Aprilia-tråden.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
RSV_R skrev:
Du har även liknande på af1racing.com
Ja, men har du sett dom?
Liknar ju sånna där reflexer i ett snöre som man hade hängandes i jackan när man va liten.
Inte särskilt vackra.
Dom på motobitz.net ser ut exakt som orginal fast dom är vita.

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Men är det värt dubbla kostnaden? Tycker 800 pix är liiite saftigt...

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu.
hjälp omgående...

är ute och fixar lite med hojen, rättare sagt tar bort lite strypningar. har tagit bort strypningen i luftburken. och tänkte ge mig på den berömda (bland oss aprilia ägare) blå\gröna kabeln. men nu till problemet, jag har två stycken på den lilla kontakten till styrboxen. en på nedre delen första till höger och en på övre delen andra från höger. (hojen sett bakifrån, uppifrån) vilken är det jag ska klippa av???

tänkte åxå fråga om det är nödvändigt att ta bort strypningen från avgasröret, om man tagit bort resten av strypningarna. synd att förstöra orginalet om man ´skulle behöva besikta nångång i framtiden.

ps. hojen är en 03'as mille

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
RSV_R skrev:
Men är det värt dubbla kostnaden? Tycker 800 pix är liiite saftigt...
Jag håller med dig.
Men jag är sån att, vill jag ha en grej, och jag känner att jag har råd med den. Så köper jag den.

Jag lägger hellre ut 800 kr och blir nöjd, än 400 kr och blir missnöjd.

De e samma sak med luftfilter.
Jag skulle säkert klara mig alldeles utmärkt med ett K&N (eller rent av orginal), men jag vill ha ett Renegade airkit och då sparar jag till ett sånt istället.

Eller eprom. Där ville jag ha en PC III:a och då blev jag tvungen att skaffa pengar till en sån.

Sån e jag. Jätteknäpp kanske. :3freak Men jag står för de i så fall. :tungan

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Hejsan !
innan du börjar klippa sladdar kan du kolla denna länk ,, märkte att den var tungladdat som tusan idag , men om du kollar på "derestrict info" så hittar du det du söker ,, även om denna site handlar om Falcon så kan vi använda den infon till millen åxå (98-03)

mvh: Jocke i köping

putteb skrev:
är ute och fixar lite med hojen, rättare sagt tar bort lite strypningar. har tagit bort strypningen i luftburken. och tänkte ge mig på den berömda (bland oss aprilia ägare) blå\gröna kabeln. men nu till problemet, jag har två stycken på den lilla kontakten till styrboxen. en på nedre delen första till höger och en på övre delen andra från höger. (hojen sett bakifrån, uppifrån) vilken är det jag ska klippa av???

tänkte åxå fråga om det är nödvändigt att ta bort strypningen från avgasröret, om man tagit bort resten av strypningarna. synd att förstöra orginalet om man ´skulle behöva besikta nångång i framtiden.

ps. hojen är en 03'as mille

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
fan åxå ja glömde länken :kocko
http://www.geocities.com/sl_mille/?200518

jocke i köping skrev:
Hejsan !
innan du börjar klippa sladdar kan du kolla denna länk ,, märkte att den var tungladdat som tusan idag , men om du kollar på "derestrict info" så hittar du det du söker ,, även om denna site handlar om Falcon så kan vi använda den infon till millen åxå (98-03)

mvh: Jocke i köping

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu.
jocke i köping skrev:

det är alltså samma kabel som på bilden (i länken jag fick) som skall klippas. men jag har en annan bild (som jag tror jag har hittat på denna tråd)som visar att man ska klippa den andra kabeln. därför blir jag lite fundersam. :confused: :confused:
eller spelar det helt änkelt ingen roll vilken man klipper?? :confused:

ecuwire.jpg

attachment.php

hoppas det funkade, har aldrig laddat upp någon bild förut. :kocko

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
RSV_R skrev:
Det man kan göra är ju att ta bort ljuddämp och mellanrör. Då kommer du att mäta (i ett helvetes VRÅLANDE) ca: 50 cm från avgasventil. Men det kanske är för långt det med.... Hur FAN kan Akra med fler va så kassa att dom skiter i att montera dessa enkla saker. Trodde ärligt inte det om dessa "gurus"....

Att montera dit nya egna mätpunkter skullle ju kunna gå om man kan fixa sådanan i titan, och har tillgång tilll att svetsa i titan helvetet!!!! :4skrika
Vilket inte är så lätt....

Flugan: som du sa så tror jag Biscaya är mest inriktade på ducce....

KaZ: hur mätte du nar du mappade hojen med helsystem? CO:n alltså?

Grejen är att avgaserna pulserar fram. Speciellt på låga varv och speciellt enstånkor, V-twinnar o liknande. Luft sugs in och och värdet är kört. Bl a därför vill man sätta mätpunkterna lång in och lång ifrån läck-källor som utblåset vid ljuddämparen t ex.

Har dålig koll på din modell men har de inte mätt balanseringen av ingastrycket och via sensor eller uttag/klockor? Man behöver ju inte co-mäta för att få till MAP-balans. Sedan att co-balansen kanske var olika mellan cyllarna är ju liksom en bieffekt av det hela. Vad uppgav de för värden. Före och efter?

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
#Olsson# skrev:
Har dålig koll på din modell men har de inte mätt balanseringen av ingastrycket och via sensor eller uttag/klockor? Man behöver ju inte co-mäta för att få till MAP-balans. Sedan att co-balansen kanske var olika mellan cyllarna är ju liksom en bieffekt av det hela. Vad uppgav de för värden. Före och efter?

Va tyvärr inte med under servicen.... Vet bara att dom sa att CO:n låg galet och att dom fixat det... Kanske får fixa mätpunkter på det satans akra systemet....

ec2bme: jag är lika dan..... :gnissla Men ibland så tar det imot...

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
putteb skrev:
det är alltså samma kabel som på bilden (i länken jag fick) som skall klippas. men jag har en annan bild (som jag tror jag har hittat på denna tråd)som visar att man ska klippa den andra kabeln. därför blir jag lite fundersam. :confused: :confused:
eller spelar det helt änkelt ingen roll vilken man klipper?? :confused:

ecuwire.jpg

attachment.php

hoppas det funkade, har aldrig laddat upp någon bild förut. :kocko

Här har du vad som ska göras på tüska... klicka på "tuning" http://www.mapbydyka.de/goto.htm
Restriktor luftburk, restriktion originalljuddämpare, kabel (blå/grön) längst ned i hörnet. (alltså samma som på Ken's site) så inga skillnader Europa - USA.

Om du tar bort metallgallret i ljuddämparen så lär den inte komma över 103 DB iaf.

Andra bilden du visade ser ut å va fel kabel... :va

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
TERMINATOR skrev:
blir kåpa, ska beställa på måndag, köper ifrån www.mcevolution.se
var får jag tag i rätt färg kod???

Blir nog svårt... Hört att aprilia vägrat att ge ut färgkod. Men en bra firma brukar ha en uppsjö av olika färg prover, så det går nog att träffa rätt.

Eller om du lyckas sniffa reda på någon som sitter på den rätta...?

Snyggt blir det iaf! :tummenupp

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu.
mikcar skrev:
Här har du vad som ska göras på tüska... klicka på "tuning" http://www.mapbydyka.de/goto.htm
Restriktor luftburk, restriktion originalljuddämpare, kabel (blå/grön) längst ned i hörnet. (alltså samma som på Ken's site) så inga skillnader Europa - USA.

Om du tar bort metallgallret i ljuddämparen så lär den inte komma över 103 DB iaf.

Andra bilden du visade ser ut å va fel kabel... :va

ja det är det som görmig så :confused: :confused: :confused: ...
det är Triggerhappy på detta forum som har laddat upp den bilden, och den andra bild "som är den rätta" har jag fått genom http://www.geocities.com/sl_mille/?200518

vågar man ta ur strypningen i avgassystemet. eller skaman satsa på att köpa ett nytt. vore ju trist om man åkte på en flygande och på ombesiktningen inte ha ett orginal rör..

eller är det någon som vet om det går igenom (klarar decibel nivån) ändå??

Mvh.putte

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
putteb skrev:
vågar man ta ur strypningen i avgassystemet. eller skaman satsa på att köpa ett nytt. vore ju trist om man åkte på en flygande och på ombesiktningen inte ha ett orginal rör..

Mvh.putte

Min är borta och man hör knapt när hojen är igång iaf! Klarade bes utan problem...

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
putteb skrev:
ja det är det som görmig så :confused: :confused: :confused: ...
det är Triggerhappy på detta forum som har laddat upp den bilden, och den andra bild "som är den rätta" har jag fått genom http://www.geocities.com/sl_mille/?200518

Mvh.putte

Köp ett slip-on så du sliper den fulla stora orginal burken hojen blir lättare dessutom. Flygande besiktning naa det är nog många hojar som låter för högt då så va inte orolig. Du behöver ju inte varva fullt när du ser en polis :hihi

Kom på en till sak orginal systemet repar svingen om du ej har tur :/

Last edited:

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
RSV_R skrev:
Synd bara att deras sida är den KASSASTE jag sett!! :3freak

Tackar…(där fick man :) )
Är faktiskt tacksam för synpunkter, positiva som negativa. (så tack faktiskt :tummenupp )
Vet att hemsidan går att göra bättre (och den kommer at bli bättre i framtiden)…men det kostar och det kan i slutänden betyda högre priser på produkterna (vilket jag inte vill).

Mvh
Karl / KRK

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha