Aprilia-tråden.

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
Halloj på er

Nu är det så att jag har blivit lite sugen på att byta hoj. Tankarna har drivit åt Aprilia. Närmare bestämt en Falco av årsmodell tex 02. Men dessa hojar växer ju inte på träd direkt. Därför har jag bara sett dem på bild än så länge. Men jag har läst lite tester om den. Men jag undrar ifall det finns någon här inne som har något att säga om denna modell. Typ är den bekväm (vikigt för armarna) dyr att försäkra osv. Jag undrar även om det finns någon här som kan lägga upp lite bilder sin Falco bla på intrumenteringen.

Ha det bra MVH Dreas
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
mikcar skrev:
Är hojsäsongen slut där uppe nu? Köpt bil istället eller... :va

Bra effektkurva du hade på Tuonon. Gillar Vridmomentet, mellanregistret ser otroligt bra ut.
Förutom allt det vanliga... Portning, uppborrat spjällhus, högre komp....?

Avgassystem , ironbite , pcIII , BMC-filter , grövre snorkel...that´s all...
Har inte rört varken topp , spjällhus eller något annat hokus-pokus....

Har köpt en RS4:a...funderar på att lägga ner hojåkandet... :3freak
Eftersom jag inte kan åka bana pga mina skador så har jag tappat suget... :(
Vi får se hur det känns till våren.... :D
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Greenblood skrev:
Avgassystem , ironbite , pcIII , BMC-filter , grövre snorkel...that´s all...
Har inte rört varken topp , spjällhus eller något annat hokus-pokus....

Har köpt en RS4:a...funderar på att lägga ner hojåkandet... :3freak
Eftersom jag inte kan åka bana pga mina skador så har jag tappat suget... :(
Vi får se hur det känns till våren.... :D

du får stryk om du försöker lämna oss :hihi
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Trimmardags

Hoj!

Har lite planer på att sätta fräsen toppar å insug.. Nån som har gett sej in i leken tidigare med lyckat resultat??

Tanken är att få lite bättre flöde för luft/bränsle, hörde att utformningen inte var den bästa orginal.

Hur stort insug kan man fräsa på orginalet?

När detta är gjort bör det väl sättas i ett vettigt chip eller nått...

Ni som vet vad ni talar om är väligt välkommna att skicka ett PM!

/andreas
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Greenblood skrev:
Avgassystem , ironbite , pcIII , BMC-filter , grövre snorkel...that´s all...
Har inte rört varken topp , spjällhus eller något annat hokus-pokus....

Har köpt en RS4:a...funderar på att lägga ner hojåkandet... :3freak
Eftersom jag inte kan åka bana pga mina skador så har jag tappat suget... :(
Vi får se hur det känns till våren.... :D

Ok, då förstår jag... hoppas att dina skador blir bättre och att våren kan komma med nåt nytt glädjeämne på 2 hjul!

Antar att det där avgassystemet gav rätt så mycket... bänkade du innan?
 

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Vi får se om det blir en fortsättning...vårsolen kanske kan påverka... :D
Nej , jag har inte bänkat utan Akrat....
Jag har bänkat på 2 olika bänkar men med olika förutsättningar vad gäller väder och några små justeringar på hoj.
Kurvorna hittar ni på http://ninjaz.kicks-ass.net/album/album.php?username=greenblood&cat=277
Ena kurvan är dock i korrigerade SAE och den som gav 126 hk var i DIN och det skiljer ju minst 3 hk mellan SAE/DIN


mikcar skrev:
Ok, då förstår jag... hoppas att dina skador blir bättre och att våren kan komma med nåt nytt glädjeämne på 2 hjul!

Antar att det där avgassystemet gav rätt så mycket... bänkade du innan?
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
flugan skrev:
Ja, där ser man så lite man vet. Snygg Mille :tummenupp

Tack du..! Den är visst inte sådär jättevanlig har jag noterat... Det är ju bra... :)

Tänkte tipsa om en liten eBay-shop jag hittade med lite snygga prylar.

Banzai Bikers

Tänkte beställa lite prylar därifrån när jag får råd, jäkla snygga grejer faktiskt...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu har jag råkat ut för ett annat problem dock. Fyllde på 7 dl olja igår så nivån stod mellan min och max och var ute en liten sväng och puttrade. Nu när jag kollar syns det ingen olja ALLS i röret. Är detta ett normalt fenomen eller bör jag ta och kontrollera det lite närmre..? Har inte råd att fylla på en halv liter olja om dan... :3freak
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
imaster skrev:
Nu har jag råkat ut för ett annat problem dock. Fyllde på 7 dl olja igår så nivån stod mellan min och max och var ute en liten sväng och puttrade. Nu när jag kollar syns det ingen olja ALLS i röret. Är detta ett normalt fenomen eller bör jag ta och kontrollera det lite närmre..? Har inte råd att fylla på en halv liter olja om dan... :3freak

Varm kör den innan du fyller på, mycket noga kör ca en mil sen kollar du vart nivån är sen fyll på.

Nya 06an :banana

Tuono1000R-2006.jpg
 
Last edited:

Hemanhunter

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Norrland
Hoj
Aprilia mille -01
tjatar vidare!!

Jag vet att jag tjatat om mitt missljud i millen vid flera tillfällen .. men har inte
riktigt fått den hjälp jag vill ha.. tydligen så finns det inga rasslande millar.. :rolleyes:
förutom det som är normalt iallafall.. problemet är så här..
på låga varv, från tomgång upp till 2500 rpm så rasslar eller snarare hackar
det (i växellådan tror jag) men det försvinner när jag frikopplar. Jag har tagit
bort kopplingen , lameller stålskivor och trumma (och dom är absolut inte mer
slitna än normalt) och om jag då vrider på ingående axel till växellådan så har
jag ett spel på kanske +- 25 grader. Och det är i det spelet det ehh spelar..
på lägre varv, eftersom det är en twin... Jag vet inte hur det ser ut i
växellådan men jag antar att det är ett slitage på kugghjulen som sitter på
axeln från kopplingen och in i lådan eller ska det finnas någon tröghet i lådan
som gör att det inte slår i det här spelet??

Om någon här har en öppnad koppling kan ni kolla om ni har det här spelet??
Eller bara komma med checka tips går oxå bra!! :banana
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Jag tyckte den senaste tuonon faktiskt var ful. Ser ut lite som ett deutsches street faijter umbau.

@Hemanhunter
Jag har en hel vxl-låda liggande om du behöver drev.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
imaster skrev:
Nu har jag råkat ut för ett annat problem dock. Fyllde på 7 dl olja igår så nivån stod mellan min och max och var ute en liten sväng och puttrade. Nu när jag kollar syns det ingen olja ALLS i röret. Är detta ett normalt fenomen eller bör jag ta och kontrollera det lite närmre..? Har inte råd att fylla på en halv liter olja om dan... :3freak

Du vet hur torrsumpsmörjningen fungerar eller? Den rätta nivån ser du inte förrän du kört ca. 10-15 km (om den varit kall innan). Stanna och låt motorn vara på och se hur oljan stiger och sjunker. Precis innan den sjunker så är det den nivån du ska utgå ifrån. Sen så är det normalt att den drar lite olja och behöver fylla på med jämna mellanrum ung. var 200-300:e mil.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Hemanhunter skrev:
Jag vet att jag tjatat om mitt missljud i millen vid flera tillfällen .. men har inte
riktigt fått den hjälp jag vill ha.. tydligen så finns det inga rasslande millar.. :rolleyes:
förutom det som är normalt iallafall.. problemet är så här..
på låga varv, från tomgång upp till 2500 rpm så rasslar eller snarare hackar
det (i växellådan tror jag) men det försvinner när jag frikopplar. Jag har tagit
bort kopplingen , lameller stålskivor och trumma (och dom är absolut inte mer
slitna än normalt) och om jag då vrider på ingående axel till växellådan så har
jag ett spel på kanske +- 25 grader. Och det är i det spelet det ehh spelar..
på lägre varv, eftersom det är en twin... Jag vet inte hur det ser ut i
växellådan men jag antar att det är ett slitage på kugghjulen som sitter på
axeln från kopplingen och in i lådan eller ska det finnas någon tröghet i lådan
som gör att det inte slår i det här spelet??

Om någon här har en öppnad koppling kan ni kolla om ni har det här spelet??
Eller bara komma med checka tips går oxå bra!! :banana

Är missljudet bara när du kör eller? Vill bara kolla så att du har bortsett från alla enklare förklaringar. T.ex. så kan ett slitet drivpaket rassla rätt ordentligt...
Har du problem med växellådan i övrigt? Hoppar växlar ur, svårt att få i växlar etc.? Vilken ingående axel menar du? Kan du förklara exakt vilken du menar...Visa gärna med bild från sprängskiss. Du menar inte bara själva kopplingsarmen? Att kopplingen tystnar när du drar in kopplingshandtaget är normalt. Använt kopplingen för att köra bakhjul mycket...? Då brukar primärdrevet kunna få stryk. Hur mycket låter det.. Rasslar den som en Ducati... ? I såna fall skulle jag säga att det är onormalt... :rolleyes:
 

Hemanhunter

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Norrland
Hoj
Aprilia mille -01
missljud

mikcar skrev:
Är missljudet bara när du kör eller? Vill bara kolla så att du har bortsett från alla enklare förklaringar. T.ex. så kan ett slitet drivpaket rassla rätt ordentligt...
Har du problem med växellådan i övrigt? Hoppar växlar ur, svårt att få i växlar etc.? Vilken ingående axel menar du? Kan du förklara exakt vilken du menar...Visa gärna med bild från sprängskiss. Du menar inte bara själva kopplingsarmen? Att kopplingen tystnar när du drar in kopplingshandtaget är normalt. Använt kopplingen för att köra bakhjul mycket...? Då brukar primärdrevet kunna få stryk. Hur mycket låter det.. Rasslar den som en Ducati... ? I såna fall skulle jag säga att det är onormalt... :rolleyes:

Missljudet är både när jag kör och står stilla både med växel i och friläge
(men bara på låga varv)!! Inga problem annars med växlingen..
På högre varv så blir det ju ett jämt drag i motorn men på låga varv så
är det ju stötig gång på en twin och då mothugger det i det här glappet..
.. tror jag.. :3freak
kolla bild här nedan..
skiss.jpg


flugan skrev:
Jag tyckte den senaste tuonon faktiskt var ful. Ser ut lite som ett deutsches street faijter umbau.

@Hemanhunter
Jag har en hel vxl-låda liggande om du behöver drev.


Flugan... :7peta har du möjlighet att kolla om det är ett sånt glapp som jag
beskriver i din låda.. eller är den helt isärplockad?! Jag köper gärna drev av
dig om det är det som behövs..
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Hemanhunter skrev:
Missljudet är både när jag kör och står stilla både med växel i och friläge
(men bara på låga varv)!! Inga problem annars med växlingen..
På högre varv så blir det ju ett jämt drag i motorn men på låga varv så
är det ju stötig gång på en twin och då mothugger det i det här glappet..
.. tror jag.. :3freak

Urklipp från verkstadshandboken för lite tips:
 

Bifogat

  • Noisy.jpg
    Noisy.jpg
    73.4 KB · Visningar: 126

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
mikcar skrev:
Du vet hur torrsumpsmörjningen fungerar eller?

Nej, jag visste inte hur torrsumpen fungerade men nu vet jag..! :) Fick lite panik när min dyra olja bara försvann... :näsblod

Hemanhunter skrev:
Missljudet är både när jag kör och står stilla både med växel i och friläge
(men bara på låga varv)!! Inga problem annars med växlingen..

Har också samma missljud men bara i friläge och på tomgång, det dunkar i takt med motorn... Jag trodde det skulle va så... :)
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Hemanhunter skrev:
Flugan... :7peta har du möjlighet att kolla om det är ett sånt glapp som jag
beskriver i din låda.. eller är den helt isärplockad?! Jag köper gärna drev av
dig om det är det som behövs..

Den är helt isärplockad så jag kan tyvärr inte kolla ngt spel.

Däremot kan jag förtälja att om jag ger ordentligt med gas under 3500rpm på en hög växel så går det ryckigt. Har man dessutom lite slapp kedja så kan det rassla rätt bra.

Har du fått det här ljudet på sistone eller sen du köpte den? Hur långe har du haft din cykel?

Infästningen mellan dreven på samma axel glappar ju, det är inte det glappet (se bild)?

Är det inte så att man har glapp på utgående axel oxå? Har för mig att det går att vrida drevet ngra grader åt varje håll innan vlxlådan tar emot. Det borde ngn annan kunne bekräfta som inte bara har för sig som jag har.
 

Bifogat

  • låda ii.jpg
    låda ii.jpg
    55.7 KB · Visningar: 71
  • låda i.jpg
    låda i.jpg
    76.3 KB · Visningar: 61
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
flugan skrev:
Är det inte så att man har glapp på utgående axel oxå? Har för mig att det går att vrida drevet ngra grader åt varje håll inte vlxlådan tar emot. Det borde ngn annan kunne bekräfta som inte bara har för sig som jag har.

Jo så är det, utgående axel har ett visst spel med en växel i.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top