Aprilia-tråden.

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Buster skrev:
Synd att man missade den där svängen då.
Men det var rättså trevligt på Mantorp också.

Behöver mer pulver/lägre luftmotstånd NUUUU.
Blev ifrånkörd på långrakan av Nicklas Carlberg, med en R6'a.
Annars gick det rätt bra. Lyckades knäppa in nån 1.28.7 tid på laptimern trots ganska mycket trafik och många omkörningar.

Har vad du behöver;)
Helsystem titanium, Renegade air kit;
pris 10.000kr för allt, inte använt länge......

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Aprilia Fan skrev:
Har vad du behöver;)
Helsystem titanium, Renegade air kit;
pris 10.000kr för allt, inte använt länge......
Hur mycket mer ger det då jämfört med Akrapovic slipon, Arrow-chip och Aprilias hi-flow luftfliter?

Luftburken vet jag att det fortfarande är en begränsande faktor. Tycker dock att Renes luftkit är dyrt för en platta och lite skumgummi.

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Buster skrev:
Hur mycket mer ger det då jämfört med Akrapovic slipon, Arrow-chip och Aprilias hi-flow luftfliter?

Luftburken vet jag att det fortfarande är en begränsande faktor. Tycker dock att Renes luftkit är dyrt för en platta och lite skumgummi.

Det gör ganska så mycket, du känner skillnad, säger inte bara så för att jag vill sälja

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Buster: Airkittet kostar mindre än 1 bakdäck och räcker hur länge som helst. Visst det ser kanske inte ut som 2´500:- men det ger defenetivt nått och låter dessutom fint( det är kanske inte såå viktigt för varvtiderna....).

Fråga Mikcar, vi bytlånade hoj i söndags och det enda han sa är att han skall ha ett. Han tyckte svaret på gas var bättre och det skjutsade till direkt.. Men va fasen fråga honom föresten.

Aprilia fan: Taz var å frågade mig om chip nu på kvällen och jag svarade utan att veta att det var ditt han var intresserad av (jag såg hans PM först nu när jag kom hem)...ähum..så jag sa att han kunde få chip lite billigare hos en viss Renegade airkit vägrare...f-låt, jag visste inte....

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Triggerhappy skrev:
Buster: Airkittet kostar mindre än 1 bakdäck och räcker hur länge som helst. Visst det ser kanske inte ut som 2´500:- men det ger defenetivt nått och låter dessutom fint( det är kanske inte såå viktigt för varvtiderna....).

Fråga Mikcar, vi bytlånade hoj i söndags och det enda han sa är att han skall ha ett. Han tyckte svaret på gas var bättre och det skjutsade till direkt.. Men va fasen fråga honom föresten.

Aprilia fan: Taz var å frågade mig om chip nu på kvällen och jag svarade utan att veta att det var ditt han var intresserad av (jag såg hans PM först nu när jag kom hem)...ähum..så jag sa att han kunde få chip lite billigare hos en viss Renegade airkit vägrare...f-låt, jag visste inte....

Gör det stor skillnad , om man drevar ner till 16 fram?

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Re: Toppfarter.

jocke i köping skrev:
Angående toppfarter,,
senast igår var jag ute och körde undan lite men en polare som har en Blade RR han hade 279 på mätaren och jag hade 268 och blev klart efter på en raka på ca:4km var han säkert 500 meter efter när det roliga var över.tidigare har jag kört ärliga 270 på samma ställe.jag har orginal utväxling och 180/55 däck men fixat lite med luftburk och chip+titanslipon som verkar funka bra.
jag her sett i pappren på 02:eek:rna att fabrikens uppgifter säger att toppfarten ska kunna vara 283kmt så om allt e rätt justerat så borde den ju vara i närheten i alla fall.
mvh: Jocke i köping

Hej igen!

Tack för sist, om jag inte har sagt det tidigare.
Har du kvar nr till David?
Kan du maila mig det om du har det:)

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös

Buster har bättre koll på Mille drevningar. Jag gick ned en kugg fram på Falcon, det gjorde ingen jätteskillnad. Kunde ändå inte varva ut den på 5án på gälleråsen. Jag tror Buster fällde nån liknande kommentar med sin 16/44 drevning. Superbike föraren Torbjörn Andersson körde också 16/44 på sin Race mille, men det är klart att han ändrar väl lite emellanåt.

Vet du hur hårt oljetrågsskruven ska sitta. Den som sitter i själva motorn?

Jag får kolla i mina momentpapper hemma ikväll.
Jag kommer igen :tummenupp

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Aprilia Fan skrev:
Vet du hur hårt oljetrågsskruven ska sitta. Den som sitter i själva motorn?

Du menar magnetpluggen? Den ska sitta så hårt tills underläppen börjar darra i ca. 10 Hz och svettdropparna faller med ett intervall av 3 st. /s och sen när det säger klick i armbågen då vet du att det är exakt rätt moment (eller var det tändstiften...?).
Men enligt ägarhandboken ska det visst va 12 Nm...

Aprilia Fan, jag har skickat P.M till dig ang. ditt Renegadekit.

Kommentar från mig ang. Renegade efter att ha provat TriggerHappys hoj är att den drar ännu friskare från låg- och mellanregistret.... eller så upplevdes det så i alla fall p.g.a det enorma insugsljudet! Om jag får tag i ett R-kit så har jag tänkt att bänka min hoj före och efter för att se skillnaden på papper också.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Mickar har infört ett nytt mätsystem för momentdragning..jag ligger dubbelvikt och garvar så jag gråter......10Hz..darrar :D :D :D :D :D *ASG*
:squid

Vadå insugsljud...jag hör ingenting längre...det bara piper hela tiden........ :confused:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Triggerhappy skrev:
Mickar har infört ett nytt mätsystem för momentdragning..jag ligger dubbelvikt och garvar så jag gråter......10Hz..darrar :D :D :D :D :D *ASG*
:squid

Vadå insugsljud...jag hör ingenting längre...det bara piper hela tiden........ :confused:

Javisst! Jag tror inte så mycket på vetenskapen... går på intuition.... ;)

TH: Jag tror att det är du som piper p.g.a att din bollar sugits in i motorn... Kanske ska vänta lite med Renegade då jag inte har några barn ännu... :eek:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
TH: Jag tror att det är du som piper p.g.a att din bollar sugits in i motorn... Kanske ska vänta lite med Renegade då jag inte har några barn ännu...

Ytterligare ett skäl till att skaffa airkit fortast möjligt :p

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Fan skrev:
Har 16 fram och 44 bak.
Räknade lite på det där med drevning och det verkar inte som om utväxlingsförhållandena som står i instruktionsboken stämmer. Har en R -00'a. Kan vara så att R modellen inte har samma som vanliga RSV'n, men det är samma instruktionsbok för båda modellerna.

Enligt utväxlingen i instruktionsboken så ska den göra 276 med 16/44. Min gör ca 260 vid 10500 rpm på sexan.

Lådan blir ju mer "tätstegad" med lägre slutväxel så det blir lättare att ligga på optimalt varvtal. Egentligen bara viktigt på bana.

By the way, på långa rakan på Mantorp i söndags så kom jag ungefär upp i 230 enligt toppfartsloggen i instrumenten.

Tror nästan att jag ska ha ett eget luftburksprojekt i vinter. Nått måste man ju ha att mecka med under de kalla månaderna.

Last edited:

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Blir inte klok

Hojen vill tömma reserv behållaren på glykol hela tiden?
Tittar men ser ingenstanns att det läcker, ibland är det en liten pöl under hojen?????
Kollat alla slangar, ingen som läcker.

Har någon här haft ett litet knack, som uppkommer ibland.
Låter som att det kommer ifrån fram drevet??????
hör bara det på ettans växel när jag släpper gasen.....
Någon som haft något av detta?

Tobbe

Last edited:

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mikcar skrev:
Du menar magnetpluggen? Den ska sitta så hårt tills underläppen börjar darra i ca. 10 Hz och svettdropparna faller med ett intervall av 3 st. /s och sen när det säger klick i armbågen då vet du att det är exakt rätt moment (eller var det tändstiften...?).

Du får nog göra en tabell med alla åtdragsmoment enligt den nya skalan.
Hur många underläpps Hz och svettdroppar/s ska bakhjulet sitta med?

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Buster skrev:
Har 16 fram och 44 bak.
Räknade lite på det där med drevning och det verkar inte som om utväxlingsförhållandena som står i instruktionsboken stämmer. Har en R -00'a. Kan vara så att R modellen inte har samma som vanliga RSV'n, men det är samma instruktionsbok för båda modellerna.

Enligt utväxlingen i instruktionsboken så ska den göra 276 med 16/44. Min gör ca 260 vid 10500 rpm på sexan.

Lådan blir ju mer "tätstegad" med lägre slutväxel så det blir lättare att ligga på optimalt varvtal. Egentligen bara viktigt på bana.

By the way, på långa rakan på Mantorp i söndags så kom jag ungefär upp i 230 enligt toppfartsloggen i instrumenten.

Tror nästan att jag ska ha ett eget luftburksprojekt i vinter. Nått måste man ju ha att mecka med under de kalla månaderna.

Jag tejpar alltid över mätaren, ser bara varv räknaren, funkar för mig iaf. Man ska inte sitta och titta på den;)

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Hmmm...

Vad tror ni att ett hyggligt portningsjobb kostar + inslipning av ventiler. Ev byte av kammar....

Hur långt räcker 10-12´000 tror ni..???

Vem kan porta ??? Grottis var ju given men den store motorguden hämtade sin son i förtid :(

Aprilia Fan, på denna länk hittar du alla moment i vanliga tråkiga Nm. http://www.angelfire.com/falcon/v-twins/Aprilia-manuals.htm

Last edited:

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Triggerhappy skrev:
Hmmm...

Vad tror ni att ett hyggligt portningsjobb kostar + inslipning av ventiler. Ev byte av kammar....

Hur långt räcker 10-12´000 tror ni..???

Vem kan porta ??? Grottis var ju given men den store motorguden hämtade sin son i förtid :(

Aprilia Fan, på denna länk hittar du alla moment i vanliga tråkiga Nm. http://www.angelfire.com/falcon/v-twins/Aprilia-manuals.htm

Marklund i Piteå vill ha ca. 3000kr för att porta mina.
han sa att det ger 10 hk, billiga hästar.
Men då ville han att man skulle skicka topparna till honom.
Mc-express heter firman

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
3´000:- det e ju ingenting. 10Hk upp, då gäller det nog att allt annat stämmer också....hmmm...väldans sugen... hur länge behöver de topparna ??
Vet i fasen om jag vill lyfta topparna själv..Gulp !

Buster: ordna så vi kan påverka mapningen.
Mickar: När åker vi till Henning, Buster e nog intresserad också (Olika chip) + säkert flera som är intresserade....
Vi hyr Henning en eftermiddag och tar reda på fakta.
Har han Air/Fuel mätning ??
Har nån vacumklockor, så ställer vi CO halten och balanserar cylindrarna.

På Rörken i går så spännde jag det överdrivna slacket i gashandaget..och det vart en ny hoj, undrar om jag någonsin öppnat spjällen max ??? + att finliret vart klart smidigare.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
ni snackar om ökat hästantal,jag vill ha mindre och funderar starkt på att strypa min hoj :) kan ju iaf inte använda den fullt ut :D :skrämd . en plats där det hände mycket märkliga saker är bifogad.....tagen av benkar.lägg märke till Kaz torkninga av kläder på sin arrow pipa,bara jag o duccefrank klarade oss heltorra :D

Bifogat

• 99999999999999.jpg
    99999999999999.jpg
    89.1 KB · Visningar: 202
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring