Aprilia-tråden.

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Med nypolerad hoj, nya dekaler och ett par splitter nya slip-on från MIVV rullar jag med ett stort leende på läpparna ut i eftermiddags-solen.

Kommer ca 2 mil. Ett par höga "knackningar" från motorn och innan jag hinner köra in till kanten avslutas allt med att det låter som om motorn bokstavligen exploderar.
Olja rinner ut ur alla skarvar på avgassystemet och hojen är stendöd!

Det bästa av allt är att jag numera jobbar i skåne och inte alls har tid att mecka hoj, och att tanken var att jag skulle ta hojen ner från sthlm nu på Söndag.

Blir till att börja riva motorn imorgon för att hitta felet.

Behövde bara skriva av mig lite snabbt...

//Christian

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
ajajaj det där lät inte bra får man ut olja i avgassystemet så lär det inte vara något litet fel på motorn:gnissla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med nypolerad hoj, nya dekaler och ett par splitter nya slip-on från MIVV rullar jag med ett stort leende på läpparna ut i eftermiddags-solen.

Kommer ca 2 mil. Ett par höga "knackningar" från motorn och innan jag hinner köra in till kanten avslutas allt med att det låter som om motorn bokstavligen exploderar.

Det bästa av allt är att jag numera jobbar i skåne och inte alls har tid att mecka hoj, och att tanken var att jag skulle ta hojen ner från sthlm nu på Söndag.

//Christian

Oh no! det där lät inge vidare. men om den kräker ur sig mängder med olja så är ju inte Zilogs ras långt borta :gnissla

Här är goda råd dyra, men ett är iaf billigt och det är att shoppa sig en beggad motor på Ebay UK. Framförallt nu när pundet hoppat ner några snäpp.
Hoppas såklart på att det bara är en toppackning eller nåt liknande.
:näsblod

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
utan att måla fan på väggen så tror jag du har hål i en kolv ,,,
jag håller tummarna för dig :Bugar

//Christian

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...

//Christian

Men dra åt h-te, du har inget flyt med min gamla hoj Christian. :huvet Det där lät ju inget bra alls... Hör av dig när du lokaliserat felet, har en kompis med en hel del Apriliaprylar så kanske man kan plocka ihop en fungerande maskin till en rimlig peng. Riktigt surt!

/R

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Hoj
Då har jag varit i garaget och plockat isär hojen och upptäcker till min stora förvåning att ett tändstift ligger löst och skräpar vid motorn...

Tändstiftet är inte skadat och går alldeles utmärkt att skruva i igen. Kan det vara så enkelt, att tändstiftet under lång tid har viberart loss och skruvat ur sig Kan något annat blivit skadat när tändstiftet släppte?

Det förklarar juh "knackningarna" precis innan smällen och att den lät så mycket. Dock förklarar det inte oljan i avgassystemet.
Om tändstiftet "blåst" ut pga något fel i motorn skulle juh inte gängorna vara hela.
Nu ska jag bara ladda batteriet och hoppas att den går igång igen som vanligt.

Hoppas man haft sån tur att det bara var en sån enkel sak.

//Christian

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
tändstifter för även bort värme ut förbränningsrummet,jag vet att ett löst tändstift kan få konsikvenser som hål i kolv ,, jävligt tråkigt men det vet jag för jag har varit med om när det hänt.

men såklart hoppas jag på att de bara e o skruva dit stiftet o köra.

mvh jocke

Då har jag varit i garaget och plockat isär hojen och upptäcker till min stora förvåning att ett tändstift ligger löst och skräpar vid motorn...

Tändstiftet är inte skadat och går alldeles utmärkt att skruva i igen. Kan det vara så enkelt, att tändstiftet under lång tid har viberart loss och skruvat ur sig Kan något annat blivit skadat när tändstiftet släppte?

Det förklarar juh "knackningarna" precis innan smällen och att den lät så mycket. Dock förklarar det inte oljan i avgassystemet.
Om tändstiftet "blåst" ut pga något fel i motorn skulle juh inte gängorna vara hela.
Nu ska jag bara ladda batteriet och hoppas att den går igång igen som vanligt.

Hoppas man haft sån tur att det bara var en sån enkel sak.

//Christian

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
Har en liten fråga angående min tuono 08:a som gått 350mil första servicen är gjord någon som vet när nästa är??
är det vid 500 eller 1000mil.

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Hoj
Nu e tändstiftet i och hojen startad.

Låter som vanligt och går precis som vanligt. (kört ca 4 mil)
Nåt jag ska kolla eller tror ni bara det är att tuta och köra? Är i valet och kvalet om jag ska köra mina 60 mil på söndag...

//Christian

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
det är 1000 intervall enl. min bok, eller var 12:e månad. Jag gör dock ett extra oljebyte var 500:e, det mår den fint av.

ok vart orolig att den skulle in på verkstad och servas nu en gång vid 500 mil också, men då e de lungt.

Vet ni om det gör nån skillnad vad man har för inställning i tuonon på suspension set up och tire setup, hittar inget om dom i instruktions boken finns dom inställningarna på alla eller?? (jag hittar dom under settings och sen tire setup och suspension setup)

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...

Nåt jag ska kolla eller tror ni bara det är att tuta och köra? Är i valet och kvalet om jag ska köra mina 60 mil på söndag...

//Christian

Det låter ju bra. Vad gäller stiftet, om hojen går som förut så skulle nog inte det bekymra mig nämvärt. Däremot det där med olja i avgassytemet, det skulle kanske behöva redas ut lite innan man kastar sig iväg 60 mil. Hinner du köra något hemma innan så du ser om fenomenet fortsätter? Kolla i så fall även nivån i motorn så det inte tar slut :)

/R

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Hoj
Självklart måste jag kolla det.. Ska köra så mycket som möjligt idag, dock har jag inte märkt det nån gång förutom precis efter "raset".

Tack för alla svar!

//Christian

Det låter ju bra. Vad gäller stiftet, om hojen går som förut så skulle nog inte det bekymra mig nämvärt. Däremot det där med olja i avgassytemet, det skulle kanske behöva redas ut lite innan man kastar sig iväg 60 mil. Hinner du köra något hemma innan så du ser om fenomenet fortsätter? Kolla i så fall även nivån i motorn så det inte tar slut :)

/R

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
jäklar vad skönt ,, men kolla gärna komp innan du ger dig iväg,,
finns enkla mätare på feltema ,, du ska ju bara mäta att det är lika mellan burkarna o inga specefika värden,, dom får du räkna ut.

mvh jocke

//Christian

jocke i köping

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
nu är han här ,, mannen myten regnmakaren från Järpen ,, allas våran Lam-kaka ,,
nu ska hyssen smidas o verkställas ,,
the shoe must go on.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
...Vet ni om det gör nån skillnad vad man har för inställning i tuonon på suspension set up och tire setup, hittar inget om dom i instruktions boken finns dom inställningarna på alla eller?? (jag hittar dom under settings och sen tire setup och suspension setup)
Ojoj, lek inte med dom där värdena!!:gnissla
Gör du fel kan det gå käpprätt åt pipan och vips! går du i omloppsbana runt månen...:D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...