Aprilia-tråden.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
TERMINATOR skrev:
snackade med AVA idag och enligt dom spelar det ingen roll vilken glukol jag använder, tack för svaren :tummenupp

Brukar va etylenglykol i hojar (blå färg). Blanda inte propylen med etylen bara.
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
mikcar skrev:
Brukar va etylenglykol i hojar (blå färg). Blanda inte propylen med etylen bara.
Haloj..
Blanda inte blå/grön å röd glykol bara, dom blandar sej inte med varandra. Varför vet jag inte.........

Raabbbbaaaa
 

MC Doktorn

Guest
KaZ skrev:
tjenix...

Om du beställer ett renegade airkit tror jag inte att du behöver bry dig i rubber-prylen... Eller rättare sagt... du behöver inte bry dig i den.
Din motor kommer få för mycke luft iaf. Vad du bör göra är att samtidigt skaffa en PCIII och helst ett helsystem, slipon om det inte finns stålar till ett helsysse. Sen monterar du allt och sen konfar du in PCIII:an i bänk. Då först kommer du kunna få ut max ur den motorn med de 3 enkla moddsen.
Väldigt lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip. Och sen om du kör med en för tunn blandning så kommer det slita svin på avgasventilerna... :tummenupp Men men...

plånboken styr! :hihi
Ingen tvekan att PCIII är en bra produkt, men behövs de om du bara moneterar ett airkit med slipon.
Reagerade på ditt inlägg du säger att Citat"lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip.
Är det fakta eller subjektiv känsla? ha du någon erfarenhet av detta eller några exempel att referera till.
Undrar efter som flera tuning shops tex ducati kämna och af1 racing använde i 1:a hand mod anpassade eprom och rek dyno ,med synkning av trottelhusen,
varför säljs då EPROM som tillbehör av aprilia om det skulle vara skadligt?
Dom om några borde ju veta!
Vill inte vara näsvis men ha fakta.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
2ono skrev:
varför säljs då EPROM som tillbehör av aprilia om det skulle vara skadligt?
Dom om några borde ju veta!
Vill inte vara näsvis men ha fakta.
Aprilias egna eprom är väl i första hand endast tänkta i kombination med deras egna effektljuddämpare tror jag.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
2ono skrev:
Ingen tvekan att PCIII är en bra produkt, men behövs de om du bara moneterar ett airkit med slipon.
Reagerade på ditt inlägg du säger att Citat"lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip.
Är det fakta eller subjektiv känsla? ha du någon erfarenhet av detta eller några exempel att referera till.
Undrar efter som flera tuning shops tex ducati kämna och af1 racing använde i 1:a hand mod anpassade eprom och rek dyno ,med synkning av trottelhusen,
varför säljs då EPROM som tillbehör av aprilia om det skulle vara skadligt?
Dom om några borde ju veta!
Vill inte vara näsvis men ha fakta.

Genom att ta bort luftburken och tex. sätta dit ett Renegade airkit så ändrar du förutsättningarna väldigt mycke. Då måste du kunna "ställa in" luft/bränsle blandningen efter de nya förutsättningarna. Annars går inte hojen optimalt och du har till 99% chans fel blandning.
Problemet med detta är att det finns en uppsjö av olika chip och tillverkare av slipon. Och om man bara håller sig till att byta chip och avgas så klarar man biffen enkelt. Då har du hela tiden rätt blandning, dvs. Kör du med ett Arrow slipon och arrow chip... ja då ere funkis. Lägger du däremot till ett renegade airkit... ja då faller allt. Då får du nya förutsättningar som i så fall skulle kräva ett chip som är framtaget med just de förutsättningarna... Nu skiljer det väl kanske inte så mycket mellan de olika chippen som finns, men det finns bara ett fåtal chip med rätt förutsättningar för en luftmod. Renegade själva har ett chip... men då skall du oxå köpa deras slipon.
Har labbat med detta själv i 2 år, men vet eg. aldrig om det va rätt eller fel. dock när jag slängde på PCIII och mappa in den i bänk så vet jag att det blev rätt.

Om nu af1 racing använder "anpassade" eprom beror det juh på att de kan göra det, dvs bränna dem själva... dvs göra egna mappar utefter de mods de gör på motorn. Tror inte de sitter och letar bland 25 olika Eprom för att testa alla och se vilket som fick bäst resultat... dom mappar och bränner ett precis som jag sa utefter de mods som gjorts. :tummenupp

det e vad jag tror.

Sen är juh den största fördelen med en PCIII att den inte blir "gammal" i den kan du hela tiden ändra förutsättningarna om du ändrar nåt på hojen som har med luft eller bränsle att göra.

/KaZ

/KaZ
 

MC Doktorn

Guest
Ok överens med KaZ resonemang :tummenupp alltså anpassat ECU eller EPROM till respektive system , Kostnad vs funktion är ju frågan.
å andra sidan skulle jag börja modda motorn mer typ större trottelhus, kammar med helsystem etc you name it! PCIII är då att rekomendera.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Synd bara att deras sida är den KASSASTE jag sett!! :3freak
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
är det någon som har en helbild på en falco med bukkåpa/motorkåpa eller kalla det va ni vill, jag har letat men hittar ingen helbild bara massa småbilder, jag kan inte bestämma mej om det är snyggt eller inte, föresten kan ni säga vad ni tycket om det, allså en falco med hel kåpa
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
KaZ skrev:
Genom att ta bort luftburken och tex. sätta dit ett Renegade airkit så ändrar du förutsättningarna väldigt mycke. Då måste du kunna "ställa in" luft/bränsle blandningen efter de nya förutsättningarna. Annars går inte hojen optimalt och du har till 99% chans fel blandning.
Problemet med detta är att det finns en uppsjö av olika chip och tillverkare av slipon. Och om man bara håller sig till att byta chip och avgas så klarar man biffen enkelt. Då har du hela tiden rätt blandning, dvs. Kör du med ett Arrow slipon och arrow chip... ja då ere funkis. Lägger du däremot till ett renegade airkit... ja då faller allt. Då får du nya förutsättningar som i så fall skulle kräva ett chip som är framtaget med just de förutsättningarna... Nu skiljer det väl kanske inte så mycket mellan de olika chippen som finns, men det finns bara ett fåtal chip med rätt förutsättningar för en luftmod. Renegade själva har ett chip... men då skall du oxå köpa deras slipon.
Har labbat med detta själv i 2 år, men vet eg. aldrig om det va rätt eller fel. dock när jag slängde på PCIII och mappa in den i bänk så vet jag att det blev rätt.

Om nu af1 racing använder "anpassade" eprom beror det juh på att de kan göra det, dvs bränna dem själva... dvs göra egna mappar utefter de mods de gör på motorn. Tror inte de sitter och letar bland 25 olika Eprom för att testa alla och se vilket som fick bäst resultat... dom mappar och bränner ett precis som jag sa utefter de mods som gjorts. :tummenupp

det e vad jag tror.

Sen är juh den största fördelen med en PCIII att den inte blir "gammal" i den kan du hela tiden ändra förutsättningarna om du ändrar nåt på hojen som har med luft eller bränsle att göra.

/KaZ

/KaZ

Aprilias ECU e rätt bra på att kompensera för ändringar på insugsidan, tackvare den sensor som känner av insugstrycket (sitter på trottelhusets v- sida). Ändringar på avgasidan är en annan historia.
Det ÄR skillnad mellan chip´en, vet att Buster provbromsat med olika chip. Inget av chipen gav dock den ultimata kurvan så resonomanget med PCII eller PCIII håller...dvs PC inställd i bänk lär ge dig den bästa Air/fuel kurvan.

Renegade kitet ger inte bara mer luft utan tar även bort den resonans svackan som orginalburken genererar vid ca 5Krpm. Byt hur mycket filter du vill...så länge orginalburken sitter där finns svackan där !!

Allt ovan gäller 99-03.
04 vet jag inte ett skit om !

Over´n out from Judas :D
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Triggerhappy skrev:
Renegade kitet ger inte bara mer luft utan tar även bort den resonans svackan som orginalburken genererar vid ca 5Krpm. Byt hur mycket filter du vill...så länge orginalburken sitter där finns svackan där !!

Var kan man inhandla kitet och passar det även på Tuonon...??? :confused:
Undrar en tjomme som äger sin första Aprilia.... :va
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Last edited:

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
TERMINATOR skrev:
är det någon som har en helbild på en falco med bukkåpa/motorkåpa eller kalla det va ni vill, jag har letat men hittar ingen helbild bara massa småbilder, jag kan inte bestämma mej om det är snyggt eller inte, föresten kan ni säga vad ni tycket om det, allså en falco med hel kåpa

hejhopp, komigen nu give me a bild.....
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
ec2bme skrev:
Va sa du nu då? :tummenupp
Personligen tycker jag att det ser riktigt bra ut.
nu så sa jag TACK!!!! :tummenupp
undrar hur det skulle se ut med en mattsvart sån på min hoj
 

Bifogat

  • falco 4.jpg
    falco 4.jpg
    80.2 KB · Visningar: 71

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
TERMINATOR skrev:
nu så sa jag TACK!!!! :tummenupp
undrar hur det skulle se ut med en mattsvart sån på min hoj

Så här ser min Falco ut personligen tycker jag att det ser grymt bra ut :tummenupp

Vet inte om en Mattsvart kåpa gör sig så bra, skulel nog satsa på vinröd i ditt fall...men som sgat smaken är som baken :arsele

/BW
 
Last edited:

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Undrar...

Såg nångång att nån hade annonserat vita bakljus till mille ? Var finns det såna o få tag på någon som vet ??
o så undrar jag vilken är original kåpa i fram på mille (-00) den hög aeller låga? ?? :confused:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top