Helt korrekt tanke!
Man får vara lite försiktig med var man riktar vattenstrålen.
Jag spolar absolut inte under tanken och över motorn
och inte bakom frontkåpan och över bakcutsen. Inte rikligt iaf.
Där sitter känsliga kontakter och tändstifts "brunnarna" är djupa. Fylls de me vatten så dränker du stiften..
Pröva med tryckluftspistol och blås ner i tändstiftbrunnar och kontakter.
Finns oftast att låna på större OKQ8 mackar me GDS, fråga i kassan.
Ibland hjälper inte ens det. Lite fukt på tändhattar kan ställa till det mycket!
Själv använder jag ht tvätt. Då går det inte åt så mkt vatten men väldigt viktigt att sikta på nåt billigt..
.
Tank o och ställen högt uppe duschar jag genom att vinkla strålen kraftigt.
Och naturligtvis inte direkt på kedja, hjulnav, sving och länkgage
Men var inte orolig att köra i regn. Kör själv i ur och skur och aldrig haft problem. Men har själv fått EFI att lysa och motorn att gå ojämnt vid lite för ambitiös tvättning..Blir lite mer efterarbete då. Kan rekommenderas innan du ställer av den för säsongen. Sen har du hela vintern på dig att ta isär kontakter och torka/rensa/smörja. Ta en kontakt i taget så du inte står med massa kabeländar...