Aprilia-tråden.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag "tror" att det är uttag för lambdasond eller liknande mätutr. Sitter på alla org.krökar.


Var förresten ute och körde en längre tur och kunde då få lite koll på soppaförbrukning. Hastigheten varierande landsvägskörning med moms, en del fullgasande och lite lek.. Ingen mys-touring.

17mil, 9,8liter ca 0,58l/mil. Slå de VTR om ni kan :arsele


Då måste du ha kört som en flicka :arsele
 

Spirow

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RSV1000R
Någon som har en passagerardyna till en mille -03 att sälja alternativt vet var man kan få tag i en hyggligt snabbt? Har slarvat bort min och tjejen tyckte att det var en kass ursäkt för att få singelåka.

Hittar ingen på rsvr eller af1
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Dagens 10,000:- fråga:

På millen (iaf min 02a) om man sitter på huk och tittar in vid svingen (ljudburk-sidan), så ser man ju ena avgaskröken.. På den sitter en liten ventil (?) som går att skruva loss, så att det blir ett litet hål på avgaset.

Vad är den till för? :va

Dessa används till att skruva fast mätuttagen för co-mätning så att man kan balansera cylindrarna riktigt
 

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Grödinge
Hoj
Hojj..
Jag "tror" att det är uttag för lambdasond eller liknande mätutr. Sitter på alla org.krökar.


Var förresten ute och körde en längre tur och kunde då få lite koll på soppaförbrukning. Hastigheten varierande landsvägskörning med moms, en del fullgasande och lite lek.. Ingen mys-touring.

17mil, 9,8liter ca 0,58l/mil. Slå de VTR om ni kan :arsele

Min drar inte mer än min gammla Trajja:va Man tankar för en hundring i automaten:yoparty Och det är samma pris som förr:rolleyes: Eller har ja fel:D Fast snart kan man inte komma ut från macken med det som spilldes ner för den hundringen:huvet
0,58 har jag inte lyckats komma ner till:yoparty Så det är vell bara att Grattulera till din nya miljöbåge:fakta Jag har tyvärr en miljö bov:hoppskrat
Så jag gynnar Stattskassan :finger Ok nån ska göra det med:yoparty
Va snäll mot prillan nu så hon inte börja dricka för mycket:tuttar

:D :D :D :D
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
0,58 ?? Hur kör du egentligen?:va

I början av inkörningen - aldrig över 6000, så snällt de övrhuvudtaget går - 0,65.

Den förra gick på 0,9 på gatan o 1,1 på bana....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
0,58 ?? Hur kör du egentligen?:va

I början av inkörningen - aldrig över 6000, så snällt de övrhuvudtaget går - 0,65.

Den förra gick på 0,9 på gatan o 1,1 på bana....

Jag tycker inte jag kör den särskilt snällt, gillar ljudet vid 9000 så den dras gärna dit innan växling :D

Fråga inte mig hur det gick till, det flickkördes inte iaf.
Förvisso har jag orginal drevning, men ändå...

Skall givetvis följa upp detta med fler test.
Tilläggas bör att det tankades, sen kördes det i princip i ett tills det tankades på nytt. Konstant driftsvarm så att säga.
 

IronMike

Guest
Nattens mek-helvete:

Började med att jag skulle köra iväg, och eftersom jag aldrig annars låser hojjen med skivbromslås, så drog jag iväg med gas *pang* -tvärstopp.. Ena wawe-skivan pajja tot..

Så det fick bli bromsskivebyte på sena timmen, då jag hade org skivor i nyskick liggandes...nu börja de riktiga pain-in-ass bekymrena, enkelt meck, men ovanstående krafter sabba för mig. Först en bult som håller oket, snuttgullen som haft hojjen tidigare hade gängat ur skitet...så jag slog in en förstor insekt, å drog ur med spärrskaft (kände mig som ett proffs..)..sen gick allt bra, bytte skiten mm..

Efter-drar lite ...så kommer jag till sista pinnbulten på vänster framgaffel. Drar å drar *pang* - drar av skiten :S ...mina kamazaa-tools är stenhårda, och bultjäveln går av 3 mm från toppen, men som tur var stack 2 mm eller så ut på andra sidan. Nåja, fram med tång, vred å drog å vred, försökte skruva för hand, skitet kom kanske ut 2 mm på 2 timmar. Och eftersom jag fick blåsor på händerna trots handskar, så gick jag å hämta ett par öl - nu kunde kampen börja. Skiten vägra sig tot..

Fick dock ut den lite till, sen offra jag en kamazaa tool till, slog på en för liten hylsa med hammare, å spärrskaffade ut skiten...med risk för att aldrig få ut den.

Nu är jag bara så arg att jag vill ut och spöa pensionärer på stan :mad: :mad: :mad:

Dagens tips: våld funkar :yoparty
 

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Nu är hojen hemma igen :D

TPS-Givaren som gett upp! Fan va den kan fucka upp hojen om den strular alltså! Nu spinner hon som fan igen.. Passade på att byta luftfilter också, till samma som sitter i SXV 550. Låter gött och drar hårt!! Välkommen sommaren :yoparty
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Ladda ner en verkstadsmanual innan du har sönder fler grejor.

Överfallen till hjulaxeln dras med högst 20 Nm för din hoj!
Flera händelser med spruckna överfall pga för högt moment är rapporterade.

Nattens mek-helvete:

Började med att jag skulle köra iväg, och eftersom jag aldrig annars låser hojjen med skivbromslås, så drog jag iväg med gas *pang* -tvärstopp.. Ena wawe-skivan pajja tot..

Så det fick bli bromsskivebyte på sena timmen, då jag hade org skivor i nyskick liggandes...nu börja de riktiga pain-in-ass bekymrena, enkelt meck, men ovanstående krafter sabba för mig. Först en bult som håller oket, snuttgullen som haft hojjen tidigare hade gängat ur skitet...så jag slog in en förstor insekt, å drog ur med spärrskaft (kände mig som ett proffs..)..sen gick allt bra, bytte skiten mm..

Efter-drar lite ...så kommer jag till sista pinnbulten på vänster framgaffel. Drar å drar *pang* - drar av skiten :S ...mina kamazaa-tools är stenhårda, och bultjäveln går av 3 mm från toppen, men som tur var stack 2 mm eller så ut på andra sidan. Nåja, fram med tång, vred å drog å vred, försökte skruva för hand, skitet kom kanske ut 2 mm på 2 timmar. Och eftersom jag fick blåsor på händerna trots handskar, så gick jag å hämta ett par öl - nu kunde kampen börja. Skiten vägra sig tot..

Fick dock ut den lite till, sen offra jag en kamazaa tool till, slog på en för liten hylsa med hammare, å spärrskaffade ut skiten...med risk för att aldrig få ut den.

Nu är jag bara så arg att jag vill ut och spöa pensionärer på stan :mad: :mad: :mad:

Dagens tips: våld funkar :yoparty
 

Spirow

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RSV1000R
Började med att jag skulle köra iväg, och eftersom jag aldrig annars låser hojjen med skivbromslås, så drog jag iväg med gas *pang* -tvärstopp.. Ena wawe-skivan pajja tot..

Samma hände mig för 3 veckor sedan, har ett "vanligt" abus hänglås som dessutom är svart och mycket svårt att se. Hade ingen "reserv" skiva liggandes så jag fick beställa en, 3 veckors leveranstid från Italien.
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Nattens mek-helvete:

Började med att jag skulle köra iväg, och eftersom jag aldrig annars låser hojjen med skivbromslås, så drog jag iväg med gas *pang* -tvärstopp.. Ena wawe-skivan pajja tot.....

Fan vad trist:huvet

Jag prisar :Bugar "senil sladdkabeln":Bugar man sätter på skivbromslåset och drar upp och sätter på gashantaget behövs verkligen för en gubbe som en annan:D , kan nog vara bra för de yngre oxå:pannkyss .

Hoppas du får ordning på grejorna.

Blev jäkligt häftigt med dekalkitet :tummenupp
 

kNuLLf

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-
För er som är osäkra på var dom sitter på en Tuono (nyare modellen) är det här en bra länk:
http://www.joe250.com/motorcycles/tuono/brownconnectors/brownconnectors.html
Tydligen har det här felet drabbat några Tuonosar oxå så
det kan vara värt det lilla besväret att fixa till i förväg.

Min Tuono -05 har ett nytt batteri och laddar som den ska men är trött på startmotorn. Det visade sig att de va jordningen som va halvkass. (eventuellt även den som sitter på motorn) Kan det ni pratar om röra mig, nån som har erfarenhet av detta?


/U
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag har ingen erfarenhet av Tuono men kolla dom kontaktstyckena som är mellan laddrelä och generator,självklart alla jordningar åxå.
i ditt fall kan det ju vara ett dåligt batteri,om den laddar som den ska o inte orkar runt så har du mellan batteri o startrelä att välja på.

om du ansluter en voltmeter på batteriet när hojjen är i gång så bör du få 13,8V åtminstone ,,
ta du isär något av dina kontaktstycken mellan generator o laddrelä o mäter strömmen från generator(obs växelström) borde du ha över 50V du ska mäta på varvtal över 4500rpm. stämmer det så har du iaf en hel generator :tungan

om startreläet är kass finns det ersättnings reläer ,, Lam-kaka här på forumet har nog koll på det.

// Jocke


Min Tuono -05 har ett nytt batteri och laddar som den ska men är trött på startmotorn. Det visade sig att de va jordningen som va halvkass. (eventuellt även den som sitter på motorn) Kan det ni pratar om röra mig, nån som har erfarenhet av detta?


/U
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Har justerat ventilspelet på min mille -01, och fick ett litet frågetecken när jag skulle sätta ihop.
Jag tog isär genom att ta loss kamdreven från kammarna. När jag sedan satte tillbaka kammarna till främre cylindern och drog överfallet till rätt moment så märkte jag att främre kammen (avgas) gick märkbart trögare än den bakre.
Ska det va så???
Om inte, vad har jag gjort fel?

Kamdrevet låg emot liite lite längst fram längst ner där det inte går att se. När jag höll undan det så löpte kammen så lätt så lätt! :D
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Tjenare!

Tänkte höra om det är nån som har ett lock till expansionskärlet till en RSV mille -00 liggandes som kan tänka sig att sälja detta. Nummer 13 på bifogad bild. Även packningen nummer 10.
Mitt försvann igår på Anderstorp, kan inte varit påskruvat ordentligt.

Sedan har jag en annan fråga. Jag har en quickshifter från cordona installerad. Denna sitter "påkopplad" innan tändspolarna för att bryta tändningen. Vid vissa tillfällen när jag växlar så tänds "EFI" varningstexten och ligger kvar en liten stund för att sedan försvinna. Kan detta bero på quichshiftern? Den tror att något är galet när tändningen bryts? Känns som en logisk förklaring, eftersom det försvinner igen.

//Jonas
 

Bifogat

  • expansiontank.jpg
    expansiontank.jpg
    37.6 KB · Visningar: 57

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
testa med Italia Bike Center i Arboga,
vet att dom har en del beg prylar från Mille,
Tel: 058913830
hälsa från Jocke i köping.

// Lycka till

Tjenare!

Tänkte höra om det är nån som har ett lock till expansionskärlet till en RSV mille -00 liggandes som kan tänka sig att sälja detta. Nummer 13 på bifogad bild. Även packningen nummer 10.
Mitt försvann igår på Anderstorp, kan inte varit påskruvat ordentligt.

Sedan har jag en annan fråga. Jag har en quickshifter från cordona installerad. Denna sitter "påkopplad" innan tändspolarna för att bryta tändningen. Vid vissa tillfällen när jag växlar så tänds "EFI" varningstexten och ligger kvar en liten stund för att sedan försvinna. Kan detta bero på quichshiftern? Den tror att något är galet när tändningen bryts? Känns som en logisk förklaring, eftersom det försvinner igen.

//Jonas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top