Nej det är inte bara att dunka i oljanhttp://www.geocities.com/sl_mille/oil.html
denna handlar om en Falco men proceduren är den samma på millen
Nej det är inte bara att dunka i oljanhttp://www.geocities.com/sl_mille/oil.html
Håller på att göra hojen reda för våren nu och har en liten fråga angående oljebyte.
När jag köpte hojen så säljaren att det var något man skulle tänka på när man bytte olja på millen, men jag kommer fan inte ihåg vad det var!
Så nu undrar jag om ni har någon aning om vafan det kan ha vart han menade? Är det något man behöver tänka på eller är det bara att dunka i oljan som vanligt?
Är det någon som vet var jag kan köpa ett 15T drev till en mille -99 i Sverige?
Hur får man bort tändningslåset ifrån styrkronan? Ska skicka iväg kronan för att få en cnc-fräst fighterkrona gjord, men fattar inte hur man får bort tändningslåset? Säkert hur lätt som helst...
Undrar dessutom om det är någon som vet om det finns bättre lager att köpa än orginal styrlagren? Vart köper man det isf och hur vet jag vad för lager det ska vara?
Hur får man bort tändningslåset ifrån styrkronan? Ska skicka iväg kronan för att få en cnc-fräst fighterkrona gjord, men fattar inte hur man får bort tändningslåset? Säkert hur lätt som helst...
QUOTE]
Precis som FettSnok säger.
Jag gjorde så att jag slipade ner bulten lite, den är ju lite konisk och det är lättare att borra på plan skalle. Sen borrade jag bara ett hål av passande storlek och drog i en grispitt. Vissa hävdar att det funkar bättre att knacka i en Torx-bit i borrhålet och sen dra ur bulten med hjälp av den. Har aldrig testat den metoden själv, men det funkar säkert.
Har du lagt upp nån byggtråd på Fighterforumet än?
Ha det gott.
Tack!1 Varmkör
2 lossa oljepluggen i botten på oljetanken
3 lossa oljepluggen på motorn sitter vid sidan om oljefiltret
4 lossa de två skruvarna som håller locket till oljefiltret
5 Byt oljefilter sätt tillbaka locket men kolla o-ringen så den ser ok
6 skruva tillbaka oljepluggarna
7 fyll på olja så att det syns i nederkant av nivåröret starta låt gå en liten stund så att pumparna hinner pumpa ut olja till filter m.m kolla nivån fyll på så det syns i nederkant på nivåröret igen ut o kör en runda låt hojen stå på tomgång 30 sek kolla nivån och fyll på vid behov.
Voila färdigt
Finns ett grovfilter vi slanganslutningen på oljetanken som kan vara bra att kolla vid något tillfälle.
På min pärla håller jag nivån rätt så lågt på nivåröret med varm motor =knappt synlig nivå med kall motor då jag märkt att den ganska snabbt spottar ut oljan via vevhusventen annars.
om du klickar på bilderna i länken så ser du pilar som pekar på pluggar, filter m.m.
Någon som vet något om var det finns billiga kraschpuckar till Aprilian mille. Ev alternativ?
mvh
Ok tack för infonmorecore in da house:
vad ska man tänka på innan man byter olja på RSV mille?
Vet inte vilken årsmodell du har men du kan passa på att uppdatera den till det större oljefiltret som rullades in under 07 modellåret, se nedan....
Glöm inte att som ovan nämnt fyll olja till botten på nivåröret sen ska den köras, om man läser manualen noga så står det att den ALLTID ska köras 10km innan man kollar nivån annars är det lätt att överfylla motorn, så ut och åk en kort sen kollar du och toppar upp om det behövs. Att köra den innan man kollar oljan gäller ALLTID på 990 motorerna, det går inte att bara slå en flukt på nivåröret innan man drar iväg, en kort sväng sen kolla men dom här motorerna brukar nästan aldrig dra någon olja....
DP says: Annars är det "rätt" olja som gäller....
Tack!
Jag trodde att det var nått EXTRA speciellt att tänka på, men för mig är detta en ganska vanlig procedur, förutom att det är 2 oljepluggar!
Min hoj verkar ha dragit lite olja förra sommaren, så just nu är det ganska fullt (kanske lite för fullt )
Är det nått man behöver rensa om man har haft något för mkt olja i? Det kommer inte upp olja nån annanstans?
Tackar skall kolla detta när det blir oljebyte.om du har för mycket olja i trycks det ut i vevhusventilationen som är ansluten till luftboxen
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|