Aprilia-tråden.

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Triggerhappy skrev:
3´000:- det e ju ingenting. 10Hk upp, då gäller det nog att allt annat stämmer också....hmmm...väldans sugen... hur länge behöver de topparna ??
Vet i fasen om jag vill lyfta topparna själv..Gulp !

Buster: ordna så vi kan påverka mapningen.
Mickar: När åker vi till Henning, Buster e nog intresserad också (Olika chip) + säkert flera som är intresserade....
Vi hyr Henning en eftermiddag och tar reda på fakta.
Har han Air/Fuel mätning ??
Har nån vacumklockor, så ställer vi CO halten och balanserar cylindrarna.

Hmm, det kanske blir vinterjobb för Marklund då.
Den här schnubben har en hel del info om Aprilia. Ken's Aprilia - Eprom Han har gjort en lite grafisk utility för att visa bränslemappar. Klicka på "graphic utility". Mailade och frågade efter info om hur mapparna ligger i Eprommen. Han borde veta.
(Samma kille som har bra bilder på hur man byter koppling).

Trigger ska inte du sälja? Dumt att porta innan.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Twinner, ser ut som ni hadde det kanon.

Betr trim, jag snackade nyss med Jorge på Renegade å han kan snacka.
Man får reda på massor som man inte har en aning om.
Aprilia har tydligen minst 8 olika chip med smärre skillnader i mapsen. Den effektmässigt bästa enligt honom är RP58 och den sämsta är A08 (som endast sitter i vissa Falco).

Det finns ju många epromläsare men Aprilias eprom är kodade så det går att läsa dem men kodningen gör att man inte har någon koll på var värdena ligger. Så det går att läsa värdena och ändra, men man har ingen koll på vad som ändras..??? Nån mjukvaru kille som hajjar ??
Han sa att han själv kört ett antal 1000miles i bänk innan han vågade släppa sina chip som endast levereras med deras avgassytem..

Betr hårdvara:
2 viktiga saker som han poängterade var att Motorn svarar bra på portning men avgasrören och insugssidan blir än viktigare.
Än viktigare är att få ett bra ventilsätesjobb.
Byte av kammar är också en väg att gå men ventilerna som sitter klarar inte mycket högre lyft och framförallt inte högre varv (hur man nu kan få högre varv om man inte kan ändra varvstoppet). De skulle helst bytas till titan men de går ej att köpas över disk= jättedyrt.

När man sätter upp hojen för bänkning är det viktigt att man skjuter mycket luft till insugsrören annars får man missvisande värden mot "verkligheten" då man rullar i fartvind.
Inte just för att hästkrafts antalet skall bli större men motorn belastas vid ett varv som ej motsvarar den "verkliga" luftillförseln.

Hans egna racemaskiner har ca 135 bakhjulshästar på deras Fuchs bänk. Dynojet bänkarna brukar visa lite mer OM lufttillförseln är tillräcklig villket den tydligen inte är om inte bänk ägaren har satt dit extra fläktar. Enligt Jorge slår mätningen 5Hk direkt om han slår av sin ena fläkt.

När han rapplade på om ventilerna hängde jag knappt med men om jag förstår saken rätt så sitter det stålventiler som standard och ökar man varvet så distorderar de och blir längre och kan beröra kolven en aning vilket tillslut genererar tok ras.
Han nämde också (Nu ni) att han har en Falcomotor i en ramen för att få en större växelspridning villket kan vara fördelaktigt på vissa banor. De ger inte sämmre effekt än Mille maskinerna när han petat färdigt på dem.

De håller på och testar ut olika kammar och hans mål är ca 140 bakhjulshästar med helsystem,airkit och kammar i ett kit.
Målet är att kitet skall var användbart för daglig användning.
Problemet var att få ventilerna att hålla och då gäller det att plocka bort vikt ifrån dem = titan = svårt att få tag i för rimliga pengar...

Nåja !
I mitt fall sa han, mike if you want moore...by my TNT system(helsystemet till Falcon) and get a decent porting,valve job done and you will not want moore.- Ja ha !!

Betr Eprom och mecka med mapningen: Forget it, its like being in an pitch black maze.

Kan också tala om att han inte gillade Nya Millens val av ECU. Den kommer vara omöjlig att justera såvida inte Aprilia släpper ut koderna= Aprilia har koll på vem som gör vad. Men om de gör det kan man köra seriell programering.

Tja va f-n :rolleyes: :rolleyes:
Sorry för megalångt inlägg.

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
twinner666 skrev:
ni snackar om ökat hästantal,jag vill ha mindre och funderar starkt på att strypa min hoj :) kan ju iaf inte använda den fullt ut :D :skrämd . en plats där det hände mycket märkliga saker är bifogad.....tagen av benkar.lägg märke till Kaz torkninga av kläder på sin arrow pipa,bara jag o duccefrank klarade oss heltorra :D
Hallååå!!! Är det touring eller?
Nu får du ta och berätta om de märkliga sakerna. Nått kul eller?

Bifogar bild på hur kul jag hade det i söndags.
Tror ni man kan fälla konen med armbågen?

Bifogat

• mantorp_bb1.jpg
    mantorp_bb1.jpg
    59.2 KB · Visningar: 188

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Buster skrev:
Hallååå!!! Är det touring eller?
Nu får du ta och berätta om de märkliga sakerna. Nått kul eller?

Bifogar bild på hur kul jag hade det i söndags.
Tror ni man kan fälla konen med armbågen?

ser inte helt O-kul ut :) välte du konen

ähh va fan!! det hände väl inte mer än det vanliga på vistelser 30 mil från hemet.4 dagars supande,bränna en väldans massa pengar,äta en massa god mat=baconburgare varje dag,titta på hojar,bada naken,titta på flickor.duccefrank tappade kedjan,trodde han körde över en orm! vi stod där i vägkanten i Ca: 2min då en van stannar och frågar om vi har probs! killen äger tydligen en mc firma på öland och vi bara rullar in hojen i bilen och ner till verkstaden,blev klar dan efter och kostade 500kr.dagen efter välte duccefranks hoj i gräset och en spricka i kåpan samt avslagen backspegel var ett faktum.på vägen hem drabbades duccefrank av oljeläckage :) .Kaz försökte mörda en kille med en tältpinne och J-bone var mest sådär norrländskt lugn.putteliten va mest glad hela tiden.jag var också mest glad hela tiden.vissa drabbades av några otäcka däcksläpp på vägen hem.kommer bilder på en del saker :skrämd

alltså:

köp aldrig ducce
slit inte i Kaz fötter när han sover
ställ hojen på väl utvalda ställen

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
twinner666 skrev:
ser inte helt O-kul ut :) välte du konen

ähh va fan!! det hände väl inte mer än det vanliga på vistelser 30 mil från hemet.4 dagars supande,bränna en väldans massa pengar,äta en massa god mat=baconburgare varje dag,titta på hojar,bada naken,titta på flickor.duccefrank tappade kedjan,trodde han körde över en orm! vi stod där i vägkanten i Ca: 2min då en van stannar och frågar om vi har probs! killen äger tydligen en mc firma på öland och vi bara rullar in hojen i bilen och ner till verkstaden,blev klar dan efter och kostade 500kr.dagen efter välte duccefranks hoj i gräset och en spricka i kåpan samt avslagen backspegel var ett faktum.på vägen hem drabbades duccefrank av oljeläckage :) .Kaz försökte mörda en kille med en tältpinne och J-bone var mest sådär norrländskt lugn.putteliten va mest glad hela tiden.jag var också mest glad hela tiden.vissa drabbades av några otäcka däcksläpp på vägen hem.kommer bilder på en del saker :skrämd

alltså:

köp aldrig ducce
slit inte i Kaz fötter när han sover
ställ hojen på väl utvalda ställen

:lol

bra summerat!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
J-Bone skrev:
jår oellcåmm

fick krank ordning på påskkycklingen? vad hade hänt?

vi ska till garaget strax och laga skiten! troligen att litet redan lagat hål som gått upp igen,jag är inte förvånad :)
min kÅÅÅrd är framme :skrämd

hare brau!!

EDIT: va inget fel på hojen,bara lite olja från vevhusventilationen,skall byggas om lite så att den klarar bakhjulsåk bättre :)

Last edited:

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Renegade air kit

Nu grabbar är kittet löst och i kartong.
Vill ha något bra bud nu, inga skam bud.
Skickar det mot post föreskott, köparen står för frakten.

Ingen som är sugen på ett hel system, till sin hoj????????
Bra pris v.s.a

Har även ett superchipp till salu, passar 99-00

Rea på allt

Aprilia RSV/R

Jag kör hellre snöskoter....
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM SD/R -08 Snart i mitt garage....
Tjena! Aprilia Lovers! :rock
Jag köpte precis Aprilia fan`s Airkit och nu är frågan
måste jag ha ett chip?Kommer den att gå för magert?
Den är avstrypt och har Akra evolution Singel pipa.
Jag har en dip i effekt kurvan nu på 5k varv.
Den tvekar till lite om man ligger på 6an och slår på fullt.
Triggerhappy och Buster ni brukar ju ha koll!
:squid

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Triggerhappy skrev:
.
Mickar: När åker vi till Henning, Buster e nog intresserad också (Olika chip) + säkert flera som är intresserade....
Vi hyr Henning en eftermiddag och tar reda på fakta.
Har han Air/Fuel mätning ??
Har nån vacumklockor, så ställer vi CO halten och balanserar cylindrarna.

Jag kan ringa nu i veckan.. tror inte han har Air/Fuel men ska givetvis fråga. Man kan nog komma dit på kvällar också. Han har en rejäl fläkt så det kanske blir mera rättvisande...

Har varit till Linköping och kört idag och imorgon Gelleråsen... kan ringa på torsdag. Ska bli kul att jämföra med din effektkurva. Så du har 16 drev fram... kanske därför den kändes extra pigg också...
Höll på att göra en riktig Highside idag förresten... :skrämd
Måste fixa nytt rear-set snart... böjde till fotbromsen i ett nedlägg... är iofs. optimal nu men ser rätt så roligt bananböjd ut...

Ha det bra och kolla in RSVR trimgrejer... (som om ni inte redan hade gjort det...) kanske kan va nåt? Ojdå... kostar visst lite... Nog halva priset att porta...

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Buster skrev:
Du får nog göra en tabell med alla åtdragsmoment enligt den nya skalan.
Hur många underläpps Hz och svettdroppar/s ska bakhjulet sitta med?

Javisst det går att ordna... Bakhjulet... då pratar vi Khz och ms. och kramp i åtdragningsarmen....

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Aprilia RSV/R:
Nej du måste inte ha ett chip, det fina med ECU´n är att den kompenserar för ändringar i luftmatningen men eftersom du har ett slip-on på bör du skaffa ett chip som skickar på mer gojuice och ställer på mer tändning i mellanregistret så att du får den effektökningen som ett Slip-on tillåter allra helst nu när airkitet åker på och andningen förbättras ytterligare.
Så om du slänger i ett bra chip kommer hojen gå bättre helt enkelt. :fakta :tummenupp
Betr chip rekommenderar jag att du PM´ar Buster :tummenupp

Mickar: Så du kör customhoj nu med special bromspedal. Kallar du den för svistadspecial ??? :D :rock :notme

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Triggerhappy skrev:
Aprilia RSV/R:
Nej du måste inte ha ett chip, det fina med ECU´n är att den kompenserar för ändringar i luftmatningen men eftersom du har ett slip-on på bör du skaffa ett chip som skickar på mer gojuice och ställer på mer tändning i mellanregistret så att du får den effektökningen som ett Slip-on tillåter allra helst nu när airkitet åker på och andningen förbättras ytterligare.
Så om du slänger i ett bra chip kommer hojen gå bättre helt enkelt. :fakta :tummenupp
Betr chip rekommenderar jag att du PM´ar Buster :tummenupp

Mickar: Så du kör customhoj nu med special bromspedal. Kallar du den för svistadspecial ??? :D :rock :notme

Godmorgon Kompis!

Kan du höra dig för där nere, om det finns någon som behöver ett helsystem till en aprilia RSV mille.
Ska du porta????
Kanske köper en nyare mille eller en Gsxr 1000?

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Godmorgon,
Betr Portning, jag tänkte på det och visst vore det skoj men vetifasen om det är värt besväret, min hoj e ju en gathoj trots allt och allt jag gjort är att få den bättre och skönare för gatkörning.
Den lilla provtur jag gjorde på Mickars mille gick lungt tempo (inte min hoj ju ;) ) så jag tog inte chansen att testa chassiet ordenterligt.

De vändor jag kört på bana så är det föraren som är begränsningen, visst ligger fotpinnarna i emellanåt :crash :crash och visst vill man ha 30kusar till men ut ur kurvorna räcker ju pulvret till.

Om jag behåller hojen vore nästa naturliga steg om jag skulle lägga mer pengar att förse hojen med helsystem och då kanske kanske portning ;)

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Triggerhappy skrev:
Godmorgon,
Betr Portning, jag tänkte på det och visst vore det skoj men vetifasen om det är värt besväret, min hoj e ju en gathoj trots allt och allt jag gjort är att få den bättre och skönare för gatkörning.
Den lilla provtur jag gjorde på Mickars mille gick lungt tempo (inte min hoj ju ;) ) så jag tog inte chansen att testa chassiet ordenterligt.

De vändor jag kört på bana så är det föraren som är begränsningen, visst ligger fotpinnarna i emellanåt :crash :crash och visst vill man ha 30kusar till men ut ur kurvorna räcker ju pulvret till.

Om jag behåller hojen vore nästa naturliga steg om jag skulle lägga mer pengar att förse hojen med helsystem och då kanske kanske portning ;)

Passar mitt system på din hoj?

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Passar mitt system på din hoj?

Nej !

Det finns de som byggt om sina falco´s för att sättat på mille system. Man måste byta oljetank och tråg bl.a men Millens rördragning är på inget sätt bättre än Falcon´s . Även om vissa då gillar utseendet av ett singelsystem.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Rätt stuk!

Efter många och långa omfattande tester på bana i Sverige har Yamaha kommit fram till att fotbromsen numera ska utformas enligt nedanstående spionbild:

Bifogat

• ams-004_opt.jpg
    ams-004_opt.jpg
    56.1 KB · Visningar: 135

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Snyggve, många och långa tester innan den fick den specialutformningen. :D :D

När skall du lacka rejsern, får man föreslå färgschemat som an -01 Mille R och texten på sidan "Jag kör hellre twin"

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Triggerhappy skrev:
Snyggve, många och långa tester innan den fick den specialutformningen. :D :D

När skall du lacka rejsern, får man föreslå färgschemat som an -01 Mille R och texten på sidan "Jag kör hellre twin"

Snyggt!!!!!!!!!!!!!!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...