Aprilia-tråden.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
122hk... på bakhjulet.

* PCIII
* Arrow helsystem
* Trattar
* Race luftburk
* Race luftfilter
* Större kopplings "mojäng":rolleyes:

Borde väl ge mer?? Någon som har andra siffror?
(Hade iofs nya slicks på vid bänkningen, vilket tydligen ger sämre siffror?)

Effektkurvan på min ser ut så här. Akra slip on, PC3, K&N-filter och moddad luftburk. 131,3 hk på topp efter mappning. 126,3 orginal förutom akrapiporna.

Körningen före mappningen hade jag monterat akrapiporna men den var orginal i övrigt. Pirelli Supercorsa bakdäck. Ungefär 700 mil på mätaren vid mappningstillfället.
 

Bifogat

  • resize%20of%20IMG_4669.JPG
    resize%20of%20IMG_4669.JPG
    107.2 KB · Visningar: 48
  • resize%20of%20IMG_4670.JPG
    resize%20of%20IMG_4670.JPG
    117.1 KB · Visningar: 47

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det finns ju ett engelskt uttryck som jag fått med mig från Impreza-pillar-tiden ang. bromsbänkar.

"there are lies, damned lies and rolling roads" - en lätt modifiering av ett berömt citat från herr Churchill.. :hihi

Det enda som gäller är samma dag, samma dyno, samma temp/lufttryck, etc - och gärna flera körningar "back to back".

Att jämföra siffror mellan olika dagar/bänkar är helt meningslöst, det gör bara att någon blir syrak över sin rova - det viktiga är väl, går den bra, känns den rask?

/J
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Med lilla tillägget Factory :tummenupp

Jag såg den, tog den på studs :yoparty

Vilken maskin! :kär
Fy faan, Lyllo dig!!:tummenupp

Var hos Denny på Aprilia-Center och kikade.
Pallade bara ett par minuter där inne, se'n var jag tvungen att gå ut för
att hämta luft å lugna ner mig:gnissla

Där stog nämligen 2 Touno Factory och glänste...perverst balla helt enkelt.:banana
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Ny aprilia-ägare här! Bara 34 mil ännu på den nya hojen, men är grrrryyyymt nöjd! Hade en Z1000 innan jag köpte en Shiver 750. Z1000 e skit jämfört med denna ( beror på vilken hojtyp man e ute efter iofs ).

Nån som vet var man kan få tag i lite godis till Shiver?

Bumpar min förfrågan...
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Min hoj är lite underlig ibland när man startar. Typ en av tio starter så går inte startmotorn runt helt första varvet, instrumenten nollas och beter sig som om man kopplat ur batteriet. Försöker man igen så startar den direkt oftast. Kasst batteri tänker ni nu, fast den har gjort såhär ända sen jag skaffade den och i samma veva bytte batteri (nytt och fräsht Yuasa) och startrelä (beggat Yamaharelä). Batteriet verkar vara ok, uppmätt med multimeter förra säsongen. Vad fan är detta om? Irriterande att behöva ställa om klockan och shiftlighten en gång i veckan (minst). :gnissla

Är en rsv-r 03.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag känner igen det du beskriver från min 99:a jag hade ,, jag sprutade i någon form av elektronikrengöring/smörjning och så fungerade det perfekt igen ,, dålig kontakt helt enkelt ,,

lycka till
// Jocke

Min hoj är lite underlig ibland när man startar. Typ en av tio starter så går inte startmotorn runt helt första varvet, instrumenten nollas och beter sig som om man kopplat ur batteriet. Försöker man igen så startar den direkt oftast. Kasst batteri tänker ni nu, fast den har gjort såhär ända sen jag skaffade den och i samma veva bytte batteri (nytt och fräsht Yuasa) och startrelä (beggat Yamaharelä). Batteriet verkar vara ok, uppmätt med multimeter förra säsongen. Vad fan är detta om? Irriterande att behöva ställa om klockan och shiftlighten en gång i veckan (minst). :gnissla

Är en rsv-r 03.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
jag känner igen det du beskriver från min 99:a jag hade ,, jag sprutade i någon form av elektronikrengöring/smörjning och så fungerade det perfekt igen ,, dålig kontakt helt enkelt ,,

lycka till
// Jocke

Vart sprutade du in det sa du? I tanken? :confused:

Ok, men en omgång batteripolfett och/eller 2-26 runt batteriets och reläets anslutningar är ju en idé!
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Så sant så :D

Du är nöjd med din R? Nåt som du tycker saknas/förbättringsbehov?
(Har ju redan lagt en uppsättning CRG grepp på hyllan i väntan på...)
Jag är helnöjd.
Har gjort en del på den men allt har väl inte varit direkt nödvändigt.

Drevning till 15/42 är billigt och ger mycket (....lätt framhjul :hihi). Ett måste, tycker jag iaf.

Öhlinare bak (har du redan) och att ställa in fjädringen gjorde mycket mer
än jag trodde på förhand.

EVO6, PCIII och luftburk gjorde motorn lite spänstigare och det är ju alltid kul.
Låter förbaskat gött oxå...

Men ska jag vara ärlig så är det drevning och väl skruvad fjädring som gjort allra mest.
Sjukt skoj för en gammal gubbe att jaga japs-fyror på bana med cross-styre och 40 hästars handikapp :banana
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
testa med att lossa på dom 2 skruvarna som håller ihop handtaget/reglaget för startproceduren på högersidan och applicera smörjande/rengörande medium på lämpliga ställen i det isärskruvade stycket :tummenupp

Vart sprutade du in det sa du? I tanken? :confused:

Ok, men en omgång batteripolfett och/eller 2-26 runt batteriets och reläets anslutningar är ju en idé!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Nå, blir det några som ska kolla Battle of the Twins i helgen i Anderstorp?
Bott-racen går sent på dagarna, 16.40 på lördagen resp. 15:40 på söndagen.

Så ni som:
"Nja jag tänkte måla staketet medans det är ljust"
"jag är nog bakis"
"fan, middag hos Svärmor kl 13"
"Vaddå jag vill ju kunna sova ut!"

...kan ju skippa replikerna och komma o titta! :tummenupp :banana
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Min hoj är lite underlig ibland när man startar. Typ en av tio starter så går inte startmotorn runt helt första varvet, instrumenten nollas och beter sig som om man kopplat ur batteriet. Försöker man igen så startar den direkt oftast. Kasst batteri tänker ni nu, fast den har gjort såhär ända sen jag skaffade den och i samma veva bytte batteri (nytt och fräsht Yuasa) och startrelä (beggat Yamaharelä). Batteriet verkar vara ok, uppmätt med multimeter förra säsongen. Vad fan är detta om? Irriterande att behöva ställa om klockan och shiftlighten en gång i veckan (minst). :gnissla

Är en rsv-r 03.

verkar vara ett vanligt bekymmer på våra apor min är likadan:mad: kör jag med underhållsladdare så är det bara om jag har väldigt många/täta starter som det händer det verkar förekomma oftare när den är varm och stått still i några minuter. Har kollat alla anslutningar mellan batteri o startmotor och batteri chassie/motor även mätt upp laddning och belastningsprovat batteri allt ok:confused: tror att det uppstår om motorn ställer sig nära kompresionsläget på någon cylle när man stannar vilket gör att startmotorn inte hinner få fart på spisen innan det går som trögast.
 

sladdbarn-79

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Tyringe
Hoj
Aprilia rsv 1000R
Vart sprutade du in det sa du? I tanken? :confused:

Ok, men en omgång batteripolfett och/eller 2-26 runt batteriets och reläets anslutningar är ju en idé!

Har haft samma problem. Jag lossade och smörjde startreläets kontakter(sitter bakom batteriet). Samt sladdarna som går till startmotorn. Dom hittar du bakom höger kåpa ganska långt fram på motorn.
Har funkat på min än så länge.:tummenupp
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Min hoj är lite underlig ibland när man startar. Typ en av tio starter så går inte startmotorn runt helt första varvet, instrumenten nollas och beter sig som om man kopplat ur batteriet. Försöker man igen så startar den direkt oftast. Kasst batteri tänker ni nu, fast den har gjort såhär ända sen jag skaffade den och i samma veva bytte batteri (nytt och fräsht Yuasa) och startrelä (beggat Yamaharelä). Batteriet verkar vara ok, uppmätt med multimeter förra säsongen. Vad fan är detta om? Irriterande att behöva ställa om klockan och shiftlighten en gång i veckan (minst). :gnissla

Är en rsv-r 03.

Kan det vara gamla hederliga "Brown connector curse"? Fick samma beteende helt plötsligt på min och bytte kontakt samt köpte nytt batteri (eftersom jag är el-paranoid, man är ju i automotive-branschen). Har funkat felfritt efter det. Det är ju ett skumt fel som verkar kunna komma och gå lite sporadiskt och som är svårt eller omöjligt att se utifrån. På min kontakt syntes inget så jag är inte säker på om det var kontakten eller batteriet.

Läs mer här:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=171391
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Min hoj är lite underlig ibland när man startar. Typ en av tio starter så går inte startmotorn runt helt första varvet, instrumenten nollas och beter sig som om man kopplat ur batteriet. Försöker man igen så startar den direkt oftast. Kasst batteri tänker ni nu, fast den har gjort såhär ända sen jag skaffade den och i samma veva bytte batteri (nytt och fräsht Yuasa) och startrelä (beggat Yamaharelä). Batteriet verkar vara ok, uppmätt med multimeter förra säsongen. Vad fan är detta om? Irriterande att behöva ställa om klockan och shiftlighten en gång i veckan (minst). :gnissla

Är en rsv-r 03.

Med största sannolikhet är det glappkontakt nånstans.
Kolla jordkabeln med infästning på högra sidan om bakre cylindern.
Kan oxå vara oxid nånstans. Jag har plockat isär en Mille 03:a och
hittade grön oxid på en av stiften i kontakten som går till tändningslåset!
Finns det där så finns det säkert på fler ställen så dra isär kontakter och
spruta rengöring där du kan gör nog gott!

Vädret första maj verkar bli kanon!:banana
Inga fler som ska haka på famiglia aprilia körningen
med frulle på Aprilia Center?

http://www.famiglia-aprilia.se/inde...senger_auid=249341&start=1&EnsureNoCache=9956

Anmäl er i den tråden eller PM:a mig här.
Om ni skippar frullen så kör ut till Skokloster och vänta vid
Häggeby kyrka utmed rakan ca. 11.30 så kan vi mullra ikapp sista biten!
Gör ni så kan ni oxå meddela mig men är inget måste. Bara kul!
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top