Aprilia-tråden.

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Nej , tyvärr. Jag har mest harvat omkring på kemora och midlanda... :tummenupp

jocke i köping skrev:
Jättekul ,,
välkommen i klubben ,,
fråga ? inte är väl du en av 3 som brukar åka till
Deltaträffen ? brukar vara bundisar på 3 kavvor där
jag tältat..
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Greenblood skrev:
Nu har jag inhandlat en Tuono och jag har nu funderingar kring modifiering och då i första hand drevning.
Vad har Tuonon för "ärlig" toppfart vid varvstopp...??? :confused:
Jag brukar utgå från den och sen räkna nedåt till vilken toppfart jag behöver...
Du kan också pröva denna excelkalyl för att experimentera lite:
http://arena-mc.torps.net/Torsten/Aprilia-Gearing.htm
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Motornamn?

Hej på er!

Jag söker lite info för att hjälpa en twin kompis.....
som har en Aprilia Mille R -02.

Hoppas någon här kan hjälpa mig?

1. Vad heter motorn exakt till denna modelltyp och årsmodell?

2. Finns manualer att ladda ner till motorn eller är det köp som gäller?

3. Var hittar man lättast nyttig teknisk information?

Med tack på förhand ifrån en Twin broder....

Robert
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Fler frågor ang Tuonon:

Slipon eller helsystem...???

Powercommander eller Chip...???

BMC eller KN-filter...???

:confused: :confused: :confused:
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Robster skrev:
Hej på er!

Jag söker lite info för att hjälpa en twin kompis.....
som har en Aprilia Mille R -02.

Hoppas någon här kan hjälpa mig?

1. Vad heter motorn exakt till denna modelltyp och årsmodell?

2. Finns manualer att ladda ner till motorn eller är det köp som gäller?

3. Var hittar man lättast nyttig teknisk information?

Med tack på förhand ifrån en Twin broder....

Robert

1. Rotax V990

2. Verkstadsmanualen finns i filarkivet hos apriliaklubbens hemsida www.famiglia-aprilia.se eller Busters http://aprilia.no-ip.org/

3. På forumen förmodligen... du hittar även länkar till andra apriliaforum de ovan nämnda ställena
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Greenblood skrev:
Fler frågor ang Tuonon:

Slipon eller helsystem...???

Powercommander eller Chip...???

BMC eller KN-filter...???

:confused: :confused: :confused:

1. Helsystem om du har råd...
2. PCIII om du har råd...
3. Ingetdera om du verkligen vill att det ska ge nåt... satsa på en öppen luftburk typ Renegade, Evoluzione eller Puretech. Byt även ut den här:
http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=906

Länkar till olika "öppna luftburkssystem":
http://www.renegade-products.com/renegade/messages/2724/1176.html?1037012395
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=31
http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=36
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Greenblood skrev:
Nu får du se till att matcha mina tider som jag satte med gammel-kawan... :arsele

Hehe ja vaffan ska man skylla på nu då.... :va
Hojen är det då inget fel på :hihi
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
ec2bme skrev:
Nu blev jag fundersam.
Hos ducati-kaemna står det att luftintaget är större på 99-00, och hos af1-racing står de 99-01.

Är det någon som vet hur det verkligen ligger till.
Eftersom jag har just en -01:a, så vill man ju gärna veta.
Jänkarna fick den nyare motorn först ett år senare. Därav årsmodellskillnaderna :)
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Du har det strypta insuget om du inte har en amerikansk modell :)
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
ec2bme skrev:
Shajt oxå! :huvet

Får la ta och beställa en sån då.

För de e la den som sitter under själva luftburken de e frågan om va? :va

Ska ju ha ett Renegade airkit oxå tänkte jag. :banana

tjenix...

Om du beställer ett renegade airkit tror jag inte att du behöver bry dig i rubber-prylen... Eller rättare sagt... du behöver inte bry dig i den.
Din motor kommer få för mycke luft iaf. Vad du bör göra är att samtidigt skaffa en PCIII och helst ett helsystem, slipon om det inte finns stålar till ett helsysse. Sen monterar du allt och sen konfar du in PCIII:an i bänk. Då först kommer du kunna få ut max ur den motorn med de 3 enkla moddsen.
Väldigt lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip. Och sen om du kör med en för tunn blandning så kommer det slita svin på avgasventilerna... :tummenupp Men men...

plånboken styr! :hihi
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
KaZ skrev:
tjenix...

Om du beställer ett renegade airkit tror jag inte att du behöver bry dig i rubber-prylen... Eller rättare sagt... du behöver inte bry dig i den.
Din motor kommer få för mycke luft iaf. Vad du bör göra är att samtidigt skaffa en PCIII och helst ett helsystem, slipon om det inte finns stålar till ett helsysse. Sen monterar du allt och sen konfar du in PCIII:an i bänk. Då först kommer du kunna få ut max ur den motorn med de 3 enkla moddsen.
Väldigt lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip. Och sen om du kör med en för tunn blandning så kommer det slita svin på avgasventilerna... :tummenupp Men men...

plånboken styr! :hihi
Jag har redan införskaffat en PC III:a, Yoshimura slipon sitter på och renegade-kittet skall införskaffas och monteras innan jag "mappar" in PC III:an i dynojet bänken hos Biscaya.

Sen ska jag även lätta ekipaget med ca 10-13 kg jämfört med förra året, genom att banta ner mig själv dom onödig och överflödiga kilona. :banana

Gott att man slipper köpa den där luft-gummi-grunkan. Den va ju inte jättedyr, men ändå. :tummenupp
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
ec2bme skrev:
Jag har redan införskaffat en PC III:a, Yoshimura slipon sitter på och renegade-kittet skall införskaffas och monteras innan jag "mappar" in PC III:an i dynojet bänken hos Biscaya.

Sen ska jag även lätta ekipaget med ca 10-13 kg jämfört med förra året, genom att banta ner mig själv dom onödig och överflödiga kilona. :banana

Gott att man slipper köpa den där luft-gummi-grunkan. Den va ju inte jättedyr, men ändå. :tummenupp
Köp en zx10r istället! :D
....kunde inte hålla mig från å spamma....
Har själv haft 2 mille en 99 å en 01a rsvr... fina hojar men ville prova nåt annat :D
Tänkte skaffa en 04a men blev lite besviken på att den inte var lättad å att det var nästan samma motor... :va
Dom låter ju härligt iaf. :banana
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Niklas M skrev:
Köp en zx10r istället! :D
....kunde inte hålla mig från å spamma....
Har själv haft 2 mille en 99 å en 01a rsvr... fina hojar men ville prova nåt annat :D
Tänkte skaffa en 04a men blev lite besviken på att den inte var lättad å att det var nästan samma motor... :va
Dom låter ju härligt iaf. :banana
Jag provkörde en ZX 10r i somras, och de va de värsta jag har varit med om. Satan va den gick. Helt sinnessjukt.
Jag låg i lite drygt 240km/h, och vred på fullt. Då gick den jäveln upp på bakhjulet. Höll på att bajsa ner mig.

Den är alldeles för vass för mig.

Millen har en mer hanterbar effekt i mitt tycke.
Men det är en riktig värsting du har skaffat dig. Både utseede- och prestanda-mässigt.
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
KaZ skrev:
tjenix...

Om du beställer ett renegade airkit tror jag inte att du behöver bry dig i rubber-prylen... Eller rättare sagt... du behöver inte bry dig i den.
Din motor kommer få för mycke luft iaf. Vad du bör göra är att samtidigt skaffa en PCIII och helst ett helsystem, slipon om det inte finns stålar till ett helsysse. Sen monterar du allt och sen konfar du in PCIII:an i bänk. Då först kommer du kunna få ut max ur den motorn med de 3 enkla moddsen.
Väldigt lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip. Och sen om du kör med en för tunn blandning så kommer det slita svin på avgasventilerna... :tummenupp Men men...

plånboken styr! :hihi


Så om man inte sitter på en PCIII så är det bara dumt att inhandla ett airkit :va

Vad kostar en PCIII till en 99:a o var finns de??? hitta inget på af1

Finns det inte??? :skrämd
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top