Twinner, ser ut som ni hadde det kanon.
Betr trim, jag snackade nyss med Jorge på Renegade å han kan snacka.
Man får reda på massor som man inte har en aning om.
Aprilia har tydligen minst 8 olika chip med smärre skillnader i mapsen. Den effektmässigt bästa enligt honom är RP58 och den sämsta är A08 (som endast sitter i vissa Falco).
Det finns ju många epromläsare men Aprilias eprom är kodade så det går att läsa dem men kodningen gör att man inte har någon koll på var värdena ligger. Så det går att läsa värdena och ändra, men man har ingen koll på vad som ändras..??? Nån mjukvaru kille som hajjar ??
Han sa att han själv kört ett antal 1000miles i bänk innan han vågade släppa sina chip som endast levereras med deras avgassytem..
Betr hårdvara:
2 viktiga saker som han poängterade var att Motorn svarar bra på portning men avgasrören och insugssidan blir än viktigare.
Än viktigare är att få ett bra ventilsätesjobb.
Byte av kammar är också en väg att gå men ventilerna som sitter klarar inte mycket högre lyft och framförallt inte högre varv (hur man nu kan få högre varv om man inte kan ändra varvstoppet). De skulle helst bytas till titan men de går ej att köpas över disk= jättedyrt.
När man sätter upp hojen för bänkning är det viktigt att man skjuter mycket luft till insugsrören annars får man missvisande värden mot "verkligheten" då man rullar i fartvind.
Inte just för att hästkrafts antalet skall bli större men motorn belastas vid ett varv som ej motsvarar den "verkliga" luftillförseln.
Hans egna racemaskiner har ca 135 bakhjulshästar på deras Fuchs bänk. Dynojet bänkarna brukar visa lite mer OM lufttillförseln är tillräcklig villket den tydligen inte är om inte bänk ägaren har satt dit extra fläktar. Enligt Jorge slår mätningen 5Hk direkt om han slår av sin ena fläkt.
När han rapplade på om ventilerna hängde jag knappt med men om jag förstår saken rätt så sitter det stålventiler som standard och ökar man varvet så distorderar de och blir längre och kan beröra kolven en aning vilket tillslut genererar tok ras.
Han nämde också (Nu ni) att han har en Falcomotor i en ramen för att få en större växelspridning villket kan vara fördelaktigt på vissa banor. De ger inte sämmre effekt än Mille maskinerna när han petat färdigt på dem.
De håller på och testar ut olika kammar och hans mål är ca 140 bakhjulshästar med helsystem,airkit och kammar i ett kit.
Målet är att kitet skall var användbart för daglig användning.
Problemet var att få ventilerna att hålla och då gäller det att plocka bort vikt ifrån dem = titan = svårt att få tag i för rimliga pengar...
Nåja !
I mitt fall sa han, mike if you want moore...by my TNT system(helsystemet till Falcon) and get a decent porting,valve job done and you will not want moore.- Ja ha !!
Betr Eprom och mecka med mapningen: Forget it, its like being in an pitch black maze.
Kan också tala om att han inte gillade Nya Millens val av ECU. Den kommer vara omöjlig att justera såvida inte Aprilia släpper ut koderna= Aprilia har koll på vem som gör vad. Men om de gör det kan man köra seriell programering.
Tja va f-n
Sorry för megalångt inlägg.