Aprilia SXV

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Behöver specialverktyg till att låsa kammar och veven. Någon som vet vart man köper billiga eller någon som har liggande och vill sälja?
Vart köper man packningssatser billigast?

Man kan göra egna

Ena är en bult med centrerat hål och en pinne igenom den (typ m10 borrat 4mm men kan mäta sen ifall du vill ge dig på det) och den andra är bara en stång i rätt diameter

Jag gullade till mig en sån pryl för att låsa veven från återförsäljarn men till kammen tog jag bara en skruvmejsel och slipade av den lite så att den lätt sku gå in i hålet, passade perfekt.
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Man kan göra egna

Ena är en bult med centrerat hål och en pinne igenom den (typ m10 borrat 4mm men kan mäta sen ifall du vill ge dig på det) och den andra är bara en stång i rätt diameter

Jag gullade till mig en sån pryl för att låsa veven från återförsäljarn men till kammen tog jag bara en skruvmejsel och slipade av den lite så att den lätt sku gå in i hålet, passade perfekt.
Fixat nu men tack ändå!
Förhoppningsvis provtur på söndag om vädret tillåter.
Hoppas jag slipper ställa min/max-läge. Iofs hade den gått fett på främre cylindern så kanske måste ha tag i en dator ändå
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
IMG_1638.jpgIMG_1639.jpg

Hej igen ni glada.

Har en liten förfrågan.
Är det okej att ventilskaften är så vita som de är på bilderna? Har någonstans för mig att ju vitare det är i förbrännings-sammanhang desto snålare går motorn.

Jag kan vara ute och cykla. Hojen ska vara inställd för det som sitter på den.

Tack på förhand.
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Fick beställa från ultimateparts.. Så får väl vänta till nästa helg med att ta andra rundan:(
 

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525
tjena tjena, har inte sett så mkt info ang ventil inställningar på sxv, ni som äger dessa hojjar, är det ett jätte projekt eller vad säger ni??
//sebbe
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Hur ofta ska ventilerna ställas ( kontrolleras) vid normal användning?
 

Mindhead

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
-
Någon som vet om det skiljer mycket på gången och effekten på en sxv 550 om man har orginal avgassystemet med eller utan katalysatorer?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
tjena tjena, har inte sett så mkt info ang ventil inställningar på sxv, ni som äger dessa hojjar, är det ett jätte projekt eller vad säger ni??
//sebbe
Kontrollera kan man göra med motorn i, och justera kan man göra alla utom insugsventilerna på bakre cylindern, då behöver man släppa ner motorn. Så länge inte motorn måste ur är det inget projekt alls.
 

sebbe999

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525
Okey det låter bra marcus56, jag har ju sätt att du har lagt ner mycket tid med din du hade, men efter hur många H/km ska man göra den lite större "dyrare" servicen? och var rekomenderar du och köpa delarna??
Med vänlig hälsning, sebbe
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Är det nån som har plast över? Nytt eller hyffsat skick, billigt. Behöver kylarvingar, staget till framskärmen och bakskärmens alla tre delar.
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
någon som har en vevaxelgivare (behöver endast pickupen) att sälja?
 

Kocke_964

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Är i banorna att hämta någon SXV om ett tag. Är fullkomligt förälskad i designen.

Hur är dom att köra långt med? Vi har en sommarstuga runt 15mil från där jag bor som jag tänkt åka till några gånger, pallar den det? Då håller jag mig huvudsakligen till landsväg, kanske någon lite sträcka motorväg.
Jag vet att dom främst är avsedda som rena bushojar, men vill gärna att det ska gå med en SXV.

Annars har jag inte läst på så mycket om dessa hojar, har dock hört att de kan vara lite problem med dom? Provsatte en på 2hjuls mässan och jag måste säga att jag inte var för imponerad på byggkvalitén tyvärr. :va
Andra alternativ jag kan tänka mig är KTM 690 SMC, dom ligger dock lite högre upp i prisklass, men dom verkar även lite mer anpassade för gatan. På gott och ont ;)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Har inte provat långresa men kan inte tänka mig att det ska vara några problem, se till att variera körningen bara.

Byggkvalitén..? Förstår inte alls vad du menar, vad jämför du med? Tycker inte den är sämre än någon annan motard eller offroadhoj.
 

Kocke_964

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Har inte provat långresa men kan inte tänka mig att det ska vara några problem, se till att variera körningen bara.

Byggkvalitén..? Förstår inte alls vad du menar, vad jämför du med? Tycker inte den är sämre än någon annan motard eller offroadhoj.

Okey :tummenupp
Gasreglaget glappade lite, plasten satt inte riktigt rätt på hojen, sadeln satt inte helt fast. Det kanske var ett måndagsexemplar jag stötte på eller nåt. Att kritisera kvallen på en SXV i denna tråden kanske är lite som att gräva sin egna grav :näsblod Hur som helst kändes den inte riktigt på samma nivå som motsvarande KTM i mina ögon.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Gasreglaget är nog bara en justersak, är det inte Domino på både KTM och Aprilia? Sadeln tycker jag sitter fast men framförallt sitter den med Dzus så inga verktyg behövs, på KTM får du leta efter en skruv bakom leran under bakskärmen. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top