Aprilia-tråden.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Håller på att göra hojen reda för våren nu och har en liten fråga angående oljebyte.
När jag köpte hojen så säljaren att det var något man skulle tänka på när man bytte olja på millen, men jag kommer fan inte ihåg vad det var!:va

Så nu undrar jag om ni har någon aning om vafan det kan ha vart han menade? Är det något man behöver tänka på eller är det bara att dunka i oljan som vanligt?

Det som debatterats en del gällande olja till Aprilian är att kopplingen kan vara känslig för viss olja, exempelvis Castrol GPS.

Personligen kör jag nuförtiden på Motul 300V.

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Är det någon som vet var jag kan köpa ett 15T drev till en mille -99 i Sverige?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur får man bort tändningslåset ifrån styrkronan? Ska skicka iväg kronan för att få en cnc-fräst fighterkrona gjord, men fattar inte hur man får bort tändningslåset? Säkert hur lätt som helst...

Undrar dessutom om det är någon som vet om det finns bättre lager att köpa än orginal styrlagren? Vart köper man det isf och hur vet jag vad för lager det ska vara?

Bifogat

• styrkrona.jpg
    styrkrona.jpg
    110.2 KB · Visningar: 60

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det någon som vet var jag kan köpa ett 15T drev till en mille -99 i Sverige?

Din lokale Aprilia Åf/smed tar hem sånt :tummenupp

Hur får man bort tändningslåset ifrån styrkronan? Ska skicka iväg kronan för att få en cnc-fräst fighterkrona gjord, men fattar inte hur man får bort tändningslåset? Säkert hur lätt som helst...

Undrar dessutom om det är någon som vet om det finns bättre lager att köpa än orginal styrlagren? Vart köper man det isf och hur vet jag vad för lager det ska vara?

Den sitter med två M8 skruv underifrån. Varav den ena är en sådan som bryter av skallen vid montering.. Så det blir BORRA :D

Och lagren tar du med dig till närmsta SKF återförsäljare.

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
QUOTE]

Precis som FettSnok säger.
Jag gjorde så att jag slipade ner bulten lite, den är ju lite konisk och det är lättare att borra på plan skalle. Sen borrade jag bara ett hål av passande storlek och drog i en grispitt. Vissa hävdar att det funkar bättre att knacka i en Torx-bit i borrhålet och sen dra ur bulten med hjälp av den. Har aldrig testat den metoden själv, men det funkar säkert.

Har du lagt upp nån byggtråd på Fighterforumet än?

Ha det gott.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Suveränt med snabba och bra svar :tummenupp Någon byggtråd har det inte blivit än, får ta o göra en när jag fått tillbaks styrkronan.

Tack för hjälpen :)

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
julius in da house:
Är det någon som vet var jag kan köpa ett 15T drev till en mille -99 i Sverige

Alla MC-nasare som handlar från Boove.se som har AFAM drev dom har ett 15 kuggars medan däremot JT som är vanligaste drevmärket bara har 16 & 17 kuggars...

DP says: På med 15 och upp med nosen, HÖJJJJ....

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Någon som vet något om var det finns billiga kraschpuckar till Aprilian mille. Ev alternativ?
mvh

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
1 Varmkör
2 lossa oljepluggen i botten på oljetanken
3 lossa oljepluggen på motorn sitter vid sidan om oljefiltret
4 lossa de två skruvarna som håller locket till oljefiltret
5 Byt oljefilter sätt tillbaka locket men kolla o-ringen så den ser ok
6 skruva tillbaka oljepluggarna
7 fyll på olja så att det syns i nederkant av nivåröret starta låt gå en liten stund så att pumparna hinner pumpa ut olja till filter m.m kolla nivån fyll på så det syns i nederkant på nivåröret igen ut o kör en runda låt hojen stå på tomgång 30 sek kolla nivån och fyll på vid behov.
Voila färdigt:tummenupp
Finns ett grovfilter vi slanganslutningen på oljetanken som kan vara bra att kolla vid något tillfälle.
På min pärla håller jag nivån rätt så lågt på nivåröret med varm motor =knappt synlig nivå med kall motor då jag märkt att den ganska snabbt spottar ut oljan via vevhusventen annars.
om du klickar på bilderna i länken så ser du pilar som pekar på pluggar, filter m.m.

Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
äh kewken, på väg hem från england så tappade min nya prille minnet och glömde att den rullat 400 mil.. det finns inget att göra åt detta antar jag?

undrar om jag får problem med inregistreringen när mätaren står på 0? nån som vet? (hojen är en 05a)

ed: oartigt att inte ladda upp bild på skönheten kanske? :)

Bifogat

• hoj 002.JPG
    hoj 002.JPG
    73.6 KB · Visningar: 71
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
1 Varmkör
2 lossa oljepluggen i botten på oljetanken
3 lossa oljepluggen på motorn sitter vid sidan om oljefiltret
4 lossa de två skruvarna som håller locket till oljefiltret
5 Byt oljefilter sätt tillbaka locket men kolla o-ringen så den ser ok
6 skruva tillbaka oljepluggarna
7 fyll på olja så att det syns i nederkant av nivåröret starta låt gå en liten stund så att pumparna hinner pumpa ut olja till filter m.m kolla nivån fyll på så det syns i nederkant på nivåröret igen ut o kör en runda låt hojen stå på tomgång 30 sek kolla nivån och fyll på vid behov.
Voila färdigt:tummenupp
Finns ett grovfilter vi slanganslutningen på oljetanken som kan vara bra att kolla vid något tillfälle.
På min pärla håller jag nivån rätt så lågt på nivåröret med varm motor =knappt synlig nivå med kall motor då jag märkt att den ganska snabbt spottar ut oljan via vevhusventen annars.
om du klickar på bilderna i länken så ser du pilar som pekar på pluggar, filter m.m.
Tack! :tummenupp
Jag trodde att det var nått EXTRA speciellt att tänka på, men för mig är detta en ganska vanlig procedur, förutom att det är 2 oljepluggar!

Min hoj verkar ha dragit lite olja förra sommaren, så just nu är det ganska fullt (kanske lite för fullt :va )
Är det nått man behöver rensa om man har haft något för mkt olja i? Det kommer inte upp olja nån annanstans?

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
morecore in da house:
vad ska man tänka på innan man byter olja på RSV mille?

Vet inte vilken årsmodell du har men du kan passa på att uppdatera den till det större oljefiltret som rullades in under 07 modellåret, se nedan....

TECHNICAL NOTE No. 009-2007 04-06-2007
Model: RSV/TUONO/SL/RST/ETV 1000
Subject: New oil filter

Dear Dealer,

Following an engine functionality improvement, the oil filter has been modified.
The new filter is longer. As a consequence, the cap and the screws have been modified. During the first filter replacement, it is also necessary to replace the cap and the screws with the new ones.

Attached is the scheme for new part numbers.
NEW FILTER AND COVER
Filter AP0956745
Cover AP0610233
Screws AP0840880

Best regards
Piaggio & C S.p.A.
Aprilia Brand
Technical Service

Glöm inte att som ovan nämnt fyll olja till botten på nivåröret sen ska den köras, om man läser manualen noga så står det att den ALLTID ska köras 10km innan man kollar nivån annars är det lätt att överfylla motorn, så ut och åk en kort sen kollar du och toppar upp om det behövs. Att köra den innan man kollar oljan gäller ALLTID på 990 motorerna, det går inte att bara slå en flukt på nivåröret innan man drar iväg, en kort sväng sen kolla men dom här motorerna brukar nästan aldrig dra någon olja....

DP says: Annars är det "rätt" olja som gäller....

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
morecore in da house:
vad ska man tänka på innan man byter olja på RSV mille?

Vet inte vilken årsmodell du har men du kan passa på att uppdatera den till det större oljefiltret som rullades in under 07 modellåret, se nedan....

Glöm inte att som ovan nämnt fyll olja till botten på nivåröret sen ska den köras, om man läser manualen noga så står det att den ALLTID ska köras 10km innan man kollar nivån annars är det lätt att överfylla motorn, så ut och åk en kort sen kollar du och toppar upp om det behövs. Att köra den innan man kollar oljan gäller ALLTID på 990 motorerna, det går inte att bara slå en flukt på nivåröret innan man drar iväg, en kort sväng sen kolla men dom här motorerna brukar nästan aldrig dra någon olja....

DP says: Annars är det "rätt" olja som gäller....
Ok tack för infon :tummenupp

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Tack! :tummenupp
Jag trodde att det var nått EXTRA speciellt att tänka på, men för mig är detta en ganska vanlig procedur, förutom att det är 2 oljepluggar!

Min hoj verkar ha dragit lite olja förra sommaren, så just nu är det ganska fullt (kanske lite för fullt :va )
Är det nått man behöver rensa om man har haft något för mkt olja i? Det kommer inte upp olja nån annanstans?

om du har för mycket olja i trycks det ut i vevhusventilationen som är ansluten till luftboxen

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Filmen om mina nya Mivv GP Style, så blev det!

Hejsan,

Ja, jag kunde inte hålla mig då jag klev in i butiken hos Denny på Aprilia-Center då han hade ett par Mivv GP Style slipon's i kolfiber, jag fick ju ett oemotståndligt pris av Denny dessutom. Så hem i garaget och av med Leo Vince SBK slipon'sen som jag hade (dom är förresten till salu om nån vill bjuda på dom, dom är i titan eller aluminium) och på med den nya Mivv'arna i kolfiber, samt fram med laptoppen och Dynojet-programmen, för att anpassa PC3:an med rätt mapp då Dynojet har tillverkad en mapp just för Aprilia RSV 1000 R, med K&N filter och Mivv, som jag hittade i England på Dynojet-sajten.

Hm, tänkte jag, ska ta och uppgradera min PC3:as firmware när jag ändå är igång, det skulle jag inte gjort denna fredagskväll - för jag blåste hela PC3:an av misstag som därmed hängde sig...stendöd blev den :huvet

Mer deppig än en 5-åring, som tappat övre delen av den nya mjukglassen på torget en solig sommardag, la jag upp en blänkare om min hängda PC3:a, och gick o la mig i ren förtvivlan. Morgonen efter såg jag att Andersson Turbo hade lagt in ett svar om att jag kunde ringa honom, vilket jag gjorde, så jag fick komma över till honom i fredagskväll och så fixade han PC3:an i ett nafs & uppdaterade firmwaren...för säkerhets skull :hihi Han, Peter alltså, passade även på att skruva till min blivande Dynojet-mapp, som han märkte var lite magert inställd på vissa ställen.

Så hela dagen idag har jag tillbringat i garaget, för att montera tillbaks PC3:an samt montera på de nya Mivv:arna och ladda rätt mapp, samtidigt som jag dokumenterade det hela på film, och jag blev sååå nöjd med ljudet :tummenupp Jag spelade in ljudet både med & utan DB-killers ifall någon av er undrar hur Mivv:arna låter:

[YOUTUBE-ID]jMXFwLjNLic[/YOUTUBE-ID]

Ja jag vet, det ÄR Biltema meckarhandskar jag har på mig, men dom är skitbra för det priset :D

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha