Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är jag lycklig ägare av en Falco -00:a. Den har lite extra grejer som BOS högdragna slipon, renegade chip och airkit. Öhlinsfjädrar fram och öhlinsbakdämpare. Stålomspunna bromsslangar fram.
Det är stor skillnad att köra en sån här twin mot Honda VFR, klart råare motorkaraktär på Aprilian.

Grattis! Då är det bara till att uppdatera profilbilden :tummenupp
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Finns det några siffror på prestandan på Falcon?
Acceleration, toppfart mm? Faktan är kanske i praktiken meningslöst, men jag gillar siffror.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Min Mille-R 00 fick ett nytt batteri från Biltema igår, enligt deras tabell så skulle jag ta ett 10 Amp batteri, men jag mätte höjden och hittade ett 12 Amp gel-batteri som passar perfekt.

Iof har jag racekuts men det passar kanske på orginalmodellen oxo.

151 x 87 x 145 4,65 kg 80-821 499,00 kr

Förhoppningsvis så klarar detta batteri av den höga startströmmen som krävs då dom två jättekolvarna skall tända.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Jag provade två utav dessa batterier i min och det funkade inte alls
helt annat drag när jag bytte till ett Yuasa 12Ah har för mig att Biltemas klarade 160CCA och Yuasa 220 CCA.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag provade två utav dessa batterier i min och det funkade inte alls
helt annat drag när jag bytte till ett Yuasa 12Ah har för mig att Biltemas klarade 160CCA och Yuasa 220 CCA.
Jag laddade det nya batteriet ett par timmar innan jag provade, den startade igår iaf, får väl ut och testa så får man se om det funkar.

Lyset ska man INTE ha på när man startar, då storknar den.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
köpte oxå gel batteri från biltema, nu såhär i efterhand så önskar jag att jag hade slängt femhundringen på en mås eller nåt annat roligt istället.

ren skit är det, tror inte ens de tog en vecka innan batteriet va helt dött, hann iallafall ladda upp originalbatteriet på den veckan och det är inne på sin 4e månad nu utan problem.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag laddade det nya batteriet ett par timmar innan jag provade, den startade igår iaf, får väl ut och testa så får man se om det funkar.

Lyset ska man INTE ha på när man startar, då storknar den.

Mitt tips är att köpa ett riktigt batteri från start istället... Ja det kostar mer! MEN har du lite otur så bränner du start relät!, men har du riktigt otur så förstör du "Sprag Clutch" och det vill du inte göra eftersom det kostar ganska mycket att laga!

Lyset är ett het tips att slå av när man startar Men det går inte på RSV efter 04->

Aprilia motorn behöver mycket start kräm! så det duger ej med skit batterier!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mitt tips är att köpa ett riktigt batteri från start istället... Ja det kostar mer! MEN har du lite otur så bränner du start relät!, men har du riktigt otur så förstör du "Sprag Clutch" och det vill du inte göra eftersom det kostar ganska mycket att laga!

Lyset är ett het tips att slå av när man startar Men det går inte på RSV efter 04->

Aprilia motorn behöver mycket start kräm! så det duger ej med skit batterier!


Varta är det klart strömstarkaste jag hittat vad gäller CCA i den dimensionen.
(motsv ytx14)

Men visst är det väl bara pos-ljus som lyser på den nyare generationen RSV:er? Gör inte så faslig skillnad isf
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det finns inget annat än strömställare mellan hel o halvljus på 04:a mille o nyare,så halvljuset är på automatiskt.
länge leve EU o deras bestämmanden.:huvet

Varta är det klart strömstarkaste jag hittat vad gäller CCA i den dimensionen.
(motsv ytx14)

Men visst är det väl bara pos-ljus som lyser på den nyare generationen RSV:er? Gör inte så faslig skillnad isf
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag provade två utav dessa batterier i min och det funkade inte alls
helt annat drag när jag bytte till ett Yuasa 12Ah har för mig att Biltemas klarade 160CCA och Yuasa 220 CCA.
120 CCA på Fultemas batteri och 230 CCA på Varta, det blir till att returnera Fulbatteriet och köpa ett Varta för 1500:- :gnissla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
det finns inget annat än strömställare mellan hel o halvljus på 04:a mille o nyare,så halvljuset är på automatiskt.
länge leve EU o deras bestämmanden.:huvet

Ha! då har de tänkt till åtminstone lite på Tuonon, där går inte halvljuset igång förrän motorn går (laddar?). Så vid start är det inget halvljus inte :tummenupp
Man får för den delen inte helljus heller, före motorn går.
Jämför kopplingsschema så kan du bli kvitt det kanske :banana

120 CCA på Fultemas batteri och 230 CCA på Varta, det blir till att returnera Fulbatteriet och köpa ett Varta för 1500:- :gnissla

Japp, det är drygt när man drabbas av dyrt är gott :mad:
 
Last edited:

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Finns det några siffror på prestandan på Falcon?
Acceleration, toppfart mm? Faktan är kanske i praktiken meningslöst, men jag gillar siffror.

Hittade lite info om 04:an (Falco)
0-100km/h 3,2sec
toppfart 255km/h
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
det finns inget annat än strömställare mellan hel o halvljus på 04:a mille o nyare,så halvljuset är på automatiskt.
länge leve EU o deras bestämmanden.:huvet


Hej !

Vill inte lobba för eu nu men automatiskt halvljus är en klassisk svensk
ide som många länder i eu tycker suger fett. Väldigt få europeiska
länder utanför skandinavien vill ens ha det men statistiken talar tydligen
för att det är säkrare att köra dagtid med ljusen på.

Minns när jag bodde i Barcelona ett år (00-01) och jag blev total sågad
på jobbet 10 ggr per dag för att jag åkte omkring med ljuset på dagtid.
Typ hundra bilar om dagen tutade och blinkade på mig dessutom.

Men personligen tror jag det räddar några hoj åkare med automatiskt halvljus.
Bilister är ju halvblinda......!

Mvh
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag har absolut inget imot automatiskt halvljus men på min hoj o övriga fordon så vill jag ha möjligheten att fimpa lyset vid behov,, exempelvis klent batteri.
// Jocke


Hej !

Vill inte lobba för eu nu men automatiskt halvljus är en klassisk svensk
ide som många länder i eu tycker suger fett. Väldigt få europeiska
länder utanför skandinavien vill ens ha det men statistiken talar tydligen
för att det är säkrare att köra dagtid med ljusen på.

Minns när jag bodde i Barcelona ett år (00-01) och jag blev total sågad
på jobbet 10 ggr per dag för att jag åkte omkring med ljuset på dagtid.
Typ hundra bilar om dagen tutade och blinkade på mig dessutom.

Men personligen tror jag det räddar några hoj åkare med automatiskt halvljus.
Bilister är ju halvblinda......!

Mvh
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Japp, det är drygt när man drabbas av dyrt är gott :mad:
Varta YTZ14S-BS är batteriet som ger 230CCA, jag fick lite rabatt så det blev endast 1365:-, det finns liknande batterier typ YTZ14-BS men dom ger bara 100-120 CCA.

Troligen är det den höga startströmmen som knäcker budgetbatterierna, dom klarar inte den kortslutning som uppstår när stortwinnen drar runt.

Inte så kul att springstarta enliterstwinnar :tungan
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nä särskilt inte när man är så gammal som du:tungan:rolleyes::D har provat en gång och det var inte lent mot varken hjärta eller lungor.
Men nu sitter det ett 230CCA batteri på plats, vilken j-a skillnad när man trycker på startknappen, kabooom så smäller aset igång.

Borrade 15 mil igår på små krokvägar och bara njöt att mullret från Rotaxen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men nu sitter det ett 230CCA batteri på plats, vilken j-a skillnad när man trycker på startknappen, kabooom så smäller aset igång.

Borrade 15 mil igår på små krokvägar och bara njöt att mullret från Rotaxen.

Det är gott när man slipper oroa sig för om den ska orka starta :tummenupp
Rotax är förjäkla bra :yoparty
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
2 Dagar till semester eller närmare 1 dag wieeeee :yoparty , Sommar o sol o :fyllisar o brum brum :tummenupp :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top