Aprilia-tråden.

bomzx

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Hoj
aprilia mille r,cbr 1000 rr
Motor

_basse_ skrev:
2106543 Ja, jag vet att jag "Fucked up"...........

Är det billigare att köpa ny motor än att renovera den jag har..?

Riva motorn och byta skuret lager skulle kosta mellan 12k och 20k. Är det en rimlig kostnad? Jag klarar inte av att riva den själv...

Jag har ett par motorer1 från-01 1400mil,en från-02ca900 mil du kan få köpa en av dom för 10´
mvh

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu
#Olsson# skrev:
Om det inte tycks funka till en början - fortsätt ett tag tills det blir bra.

Tur att du la till det sista om att fortsätta tills det blev bra, för det verkar det ha blivit. :) Var på väg att ge upp flera gånger då jag tyckte det snarare kom mer olja efter varje omgång bladmåttsgympa men till slut kom det inget hur hårt jag än pumpade :tummenupp

Vad menas med att det ska smörjas när det blir dammtorrt? Med vadå?

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
IvarS skrev:
2108158

Vad menas med att det ska smörjas när det blir dammtorrt? Med vadå?

Bra att det gick bra.

Öhlins har ett fett för ändamålet(kolla i manualerna hos ohlins.se) De tipsade att lägga in fett innanför dammskydden. Hur som helst så fuskar jag med OK fett av okänd sort. Det skall bara var en antydan till flottihghet. Jag brukar peta på varje till varannan tur ungefär.

IvarS skrev:
2108158 Var på väg att ge upp flera gånger då jag tyckte det snarare kom mer olja efter varje omgång bladmåttsgympa..

Känner igen symptomen. Det har hänt flera gånger att man liksom skapar nya läkage på nya ställen. Då är det bara att köra igen.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Måste bara nämna min "fullösning" när jag monterade diodblinkers på hojen.
Glömde bort det här med motstånd (har beställt nu), och som ni vet, så blinker ju inte blinkersen snabbt på en aprilia när en blinkers faller bort, utan den lyser hela tiden istället. Och sätter man dit 4 diodblinkare så lyser alla 4 när man petar på blinkersknappen... :va

så, vad göra tills motstånden kommer??? Jo, jag koppla på de gamla blinkersen parallellt, och vips funka det skitbra. Knölade sen in blinkersen ovanför kylaren respektive i bakkutsen, får duga tills motstånden kommer. Ser lite roligt ut när man blinkar bara, speciellt på kvällen, blir orangt blink runt hela ramen och instrumentpanelen... :hihi

/Pajje

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Psychobiker skrev:
2110479 Måste bara nämna min "fullösning" när jag monterade diodblinkers på hojen.
Glömde bort det här med motstånd (har beställt nu), och som ni vet, så blinker ju inte blinkersen snabbt på en aprilia när en blinkers faller bort, utan den lyser hela tiden istället. Och sätter man dit 4 diodblinkare så lyser alla 4 när man petar på blinkersknappen... :va

så, vad göra tills motstånden kommer??? Jo, jag koppla på de gamla blinkersen parallellt, och vips funka det skitbra. Knölade sen in blinkersen ovanför kylaren respektive i bakkutsen, får duga tills motstånden kommer. Ser lite roligt ut när man blinkar bara, speciellt på kvällen, blir orangt blink runt hela ramen och instrumentpanelen... :hihi

/Pajje
Säg som det är... du tycker att det är ballt! Din lilla posöråkare :hihi

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
TwinSucker skrev:
2110489 Säg som det är... du tycker att det är ballt! Din lilla posöråkare :hihi

Jo, inte så många som har 8 blinkers på hojen...haha

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
#Olsson# skrev:
2108232 Bra att det gick bra.

Öhlins har ett fett för ändamålet(kolla i manualerna hos ohlins.se) De tipsade att lägga in fett innanför dammskydden. Hur som helst så fuskar jag med OK fett av okänd sort. Det skall bara var en antydan till flottihghet. Jag brukar peta på varje till varannan tur ungefär.

Känner igen symptomen. Det har hänt flera gånger att man liksom skapar nya läkage på nya ställen. Då är det bara att köra igen.

Min gaffel blödde som faan idag naturligtvis........piss hoj. Bara strul och lite åka....

J

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
VR-8 skrev:
2113628 Min gaffel blödde som faan idag naturligtvis........piss hoj. Bara strul och lite åka....

J

såja såja
:pannkyss

Din hoj är ju grym. Dock inte öhlins packboxar, finns det inte andra packboxar att sätta på som håller tätt ?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
fogerty skrev:
2114058 såja såja
:pannkyss

Din hoj är ju grym. Dock inte öhlins packboxar, finns det inte andra packboxar att sätta på som håller tätt ?

Vet inte.......detta är lika vanligt som att bakbromsen inte funkar tydligen. Jag låter min handlare sätta dit nya och sedan fyller jag tomrummet mellan packboxen och dammskyddet med ett silikonbaserat fett, allt enligt tips på apriliaforum.com

J

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Inte piss hoj utan PISS ÖHLIN ,, eller rättare sagt det är inte gjort för gatbruk igentligen ,, det är pure racing säger dom på Öhlin ,, så det är helt enkelt i fel miljö som det används i ,,
samma problem på duccar åxå med öhlin ,,

VR-8 skrev:
2113628 Min gaffel blödde som faan idag naturligtvis........piss hoj. Bara strul och lite åka....

J

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hur i hela helsicket får man av styrändarna? De snurrar ju bara med när man drar skruven! Och inte hjälper det att hålla emot med nävarna, det gör bara ont... klenis... Blir det till att ta rörtången och hålla med och repa sönder styrändan eller finns det andra knep? Jag måste få bort den nu för jag har inget gummi på gasrullen och det var svårt att kränga över... :3freak

PS. Tack för all hjälp tidigare i tråden, även om jag har glömt att svara... :)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jahopp då var hojen tillbaks från bänkning/injustering med pc3. Det blev ett bmc-filter och orginal luftbox trots allt. Ganska nöjd med resultatet faktsikt.

Från 114.25 hk SAE och 98,14 nm till 122.31 hk SAE och 100,25 nm på backhjulet :banana

Hojen kändes rappare när jag drog ur den på växlarna, dock var det goa insugsljudet nu inte lika påtagligt.

Innan gick hojen för magert på låg och mellanvarv och för fett på toppen.
Tyvärr har jag inte hunnit scanna kurvorna än.

Tack för alla råd :tummenupp

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
jocke i köping skrev:
2114331 Inte piss hoj utan PISS ÖHLIN ,, eller rättare sagt det är inte gjort för gatbruk igentligen ,, det är pure racing säger dom på Öhlin ,, så det är helt enkelt i fel miljö som det används i ,,
samma problem på duccar åxå med öhlin ,,

Joo...lite pisshoj oxå.....kopplingen,fotbromsen och diverse skitfel. :mad:

Ja ja........man får väl trösta sig med ny motor till våren.... :tummenupp

J

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
det kostar så lite o ge lite goda råd ,, varsågod.

fogerty skrev:
2118931 Jahopp då var hojen tillbaks från bänkning/injustering med pc3. Det blev ett bmc-filter och orginal luftbox trots allt. Ganska nöjd med resultatet faktsikt.

Från 114.25 hk SAE och 98,14 nm till 122.31 hk SAE och 100,25 nm på backhjulet :banana

Hojen kändes rappare när jag drog ur den på växlarna, dock var det goa insugsljudet nu inte lika påtagligt.

Innan gick hojen för magert på låg och mellanvarv och för fett på toppen.
Tyvärr har jag inte hunnit scanna kurvorna än.

Tack för alla råd :tummenupp

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
fogerty skrev:
2118931 Jahopp då var hojen tillbaks från bänkning/injustering med pc3. Det blev ett bmc-filter och orginal luftbox trots allt. Ganska nöjd med resultatet faktsikt.

Kul !

Jag har en tid för mappning den 9/5. Jag hade 111hk original, men nu hoppas jag på rätt sida om 130.
K&N filter, Öppen luftburk, 54mm spjällhus, osv

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
VR-8 skrev:
2118955 Joo...lite pisshoj oxå.....kopplingen,fotbromsen och diverse skitfel. :mad:

Ja ja........man får väl trösta sig med ny motor till våren.... :tummenupp

J

Har du fortfarande problem med bakbromsen trots att huvudcylindern är flyttad?
Min funkar kalas nu när den står på vertikalen och bort från motorn.

Ny motor...?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Bromok köpes om någon har ett höger ok ligandes 98-02(ej radial moterade), tänkte det va bättre att fråga här än göra en köp annons. Fler som kollar här :) av aprilia folket.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
mikcar skrev:
2119643 Har du fortfarande problem med bakbromsen trots att huvudcylindern är flyttad?
Min funkar kalas nu när den står på vertikalen och bort från motorn.

Ny motor...?

Bakbromsen blir nog kanon när den blir luftad. :rolleyes: ....bytte slang iom nya fotpinnar. Har meckat med en hel del till våren och som grädden på moset så gick packboxen i vänster gaffel........ :mad:

Joo.....en ny motor är på väg.....när är inte klart riktigt men den är helt unik........DET lovar jag... :tummenupp

J

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
VR-8 skrev:
2119815 Bakbromsen blir nog kanon när den blir luftad. :rolleyes: ....bytte slang iom nya fotpinnar. Har meckat med en hel del till våren och som grädden på moset så gick packboxen i vänster gaffel........ :mad:

Joo.....en ny motor är på väg.....när är inte klart riktigt men den är helt unik........DET lovar jag... :tummenupp

J

Låter spännande! Har lekt lite med tanken på att köpa en till motor och ha som trimmotor. Priserna ligger på runt 10.000 på ebay.de för en original 04-05.

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
mikcar skrev:
2119868 Låter spännande! Har lekt lite med tanken på att köpa en till motor och ha som trimmotor. Priserna ligger på runt 10.000 på ebay.de för en original 04-05.

Min är inte original........:galen

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...