Bara för att man går till NK och shoppar betyder inte det att man vet hur det är att leva i misär, på eller under existensminimum.
Nu var detta bara ett exempel, för att tydliggöra vad jag menar. Jag vet inget om just Anna Lindhs bakgrund, utan pratar om politiker i allmänhet och det intryck jag får av dem och deras sätt att styra landet. Tror du att det är en slump att förstroendet för dem är så lågt och att valdeltagandet varit extremt lågt de senaste valen?

DesmoRob:
Jag menar inte att han/man ska skita i att hon blev dödad, men GP uttryckte sig i ordalag som att "Det är fruktansvärt att vi lever i ett samhälle där någon kan bla bla bla..." Att hålla på och mässa och försöka vinna poäng.
Varför inte hålla ett kort och koncist tal där man hedrar Anna Lindh, kort och gott? Något som för övrigt brukar göras på begravningen, för vanliga dödliga.

Håller med dig, bara för att man ser lite mer cyniskt på det hela så har man inte mer fel än de andra som tycker sig förstå sig på det hela.
Man kan ha olika åsikter utan att nån ska säga att man är korkad eller vad det nu var, korkat hade varit om du skrivit att det var rätt åt henne osv, det gjorde du ju inte.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
K-Micke skrev:
Ok, jag drar en liten analogi här, som även ett barn kan förstå, det behövs tydligen här på sportploj.com.

Antag att du spelar i ett fotbollslag, och att ni väljer Kalle som lagkapten, genom en omröstning. Kalle får representera laget utåt och föra lagets talan.

Ni spelar bortamatch, och vinner över bortalaget. En av bortlagets fans blir så upprörd så att han springer in på planen och mördar Kalle med en kniv. För att "Han hatar ert lag och Kalle är representant för det".

Ska man se det som ett enskilt brott mot Kalle som individ? Självklart inte, det är ett mord på hela laget, ett brott mot hela systemet. Kalle var därför mycket mer värd än bara i egenskap av sin person. Och det gäller även för dom som spelar i ett annat lag.

Så till er som säger att "Anna Lindh förtjänar inte mer uppmärksamhet än vilken människa som helst" säger jag bara: Väx upp ynkliga gnällspikar och uppskatta dom som tar lite större ansvar. Vi måste skydda våra folkvalda!

det handlar inet om att växa upp, bara olika åsikter.
Hur ska vi kunna skýdda dem när det finns enstaka galninga, det är inet mer mitt fel än ditt.
Ynklig kan du föresten vara själv.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
dumbo skrev:

Tja, Göran Persson är väl också en människa(även om jag inte gillar honom), så när en nära kamrat och arbetskollega blir mördad, så är kanske inte megaskäll på säpo det första man tänker på, utan det är sorg.

Men visst, polisens inkompetens är ett hot mot demokratin.

Ok, nu råkade hon handla på fashionabla NK, och blir där knivmördad, tror du det ökar självförtroendet hos andra politiker att handla på konsum?

Min morsa är politiker, och har nu under flera års tid, fått enligt säpo ospårbara telefonsamtal, det känns ganska olustigt när sådant här händer, och ja min morsa står med på riksdagslistorna, sitter med i landsting och har flera offentliga uppdrag, bland annat som nämndekvinna i hovrätt, där man arbetar med att sätta bovar bakom lås och bom, så visst finns det en hotbild mot henne, och inte fanken är hon långt ifrån den "verkliga" världen. Men, vilken människa klarar av att sätta sig in i alla olika människors livssituation?
Min verklighet är inte likadan som din, min verklighet är inte heller likadan som min morsas, eftersom vi levt olika liv, men vi båda har levt på långt under existensminimum, vi har båda levt med missbrukare, vi har båda levt periodvis med överflöd av pengar, men ingen av oss har exempelvis levt som asylsökande, fångvårdare eller fånge, ger det oss en overklig bild av verkligheten?

Holy Diver

<---FÖREDETTA ÅDI--->
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZR 125cc årsmodell -90, Honda CB 125T årsmodell -81
Tragiskt...

Det som har hänt har hänt...men är ofattbart...

satt själv för bara en vecka sedan i en debatt med Anna Lindh och Ingvar Karlsson.... att det kan hända så snabbt...

Tycker att säkerheten mot våra politiker är dålig i största allmänhet... men att inte kunna ha tillräclikg skydd mot vår utrikesminister dagarna innan ett historiskt val om EMU...det e skammligt.... om det fanns någon som ville på något sätt hindra EMU så var ju Anna Lindh det självklara målet med tanke på sin post som utrikesminister...

Var och hur ska detta sluta?? Är det kanske sånt här vi måste lära oss leva med om vi går med i EMU... titta bara runt om i världen, där saker som denna händer titt som tätt... om det e den värld vi vill leva i, så skulle jag rösta för EMU, men jag skulle nog hellre vandra fritt på våra gator utan att vara rädd att nån vettvilling tagit sig in i landet - hur lätt som helst tack vara EMU - för att döda... Så NEJ tack... EMU kan vänta...

Anna Lindh R.I.P

Sörger med annhöriga och hela sverigen befolkning...

//Holy Diver

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Leva i ett samhälle där folk kan sticka kniven i nån bara för att dom har en annan åsikt,
ful tröja, tittat snett på någon.

Det VÄGRAR jag!

Att ingen sprang efter har jag viss försåelse för..
Oftast blir det sån intenstivchock som gör att man helt enkelt inte fattar vad som hänt.
Så det tycker jag att man inte kan klandra någon för.
det e ju inte dirket så att det e någon man förväntar sig att det ska hända.

Nej ta den Djäveln spänn upp han på sergelstorg en lördags kväll!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy