FettSnok
96% enligt läkaren
Då var det alltså som jag alltid misstänkt - Alla italienare är fruntimmer utan kött på benen!
Är la därför jag trivs så bra på aporna @170cm och 70kg...
Då var det alltså som jag alltid misstänkt - Alla italienare är fruntimmer utan kött på benen!
Jag får nog ta mig en ny justeringsrunda i helgen...
Ta en sväng förbi Stibix o be o få snacka med Jocke Hansson, han kan fjädring. Lämpligt o ringa innan 033-238257. Stibix: www.stibix.se
Förövrigt har jag beställt ett par Michelin Pilot Road till Apan 120/180 hoppas hojen gillar dem lika mycket som plånkan o att de håller. Senaste höll ca 350 mil. ContiForce..
Inte lämna bort bara konsultera, om du svänger förbi så kan ha kanske kolla en sväng på doningarna. Du ger intryck av att det kanske inte är något som lirar 100%
Aha, då förstår jag. Då blir det till att ringa honom, tack för rådet!
EDIT: Det sket sig, han ville inte greja med landsvägshojar. Fler råd? Någon som känner sig kunnig nog att svara på frågorna?
Han ville gärna hjälpa till men sa att han absolut inte kan landsvägsfjädring, enbart mx. Det är ju inte riktigt vad som står på hemsidan...Trist, han är sitter på den kompetensen som behövs men vill inte hjälpa till. Mycket o göra kanske?
Jag tror dig men har svårt att greppa att innerbenet verkligen ska sticka ut mer ju större förspänning man har. Borde det inte vara tvärtom? Mer förspänning trycker väl ihop gaffelbenet? Har jag otur när jag tänker?För o återgå till dina frågor
1-3: Ja på samtliga
Förlåt, jag var otydlig. Jag menar med hjulet fritt hängande, alltså inte obelastat häng.4: Samma, EDIT: menar du obelastat häng här eller är det positionen hjulet får när det hänger i luften?
Jag både pumpar och rycker och mäter emellan för att vara säker. Flera ggr dessutom. Jag känner ingen skillnad men kunde senaste gången inte mäta hänget ordentligt eftersom jag var själv och därför inte kunde få en referensmätning med hjulet fritt hängande. Jag gjorde en fullständig mätning förra gången dock. Därav förra frågan då jag funderade på om jag kunde utgå från det tidigare referensmätvärdet för fritt hängande hjul. OM måtten för fritt hängande hjul inte ändras nämnvärt och eftersom innerbenet kommer längre ut ju mer jag förspänner så skulle det innebära att hänget blir större ju mer jag förspänner. Vilket ju är helt felaktigt men stämmer överrens med första justeringen. Då gick jag från 14 varv till 8 och minskade belastade hänget från 67 mm till ca 50. Det är här någonstans jag inte får ihop det hela...5: Vet ej, borde ju kännas skillnad.. Kolla om det obelastade hänget ändrar sig, det skall det ju göra. Pumpa gaffeln upp o ner ett par ggr så den får stanna där den vill efter justering av förspänning o innan mätning.
6: Vet ej, hur är detta jmf med vad manualen säger? Är klicken från max inskruvat eller från max utskruvat. Jag börjar alltid från max in o går utåt
Ju mer du förspänner fjädern desto mer blir innerbenet synligt. Dock skall utsticket vara samma när hjulet hänger i luften dvs gaffeln skall vara i bump (ändläget)
Edit: Inte helt säker på att fjädern alltid ligger förspänd oavsett vad justeringen står för på en USD cartridge gaffel, men det borde väl vara så?
Ang Jocke så var det andrahandsinfo om honom som jag hade, borde varit mer försiktig innan jag uttalade mig.
Om du vill så får du komma förbi så kan vi hjälpas åt o ställa hänget fram o bak.
Så tar vi min Apa också, jag har inte ställt annat än på känsla sedan jag bytte fjädern bak.
Man behöver vara två för att det skall vara smidigt.
Ju mer du förspänner fjädern desto mer blir innerbenet synligt. Dock skall utsticket vara samma när hjulet hänger i luften dvs gaffeln skall vara i bump (ändläget)
Edit: Inte helt säker på att fjädern alltid ligger förspänd oavsett vad justeringen står för på en USD cartridge gaffel, men det borde väl vara så?
Ang Jocke så var det andrahandsinfo om honom som jag hade, borde varit mer försiktig innan jag uttalade mig.
Om du vill så får du komma förbi så kan vi hjälpas åt o ställa hänget fram o bak.
Så tar vi min Apa också, jag har inte ställt annat än på känsla sedan jag bytte fjädern bak.
Man behöver vara två för att det skall vara smidigt.
EDIT: Jag vet inte om fjädern alltid är förspänd och med tanke på mina senaste logiska missar så ska jag nog inte uttala mig. Jag gissar på att Fettsnok kan svaret...
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |