Aprilia-tråden.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Aprilia Fan: Buster borde köpa ditt helsysem, han om någon har nytta av och kan utnyttja effektvinsten.

Allmänt: När man kollar på Millens röranslutning till dämparen och sen kollar på ljudämparens utblås får man sig en tankeställare.

Jag såg att Acropavic´s Evulizone ljudämpare har 10mm större diameter på utblåset än deras standard slip-on..... :rolleyes:
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Triggerhappy skrev:
Aprilia Fan: Buster borde köpa ditt helsysem, han om någon har nytta av och kan utnyttja effektvinsten.

Allmänt: När man kollar på Millens röranslutning till dämparen och sen kollar på ljudämparens utblås får man sig en tankeställare.

Jag såg att Acropavic´s Evulizone ljudämpare har 10mm större diameter på utblåset än deras standard slip-on..... :rolleyes:

Precis! och han skulle få ett kompis pris på det:)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Re: Blir inte klok

Låt hojjen stå och bli riktigt varm med underkåpan bortmonterad så kan du förmodligen hitta ett litet men förargligt läckage vid någon av alla slangklämmor,,,för det som sitter där som orginal är av en synnerligen pissig kvalite,,
jag har bytt alla till rostfria klämmor sedan 3st har börjat läcka vatten.
låt hojjen gå upp i temp tills fläktarna slår till för då har du max tryck i systemet och det blir lättare o hitta läckaget.
mvh:Jocke

Aprilia Fan skrev:
Hojen vill tömma reserv behållaren på glykol hela tiden?
Tittar men ser ingenstanns att det läcker, ibland är det en liten pöl under hojen?????
Kollat alla slangar, ingen som läcker.


Har någon här haft ett litet knack, som uppkommer ibland.
Låter som att det kommer ifrån fram drevet??????
hör bara det på ettans växel när jag släpper gasen.....
Någon som haft något av detta?

Tobbe
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
från vilken årsmodell menas med "nya millens val av ECU" ?
02 eller 03 ?
håller på o ska byta till nyare nu så jag vill veta.

Triggerhappy skrev:
Twinner, ser ut som ni hadde det kanon.

Betr trim, jag snackade nyss med Jorge på Renegade å han kan snacka.
Man får reda på massor som man inte har en aning om.
Aprilia har tydligen minst 8 olika chip med smärre skillnader i mapsen. Den effektmässigt bästa enligt honom är RP58 och den sämsta är A08 (som endast sitter i vissa Falco).

Det finns ju många epromläsare men Aprilias eprom är kodade så det går att läsa dem men kodningen gör att man inte har någon koll på var värdena ligger. Så det går att läsa värdena och ändra, men man har ingen koll på vad som ändras..??? Nån mjukvaru kille som hajjar ??
Han sa att han själv kört ett antal 1000miles i bänk innan han vågade släppa sina chip som endast levereras med deras avgassytem..

Betr hårdvara:
2 viktiga saker som han poängterade var att Motorn svarar bra på portning men avgasrören och insugssidan blir än viktigare.
Än viktigare är att få ett bra ventilsätesjobb.
Byte av kammar är också en väg att gå men ventilerna som sitter klarar inte mycket högre lyft och framförallt inte högre varv (hur man nu kan få högre varv om man inte kan ändra varvstoppet). De skulle helst bytas till titan men de går ej att köpas över disk= jättedyrt.

När man sätter upp hojen för bänkning är det viktigt att man skjuter mycket luft till insugsrören annars får man missvisande värden mot "verkligheten" då man rullar i fartvind.
Inte just för att hästkrafts antalet skall bli större men motorn belastas vid ett varv som ej motsvarar den "verkliga" luftillförseln.

Hans egna racemaskiner har ca 135 bakhjulshästar på deras Fuchs bänk. Dynojet bänkarna brukar visa lite mer OM lufttillförseln är tillräcklig villket den tydligen inte är om inte bänk ägaren har satt dit extra fläktar. Enligt Jorge slår mätningen 5Hk direkt om han slår av sin ena fläkt.

När han rapplade på om ventilerna hängde jag knappt med men om jag förstår saken rätt så sitter det stålventiler som standard och ökar man varvet så distorderar de och blir längre och kan beröra kolven en aning vilket tillslut genererar tok ras.
Han nämde också (Nu ni) att han har en Falcomotor i en ramen för att få en större växelspridning villket kan vara fördelaktigt på vissa banor. De ger inte sämmre effekt än Mille maskinerna när han petat färdigt på dem.

De håller på och testar ut olika kammar och hans mål är ca 140 bakhjulshästar med helsystem,airkit och kammar i ett kit.
Målet är att kitet skall var användbart för daglig användning.
Problemet var att få ventilerna att hålla och då gäller det att plocka bort vikt ifrån dem = titan = svårt att få tag i för rimliga pengar...

Nåja !
I mitt fall sa han, mike if you want moore...by my TNT system(helsystemet till Falcon) and get a decent porting,valve job done and you will not want moore.- Ja ha !!

Betr Eprom och mecka med mapningen: Forget it, its like being in an pitch black maze.

Kan också tala om att han inte gillade Nya Millens val av ECU. Den kommer vara omöjlig att justera såvida inte Aprilia släpper ut koderna= Aprilia har koll på vem som gör vad. Men om de gör det kan man köra seriell programering.

Tja va f-n :rolleyes: :rolleyes:
Sorry för megalångt inlägg.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
testade i går att koppla ihop den kapade sladden!!då gick den skumt som satan,small o hade sig. :) gick "ryckigt".bättre med kapad sladd och ett "busted" arrow chip. :tummenupp
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Jag skall nog förtydla betr Eprom och mapning (som jag defenetivt INTE är särskilt kunnig om) att han sa att Aprilias orginalchip är så funtade att de går att läsa av men när man går in och ändrar i registren så vet man inte vad som händer, dvs en given ändring ger inte alltid det önskade utvärdet ??

Tydligen är Epromen stora nog att innehålla 6 helt skilda map´s och att en komplett map är på ca 56 sidor ???

Några eftermarknadschip inkl Aprilias egna RCS chip e Scramblade dvs krypterade mot avläsning.

Då ECU´n får information om lufttemperatur (höger luftkanal) och aktuellt luftburkstryck (se slangar och sensor på spjällhusets vänstra sida) så kompenserar ECU´n väl för ändringar på insugs sidan. Däremot så kompenserar den inte särskillt bra för bättre flöde på avgasidan = Eprom med anpassade program ger en hoj som utnyttjar det ökade gasflödet bättre.
 
Last edited:

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Re: Re: Blir inte klok

jocke i köping skrev:
Låt hojjen stå och bli riktigt varm med underkåpan bortmonterad så kan du förmodligen hitta ett litet men förargligt läckage vid någon av alla slangklämmor,,,för det som sitter där som orginal är av en synnerligen pissig kvalite,,
jag har bytt alla till rostfria klämmor sedan 3st har börjat läcka vatten.
låt hojjen gå upp i temp tills fläktarna slår till för då har du max tryck i systemet och det blir lättare o hitta läckaget.
mvh:Jocke

Tack kompis!
Har du kvar nr till David?
Om du hör någon som behöver ett helsystem, så har jag ett till salu, passar 99-02 + bra pris
Har även ett chipp till 99-00
Ska byta hoj;)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Bilder satte jag in lite tidigare här på forumet se sid 27 eller så mailar du mig på: triggerhappy@tele2.se så får du bilderna i stort format.
Plattan är ungefär lika stor som botten på luftburken.

Själva filtret är en Sandwich konstruktion av skummaterial med olika hårdhet och det sitter monterat på en "plast ram" som i sin tur sitter med Dutz skruv i plattan. Plattan har en gjuten hals som går ned i luftkollektorn. Skumfiltret "hålls upp" av en invändig metallnät.
Plattan är uppfräst för att ge utrymme för TPS sensorn och Gasreglage kablar.

Insugstrattarna flyttas över till plattan.

Plattan sitter i sin tur skruvad i spjällhuset.

Plattan har fäste för insugssensensorn.

Ventilationsslangen ifrån den bakre cylindern satte jag som du kommer se på bilderna, via ett filter upp genom plattan.
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Triggerhappy skrev:
Bilder satte jag in lite tidigare här på forumet.
Plattan är ungefär lika stor som botten på luftburken.

Själva filtret är en Sandwich konstruktion av skummaterial med olika hårdhet och det sitter monterat på en "plast ram" som i sin tur sitter med Dutz skruv i plattan. Plattan har en gjuten hals som går ned i luftkollektorn. Skumfiltret "hålls upp" av en invändig metallnät.
Plattan är uppfräst för att ge utrymme för TPS sensorn och Gasreglage kablar.

Insugstrattarna flyttas över till plattan.

Plattan sitter i sin tur skruvad i spjällhuset.

Plattan har fäste för insugssensensorn.

Ventilationsslangen ifrån den bakre cylindern satte jag som du kommer se på bilderna, via ett filter upp genom plattan.



tack trigger..

ska se vad pappa kan göra.... :)
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
ska börja mäta ut inför air-kit bygget,lillbrorsan ska hjälpa mig(kunskap och obegränsat med material),blir nog i alu...ska dokumentera allt i bilder!promise :) blir det bra kan vi nog göra några till.om jag lär mig använda hälften av millens effekt och om mina psykspärrar släpper så ska jag fan investera i en,,,PC.
 

Bifogat

  • powercommander.jpg
    powercommander.jpg
    79.7 KB · Visningar: 112

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Byta hoj

Tja grabbar!

Va tror ni?
Jag ska och byta hoj i morgon.
Jag byter mot en Honda Sp1 -00 som har gått ca 450mil.
Min har gått 4400mil.
Får ge en nätt summa i mellan.
Jag kör ju i alla fall en twinn;)

Honda fan;)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Vad skall du med en PC3 till ??
Nog för att Tejbys är grymt duktiga på att ställa in dem men kolla med dem vad tidigare aprilia´s tjänat på det.

Jag vet en Falco som gjort det (hos AVA)men han fick aldrig reda på vad den gav innan PC3... Han fick 114Hk på bakslangen. Sebring slip-on,KN filter i orginalburken.
Jätte dip i mellanregistret.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Aprilia/Honda Fan: Oj då, vadan detta....
Klart att Hondan e godkänd. Snygga är de också. Men är den verkligen bättre än millen ???
Fjädring, insprutning, vikt....
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Re: Byta hoj

Aprilia Fan skrev:
Tja grabbar!

Va tror ni?
Jag ska och byta hoj i morgon.
Jag byter mot en Honda Sp1 -00 som har gått ca 450mil.
Min har gått 4400mil.
Får ge en nätt summa i mellan.
Jag kör ju i alla fall en twinn;)

Honda fan;)

SP1 är en jäkligt snygg hoj men om du ska köra mycket bana så är nog Millen överlägsen Hondan i standardutförande. På gatan har Hondan en mer extrem körställning och man blir fort trött + att kåpglaset är extremt litet. Läste i det engelska Apriliaforumet att Falcon visst drar ifrån Honda SP1. Vet inte var de får de där 135 hästarna ifrån... Hondas glädjepållar... Hur mycket ska du lägga emellan?
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Triggerhappy skrev:
Vad skall du med en PC3 till ??
Nog för att Tejbys är grymt duktiga på att ställa in dem men kolla med dem vad tidigare aprilia´s tjänat på det.

Jag vet en Falco som gjort det (hos AVA)men han fick aldrig reda på vad den gav innan PC3... Han fick 114Hk på bakslangen. Sebring slip-on,KN filter i orginalburken.
Jätte dip i mellanregistret.

AVA.... Jag har hört talas om en kille som lämnade in sin Kawa för Dynojet och fick 5 hk mindre...
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Triggerhappy skrev:
Snyggve, många och långa tester innan den fick den specialutformningen. :D :D

När skall du lacka rejsern, får man föreslå färgschemat som an -01 Mille R och texten på sidan "Jag kör hellre twin"

Ooooja mycket snyggt!!!

Nu ska jag inte svära i kyrkan men Yamahan är ruskigt rolig att köra... ska bara få ordning på chassiinställningen + att bli bättre på att köra... Det går att köra ruskigt fort med Yamahan i kurvorna också... men helt klart att man kan lägga ned Millen längre tack vara sitt smala och fina chassi. Det ska blir andra fotpinnesatser och Öhlinsfjäder bak såsmåningom.
Veideckillarna kör på 1.11 på Åsen på träningen igår.
Sen var det en Dodge Viper där och tränade igår också... Han körde 1.07 på träningen... Riktigt kul att se.

Vet inte vad ett helsystem på en V-twin gör men på Yamahan gav det 14 hk + på topp med Dynojet och K&N förstås.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Betr PC3 bromsningen = mitt fel.
Han fick 115Hk.

Falcon = blå kurva
Den röda kurvan är tydligen en Mille de bromsat förut.

Dynopappret


Tror ni luftburken gör nån skillnad i mellanregistret ????? :bow
Vet dock inte VAD millen gjort ???????????
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top