Hejåhå!
Hade lite "lustigt" ventilspel på Aprilian. Det låg på gränsen 0,12 på två insugsventiler. Men det hjälpte liksom inte att byta schims då ventiltryckaren låg emot ventilfjädertallriken (retainern). Schimset stack inte upp tillräckligt genom tallriken, men samtidigt behövde det vara tunnare
Jag misstänke att fjädertallrik och knaster blivit för goda kompisar med varann, vilket då gjort att fjädertallriken gick "för långt upp" (samtidigt blir det ju sämre förspänning..) Sagt och gjort, knaster och tallrikar inhandlades hos lokale aprilia ÅF:en. Lite tryckluft i ena stifthålet och bort med kammarna. Väck med allt och på med nytt. Resultat? Efter inschimsning är spelet nu 0,15 på båda och det finns gott om uppstick av schimset!
Så, där har ni en ev. sak man kan råka ut för för de som är intresserade
EDIT: Nån som vet vad en RSV motor typ ME kan vara värd? Har en till övers som jag förmodligen ska avyttra... Även den nykontrollerat spel och helt ny koppling. Såg att firmor tar 10-12kkr men det verkar lite väl optimistiskt...
någon?