Aprilia SXV

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag var på mittsverigebanan och körde igår!

Min SXV 450 varvade ut 50 meter innan inbromsningen ifall jag fick en bra utgång ur kurvan, 200km/h! (luftfilter från K&N, silmoto RXV-system och 15021 med hemliga inställningar ;))

Körde också en SXV 550 med Akra-systemet. Gud va gött det låter, dock suger det ifall man skulle köra omkull med den burken. 550n varvade ut några meter före 450n.

Ingen lek vilket tryck det är i dessa cyklar...

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
den är strypt...

Okej, trodde inte att handlare släppte ifrån sig strypta hojar. Men sålänge det framgår tydligt så är det väl kanske inget att klaga på. Värst hade ju varit om man provkörde en avstrypt demohoj och sedan fick hem en strypt rackare :huvet :).

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07

Me to (det var jag med det svartgula skinnstället) nu vart man sugen att byta igen,hade faktiskt lagt hoj byte på is..... Ska det bli motard hmmmm.

Roger sa att det bara var 2hk + på akra hojen mot den mappade orginal hojen, kan det stämma ? svårt att känna att det skulle vara värt 10.000 papp.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Me to (det var jag med det svartgula skinnstället) nu vart man sugen att byta igen,hade faktiskt lagt hoj byte på is..... Ska det bli motard hmmmm.

Roger sa att det bara var 2hk + på akra hojen mot den mappade orginal hojen, kan det stämma ? svårt att känna att det skulle vara värt 10.000 papp.

Klart det ska bli en SXV! :tummenupp

Jag undrar jag om det bara ger 2hk, ger då åteminstone 2hk över hela registret. På min hoj gjorde det stor skillnad att byta till silmoto och luftfilter (tyvärr blir man döv av insugsljudet nu men det får man leva med). Men jag tror hursomhelst att ett silmoto system är billigare, ger lika mycke effekt och dessutom ser det bättre ut!

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Okej, trodde inte att handlare släppte ifrån sig strypta hojar. Men sålänge det framgår tydligt så är det väl kanske inget att klaga på. Värst hade ju varit om man provkörde en avstrypt demohoj och sedan fick hem en strypt rackare :huvet :).

Den ska köras in som strypt i 3 tim, sedan är det dags för en kontroll-service, och då stryps den av och mappas om, och bums så har man ett vild-djur utan like.

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
På min hoj gjorde det stor skillnad att byta till silmoto och luftfilter (tyvärr blir man döv av insugsljudet nu men det får man leva med). Men jag tror hursomhelst att ett silmoto system är billigare, ger lika mycke effekt och dessutom ser det bättre ut!

Aha ja akra systemet var inte snyggt dessutom så lät det får mycket..... man lär bli portad på mittsverigebanan med ett sånt :mad:

Är din hoj inställd i bänk eller har du bara provat lite olika mappar ?

Last edited:

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX

Min SXV 450 varvade ut 50 meter innan inbromsningen ifall jag fick en bra utgång ur kurvan, 200km/h! (luftfilter från K&N, silmoto RXV-system och 15021 med hemliga inställningar ;))

Körde också en SXV 550 med Akra-systemet. Gud va gött det låter, dock suger det ifall man skulle köra omkull med den burken. 550n varvade ut några meter före 450n.

:va Medvind?
När 550 gör 178km/h vid 11500rpm med orginal drevning(16/46)!!
Då tror jag att du inte kan köra köra 20km/h fortare med 450 på samma sträcka:7peta

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
:va Medvind?
När 550 gör 178km/h vid 11500rpm med orginal drevning(16/46)!!
Då tror jag att du inte kan köra köra 20km/h fortare med 450 på samma sträcka:7peta

Vi provade både standard 550, akra 550 och min 450. 195km/h när varvstoppet bryter gjorde 550 med standarddrevning. Raksträckan ligger i nedförsbacke på mittsverigebanan.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vi provade både standard 550, akra 550 och min 450. 195km/h när varvstoppet bryter gjorde 550 med standarddrevning. Raksträckan ligger i nedförsbacke på mittsverigebanan.
Varvstoppet lär ju knappast påverkas av att det är nedförsbacke;)

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Det är magnet på apriliorna så dom stämmer hyfsat, sen är kalkulerade toppfarten med standarddrevning 194km/h iaf på 450n, om jag inte fått fel info.

I bänkkörning visar det 178km/h så det lär ju stämma bättre en hastighetsmätarn! så att om du har lika drevning som 550 lär ju din göra 185km/h vid varvstopp på 12000!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Går 450n bättre än 550n:confused: :va
Nej det gör den inte, med lite trim går den nästan lika bra dock :)

I bänkkörning visar det 178km/h så det lär ju stämma bättre en hastighetsmätarn! så att om du har lika drevning som 550 lär ju din göra 185km/h vid varvstopp på 12000!
Thomas Gilleson bänkade sin 450 till 194km/h på varvstoppet :)

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Det är magnet på apriliorna så dom stämmer hyfsat, sen är kalkulerade toppfarten med standarddrevning 194km/h iaf på 450n, om jag inte fått fel info.

Magnet har det varit på alla mina hojar utom den gamle XT:n, det är knappast nån garant för att mätaren visar rätt. Jag får helt enkelt ta med GPS:en ut och mäta lite (man vill ju inte köra för fort av misstag! :rolleyes: )

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln