Aprilia-tråden.

Xcess

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
RSVR-03, B52 Edition.
MIVV gp

Det är 60 mm anslutning på 2-1 sliponet och 50mm på 2-2 sliponen. Kanske funkar om man tar 2st burkar till 2-1 systemet.

Mittåt, ena burkens logga hamnar då på insidan så det utgår!

Annars så har jag en liten plan som går ut på att låta mattsvart färg lägga sig snyggt och prydligt på linkpipen och mina fulmeksadaptrar. Kan eventuellt bli så någon kväll efter någon öl, vi får se!
Vill inte dö nyfiken!

Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Hmm Tig lär väll passa? , smaltmoto burkar...acra till 60mm systemet, Tänk om MIVV hade passat(tror ej de gör det tyvär)

Tig och Smaltmoto borde passa, det stämmer. De är bara förbenat svåra att få tag på begagnade av någon anledning. Verkar som att folk verkligen gillar dom...:huvet
Ska jag ändå köpa nytt så kanske det optimala (effekt är viktigare än ljud) ändå vore att köpa ett par nya Akra-burkar? Jag gissar att iaf NÅGON på Akrapovic har tänkt till när de konstruerade 2-2-systemet med halvmeters-burkarna.
Någon som vet om de nyare hex-burkarna från Akra har 60 mm anslutning? Ett par sådana i kolfiber hade ju inte sett helt fult ut... :yoparty

Det är 60 mm anslutning på 2-1 sliponet och 50mm på 2-2 sliponen. Kanske funkar om man tar 2st burkar till 2-1 systemet.

Annars så har jag en liten plan som går ut på att låta mattsvart färg lägga sig snyggt och prydligt på linkpipen och mina fulmeksadaptrar. Kan eventuellt bli så någon kväll efter någon öl, vi får se!
Vill inte dö nyfiken!

Rats! Vad är det för fjollerier med 50 mm? :tungan

Du kan ju alltid linda systemet med avgasbandage också kanske? Skulle kunna bli snyggt. Kanske.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Vill inte dö nyfiken!

Jag tror det kan vara ditt fel att man ramlade dit på en Mille och bågekort...vill minnas att jag drömde mig bort en sommardag (-07) på väg från hamnen under järnvägsbron och upp vidare mot stadsparken.

Det åkte en Mille under bron precis, vilken skönsång...någonstans där bestämde jag mig att det var dags. :D

/J

Xcess

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
RSVR-03, B52 Edition.
Men.....

Rats! Vad är det för fjollerier med 50 mm?

Du kan ju alltid linda systemet med avgasbandage också kanske? Skulle kunna bli snyggt. Kanske.

-Utgår dock att flödet nu är mängda bättre än orginal med slipon, samt att utblåsen på Akra är rätt så mycket mindre än 50mm (om jag minns rätt) jmf Mivv burkarna som är avsevärt större än 50mm. (Kedjan är inte starkare än den svagaste länken teorin typ) . Däremot så är jag rätt så övertygad att Akra vinner någon hp någonstans i registret med 52-60mm linkpipen. Vidare så är de mkt snygga/feta. Dock måste jag erkänna att Jocke (i Köping/posören) har de snyggaste sliponen jag sett mm för mm, Tigcraft om jag minns rätt, låter bra oxå!
Men grabbar, visst är det extra kul om det är skitsnyggt och om man får ut den sista hp:n men jag har alltid varit en slav under ljudet/vibrationerna och känslan/upplevelsen det ger. Naturligtvis MÅSTE det hända en hel del när man vrider om rullen men...!

Ja ett bandage kan faktiskt vá nått, kan vara värt en test!

Jag tror det kan vara ditt fel att man ramlade dit på en Mille och bågekort...vill minnas att jag drömde mig bort en sommardag (-07) på väg från hamnen under järnvägsbron och upp vidare mot stadsparken.

Det åkte en Mille under bron precis, vilken skönsång...någonstans där bestämde jag mig att det var dags.

-Kan vara skyldig, tror inte det finns någon fler RSVR -03 i V-ås.

Last edited:

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
-Utgår dock att flödet nu är mängda bättre än orginal med slipon, samt att utblåsen på Akra är rätt så mycket mindre än 50mm (om jag minns rätt) jmf Mivv burkarna som är avsevärt större än 50mm. (Kedjan är inte starkare än den svagaste länken teorin typ) . Däremot så är jag rätt så övertygad att Akra vinner någon hp någonstans i registret med 52-60mm linkpipen. Vidare så är de mkt snygga/feta. Dock måste jag erkänna att Jocke (i Köping/posören) har de snyggaste sliponen jag sett mm för mm, Tigcraft om jag minns rätt, låter bra oxå!
Men grabbar, visst är det extra kul om det är skitsnyggt och om man får ut den sista hp:n men jag har alltid varit en slav under ljudet/vibrationerna och känslan/upplevelsen det ger. Naturligtvis MÅSTE det hända en hel del när man vrider om rullen men...!

Ja ett bandage kan faktiskt vá nått, kan vara värt en test!

Ja, alltså, det var inte menat som en diss... Jag blev mest förvånad över att 60 mm är "stort" med tanke på de tämligen fjolliga utblåsen från Akra-dämparna. :tummenupp

Ljudmässigt gissar jag att Mivv spöar skiten ur Akra. Eller rättare sagt: Ljudnivåmässigt lär väl de flesta smiska Akrapovic. :näsblod
Sen tycker jag att GP-stuket är rätt brutlt också...

De rekommendationer jag har fått är just Tigcraft och Smaltmoto. Vad jag har hört däremot är att de för det första låter tokigt mycket och för det andra att man tappar effekt i mellanregistret till förmån för extrahästar i toppen. Jag är så tråkig att jag är lite orolig för att åka runt med något som dånar så in i h-e, man vill ju gärna komma fram till målet med öronen i behåll...
Sen vill jag helst inte flytta hästar från mellanregistret till toppen eftersom det är i mellanregistret jag oftast befinner mig.

Xcess

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
RSVR-03, B52 Edition.
Förstår..

Ja, alltså, det var inte menat som en diss... Jag blev mest förvånad över att 60 mm är "stort" med tanke på de tämligen fjolliga utblåsen från Akra-dämparna. :tummenupp

Ljudmässigt gissar jag att Mivv spöar skiten ur Akra. Eller rättare sagt: Ljudnivåmässigt lär väl de flesta smiska Akrapovic. :näsblod
Sen tycker jag att GP-stuket är rätt brutlt också...

De rekommendationer jag har fått är just Tigcraft och Smaltmoto. Vad jag har hört däremot är att de för det första låter tokigt mycket och för det andra att man tappar effekt i mellanregistret till förmån för extrahästar i toppen. Jag är så tråkig att jag är lite orolig för att åka runt med något som dånar så in i h-e, man vill ju gärna komma fram till målet med öronen i behåll...
Sen vill jag helst inte flytta hästar från mellanregistret till toppen eftersom det är i mellanregistret jag oftast befinner mig.

-Förstår vad du menar och jag känner mig absolut inte dissad, däremot så måste jag komma på hur dessa smilisar ska flyttas in i texten så att jag oxå kan förtydliga mina avsikter.

Smaken är som baken vad det gäller ljud oxå, fördelen med tex Mivv är att man har db-killers som tar ned ljudet, dock låter de mer än Akra ändå tycker jag. Men jag åker inte omkring i stan så mkt och "stör" utan ut på landsbygden. Som förare tycker jag inte att det blir störande men jag kan tänka mig att oskyddade vägtraffikanter uppskattar att man håller igen lite på gasen när man passerar.
Sedan ska jag avlägga en doktorsavhandling vad det gäller ljudliga avgassystem och risken för att krocka med djur. Tror fan att de flesta fyrfotingar lämnar banan och dess omkringliggande område i bra mycket större omfattning jmf orginal Briggs&Stratton system. Bättre än ABS & Airbag!

Men huvudsaken man är nöjd själv, o jag é jättenöjd!

Kör på Tigcraft eller Smaltmoto, när man köper kvalité grinar man bara en gång=)!

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
KTM RC8-08
Halloj....

Ett litet tillägg bara.... Ja har modifierat org. pipor på min 04a mille med db-adaptrar i å den låter mindre än gammel hojen falco 00a med akka 2-1-2.
Vad jag har upplevt å även dekräftat med ljud mätningar på bana är att insugs ljudet är mitt största problem.... ca 100db vid förbi fart å jämn gas å 112db med öppna trottlar på falcon.

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Jag kanske har fått tag på ett par Tigcraft-burkar trots allt. Vi får se om dealen går i lås, fortsättning följer.

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
En glad nyhet (iaf för mig) är att problemen jag hade med uppborrade spjällhus som jag aldrig fick nu har löst sig. Jag har fått mina spjällhus och de ser välarbetade ut. Han skickade tom med 54mms-trattar också som plåster på såren. :D Bry er inte om att jag är inkompetent med en kamera i ena handen och en tumstock i andra, de är verkligen 54 mm...

Bifogat

• Stacks.JPG
    Stacks.JPG
    116.4 KB · Visningar: 44
  • Machining.JPG
    Machining.JPG
    118.6 KB · Visningar: 44
  • Measured.JPG
    Measured.JPG
    76.3 KB · Visningar: 47

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
En glad nyhet (iaf för mig) är att problemen jag hade med uppborrade spjällhus som jag aldrig fick nu har löst sig. Jag har fått mina spjällhus och de ser välarbetade ut. Han skickade tom med 54mms-trattar också som plåster på såren. :D Bry er inte om att jag är inkompetent med en kamera i ena handen och en tumstock i andra, de är verkligen 54 mm...
Grattis!!:tummenupp
Kul att det ordnade sig till slut. Verkar som om snubben kanske e reko ändå...

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare

Skönt att det löste sig:tummenupp hur många surt förvärvade kronor kostade dessa tingestar.
Lova att rapportera om resultatet är själv sugen på att uppgradera lite.

lill-danne

Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Jag gav £200 för alltihop, under vintern ska de smackas på hojen tillsammans med en PC3:a och sedan blir det bänkning till våren. Om jag nu bara kan hitta ett par Tigcraft-burkar, killen som lovade mig ett par hade helt plötsligt sålt dom någon dag senare...:gnissla
Nåja, i värsta fall får jag väl nöja mig med Akrapovic precis som innan.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Nån som får ett beggat slip-on över i vinter så är jag intresserad.

Även race-kåpglas till 99-00an

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Nån som får ett beggat slip-on över i vinter så är jag intresserad.

Även race-kåpglas till 99-00an

Har ett gammalt leovince sbk aluminium i så där skick som kan gå billigt. Har också ett 03 grenrör med crossover pipor påsvetsat som ger lite mer effekt.

/R

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...