Aprilia-tråden.

Hemanhunter

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Norrland
Hoj
Aprilia mille -01
flugan skrev:
Den är helt isärplockad så jag kan tyvärr inte kolla ngt spel.

Däremot kan jag förtälja att om jag ger ordentligt med gas under 3500rpm på en hög växel så går det ryckigt. Har man dessutom lite slapp kedja så kan det rassla rätt bra.

Har du fått det här ljudet på sistone eller sen du köpte den? Hur långe har du haft din cykel?

Infästningen mellan dreven på samma axel glappar ju, det är inte det glappet (se bild)?

Är det inte så att man har glapp på utgående axel oxå? Har för mig att det går att vrida drevet ngra grader åt varje håll innan vlxlådan tar emot. Det borde ngn annan kunne bekräfta som inte bara har för sig som jag har.
Det glappet jag menar är det på ingående axel, det skramlar, rasslar,
(mothugger skulle jag vilja kalla det) om jag har friläget i oxå.. då kan
man ju räkna bort allt med dålig kedja, utgående axel.. osv.
Jag har kollat på kopplingen utan kopplingskåpan på, startat och låtit
den gå på tomgång en kort stund. Hela kopplingspaketet hackar sig runt
inget rassel och glapp mellan korg och lameller och stålskivor utan hela
paketet hackar sig fram typ.. :rolleyes: i takt med rasslet.. eller hackandet..
hmm.. jag har haft hojen i 2 säsonger och den har nu gått 1500 mil..
missljudet har sakta blivit värre..
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Hemanhunter skrev:
Det glappet jag menar är det på ingående axel, det skramlar, rasslar,
(mothugger skulle jag vilja kalla det) om jag har friläget i oxå.. då kan
man ju räkna bort allt med dålig kedja, utgående axel.. osv.
Jag har kollat på kopplingen utan kopplingskåpan på, startat och låtit
den gå på tomgång en kort stund. Hela kopplingspaketet hackar sig runt
inget rassel och glapp mellan korg och lameller och stålskivor utan hela
paketet hackar sig fram typ.. :rolleyes: i takt med rasslet.. eller hackandet..
hmm.. jag har haft hojen i 2 säsonger och den har nu gått 1500 mil..
missljudet har sakta blivit värre..

Ja då håller jag med dig, det låter bad.

Det sitter ngn fjäderdämpad historia på drevet under kopplingskorgen, alltså drevet som driver korgen (Verkstadshandboken (Rotax Manualen) kapitel 5.19). Vad händer om den e kass?
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
:fatta!
Hemanhunter skrev:
Det glappet jag menar är det på ingående axel, det skramlar, rasslar,
(mothugger skulle jag vilja kalla det) om jag har friläget i oxå.. då kan
man ju räkna bort allt med dålig kedja, utgående axel.. osv.
Jag har kollat på kopplingen utan kopplingskåpan på, startat och låtit
den gå på tomgång en kort stund. Hela kopplingspaketet hackar sig runt
inget rassel och glapp mellan korg och lameller och stålskivor utan hela
paketet hackar sig fram typ.. :rolleyes: i takt med rasslet.. eller hackandet..
hmm.. jag har haft hojen i 2 säsonger och den har nu gått 1500 mil..
missljudet har sakta blivit värre..
tycker inte dét låter värre än någon Japs hoj... det är väl lite skrammel i alla high preformence hojar... :) eller... :va
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
isdäck

Hoj!

Planerar lite inför vintern.. Skulle vilja dubba upp millen för lite körning på sjöisen. Nån som gjort nått liknande å vet vart man kan få tag i däck?
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
RSV_Ante skrev:
Hoj!

Planerar lite inför vintern.. Skulle vilja dubba upp millen för lite körning på sjöisen. Nån som gjort nått liknande å vet vart man kan få tag i däck?

Sök i detta forum och du skall finna !
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
RSV_Ante skrev:
Hoj!

Planerar lite inför vintern.. Skulle vilja dubba upp millen för lite körning på sjöisen. Nån som gjort nått liknande å vet vart man kan få tag i däck?

:4skrika Har lite mera tips o trix till millen men du är ju aldrig online på msn :4skrika
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
RSV_Ante skrev:
Nog sitter jag å modemputtrar emellanåt kvällstid..
Nog sitter jag å modemputtrar emellanåt kvällstid..

ah då förstår jag att du inte e online så mycket :), föresten en sak som jag kom på flytta över grejen som sitter mellan luftburken och ramen från din 99 till 03an eftersom den är störe på 99 = mer effekt (luftkanalen)
 
Last edited:

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
mikcar skrev:
Stockholms Apriliaverkstäder kan jag personligen sammanfatta utifrån mina erfarenheter, utan att gå in för mycket i detalj varför, är dyra och inte särskilt bra.
Jag lämnade in min på första service på Tejbys i Oxelösund (aukt. Aprilia). Skiljde mycket i pris från Stockholm och gjorde ett bra jobb. Mecken körde då själv Aprilia RSVR -04 och verkade veta vad han pratade om.
Ligger hyfsat nära Stockholm iaf. ca. 10 mil men ibland kan det vara värt det.
Kontaktade just Tejbys idag då jag behöver lite garantiarbete utfört men dom vägrade!!! Jävligt dåligt tycker jag.
 

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Sänkning bak rsv-r Factory -04

Hej! Jag har nyss blivit ägare till en -04 Factory, problemet är att jag är väldigt kort ca 170 cm och har svårt att nå ner till marken. Har skruvat ner bakdämparen så mycket det går, blev inte så stor skilnad. Min tanke är att skicka bakdämparen till Öhlins och be dom göra den kortare alt tillverka egna länkdelar som skruvas i nedre stötdämparfästet 2 st, det är dom bitar som det är tre hål i. Vad tror ni med lite mer erfarenhet är bästa lösningen på mitt problem. Är så nöjd för övrigt med hojen.
MVH Micke
 

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Hej igen! jo det ska jag göra för det är ju bara att skjuta upp gaffelbenen i kronorna. Problemet med bakdämparen är löst, jag har pratat med stötdämparspecilisten i Stockholm och det var inga problem att korta den.
MVH Micke
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
ksann skrev:
Kontaktade just Tejbys idag då jag behöver lite garantiarbete utfört men dom vägrade!!! Jävligt dåligt tycker jag.

Var har du köpt hojen? Om du köpt den i Stockholm vad säger dom om garantin? Du ska i första hand vända dig till den ÅF som du köpte den av förmodar jag att dom säger. Har du flyttat ska du ju givetvis ha rikstäckande garanti. Om du inte får hjälp någonstans så anmäl till Allmänna ReklamationsNämnden. Då brukar det ta fart.

Tror det stora problemet är hos TMP. Ni som köpt hojarna genom ÅF till TMP, får ni återkallelser på broms och koppling på 04:eek:rna?? Det borde ju vara det normala tycker jag. Tycker det är skamligt om dom inte gör det eller för den delen ÅF som inte känner till servicebulletinerna. Varför ska man betala mer när man ändå inte verkar få den service som är tillbörlig?

Berätta gärna mer vad som är problemet och varför du inte fått hjälp med garantiärendet.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
CustomMicke skrev:
Hej! Jag har nyss blivit ägare till en -04 Factory, problemet är att jag är väldigt kort ca 170 cm och har svårt att nå ner till marken. Har skruvat ner bakdämparen så mycket det går, blev inte så stor skilnad. Min tanke är att skicka bakdämparen till Öhlins och be dom göra den kortare alt tillverka egna länkdelar som skruvas i nedre stötdämparfästet 2 st, det är dom bitar som det är tre hål i. Vad tror ni med lite mer erfarenhet är bästa lösningen på mitt problem. Är så nöjd för övrigt med hojen.
MVH Micke

Grattis till hojen!

Tänk på att sänka lika mycket fram oxå annars ändrar du helt på styrvinkeln och du kommer troligtvis tycka cykeln är stadigare i höga farter men trögare i kurviga partier. :fakta
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
mikcar skrev:
Var har du köpt hojen? Om du köpt den i Stockholm vad säger dom om garantin? Du ska i första hand vända dig till den ÅF som du köpte den av förmodar jag att dom säger. Har du flyttat ska du ju givetvis ha rikstäckande garanti. Om du inte får hjälp någonstans så anmäl till Allmänna ReklamationsNämnden. Då brukar det ta fart.

Tror det stora problemet är hos TMP. Ni som köpt hojarna genom ÅF till TMP, får ni återkallelser på broms och koppling på 04:eek:rna?? Det borde ju vara det normala tycker jag. Tycker det är skamligt om dom inte gör det eller för den delen ÅF som inte känner till servicebulletinerna. Varför ska man betala mer när man ändå inte verkar få den service som är tillbörlig?

Berätta gärna mer vad som är problemet och varför du inte fått hjälp med garantiärendet.
Jag köpte den hos Stigefelts Motor i Anderstorp (som har varit underbara!)... Det är dock lite långt (40mil) ifrån Stockholm för att åka dit varje gång jag har ett problem.

Jag ska antagligen ringa till Aprilia i Danmark om Tejbys men vill inte längre lämna in min hoj där... Inte efter deras attityd...

Broms och kopplingsproblem är lite speciella: Aprilia har sagt att ÅF får inte göra något om inte kunden har ett problem - dom får inte byta ut delarna i förebyggande syfte... Men har man problem så ska ens ÅF självklart hjälpa en. Stigefelts har gjort en del av detta åt mig men kan inte göra resten pga av dom väntar på delar.

Mitt problem är att min motor har dött vid flera tillfällen. Vid varje tillfälle har jag kört på väg till, eller från, jobbet (cirka 20-30 minuter hemifrån). Jag har motorbromsat pga trafiken och sedan dragit in kopplingen och rullat lite (typ i 10s) tills jag ser om jag måste växla ned eller om trafiken snabbar på sig igen. Motorn går då på tomgång som är väldigt låg på min hoj (problem 1). Sedan har trafiken saktat in ännu mer och jag har växlat ned. När jag släpper ut kopplingen igen märker jag att motorn har dött. Jag dragit in kopplingen igen, startat motorn och släppt ut den (allt medan jag rullar) och allting fungerat fint. Jag har ett annat kanske relaterat (vad vet jag?) problem med att hojen rycker lite vid cirka 3600 varv. Detta märks speciellt i tvåan.

När jag kollat upp dessa två problem med Aprilia folk på nätet så säger dom att mina ”throttle bodies need balancing” (vad det nu är på svenska) och att tomgången borde höjas. Andra har även nämnt att dom haft liknande problem (ryckigt gång) och att detta berodde på att någon luftslang var av.

Så det jag vill ha gjort är a) höjning av tomgången, b) balansering av mina "throttle bodies" samt ev. c) felsökning av mitt problem om den kvarstår.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag kan bara tala för min egen del ,, o jag har inte hört ett skit av min ÅF av att det skulle vara problem med bakbroms o koppling på 04 modellen ,, han vet ju om det bara för att jag haft lite strul men han har inte fått veta ett skit av TMP ,, vilket jag tycker är rent ut sagt uselt ,, av TMP förståss ,, eller om det e i Italien det brister ,, men min ÅF har inte hört ett skit.

min handlare i Arboga e kanon bra annars så det e heder år honom att han köpt saker för eget kapital bara för att hålla min koppling levande under sommaren ,, en handlare som känner ansvar minst sagt,, :Bugar

mikcar skrev:
Var har du köpt hojen? Om du köpt den i Stockholm vad säger dom om garantin? Du ska i första hand vända dig till den ÅF som du köpte den av förmodar jag att dom säger. Har du flyttat ska du ju givetvis ha rikstäckande garanti. Om du inte får hjälp någonstans så anmäl till Allmänna ReklamationsNämnden. Då brukar det ta fart.

Tror det stora problemet är hos TMP. Ni som köpt hojarna genom ÅF till TMP, får ni återkallelser på broms och koppling på 04:eek:rna?? Det borde ju vara det normala tycker jag. Tycker det är skamligt om dom inte gör det eller för den delen ÅF som inte känner till servicebulletinerna. Varför ska man betala mer när man ändå inte verkar få den service som är tillbörlig?

Berätta gärna mer vad som är problemet och varför du inte fått hjälp med garantiärendet.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
jocke i köping skrev:
Jag kan bara tala för min egen del ,, o jag har inte hört ett skit av min ÅF av att det skulle vara problem med bakbroms o koppling på 04 modellen ,, han vet ju om det bara för att jag haft lite strul men han har inte fått veta ett skit av TMP ,, vilket jag tycker är rent ut sagt uselt ,, av TMP förståss ,, eller om det e i Italien det brister ,, men min ÅF har inte hört ett skit.

min handlare i Arboga e kanon bra annars så det e heder år honom att han köpt saker för eget kapital bara för att hålla min koppling levande under sommaren ,, en handlare som känner ansvar minst sagt,, :Bugar

Du köpte av Actionsports eller Italia Bike-Center? Actionsports är inte knutna till Aprilias servicenätverk och har inget med TMP att göra.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Om koppling och bakbroms RSVR 04

Tänkte jag skulle sammanfatta lite utav den information som jag samlat in på amerikanska apriliaforumet; www.apriliaforum.com ang. luftningsproblemet med kopplingen och bakbromsen på RSVR -04. Om det är något som jag inte uppfattat korrekt och om det är någon som vet säkert så kommentera gärna!

Ang. bakbromsen så beror det tydligen dels på att kanalen upp till behållaren är för smal. Självluftningen fungerar inte.
Enligt amerikanska apriliaforumet så har en servicebulletin gått ut som ersätter huvudcylindern. Det som är gjort är dels en uppborrning från 11mm till 13 mm. Och kanalen upp till behållaren ska va 4.5 mm istället för 3 mm. Detta för att självluftningen skall fungera bättre.
Det verkar som några har borrat upp själva ingången på behållaren till 4.5 mm och även då den L-formade plastanslutningen på huvudcylindern. Har inte fått koll på om det hjälper. Enligt vissa så är en del av problemet att huvudcylindern är horisontellt placerad och att luften har då såvarare att komma ut... låter rimligt.. Ducati har den placerad på samma sätt och samma problem...
Den uppgraderade huvudcylindern kostar 40£ på RSVR.NET. Det är ca. 700 spänn till konsument. Finns även ett uppgraderat ok med kolvar som har 34 mm istället för 32 mm. Kostar 57 £... Så det kan inte kosta Aprilia mycket att byta ut detta och vad kostar det dom med missnöjda kunder...?
Likaså har en servicebulletin gått ut ang. kopplingen. Samma sak där problem med huvudcylindern. OM man har problem och huvudcylindern är tillverkad före 22/10 -04 så byts den ut (tillverkningsdatum stämplat undertill).
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top