Aprilia SXV 550 *Vinterpyssel*

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag provmonterade jag ljuddämpare och utblås i bakramen samt fäste upp rören. Ser ut som original igen:) Hoppas bara att den är nästan lika tyst.

IMG_3303.JPG



Annan vy
IMG_3305.JPG
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vart köpte du handtagsskydden? Hojgaraget?

Hur fäste du nummerplåten?

Blev ju riktigt nice!

Dom är Aprilia original och kostar om det var 1200kr. Det finns en annan som gör dom fast det står inte Aprilia på dom och då kostar dom typ 850kr tror jag det var. Kommer inte ihåg vad dom heter men skall du ha dom dyrare är det bara att ringa en Apriliaåterförsäljare typ Hojgaraget.

Gjort fyra hål i skylten och drog stripes runt bakramen.

Hoppas du blir nöjd med bågen:tummenupp

Sista bilden på tvillingarna
IMG_3307.JPG


Från i sommras, nu när man sitter och drömmer om sommar.
[YOUTUBE-ID]JUV-63Zzyc0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Nybro
Hoj
k5
Tack för svaren!

Längtar tills snön försvinner så man kan ta en runda nu! :D

Någon som har ett bra förslag på ett ganska litet diskret baklyse som passar med lite modifikationer?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Någon som har ett bra förslag på ett ganska litet diskret baklyse som passar med lite modifikationer?

Jag använde ett som touringbutiken säljer (länk via pm)

Jag och Wanted har fått hem lite saker ifrån USA nu.

Fäste för nya filtret
IMG_3378.JPG


Delarna till filtret
IMG_3381.JPG


Monterat
IMG_3382.JPG


Monterat nytt drev
IMG_3386.JPG


Köpte ett beg gaffelben att plocka några delar ifrån (bra att ha:hihi )
IMG_3387.JPG


Ny bakfjäder istället för öhlinsfjädern
IMG_3385.JPG


I slutet av veckan skall fram kompression och retur-stack samt bakdämpare hämtas efter modifiering av http://www.mxcenter.se
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Stor uppdate

Sådär nu står hon på hjulen igen.

Lämnade iväg bakdämparen och kompressionsstacken till framdämparen till företaget http://offroadcenter.se/ som installerade en backventil i bakdämparen, bytte olja och gas samt shimsade om för att jag skulle få både mer kompression och retur. Fram förstäktes kompressionstacken.

Bak:
Static sag = 30
Race sag= 70

Fram:
Static sag = 35
Race sag= 55
Slag=290mm

När jag sätter mig på sjunker den 70mm ifrån obelastat läge och enligt öhlins skall den sjunka 1/3 av slaget vad jag förstått alltså drygt 90mm så de borde ju vara ganska bra?


In action
IMG_3410.JPG


Modifiering av pallen (manne in action)
DSC02477.JPG


Nya pallen som vi la ned ett jätte jobb för att den skulle lyfta mycket och vara låg samt stabil
IMG_3393.JPG



Förarvyn
IMG_3412.JPG


Höjt styret lite
IMG_3411.JPG


Timräknare
IMG_3401.JPG



Nya utblåset
IMG_3399.JPG


Sidvy
IMG_3396.JPG


Fräsen ja kör i
IMG_3421.JPG


Kör ut bitarna nedan i fräsen
[YOUTUBE-ID]UFKp1tuAt_g[/YOUTUBE-ID]

Ett par bitar jag körde ut ikväll ifrån den cadritning som synns tidigare i tråden. Jävligt nöjd med tanke på att de var första gången jag körde maskinen.
IMG_3424.JPG


Svingjustering
IMG_3423.JPG


Böjt till ett stöd och tiggat ihop det
IMG_3389.JPG
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Borrade , gängade och monterade dom idag. Testade också att ställa den på stödet.

IMG_3451.JPG


Stödet blev sådär (välte lätt om man peta den bakåt)
IMG_3448.JPG
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har byggt om dämpningen en gång till därför att jag inte blev nöjd med förra ändringen (fortfarande tokmjuk) men nu så har jag hällt i ändå lite tjockare olja och mer. Gjort några distanser som hade längden 42mm istället för 30mm som det är original som då gör motorcykeln 12mm lägre och ökar därmed på förspänningen på fjäder. Fick då till ett bättre static och race sag.

Slag 270
Race rag = 50
Static sag = 30

Vet inte om jag är rätt ute men den var då smidig på banan och dök inte alls lika mycket längre.

Har ju haft dyngmycke strul med mappningen (trodde jag) men det var ju en TPS givare som hade lagt av så nu går cykeln bättre än någonsin. Passade på att plocka isär tank och göra rent den också.

Karlstad flygfält
DSC02643.JPG


Distanser i nylon-teflon plast
IMG_3642.JPG


SMC kurs på kristinehamn gokartbana
IMG_3643.JPG


SMC kurs på kristinehamn gokartbana
IMG_3680.JPG


Pump urplockad
DSC00317.JPG
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag har jag kopplat in en diod så jag kan se om jag skulle tappa oljetryck. En modd som är fin om man tagit bort displayen:)

Trodde jag kopplat fel då lampan lös rött hela tiden trots motorn igång kopplade då på originaldisplayen och då lös det rött ändå:( men då for jag till hojgaraget och hämtade en ny tryckgivare (ifall de var den) och det var det visst så nu funkar de som de ska:)

Nu har jag förbrukat 2 givare på 80h. Hoppas aprilia betalar denna också....

DSC00320.JPG


DSC00321.JPG


DTORR%2520oil%2520light.jpg
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu har den gått 85h så nu bestämde jag mig för att plocka ur motorn och byta kolvar, packboxar, o-ringar, kolvringar, kamkedjor, ramlager, vevlager m.m. Ska bli ett lärorikt projekt. Har skrivit ur verkstadshandboken också:)

Efter två dagars grus/skogs körning i torsby
IMG_3953.JPG


IMG_3956.JPG


Arbetskraft
IMG_3954.JPG


Motorn på arbetsbänken och kopplingen urplockad:)
IMG_3980.JPG



Nyförvärvet som är under renovering
IMG_3977.JPG


IMG_3974.JPG
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Vad kostar en komplett motorrenovering i delar?
E smått sugen på en sxv 5.5 när det blir dax för nästa hoj
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad kostar en komplett motorrenovering i delar?
E smått sugen på en sxv 5.5 när det blir dax för nästa hoj

Alla dom sakerna jag listade ovan kostar 8300kr ifrån england med frakt. I sverige skulle dom kosta 9300kr. Fast tex packboxskostet kostar 1600kr och man behöver kanske inte byta alla då men jag tror jag köper hem allt i alla fall.

Ser ingen punkt i listan som avhandlar trimning av motorn! ;)

Det behövs lixom inte. Du borde prova att köra en sånhär:D

Jo men fila lite kanalar vore ju varit trevligt.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top