Aprilia-tråden.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
jocke i köping skrev:
2104095 Jag menade att om man är ute efter att få bort svackan vid x-rpm så är det ju inte nödvändigt med både luftburk mod + pc heller ,, pc grejjar det mesta av svackan i registret...

Ok, jag är med.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mycket pengar lite effekt.....

Hur mycket har ni lagt på era hojar i rena effektjagande åtgärder? Jag tycker man får lite tillbaka får de stålar man lägger.

Akra-system: 15000 +
PCIIIusb: 3000
luftkit+filter: 3000 +

Nu om man har tur så blir det typ 10-15 hästar på topp?

Lägger man till:

Portning av toppar: DYRT!!
Kammar: DYRT!!!
Kolvkit+borr: 10000 +

osv osv osv

Vad kan man räkna med att få ut om man gör allt detta? 20-30 hästar på topp som mest?

Till vilket pris??

J
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
_basse_ skrev:
2103712 AAhh, skramlande ljud från motorn, kopparspån i oljan!!

Helvete!!! Det är väl bara att dela motorn och byta lager?

Köpte Millen för att den skulle vara driftsäker
Kanske beror det på?

_basse_ skrev:
2093590
Jag drog ut på motorvägen, varva ur ett par växlar, släpper väl vid 150-160km/h. Märker då att oljelampan lyser, slår av direkt och rullar på tomgång nästan hela vägen till nästa avfart, ca 500meter...

Man skall köra motorer bara om de har oljetryck. Det står också tydligt i manualen.

"...engine oil pressure is low..When this is the case, stop the engine immediately."
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
jocke i köping skrev:
2104095 Tjenare Olsson 1§
jag menade att om man är ute efter att få bort svackan vid x-rpm så är det ju inte nödvändigt med både luftburk mod + pc heller ,, pc grejjar det mesta av svackan i registret,
självklart så måste både bränsle o luft öka för mera power ,, men vi måste ju åxå ha en bra förbränning för att det ska funka,och bara pc`n ändrar ju inte tändningen utan då måste du ju åxå köpa tillbehöret som finns till pc`n för att kunna göra det ,, o då händer det nog mera roligt när tändningen modefieras.
så det stämmer det du skriver ,,, mera bränsle o luft är grunden för mera klös ,

Natti Natti // Jocke





Millen är driftsäker ,,,,,,,,
kopparspån ??? vevlager ??
vad har du haft för olja i ?
jag har en vev som passar till övers om det är
så att du behöver.

Här är tråden som jag tror du har missat :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=116454
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
VR-8 skrev:
2104171 Hur mycket har ni lagt på era hojar i rena effektjagande åtgärder? Jag tycker man får lite tillbaka får de stålar man lägger.

Akra-system: 15000 +
PCIIIusb: 3000
luftkit+filter: 3000 +

Nu om man har tur så blir det typ 10-15 hästar på topp?

Lägger man till:

Portning av toppar: DYRT!!
Kammar: DYRT!!!
Kolvkit+borr: 10000 +

osv osv osv

Vad kan man räkna med att få ut om man gör allt detta? 20-30 hästar på topp som mest?

Till vilket pris??

J

Det enda jag lagt än så länge är 1500 kr för pc3, resten satt på hojen när jag köpte den. Men jag håller med, det är dyyyra hästkrafter vi talar om
:hihi
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Budgettipset: (>=04)

-"Cored" egenmoddade och rensade pipor

-Rätt ECU-mjukvara + map2

-2 flaskor Kemetyl Ki (eller liknande) för att rensa avlagringarna på ventiltalrikarna

-Välsmord kedja


Ca 10 RWH på toppvarv för runt 500:- eller så.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
#Olsson# skrev:
2105322 Budgettipset: (>=04)

-"Cored" egenmoddade och rensade pipor

-Rätt ECU-mjukvara + map2

-2 flaskor Kemetyl Ki (eller liknande) för att rensa avlagringarna på ventiltalrikarna

-Välsmord kedja


Ca 10 RWH på toppvarv för runt 500:- eller så.

+ Att man tar bort balansvikten eller vad den hetter..
 

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille
Ja, jag vet att jag "Fucked up"...........

Är det billigare att köpa ny motor än att renovera den jag har..?

Riva motorn och byta skuret lager skulle kosta mellan 12k och 20k. Är det en rimlig kostnad? Jag klarar inte av att riva den själv...
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Har köpt en C-tek efter uppmaningen här, mycket nöjd med den. Blev perfekt att installera ringkabelskorna på batteriet och koppla in laddaren när man inte kör. Mitt batteri verkar funka (nytt 2004), C-tek säger tydligen ifrån om det inte tar laddning som det ska. Om någon missat detta är det dags att besöka Clas Ohlson! :tummenupp

Lyckades få liv i bakbromsen genom att tömma behållaren och med spruta trycka i bromsvätska bakvägen genom nippeln på oket. Följde med några luftbubblor, inte mycket men uppenbarligen tillräckligt för att sabba känslan totalt.

Nu ska jag bara få packboxar bytta på framgaffeln, dräller från höger ben :3freak
 

Bifogat

  • PICT1103.JPG
    PICT1103.JPG
    84.6 KB · Visningar: 54
  • 608018_c.jpg
    608018_c.jpg
    21.8 KB · Visningar: 59
  • PICT1102.JPG
    PICT1102.JPG
    66.1 KB · Visningar: 57
  • PICT1099.JPG
    PICT1099.JPG
    79.1 KB · Visningar: 67

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
_basse_ skrev:
2106543 Ja, jag vet att jag "Fucked up"...........

Är det billigare att köpa ny motor än att renovera den jag har..?

Riva motorn och byta skuret lager skulle kosta mellan 12k och 20k. Är det en rimlig kostnad? Jag klarar inte av att riva den själv...

Fy tusan va trist... Kolla in tyska eBay, de har en del motorer ute...

Här är en

Tror du inte nån här kan hjälpa dig riva och byta lager då? (Jag är dock utesluten ur det sällskapet... :hihi )
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
_basse_ skrev:
2106543 Ja, jag vet att jag "Fucked up"...........

Är det billigare att köpa ny motor än att renovera den jag har..?

Riva motorn och byta skuret lager skulle kosta mellan 12k och 20k. Är det en rimlig kostnad? Jag klarar inte av att riva den själv...

Motorerna på ebay brukar landa på <-8k
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
IvarS skrev:
2106820..Nu ska jag bara få packboxar bytta på framgaffeln, dräller från höger ben :3freak

(Bara ifall att det gått förbi dig)

Har du provat bladmåttstricket på Öhlinarn? Mina började läcka igen över vintern eftersom jag slarvat med just vintergungningen. Jag räknar kallt med att de blir bra igen.

(Ska faktiskt prova iväll. Återkommer med resultatet.)
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
#Olsson# skrev:
2106893 (Bara ifall att det gått förbi dig)

Har du provat bladmåttstricket på Öhlinarn? Mina började läcka igen över vintern eftersom jag slarvat med just vintergungningen. Jag räknar kallt med att de blir bra igen.

(Ska faktiskt prova iväll. Återkommer med resultatet.)

Har läst om kamerafilmtricket men man ska pilla ner dammskydden då? Hur gör man det utan att repa nåt?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
IvarS skrev:
2106943 Har läst om kamerafilmtricket men man ska pilla ner dammskydden då? Hur gör man det utan att repa nåt?


Jag är klar. Två ganska kraftigt läckande ben, så pass att det inte bara är blött utan även rinner här och där. Det blev faktiskt bättre än förra året, då jag hadde samma problem med båda.

Jag knackade in en liten mejsel mellan dammskydd och ben(de övre, grova). (90 grader mellan gaffelben/mejsel) Knacka in mejseln på flera ställen runt benet. En liten glipa öppnar sig och en större mejsel kan knackas in. När den är inne, går det bra att vrida på mejseln och på ett par tre ställen runt benet så lostnar den. (Lätt uppgift)

Jag körde 0.05 bladmått in mellan ben och packboxen i en zik-zak-rörelse runt hela benen. Efter det gungade jag först någon cm upp-ned utan broms tillsammans med lite belastning på styret höger-vänster i olika kombinationer. (ja, alltihopa är 99% religon :hihi Efter lätt pumpning ökade jag gradvis dämparrörelsen fram till max vad jag pallade med, då med broms.

Efter varje pumpning, kommer de ut svart någonting som inte ser ut som fräsch gaffelolja. Smuts! Efter 1-2 vändor blir det renare och renare, samt mindre och mindre olja på benet(läkage). Slutligen efter ca 3 vändor inser man att man fixat det och benet är strävt och närmast tort fast inte helt dammtort. Baserat på förra årets erfarenhet så kommer det dock bli dammtort och man blir tvungen att smörja-upp. (som Öhlins också rekommenderar)


Lite förtydligande:

1. Dammskydd av.

2. Bladmått mellan innerben och packbox, zik-zak vertikal rörelse och runt hela boxen.

3. Pumpa gaffeln, små och stora rörelser.

4. Torka av olja/smuts.

5. Repetera 2-4 .

Om det inte tycks funka till en början - fortsätt ett tag tills det blir bra.


edit: Det är magic!!! Helt perfekt har det blivit. :banana
 
Last edited:

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
krachkåpor

Hoj!

Jag är ute efter ett krachset till hojen. Nån som har liggandes? behöver inte vara tipp-topp.

Om inte så kanske nån vet vart det är bäst att handla.

Skicka gärna ett PM.

/Andreas
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top