Aprilia SXV

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Bara köp. Kör lätt 30 mil. 15 på varje skinka/ knöl. Motorvägen varierar jag mellen 160 -200:D
Byggkvaliten är mkt bra.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Ja, det lilla jag hunnit prova så kan jag omöjligt säga emot dig. =)
Tack för länken. Du vet ingen svensk ÅF som tar hem originaldelar till våra kära italienskor?

EDIT: Bra sida du länkade där, där fanns ju allt man behöver.
Såg dock att frakten kostade $80.00. Får bli en jävla beställning om det ska vara värt den frakten. :p

Här har ni lite priser från när jag köpte 1st startmotor.

Handlare i sverige 3300:-

Från England 2400:-

Men jag köpte från Usa (AF1)

Startmotor (156$) + frakt (40$) = 1343 kr
Tull+moms = 330kr
postens speditionsavgift = 100kr

Slutpris 1773kr och leverans på 8 dagar
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Bästa sättet att bli av med ett begär är att ge vika för det, så nu slog jag till på en SXV.

Nån som har en 12L tank till salu?

Det är långt mellan mackarna längst med de småländska 70-vägarna...
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Bästa sättet att bli av med ett begär är att ge vika för det, så nu slog jag till på en SXV.

Nån som har en 12L tank till salu?

Det är långt mellan mackarna längst med de småländska 70-vägarna...

Fan va kul du kommer till ha:banana. Bara gazza:rock.
Ang 12 l beg är svår att hitta.:mad:
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Fan va kul du kommer till ha:banana. Bara gazza:rock.
Ang 12 l beg är svår att hitta.:mad:

Ja, det blir nog ballt. Känns som bästa kända motmedlet mot tjälskadade kurviga småvägar...
Såg en 12l tank på blocket för nån månad sen, typiskt.
Får väl kolla vad frakten går på från af1.

Bra för dig
anus för mig... :D

Ah, hehe, jo jag har inte hittat något att klaga på än, men måste ut och köra lite för att känna på henne. Hann bara provköra några km i samband med köp, så att säga att man är sugen är milt sagt. Surt att man vart tvungen att sticka iväg på tjänsteresa såhär olägligt, men snart är det långhelg...
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Dags att förse sig med olja, och då verkar det billigaste alternativet vara att beställa en laddning från tyskland, (http://www.oeldepot24.de).

I motorn hade jag tänkt mig Castrol Edge FST 10W-60, 7,40€/litern.

Vet att man kan ha en 10w60 motorolja i växellådan, (om den är anpassad för våtkopplingar) men en riktig växellådsolja känns bättre när man har den möjligheten.

Enda jag hittar på samma ställe med LS (limited slip dvs bör funka med en våtkoppling) är Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, för 10,20€/litern.


Enl boken ska det vara 75w90. Är den månne för tjock?

Andra tips på var man får tag på rätt oljor utan att bli skinnad?
 
Last edited:

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Dags att förse sig med olja, och då verkar det billigaste alternativet vara att beställa en laddning från tyskland, (http://www.oeldepot24.de).

I motorn hade jag tänkt mig Castrol Edge FST 10W-60, 7,40€/litern.

Vet att man kan ha en 10w60 motorolja i växellådan, (om den är anpassad för våtkopplingar) men en riktig växellådsolja känns bättre när man har den möjligheten.

Enda jag hittar på samma ställe med LS (limited slip dvs bör funka med en våtkoppling) är Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, för 10,20€/litern.


Enl boken ska det vara 75w90. Är den månne för tjock?

Andra tips på var man får tag på rätt oljor utan att bli skinnad?

Jag köper OKQ8 SBK Racing 10/50 20L för 1100:- :)

http://www.okq8.se/data/internal/data/12/09/1289389894961/SBK Racing 10W_50 _ PDB.pdf?download=true
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello

Jag Kör oxå OKQ8 SBK Racing olja det gör alla polare med motarder oxå!! Funkar fint!!

Tack, bra tips, men på två viktiga punkter (nåja...) skiljer sig våra maskiner från övriga motarder:

-Aprilian har glidlagrad vev medans alla andra jag känner till har rullager, därav mer känslig vad gäller viskositet
-Aprilian har separat motor och växellådsolja, vet jag inte heller någon annan tard som har.

Verkligen bra pris på den, och fungerar säkert i våra maskiner, men den är framtagen för hojar med gemensam växel- och motorolja, och är därav en kompromiss, om än en hyfsat god sådan.

Men man ska nog akta sig för att gå lägre i viskositet än 50 på motoroljan pga risk för lagerskador, och på växellådssidan förekommer det ju att man får byta drev ibland pga pitting på kuggen (mest på 550) när man renoverar, så därav skulle jag helst vilja ha specifika oljor.

Verkar dock inte som jag hittar nån vettig ren växellådsolja för våtkopplingar på annat än literflaska=dyrt

Får nog bli en dunk OKQ8 iaf så man inte blir stående...
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Castrols 75w90 har jag kört på hela tiden i lådan och funkar bra för mig. Fixar den gratis på jobbet (volvo).
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Var tvungen att kolla :) Castrol TAF-X heter den.

Aha, då är jag med, men det verkar som den bytt namn till Castrol Syntrans Transaxle 75W-90.

Drygt 10€ litern för den från http://www.oeldepot24.de och finns bara på literflaska.

Men det verkar som jag hittat ett billigt alternativ;

OKQ8 säljer en 75w-90 LS transmissionsolja på 20L dunk som klarar lamelldiffar (Q8 T 65 LS) och ska klara våtkopplingar. Finns inte i LS utförande hos Swedol, men de vill ha ca 70kr litern för samma olja utan LS så det kan inte skilja så mkt.

I princip samma pris som SBK racing 10w-50 (som jag nu fick tag på och tänkte köra med).
Men när det blir dags att köpa olja nästa gång ska jag prova den istället och Castrols 10w-60 i motorn.


Var ute och började lära känna hojen lite mer igår, fan, det är ju otäckt...:D:tummenupp:banana
 

Rubbe

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Enköping
Hoj
sxv 5.5
Hur mycke problem är det med dessa hojar? Ser att många som va med när tråden startade numera kör KTM. Är det någon som vet mellen tummen och pekfingret vad det kostar att lämna in 550in på 90h service? Byta lite oljor och lättare meck har jag inget emot men att riva en hel moppe undviker jag gärna:) Pratade med en handlare igår som sa att man kunde dubbla 90h servicen till 180h om man inte körde väldigt hårt på bana, kan det verkligen stämma? För väll är det väll så att detta är den snyggaste motarden som byggts och ljudet e ju helt jä.... makalöst. Men man vill ju att grejorna ska funka.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top