Aprilia-tråden.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det är det som är det fina med Apor, jag som är 189 o väger 115 kg trivs jag med. Särskilt efter ha bytt bakfjädern till en 10.5 kg (reservation för att jag minns fel)
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Fler Öhlinsfunderingar...

Jag får nog ta mig en ny justeringsrunda i helgen... :gnissla

Sådär, då var en ny justeringsomgång genomförd. Jag blir fortfarande inte klok på det hela men tänkte att ni fjädringsgurus som finns här kanske kan hjälpa mig trots allt. Det gäller fortfarande förspänningen fram och jag vill ställa lite kontrollfrågor:

1: "Completely open" är enligt manualen fullt motsols, korrekt?

2: Är "completely open" samma sak som minimal förspänning av fjädern?

3: När jag ökar förspänningen så ökar också synliga längden på inre benet. Är det rimligt/normalt? (Jag hade inte möjlighet att mäta det belastade hänget ordentligt eftersom jag var själv men kunde ju fortfarande mäta obelastat).

4: Fria hänget, dvs med framhjulet fritt hängande och helt obelastat; skiljer sig måttet åt beroende på maximal/minimal förspänning eller ska det vara ungefär detsamma?

5: Märker jag skillnad på maximal och minimal förspänning när jag står bredvid hojen och med bromsen låst trycker ihop gaffeln? (Eller är det för små skillnader för att det ska märkas när man torrtestar?)

6: Mina aktuella inställningar är 4 varv förspänning, 8 klick retur och 8 kompression. Jag väger ca 82 kg i strumplästen. Är det rimliga inställningar?

Tacksam för all hjälp! :Bugar

/Danne
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ta en sväng förbi Stibix o be o få snacka med Jocke Hansson, han kan fjädring. Lämpligt o ringa innan 033-238257. Stibix: www.stibix.se

Förövrigt har jag beställt ett par Michelin Pilot Road till Apan 120/180 hoppas hojen gillar dem lika mycket som plånkan o att de håller. Senaste höll ca 350 mil. ContiForce..
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Klart jag skulle kunna lämna bort det men det är ju ingen sport... :rolleyes:
Jag är nog för yrkesskadad för att inte vilja försöka förstå hur det funkar. :va

Ta en sväng förbi Stibix o be o få snacka med Jocke Hansson, han kan fjädring. Lämpligt o ringa innan 033-238257. Stibix: www.stibix.se

Förövrigt har jag beställt ett par Michelin Pilot Road till Apan 120/180 hoppas hojen gillar dem lika mycket som plånkan o att de håller. Senaste höll ca 350 mil. ContiForce..
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Inte lämna bort bara konsultera, om du svänger förbi så kan ha kanske kolla en sväng på doningarna. Du ger intryck av att det kanske inte är något som lirar 100%
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Aha, då förstår jag. Då blir det till att ringa honom, tack för rådet!

EDIT: Det sket sig, han ville inte greja med landsvägshojar. Fler råd? Någon som känner sig kunnig nog att svara på frågorna?

Inte lämna bort bara konsultera, om du svänger förbi så kan ha kanske kolla en sväng på doningarna. Du ger intryck av att det kanske inte är något som lirar 100%
 
Last edited:

dukenuke

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
honda
jävligt sugen på rsv 1000 års 04 uppåt.

men hur står den sig mot r1,gixxer 1000osv ang fart acc o anbbhet.

aldrig kört en rsv, men dem e brutalt snyggare än dem andra japanarna. o dem låter gött
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Egen erfarenhet: Så länge vägen svänger har R1 -00-01 inget mot en Aprilia att hämta.

Rakt fram är de givetvis inte lika snabba som en GSX-R 1000 eller R1 av motsvarande årsmodell.

Personligen tycker jag Apriliorna har underbara motorer med ett fint register + att de är tullräckligt snabba. Trevligare att mosa på med ut ur kurvor etc.

Testa en?

Aha, då förstår jag. Då blir det till att ringa honom, tack för rådet!

EDIT: Det sket sig, han ville inte greja med landsvägshojar. Fler råd? Någon som känner sig kunnig nog att svara på frågorna?

Trist, han är sitter på den kompetensen som behövs men vill inte hjälpa till. Mycket o göra kanske?

För o återgå till dina frågor

1-3: Ja på samtliga

4: Samma, EDIT: menar du obelastat häng här eller är det positionen hjulet får när det hänger i luften?

5: Vet ej, borde ju kännas skillnad.. Kolla om det obelastade hänget ändrar sig, det skall det ju göra. Pumpa gaffeln upp o ner ett par ggr så den får stanna där den vill efter justering av förspänning o innan mätning.

6: Vet ej, hur är detta jmf med vad manualen säger? Är klicken från max inskruvat eller från max utskruvat. Jag börjar alltid från max in o går utåt
 
Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Trist, han är sitter på den kompetensen som behövs men vill inte hjälpa till. Mycket o göra kanske?
Han ville gärna hjälpa till men sa att han absolut inte kan landsvägsfjädring, enbart mx. Det är ju inte riktigt vad som står på hemsidan...
För o återgå till dina frågor

1-3: Ja på samtliga
Jag tror dig men har svårt att greppa att innerbenet verkligen ska sticka ut mer ju större förspänning man har. Borde det inte vara tvärtom? Mer förspänning trycker väl ihop gaffelbenet? Har jag otur när jag tänker?

4: Samma, EDIT: menar du obelastat häng här eller är det positionen hjulet får när det hänger i luften?
Förlåt, jag var otydlig. Jag menar med hjulet fritt hängande, alltså inte obelastat häng.

5: Vet ej, borde ju kännas skillnad.. Kolla om det obelastade hänget ändrar sig, det skall det ju göra. Pumpa gaffeln upp o ner ett par ggr så den får stanna där den vill efter justering av förspänning o innan mätning.
Jag både pumpar och rycker och mäter emellan för att vara säker. Flera ggr dessutom. Jag känner ingen skillnad men kunde senaste gången inte mäta hänget ordentligt eftersom jag var själv och därför inte kunde få en referensmätning med hjulet fritt hängande. Jag gjorde en fullständig mätning förra gången dock. Därav förra frågan då jag funderade på om jag kunde utgå från det tidigare referensmätvärdet för fritt hängande hjul. OM måtten för fritt hängande hjul inte ändras nämnvärt och eftersom innerbenet kommer längre ut ju mer jag förspänner så skulle det innebära att hänget blir större ju mer jag förspänner. Vilket ju är helt felaktigt men stämmer överrens med första justeringen. Då gick jag från 14 varv till 8 och minskade belastade hänget från 67 mm till ca 50. Det är här någonstans jag inte får ihop det hela...

6: Vet ej, hur är detta jmf med vad manualen säger? Är klicken från max inskruvat eller från max utskruvat. Jag börjar alltid från max in o går utåt

Enligt manualen:
Förspänning: Från helt öppen, dvs motsols: 6-9 varv medsols.
Retur och kompression: Från helt stängd, dvs medsols: 8-12 klick motsols.

Jag följer självklart manualen och är väl inte så superorolig för att kompression (ställd enligt rek.) och retur (ställd så att jag precis INTE får en översläng) ska vara helt åt h-e, men det är ju alltid bra att få reda på vad andra har.

Jag är otroligt tacksam för hjälpen och inputen! :Bugar
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ju mer du förspänner fjädern desto mer blir innerbenet synligt. Dock skall utsticket vara samma när hjulet hänger i luften dvs gaffeln skall vara i bump (ändläget)

Edit: Inte helt säker på att fjädern alltid ligger förspänd oavsett vad justeringen står för på en USD cartridge gaffel, men det borde väl vara så?

Ang Jocke så var det andrahandsinfo om honom som jag hade, borde varit mer försiktig innan jag uttalade mig.

Om du vill så får du komma förbi så kan vi hjälpas åt o ställa hänget fram o bak.

Så tar vi min Apa också, jag har inte ställt annat än på känsla sedan jag bytte fjädern bak.

Man behöver vara två för att det skall vara smidigt.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ju mer du förspänner fjädern desto mer blir innerbenet synligt. Dock skall utsticket vara samma när hjulet hänger i luften dvs gaffeln skall vara i bump (ändläget)

Edit: Inte helt säker på att fjädern alltid ligger förspänd oavsett vad justeringen står för på en USD cartridge gaffel, men det borde väl vara så?

Ang Jocke så var det andrahandsinfo om honom som jag hade, borde varit mer försiktig innan jag uttalade mig.

Om du vill så får du komma förbi så kan vi hjälpas åt o ställa hänget fram o bak.

Så tar vi min Apa också, jag har inte ställt annat än på känsla sedan jag bytte fjädern bak.

Man behöver vara två för att det skall vara smidigt.

Jag svänger förbi så tar vi min hoj också när vi ändå är igång.:D Är ju bara ca 30 mil enkel resa.:tummenupp
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Jag provar igen pga desperation.
Nu har jag provat mig fram och är helt säker på att jag vill plocka bort svänghjulet för att kontrollera sprag clutchen (frihjulet).

Pga att jag inte vill vänta i 2 veckor på en eventuell order från usa så provar jag igen att fråga om någon vill låna ut sin svänghjulsavdragare + TDC "låspinne".
Om inte, Vad kan jag använda istället för den officiella avdragaren? Finns det någon passande M22x1,5 bult som används till något annat som är enklare att få tag på i Swedsko?
Är TDC låspinnen (M8 pinnbult på ca 100mm försedd med vingmutter) nödvändig? eller klarar man sig utan?

Jag betalar givetvis frakt och hyresavgift :)

Mvh Jonatan
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Ju mer du förspänner fjädern desto mer blir innerbenet synligt. Dock skall utsticket vara samma när hjulet hänger i luften dvs gaffeln skall vara i bump (ändläget)

Edit: Inte helt säker på att fjädern alltid ligger förspänd oavsett vad justeringen står för på en USD cartridge gaffel, men det borde väl vara så?

Ang Jocke så var det andrahandsinfo om honom som jag hade, borde varit mer försiktig innan jag uttalade mig.

Om du vill så får du komma förbi så kan vi hjälpas åt o ställa hänget fram o bak.

Så tar vi min Apa också, jag har inte ställt annat än på känsla sedan jag bytte fjädern bak.

Man behöver vara två för att det skall vara smidigt.

Ehum, då var problemet löst då...
Vi hade nog haft lite kommunikationsproblem jag och mina mät-medhjälpare förra gången visade det sig. Det gav att hänget såg ut att minska ju mindre förspänning jag hade. Alltid skönt att kunna skylla på andra, att jag inte hade full koll på vad som borde ske har naturligtvis inget med saken att göra... :rolleyes:
Tack för utredningen, nu stämmer allt! :tummenupp

Det kan ändå vara kul att träffas och skruva inställningar, Hedared ligger ju inte så långt från Gbg så det är ju helt klart lösbart!

EDIT: Jag vet inte om fjädern alltid är förspänd och med tanke på mina senaste logiska missar så ska jag nog inte uttala mig. Jag gissar på att Fettsnok kan svaret...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
EDIT: Jag vet inte om fjädern alltid är förspänd och med tanke på mina senaste logiska missar så ska jag nog inte uttala mig. Jag gissar på att Fettsnok kan svaret...

Fjädrar är alltid förspända, mer eller mindre. :tummenupp

Skulle bli otrevliga rörelser i händelse av ändläge, typ efter wheelie annars :brinnerup

Ju mer man förspänner fjädern, desto mer "kraft" har den lagrad och vill således minska fria hänget vilket samtidigt ger ökad höjd på åkedonet...
:)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag började grubbla om den låg i/nära nollspänn och oljedepån+luften utgjorde fjädern precis i början på en cartridge. Har aldrig haft isär en USD eller USD cartridge än mindre fått ihop nån dårå. Tack för svar!
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Yahapp.... då har man ramlat in i Aprilia-träsket... :rolleyes:.... :gnissla
en 02:a
Va fan har ja gjort?? :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top