Aprilia-tråden.

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Är det någon som testat att dra separat jord till startmotorn på sättet som beskrivs här: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=183022 ? Har ju som bekant haft intermittenta startproblem med min 03:a och detta är ju gjort på en pisskvart i princip.

Skadar som sagt inte att pröva! Det där fixar du på en lunchrast!
Själv gick jag den långa vägen och fimpa den bruna connectorn vid
laddrelät och drog kraftigare kablar så nu laddar det 13.8V på tomgång.
Den modden finns oxå förklarad där på jänkar forumet.
Märkligt nog sjunker det fortfarande vid gas men inte lika mkt som förut.

Ingen tvekan vid start längre, bättre styrka på ljuset och säkert nån häst
till nu när sprut o stift får mer kräm. :yoparty

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Skadar som sagt inte att pröva! Det där fixar du på en lunchrast!
Själv gick jag den långa vägen och fimpa den bruna connectorn vid
laddrelät och drog kraftigare kablar så nu laddar det 13.8V på tomgång.
Den modden finns oxå förklarad där på jänkar forumet.
Märkligt nog sjunker det fortfarande vid gas men inte lika mkt som förut.

Ingen tvekan vid start längre, bättre styrka på ljuset och säkert nån häst
till nu när sprut o stift får mer kräm. :yoparty

Yes, den bruna kontakten har jag redan bytt mot bättre grejer faktiskt, kablage och kabelskor till ny startmotorjord ska inhandlas i veckan tänkte jag. :)

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Min Falco -00:a börjar sega sig ganska ordentligt vid 240 på mätaren, är det normalt?
Sitter renegade airkit på den samt renegade chip, är det bra grejer eller bara skräp? Har även ett par slipon. Den bänkades tydligen med den här setupen av en tidigare ägare vilket gav 108hk och 94Nm, bra eller dåligt?
Vad finns det för roligt att göra med Falcon så den går bättre, mycket vill alltid ha mer. Kanske finns något bättre chip, eller bättre luftmodd?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Chip är chip. Varje motor är individuell, således för att krama ut sista kusarna behövs en ordentlig mappning...
postordertrim är vad det är, no more, no less.
Men, där är en liten hake även där. Mappning stämmer den dagen, i den bänken vid den temperaturen osv osv.

Ska man ha nåt som verkar klart klokast är det en Motty AFR tuner som gäller.
Har inte börjat använda en sådan än, men de som kör med dem är helnöjda.

Vad man också bör ha i åtanke är att Aprilias hastighetsmätare är förvånansvärt exakta tillskillnad från många Japanska som visar ordentliga glädjesiffror...

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Chip är chip. Varje motor är individuell, således för att krama ut sista kusarna behövs en ordentlig mappning...
postordertrim är vad det är, no more, no less.
Men, där är en liten hake även där. Mappning stämmer den dagen, i den bänken vid den temperaturen osv osv.

Ska man ha nåt som verkar klart klokast är det en Motty AFR tuner som gäller.
Har inte börjat använda en sådan än, men de som kör med dem är helnöjda.

Vad man också bör ha i åtanke är att Aprilias hastighetsmätare är förvånansvärt exakta tillskillnad från många Japanska som visar ordentliga glädjesiffror...

Motty AFR tuner är något hyffsat nytt på marknaden eller?
Dum fråga: Om man skaffar en pc3 eller motty afr tuner, är det nödvändigt med chip då?
Passar helsystem från rsv mille till en falco av samma årsmodell?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Dum fråga: Om man skaffar en pc3 eller motty afr tuner, är det nödvändigt med chip då?

Afr tuner har funnits ett par åt.
Nepp, det finns ingen poäng med chip, eftersom chipen styr enbart bränslet (vill jag mnnas...) hade varit sin sak om de styrde tändning...

Alla mille t.o.m -03 samt alla tuono t.o.m -05 bör funka. Eftersom Falcon är den som är utrustad med en pipa på var sida, så bör även det passa från ovan nämnda.

Senare årsmodeller så stämmer inte infästningen mot toppen.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Afr tuner har funnits ett par åt.
Nepp, det finns ingen poäng med chip, eftersom chipen styr enbart bränslet (vill jag mnnas...) hade varit sin sak om de styrde tändning...

Alla mille t.o.m -03 samt alla tuono t.o.m -05 bör funka. Eftersom Falcon är den som är utrustad med en pipa på var sida, så bör även det passa från ovan nämnda.

Senare årsmodeller så stämmer inte infästningen mot toppen.
Appappapp, chipen från bl. a. Factory Pro och Gabro ändrar faktiskt tändkurvan.
Så vill man krama ur liite liiiite till kör man med både chip och PCIII.

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
KTM RC8-08

Helsystemet från millen passar inte att plocka på direkt. Jag anpassade ett men det var ganska mycket jobb. Man får bla. flytta på oljetanken, lyfta på fotpinnar å allt vad det innebär med stag till växeln, samt leta på ett fjädrings länkage från rätt sorts mille före el efter -00 månad 05. Samt så kan du glömma skjutspinnarna.

Det är det ja kommer på direkt iaf........:va

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Ja då var det inte lönt, hade hoppats att det skulle passa rakt av.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bridgestonedäck

Är det någon här som kör eller har kört med Bridgestonedäck på sin RSV. Har nämnligen haft sån tur att jag blivit tilldelad en valfri uppsättning däck av ovan nämnda märke. Jag har aldrig kört med deras däck förr och har därför ingen som helst koll på vilka jag ska välja ur sortimentet. Jag kör nästan uteslutande på vanliga vägar (ingen bana, alltså). Vill ha ett däck som har bra grepp, men inte slits för fort. Tips?

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Appappapp, chipen från bl. a. Factory Pro och Gabro ändrar faktiskt tändkurvan.
Så vill man krama ur liite liiiite till kör man med både chip och PCIII.

Tändkurvan från chip måste ju ändå vara en "default" kurva som inte är specifik för just din motor!?:va

Det optimala måste väl vara en "tändmodul" till PCIII eller liknande som du kan justera i bänk tillsammans med sprutet för just din hoj.

Men å andra sidan en häst eller dit gör nog inte så stor skillnad i praktiken:banana

Är det någon här som kör eller har kört med Bridgestonedäck på sin RSV. Har nämnligen haft sån tur att jag blivit tilldelad en valfri uppsättning däck av ovan nämnda märke. Jag har aldrig kört med deras däck förr och har därför ingen som helst koll på vilka jag ska välja ur sortimentet. Jag kör nästan uteslutande på vanliga vägar (ingen bana, alltså). Vill ha ett däck som har bra grepp, men inte slits för fort. Tips?

Jag är jäkligt nöjd med BT016, det enda som är negativt är att framdäcket slits ganska duktigt, men då har jag kört en del bana också.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Har bara kört Bridgestone. Bt021, med hårdare mittsektion är kalas som baksula! Sen fram kör jag på ett 012,014 el. 016. Bakdäcken överlever då ca 600mil.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jag kör Z6 bak och M4 fram funkar fin fint till både gata o bana :) , mitt Z6 har för ovanlighetens skull gått över 700 mil nu och har ganska mycket mönster kvar...brukar inte hålla så länge i vanliga fall men lång europa resa sliter tydligen mindre på bakdäcket :)

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Så är det på alla hojar med denna typen av generatorsystem. Då man varvar mer drar spridare och spolar mer kräm, kontra den extra laddning det högre varvtalet ger

Misstänkte att det var på det viset. Men före modden kunde det sjunka till under 12,5 V enligt displayen (13,0V med multimetern mellan polerna), vilket den inte gör längre :tummenupp

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Jag kör Z6 bak och M4 fram funkar fin fint till både gata o bana :) , mitt Z6 har för ovanlighetens skull gått över 700 mil nu och har ganska mycket mönster kvar...brukar inte hålla så länge i vanliga fall men lång europa resa sliter tydligen mindre på bakdäcket :)

Nu känner jag mig lite dryg men nu pratar du om Metzler puckar jue...
Frågan var vilka i Bridgestones sortiment som var bra då den som frågande
skulle FÅ valfria däck från just Bridgestone. Eller är det jag som är ute o cyklar?
Så om jag är ute och cyklar så kan lika gärna säga att jag själv kör jag med Pirelli Diablo och fick ut ca. 700 mil med bakhjulet. :D
Nu har jag bytt upp mig till Diablo Rosso som är uppföljaren och är så långt än mer nöjd med grepp och tillförlitlighet som med föregångaren.
Klart man ska italienska skor på sin italienska skönhet! :)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Nu känner jag mig lite dryg men nu pratar du om Metzler puckar jue...
Frågan var vilka i Bridgestones sortiment som var bra då den som frågande
skulle FÅ valfria däck från just Bridgestone. Eller är det jag som är ute o cyklar?
Så om jag är ute och cyklar så kan lika gärna säga att jag själv kör jag med Pirelli Diablo och fick ut ca. 700 mil med bakhjulet. :D
Nu har jag bytt upp mig till Diablo Rosso som är uppföljaren och är så långt än mer nöjd med grepp och tillförlitlighet som med föregångaren.
Klart man ska italienska skor på sin italienska skönhet! :)

Ops sry va lite halv trötten...kom nyss hem från Europa resa, jap det är sant jag pratar om Metzler däck.

Bridgestones däcken har jag tyvär ingen aning om vilka som funkar bäst.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Härligt. Tack för alla svar, även de som handlar om andra däck än de jag frågade om.:D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024