Anna Lindh död... Kass.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Har svårt att tro att det var något politiskt med i spelet verkar mest vara en sinnesförvirrad person. Inte tusan ger man sig annars på en person med kniv inne på NK.
Men men man vet ju aldrig.......
Fasiken vi ligger ju snart i topp i världen med mördade politiker är väl snart bara några länder i afrika som ligger före.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jo media har verkligen sänt ut fakta som varit fel, det har ju låtit som om läget förbättras ända fram til 9 tiden.
De borde inte få gissa på det sättret i sånna här fall.
Sen tror jag som Mavve att det inte hade en avgörande betydelse tt förövaren hann undan bara pga av oss svenskar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Marals76 skrev:
Har svårt att tro att det var något politiskt med i spelet verkar mest vara en sinnesförvirrad person. Inte tusan ger man sig annars på en person med kniv inne på NK.
Men men man vet ju aldrig.......
Fasiken vi ligger ju snart i topp i världen med mördade politiker är väl snart bara några länder i afrika som ligger före.

En sinnesförvirrad person kan ha politiska motiv.
Men teorier om vad och varför är nog bäst att ligga lågt med ett tag, till polisen får bevisa om de kan göra något rätt. Tycker de borde ha stora chanser att plocka in den här killen, med tanke på att så många såg honom.

edit: Sen har vi de här dårarna också... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=180514
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Död av offentlig person

Har inte läst alla inlägg, med risk för att upprepa vad ngn annan sagt:

Självklart överstiger inte denna tragedi någon annan i liknande fall, vad man däremot kan säga är ju att i detta fallet är det en offentlig person som fått livet taget ifrån sig.
Och i och med det så finns ju risken att dådet har haft för avsikt att skada demokratin, detta är således inte bra. Så om man bortser från att Aftonbladet.se osv. gör allt för att kunna sälja mer lösnummer så finns det självklart en viktig säkerhetsaspekt att ta hänsyn till.

Sedan ska vi ta i beaktande de fakta som finns idag:
* Polisen får mindre och mindre resurser
* Nedskärningar i allt vad vård heter (således även psykisk)
* Klimatet i vårat land har blivit hårdare på alla sätt (ekonomiskt, politiskt, socialt)

R.I.P Anna
 

Bender

(¯`·.,¸¸,.·´¯`·
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Honda Spacy 125
Och som extra lök på laxen verkar det som vi får Jan O Karlsson som utrikesminister nu... Snacka om nerköp!
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ugluk skrev:
Det är lika bedrövligt att vanligt folk inte kan vistas bland vanligt folk utan att riskera sådant här.
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det var ett av alla psykfall som skrivits ut utan att vara ett dugg friskare än den dag de omhändertogs.

Meningslöst och tragiskt. :(

Vill man anlägga den aspekten på saken (vilket i och för sig är rimligt att göra) blir den självklara frågan; varför är det så och vem bär ansvaret för det?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ankan skrev:
Vill man anlägga den aspekten på saken (vilket i och för sig är rimligt att göra) blir den självklara frågan; varför är det så och vem bär ansvaret för det?

Vi själva svenska folket, då det är vi själva som bygger det här samhället, vi är inte bättre än dem vi röstar fram och tvärtom..
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
När kända personer avlider så blir det alltid stor medial uppmärksamhet, det spelar ingen roll om det är politiker, skådespelare eller författare.
Om Anna Lindh mördades på grund av sin roll som politiker så är det (som många har sagt) ett hot mot demokrati och åsiktsfrihet.

Skulle det däremot vara så att hon blev knivhuggen på grund av att hon såg ut att ha den mest välfyllda handväskan eller att hon helt enkelt stötte på helt fel person på fel dag så är det också väldigt tragiskt.

Vilka motiv som ligger bakom får man nog inte reda på förrän gärningsmannen är gripen.


Hur som helst så är det som twiZt säger, nerskärningarna i samhället gör att sånt här kommer bli vanligare.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Jag tycker det är ganska uppenbart att det är ett politiskt mord, och inte ett slumpmässigt utvalt offer. Spekulationer - visst. Men betänk också att det finns 349 riksdagsledamöter, och 9 miljoner andra människor. Hur stor är egentligen sannolikheten att det slumpvis valda offret råkar vara en av de här 349 - ja till och med en av 10 mest mediala människorna på senare tid?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Blue skrev:

Hur som helst så är det som twiZt säger, nerskärningarna i samhället gör att sånt här kommer bli vanligare.

Finns det inte pengar så är det mycket att göra, men ett friskt land som utvecklar sitt välstånd får råd med bättre vård och mindre kriminalitet. Men, allt går inte att utveckla bort, eller kriga bort, eller låsa bort.
Visst är detta ett vansinnesdåd, men jag har väldigt svårt att tro att det bara skulle vara ett försök till en väskryckning.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att våra egna terrorister, extrema vänster och högergrupper skulle mycket väl kunna utföra ett liknande dåd, eller någon dåre knuten till dem iaf, det har hänt förut, även om det inte var politiker som var offren då, utan det är malexander jag tänker på.
Det är sjuka människor, men sedan om de är sjuka i lagens mening återstår att se.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Skalman skrev:
Jag tycker det är ganska uppenbart att det är ett politiskt mord, och inte ett slumpmässigt utvalt offer. Spekulationer - visst. Men betänk också att det finns 349 riksdagsledamöter, och 9 miljoner andra människor. Hur stor är egentligen sannolikheten att det slumpvis valda offret råkar vara en av de här 349 - ja till och med en av 10 mest mediala människorna på senare tid?
Jag hoppas verkligen att det inte har med politiken att göra alls. I sånna fall ser det illa ut. Det bästa (om man nu kan säga så) vore ju att gärningsmannen är en vanlig galning som kännt igen Anna Lindh och fått för sig något.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
oFFkeFF skrev:

Visst är detta ett vansinnesdåd, men jag har väldigt svårt att tro att det bara skulle vara ett försök till en väskryckning.

Som jag skrev så får vi kanske reda på det när dom tar förövaren.

Blue skrev:


Vilka motiv som ligger bakom får man nog inte reda på förrän gärningsmannen är gripen.


 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Tragiskt och mycket beklagligt.

Tankar går till Lindhs familj o vänner.



(De som drar upp medias bevakning och Perssons tal angående mordet, kanske hellre ser att locket läggs på. Iom att våld o mord verkar vara vardagsmat i världen så kanske vi helt enkelt ska sluta rapportera om det...det händer ju i vilket fall som helst..Är det så ni ser på det?

Politiker kan i Sverige vad jag vet välja själva om de vill ha bevakning åtminstone har de mycket att säga till om. Sedan att det finns dold bevakning är väl en annan femma. Tydligen så var den inte närvarande vid det här tillfället. Hotbilden borde varit mycket större än vad SÄPO lr dylik organisation trott sig ha. En utrikesminister dagarna före en folkomröstning...Skamligt.)
 

Hallen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Hornet 900
Något allvarligt måste göras med psykvården snart, hur många fall behövs?!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Ankan skrev:
Vill man anlägga den aspekten på saken (vilket i och för sig är rimligt att göra) blir den självklara frågan; varför är det så och vem bär ansvaret för det?
Det är du som är juristen här, men jag kan föreställa mig att läkaren som skriver ut en patient har ett visst ansvar för patientens hälsa. Även uppföljningen med medicinering som väl ligger på kommunens socialtjänst borde ju medföra ett ansvar?

Borde kommun- och landstingspolitiker hållas ansvariga för effekter av budgetnedskärningar? Eller Bosse Ringholm för att kommunerna inte har bättre ekonomi? Eller den del av folket som var röstberättigade inför mandatperioden?
Enligt sådant resonemang är ju den enda som inte är ansvarig gärningsmannen. Knepigt.

Det finns ju naturligtvis inget enkelt svar som du redan vet.

Det naturliga sättet att påverka det till det bättre är ju att engagera sig politiskt, men det finns ju faktorer som avskräcker. De etablerade partierna tycks ha en ganska strikt hierarki och att som utomstående snabbt kunna påverka är nog näst intill omöjligt. Till det kommer ju att dagens samhälle med förväntningar på individerna att vi ska vara karriärssatsande, vältränade, barnavlande, allmänbildade och självförverkligande.

Folk har väl helt enkelt inte tillräckligt med energi för att ens försöka påverka inifrån.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top