Aprilia-tråden.

spinnyp

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV 1000 -2002
Fy fan, någon snodde min aprilia i helgen... Känner mig fan helt tom inombords.. hade jag fått tag i dom j-vlarna hade jag kört upp en påle i röven på svinen.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Yahapp.... då har man ramlat in i Aprilia-träsket... :rolleyes:.... :gnissla
en 02:a
Va fan har ja gjort?? :confused:

Det är inget träsk, mer en underbar sandstrand 28 grader plus o 26 i vattnet. Ovanför går en strandpromenad... etc etc

Fy fan, någon snodde min aprilia i helgen... Känner mig fan helt tom inombords.. hade jag fått tag i dom j-vlarna hade jag kört upp en påle i röven på svinen.

Fan va trist, känner med dig.
 
Last edited:

spinnyp

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV 1000 -2002
Aprilian har wave-bromsskrivor och svarta underkåpor. Två Gianelli pipor. Hade ingen bild med kåpor tyvärr.
 

Bifogat

  • IMG_8513-2000x1000.jpg
    IMG_8513-2000x1000.jpg
    215.6 KB · Visningar: 85

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
oljelampan tänds på tomgång?

Som rubriken. När jag gasar släcks den igen. Kollat det fiffiga röret och det e blått hela vägen. E det lite olja i hojen eller vad? Hittar inget i boken. Hjälp.
Jag körde 4.5 mil och kom hem på uppfarten. Ställde hojen på tomgång och då tändes lampan, gasade lite och då slocknar den för att tändas igen när den går ner på tomgång.
Den där konstruktionen för att kolla oljan verkar lite halvkass.

Edit: Tänkte göra ett test och pytsa i en dl olja meeeen jag bor i en avfolkningsbygd där det inte går att få tag på olja till en mc. :huvet
Jag har kört c.a 130 mil utan att fylla på olja och det där jävla röret ser ut att vara fullt hela vägen.

Edit igen: Tog ett foto på röret. Hojen står på sidostödet, och enligt instrumenten är tempen c.a 60 grader. Fullt?? Tomt?? Vad?

Känner mig som ett ufo ang. det här. :(
 

Bifogat

  • IMAG0038.jpg
    IMAG0038.jpg
    149.3 KB · Visningar: 58
Last edited:

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Som rubriken. När jag gasar släcks den igen. Kollat det fiffiga röret och det e blått hela vägen. E det lite olja i hojen eller vad? Hittar inget i boken. Hjälp.

Den där konstruktionen för att kolla oljan verkar lite halvkass.

Kolla oljetryckskontakten.
Jag har fått byta min och jag vet även andra som har pajat.

Du ser det ganska lätt då dom börjar läcka.
Ny kontakt hittar du för småpengar hos närmsta bildelsförsäljare, kolla bara vilket tryck den jobbar med och vilken gänga den har.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Som rubriken. När jag gasar släcks den igen. Kollat det fiffiga röret och det e blått hela vägen. E det lite olja i hojen eller vad? Hittar inget i boken. Hjälp.
Jag körde 4.5 mil och kom hem på uppfarten. Ställde hojen på tomgång och då tändes lampan, gasade lite och då slocknar den för att tändas igen när den går ner på tomgång.
Den där konstruktionen för att kolla oljan verkar lite halvkass.

Edit: Tänkte göra ett test och pytsa i en dl olja meeeen jag bor i en avfolkningsbygd där det inte går att få tag på olja till en mc. :huvet
Jag har kört c.a 130 mil utan att fylla på olja och det där jävla röret ser ut att vara fullt hela vägen.

Edit igen: Tog ett foto på röret. Hojen står på sidostödet, och enligt instrumenten är tempen c.a 60 grader. Fullt?? Tomt?? Vad?

Känner mig som ett ufo ang. det här. :(

Öppna olje locket så ser du... Men jag gissar på att det är för mycket olja! , man måste göra rätt när man ska fylla på olja i rotax motorn...fyll till "Min" sen kör du ca 1mil...är det fortfarande lite fyll på lite gran t.ex mellan min/max. Värma hojen på tomgången funkar ej för att göra det rätt!
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Öppna olje locket så ser du... Men jag gissar på att det är för mycket olja! , man måste göra rätt när man ska fylla på olja i rotax motorn...fyll till "Min" sen kör du ca 1mil...är det fortfarande lite fyll på lite gran t.ex mellan min/max. Värma hojen på tomgången funkar ej för att göra det rätt!

Ska tömma den på olja imorrn och stoppa i ny. Har inte gjort nåt alls sedan jag köpte den i slutet på april. Kommer att följa instruktionsboken till punkt och pricka. Hade torrsump på yamahan oxå.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ska tömma den på olja imorrn och stoppa i ny. Har inte gjort nåt alls sedan jag köpte den i slutet på april. Kommer att följa instruktionsboken till punkt och pricka. Hade torrsump på yamahan oxå.

Du kan ju testa att pytsa i lite mer olja innan du tömmer. Tycker det ser ut som om det lika gärna kan vara under "lägsta nivå". Alltså att det inte är någon olja alls i röret. Om man inte ser nivån i röret tycker jag det kan vara svårt att se om det är fullt eller tomt. Vet att jag funderat själv ett par gånger.

Annars är det väl bara att göra ett regelrätt oljebyte, är ju aldrig i vägen ändå.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Du kan ju testa att pytsa i lite mer olja innan du tömmer. Tycker det ser ut som om det lika gärna kan vara under "lägsta nivå". Alltså att det inte är någon olja alls i röret. Om man inte ser nivån i röret tycker jag det kan vara svårt att se om det är fullt eller tomt. Vet att jag funderat själv ett par gånger.

Annars är det väl bara att göra ett regelrätt oljebyte, är ju aldrig i vägen ändå.

Det blir ett oljebyte. Fan va knivigt det var att få tag på 15W-50. Tur att BMW kör den i sina boxermotorer oxå. :D
 

Olve

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Bankeryd
Hoj
Aprilia Falco -00
Spk Racing OKQ8 funkar ,billig o bra. Tror inte att det beror på för lite olja.olje nivån ser ok ut , tror mer på oljetrycksgivare mm, om nivån skulle vart låg hade inte "röret" varit blått utan grått typ.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Håller på att tömma oljan nu. Den var över max. Vet inte hur mycket än.

Om det är givaren, kan man använda hojen ändå?
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Håller själv på och byter koppling och skulle tömma ut oljan men jag får bara ut ca 1 liter!!!!
Vad gör jag för fel?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Håller själv på och byter koppling och skulle tömma ut oljan men jag får bara ut ca 1 liter!!!!
Vad gör jag för fel?

Du har bara tömt motorn och inte tanken eller tvärtom?

Helt onödigt att tömma olja för att byta koppling dock. Starta bara upp den och låt gå 15-20 sek sen är vevhuset tomt på olja och man kan riva utan oljespill, all olja i tanken.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top