Aprilia-tråden.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Vadan denna säljhysteri av RSV mille hojjar 99-03?
Jäkligt många ute på blocket, och har så varit ett tag.

Ironmikes grymma Haga-replica ser ut att vara tillgänglig för nån som är sugen! :D
 

IronMike

Guest
Ironmikes grymma Haga-replica ser ut att vara tillgänglig för nån som är sugen! :D

Den såldes idag till en lycklig herre från Norrköping.

Så jag lämnar er i twinträsket nu...återgår till radfyraträsket *skämms nästan* men läget är som så att jag gillar att svina med hojjar, millen var för fin för det. Det blev mest att man finåkte med den. Sen saknade jag 50 hk typ.

Så det blir nyare R1a, med kraschkåpor å skit för ban & gatbus :)
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Den såldes idag till en lycklig herre från Norrköping.

Så jag lämnar er i twinträsket nu...återgår till radfyraträsket *skämms nästan* men läget är som så att jag gillar att svina med hojjar, millen var för fin för det. Det blev mest att man finåkte med den. Sen saknade jag 50 hk typ.

Så det blir nyare R1a, med kraschkåpor å skit för ban & gatbus :)
Det var kul under den tiden du var med oss :)
Jag förstår helt vad du menar, köper man en nyare sporthoj (04 -frammåt) ska den fanimej kunna dras upp på bakhjulet på MINST 2 växlar.
Skönt att du fick den såld, många som står med dyra hojjar i garaget just nu...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den skämtar med mig

Har även jag upptäckt att hojen skämtar med mig, igår när jag kört en sväng låg oljenivån mellan min och max efter man stängt av. Idag när jag hade igång den kort efter tvätt, tittar nivån upp i "kikröret"s nederdel precis efter start för att strax dra sig tillbaka. Kylvätskan lät jag gå upp i 60grader innan jag kika, dock utan körning utan på tomgång för att torka avgasbandagen...
Rätt "normalt" att den varierar antar jag? Så länge det inte blinkar i trycklampan så :tungan ...
Den har varierat mellan min och max om vartannat, så jag tar det med ro såvida ingen annan har någon att påpeka.


Garanterat illa att överfylla en torris har jag för mig..
Förresten, inga konstigheter att mixa Motul5100 med annan syntet eller hur?
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Har även jag upptäckt att hojen skämtar med mig, igår när jag kört en sväng låg oljenivån mellan min och max efter man stängt av. Idag när jag hade igång den kort efter tvätt, tittar nivån upp i "kikröret"s nederdel precis efter start för att strax dra sig tillbaka. Kylvätskan lät jag gå upp i 60grader innan jag kika, dock utan körning utan på tomgång för att torka avgasbandagen...
Rätt "normalt" att den varierar antar jag? Så länge det inte blinkar i trycklampan så :tungan ...
Den har varierat mellan min och max om vartannat, så jag tar det med ro såvida ingen annan har någon att påpeka.


Garanterat illa att överfylla en torris har jag för mig..
Förresten, inga konstigheter att mixa Motul5100 med annan syntet eller hur?

Helt normalt...när du fyller på olja eller kolla nivån så se till att du har kört 1 mil innan annars kan den vissa fel på grund av att det är torrsump.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt normalt...när du fyller på olja eller kolla nivån så se till att du har kört 1 mil innan annars kan den vissa fel på grund av att det är torrsump.

Precis min tanke, dessutom så finns det ju inte särskilt mycket olja mellan min och max så när det gömmer sig olja i toppar och andra skrymslen märks det..
Jag gasar vidare :tummenupp
 

lurjus

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Frastanz, Österrike
Hoj
Husaberg FS650 -07, Hypermotard -13
Jag har just köpt en Mille -01 och fick med de här chippen, har någon några erfarenheter av dem? Jag undrar också om det går att få reservdelar till slip-on ljuddämpare, jag fick nämligen med en micron-dämpare men packningen längst bak är sönder och sticker ut. Trevlig hoj annars! :)
 

Bifogat

  • chip.jpg
    chip.jpg
    134.4 KB · Visningar: 48

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
här är en bra länk med olika chip.
http://www.geocities.com/sl_mille/eprom.html

Ha det
// Jocke


Jag har just köpt en Mille -01 och fick med de här chippen, har någon några erfarenheter av dem? Jag undrar också om det går att få reservdelar till slip-on ljuddämpare, jag fick nämligen med en micron-dämpare men packningen längst bak är sönder och sticker ut. Trevlig hoj annars! :)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Framhjul...

En dum fråga kanske men är framfälgen på en 99:a mille symetrisk? Alltså kan man vända den hur som?

Jag skulle byta bromsbelägg på min och med nya belägg hamnar vänsteroket så jäkla galet, för långt in mot fälgen liksom. :va Kolvarna är helt intryckta så att beläggen bottnar som de skall men ligger ändå emot skivan stenhårt på skivans yttersida. Funderar på om fälgen av någon anledning skulle sitta fel...?

/R
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det är nog inte så lämpligt att vända på fälgen ,, åt vilket håll visar pilen på däcket att hjulet ska snurra ?
annars så kolla hur bakhjulet sitter,, kolla hur ekrarna är utformade,dom är ju ihåliga åt ena hållet (bakåt) se till att framfälgen monteras lika så ska det nog gå bra.
// Jocke

En dum fråga kanske men är framfälgen på en 99:a mille symetrisk? Alltså kan man vända den hur som?

Jag skulle byta bromsbelägg på min och med nya belägg hamnar vänsteroket så jäkla galet, för långt in mot fälgen liksom. :va Kolvarna är helt intryckta så att beläggen bottnar som de skall men ligger ändå emot skivan stenhårt på skivans yttersida. Funderar på om fälgen av någon anledning skulle sitta fel...?

/R
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
det är nog inte så lämpligt att vända på fälgen ,, åt vilket håll visar pilen på däcket att hjulet ska snurra ?
annars så kolla hur bakhjulet sitter,, kolla hur ekrarna är utformade,dom är ju ihåliga åt ena hållet (bakåt) se till att framfälgen monteras lika så ska det nog gå bra.
// Jocke

Ahh, tack! Då har jag något att gå efter.

Får kolla ekrar när jag kommer hem, sitter på jobbet nu. Rotationsriktningen på däcket är rätt men jag tänkte om det är felmonterat på fälgen.

Såg även på af1-forumet att montera fälgen är en liten process som jag inte gjort, det kanske är något som inte sitter hundra rakt. Jag har släppt på framaxeln men inte tryckt ihop gaffeln...

The procedure in the service manual is:

*tighten the axle nut hand tight
*snug the left side axle pinch bolts - this stops the axle turning
*torque the axle nut
*loosen the previously snugged pinch bolts
*put the bike on the ground and holding the front brake compress the front forks several times so the left fork will align itself
*and finally torque all four pinch bolts

Don't forget to torque the caliper bolts.


Såg också i en sprängskiss att det upp till ett visst ramnummer skall sitta distans även på vänster sida och jag har bara en på höger, bäst att kolla det med.

/R
 

Vikt0r

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Tollarp
Hoj
929a blivande stunt
Tjenare! Någon som vet var man kan få tag på fotpinnar/fotpinnsfäste till Aprilia rs50? Skulle tro att rs 125/250 också skulle funka?

Tack på förhand/ Viktor:)
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Det är tur att det finns hjälpsamma Hojvänner på Sporthoj :tummenupp . Tack Fettsnok för leverans av lock till expansionskärl :tummenupp .

Tack även till VR-8 som också kunde tänka sig att ställa upp.

Tur att det finns sånna bra killar när de så kallade auktoriserade firmorna inte kan ta ansvar och skicka.

//Jonas
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Letar fortfarande efter en annan hastighetsmätare till min Rsv Mille. Finns ett par intressanta men jag är inte så sugen på att lägga 2500kr.
Däremot säljer Af1racing top-plasten, med glaslins för 100dollar +40dollar frakt.
(här var det en fråga innan ;) )
Fick svar från dem ikväll, de säger att det är lätt som en plätt att byta, så jag beställer nog en sådan. Inte jättebilligt, men dollarn e låg, och jag slipper det störande problemet, samt att jag slipper leta efter en mätare med liknande mil-tal!

Beställer från Af1 nu! :tummenupp

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=3940

Jag och el-prylar är vanligvis inte så tajta ;)
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Hej det är jag igen ;)
När det inte går att köra hoj, sitter man istället och letar delar.
Kikade på nya kåpbultar, sk Dzus snabb-bultar. Mina är lite "ärgia" (fläckiga och fula) och kollade därför på af1racing.com efter nya.
9 dollar STYCK! :huvet

Men hittade därför ÄNNU lite coolare, dzus (som verkar vara märket), som andas lite mer racing, och mkt billigare. 27 dollar för 10st, INKL fästet för själva skruven. Jag funderar på att ta hem ett kitt i svart, säg till om nån mer är sugen...

Länk till prylarna.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/10-D...005QQitemZ150165168324QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
P1000755.jpg

04ApriliaFactory016.jpg
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Huggande koppling!

Tjenare!

Efter en racehelg på Anderstorp så har ett litet problem dykt upp. I starten, när man vill iväg snabbt vilket jag aldrig lyckades med :näsblod , så hugger kopplingen något helt otroligt. Ligger runt 4000-5000 varv och försöker slira iväg men hojen bara börjar hugga och jag får inget riktigt driv :mad: . Detta resulterar ju självklart i att man ger mer gas och när man får driv så går den upp på bakhjulet och jag tappar ännu mer. Vad kan vara galet.

För övrigt var detta min första tävling. Hojen känns ganska lättstyrd för att vara en -00:a men den känns som en gunghäst när det börjar gå fort i kurvorna. Men det är väll inte så konstigt på en 8 år gammal stötdämpare som förmodligen aldrig fått någon service.

Någon som känner igen kopplingsproblemet??

//Jonas
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag har funderingar på att beställa lite prylar från AF1 Racing. Eftersom det innebär lite fasta kostnader i form av frakt, etc så tänkte jag kolla om det är någon mer som vill vara med? Då kanske vi kan spara en slant att lägga på mer onödiga prylar istället...någon som är sugen?

/Danne
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag har funderingar på att beställa lite prylar från AF1 Racing. Eftersom det innebär lite fasta kostnader i form av frakt, etc så tänkte jag kolla om det är någon mer som vill vara med? Då kanske vi kan spara en slant att lägga på mer onödiga prylar istället...någon som är sugen?

/Danne

Låter intressant! Jag skickar PM när jag är hemma från jobbet. :)
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Hej!

Jag får nu snart tungt kort (har mellan nu) och är då sugen på att byta ut min Hornet mot en SL 1000 Falco (mest pga av körställningen och försäkringspriserna), någon som har en sådan / vet fördelar och nackdelar med den? Vilka typiska fel den har och hur den är i övrigt? Mycket tacksam för svar!

/Oscar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top