Aprilia-tråden.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Helt riktigt ,, :Bugar

Lam-Kaka skrev:
2264612 Av o på slag är en sak..mera gas är en sak, ligger man o kör i 130 o helt plötsligt drar på fullt o hojen reser sig så räknas det väll som powerwheelie?, det är ju ändå kraften som drar upp hojen då utan att man leker av o på slag.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Psychobiker skrev:
2264431 Ok, nästa fråga, är det nått standard man kan köpa på elfa, eller är svindyr aprilia reservdel som gäller?

Va nå jädrans special lampor som det ser ut.... Men om du skickar din adress via PM så skickar jag 2st lampor till dej med posten! (gratis)
Va ner till garaget och meckade lite så jag har de liggandes här på borden nu.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Taco skrev:
2265699 Har öppen ljuddämp. (gianelli) och ett airkit : "Evoluzione race oversize airboxkit" med tillhörande "high flow filter" på millen (-99) Dvs luftburkslocket "ersätts" av tankundersidan.. (inget chip medföljde kittet enl. förra ägarn) "Kabeln" är klippt för fetare låg/mellan register. Allt detta gjort av förra ägaren.. hojen är inte bänkad.

Grubblar över om det finns risk att den går snålt (speciellt på högvarv) iom att sprutet inte är justerat efter åtgärderna för ökat luft/avgasflöde (ja, förutom kippt kabel då..) Lurar på att dra den i bänken för att få svart på vitt hur den blandar..

Va tror ni ? borde den chippas ? och var/hur får man tag i "rätt" chip isf ?? eller ska man satsa på powercommander istället ?? eller om man inte behöver göra nåt överhuvudtaget ??

Börja med en bänkörning där de mäter avgasvärdena så du ser var i registret hojen går snålt/fett. Behöver den justeras vilket den förmodligen behöver göras om den ska gå optimalt så hade jag satsat på en pc och justerat in hojen. Ett chip är ju inte injusterat efter din hoj, med en pc får du en mer individuell map :tummenupp
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Taco skrev:
2265699 Har öppen ljuddämp. (gianelli) och ett airkit : "Evoluzione race oversize airboxkit" med tillhörande "high flow filter" på millen (-99) Dvs luftburkslocket "ersätts" av tankundersidan.. (inget chip medföljde kittet enl. förra ägarn) "Kabeln" är klippt för fetare låg/mellan register. Allt detta gjort av förra ägaren.. hojen är inte bänkad.

Grubblar över om det finns risk att den går snålt (speciellt på högvarv) iom att sprutet inte är justerat efter åtgärderna för ökat luft/avgasflöde (ja, förutom kippt kabel då..) Lurar på att dra den i bänken för att få svart på vitt hur den blandar..

Va tror ni ? borde den chippas ? och var/hur får man tag i "rätt" chip isf ?? eller ska man satsa på powercommander istället ?? eller om man inte behöver göra nåt överhuvudtaget ??

Tycker helt klart du ska dra dit ett chip! Eller helst en PC3, då den är överlägsen ett chip. Men snacka med Buster här på forumet så kanske han kan hjälpa dej med lite billigare chip. Och du kommer nog ändå inte ifrån en bänkning. För även med chip eller utan vill du nog gärna veta hur den mår?
Om inte han kan eller vill så kan jag fixa det om ett tag. Om du är villig att vänta?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Tack för era snabba svar :Bugar Oki, då blir det alltså bänken då om ett par veckor !

RSV_R Tack för erbjudandet, återkommer ev. :tummenupp
 

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
småland
Hoj
aprilia tuono r
Arrow race-tech 2+2

Har just krängt dit mitt 2+2 helsystem som följde med hojen.
Gissa om jag blev nöjd :D .Vet någon vad för effekt det kan ge.Satte även dit arrows chip och öppen luftburk med filter från kämna.
 

Bifogat

  • rsv r.JPG
    rsv r.JPG
    122.6 KB · Visningar: 99

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Testade bänka™ lite. Ska testa lite mer ambitiöst och ladda tre färdiga mappar och se var det händer med vrid o hp. Gick över till 98 oktan men fått rekomenderat att köra med VPower, vilket ska vara mycket bra, så det får bli så i fortsättningen.
 
Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
En snabb fråga, vilka krashkåpor är att föredra och var tjöper man dessa?

Lurar på mer banköra nästa år.

@Olsson vad har du för erfarenhet av luftfilter. Vad rekommenderas?

/Felix
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Felix skrev:
2277737
@Olsson vad har du för erfarenhet av luftfilter. Vad rekommenderas?

/Felix

Jag gissar att du syftar på flöde/effekt och liknande, men jag har ingen koll alls på sådant. Av det lilla jag sett i filterväg så är det bara ett jag kan tänka mig att använda - Aprilia OEM, det verkar välgjort och klarar nog hålla luften ren.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
jocke i köping skrev:
2279947 Taco: vartifrån köpte du din mille ?
Privatköp av en kille från Bollnäs. Ursprungligen tyskimport -02, gått i Norrland innan den hamnade i X-län. Btw visst känner du Kenneth L. här i Gävle ? Kenneth å ja har lite aktiviteter ihop med vår lokala bkk på kartbana.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Oljebyte

Börjar bli dags att byta olja i Millen nu. Jag har massor frågor egentligen, är rätt osäker på det här, har inte mekat eller servat så mycket innan så jag vill ju ha det rätt.
Ska man ge sig på att köpa Aprilia OEM oljefilter eller funkar HiFlo:s ersättare lika bra och var i hela friden får man tag på o-ringar och packningar, kan man bara sticka ner och fixa o-ringar med samma storlek hos valfri o-ringsförsäljare eller är det nåt speshall med dem (samma med brickorna)?
Kan man byta olja med hojen på sidostödet?

Vet att det säkert finns svar nånstans i tråden men det är en jäkla massa sidor att bläddra igenom... :näsblod
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
imaster skrev:
2281044 Börjar bli dags att byta olja i Millen nu. Jag har massor frågor egentligen, är rätt osäker på det här, har inte mekat eller servat så mycket innan så jag vill ju ha det rätt.
Ska man ge sig på att köpa Aprilia OEM oljefilter eller funkar HiFlo:s ersättare lika bra och var i hela friden får man tag på o-ringar och packningar, kan man bara sticka ner och fixa o-ringar med samma storlek hos valfri o-ringsförsäljare eller är det nåt speshall med dem (samma med brickorna)?
Kan man byta olja med hojen på sidostödet?

Vet att det säkert finns svar nånstans i tråden men det är en jäkla massa sidor att bläddra igenom... :näsblod
Nån får ge mig däng om jag ljuger nu men vad jag minns så behövs inga packningar, o-ringarna är bara att återanvända. Jag hade såväl Aprilia oem som hiflofiltren i min falco och märkte inget skillnad när jag bytte. Dom såg väldigt lika ut.

Den olja jag har haft lycka med är Belray och Motul. Castrol gav mig massor med kopplingskrångel.

Jag har bytt olja med hojen på sidostödet, du kan ju hålla den upprätt så allt rinner ut. Skaffa depåstöd!

/Felix

#Olsson# skrev:
2279760 Jag gissar att du syftar på flöde/effekt och liknande, men jag har ingen koll alls på sådant. Av det lilla jag sett i filterväg så är det bara ett jag kan tänka mig att använda - Aprilia OEM, det verkar välgjort och klarar nog hålla luften ren.
Anade nästan ett torrt krasst konstaterande från dig :lol

Jag har bytt till BMC och det verkar kanon, samt går att olja in och återanvända. Lika bra passform som original.

Har du kopplat väck flappern?

/Felix
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Laddningsproblem!!!

Har fått problem med laddningen. Den har gått ned till 11 volt och med lysena urkopplade 11,8 volt. Hojen började hacka och batteriet drogs ur.
Går bra att köra när jag laddat upp batteriet igen. Batteriet har skötts och underhållsladdats. Batteriet är ok så den felkällan kan kopplas bort.

Tittade runt lite på apriliaforum.com och tråkigt nog verkar
det som jag fått problemet som några andra fått. I värsta fall är statorn bränd. Har kollat det bruna kontaktstycket från statorn till regulatorn och det ser helt ok ut (har förekommit att det smält).

Min hoj har gått 2.800 mil och det verkar som fler har börjat få problem när den rullat 2000 mil och uppåt.

Dock har jag inte lyckats ta reda på grundorsaken till varför detta händer.

Någon annan som vet mer om laddningsproblemet?

#Olsson# såg på apriliaforum.com att du bytt ut några kontakter till regulatorn i förebyggande syfte. Vet du nåt mer?

Körde till Kinnekulle i söndags och blev stående vid E20... :4skrika

Tacksam för lite råd och tips här!

Några länkar från apriliaforum.com om detta problem:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=88797
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=83320&highlight=stator
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=73403

/En just nu frustrerad Apriliaägare
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
2281830 Har fått problem med laddningen. Den har gått ned till 11 volt och med lysena urkopplade 11,8 volt. Hojen började hacka och batteriet drogs ur.
Går bra att köra när jag laddat upp batteriet igen. Batteriet har skötts och underhållsladdats. Batteriet är ok så den felkällan kan kopplas bort.

Tittade runt lite på apriliaforum.com och tråkigt nog verkar
det som jag fått problemet som några andra fått. I värsta fall är statorn bränd. Har kollat det bruna kontaktstycket från statorn till regulatorn och det ser helt ok ut (har förekommit att det smält).

Min hoj har gått 2.800 mil och det verkar som fler har börjat få problem när den rullat 2000 mil och uppåt.

Dock har jag inte lyckats ta reda på grundorsaken till varför detta händer.

Någon annan som vet mer om laddningsproblemet?

#Olsson# såg på apriliaforum.com att du bytt ut några kontakter till regulatorn i förebyggande syfte. Vet du nåt mer?

Körde till Kinnekulle i söndags och blev stående vid E20... :4skrika

Tacksam för lite råd och tips här!

Några länkar från apriliaforum.com om detta problem:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=88797
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=83320&highlight=stator
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=73403

/En just nu frustrerad Apriliaägare

Trist värre.

Jag har dålig koll men du skrev inte att du kollat 30A-säkringen mellan batteri o regulatorn så jag bara påminner dig om att bekräfta det.

Angående kontakterna så plockade jag bort den bruna kontakten mellan regulator och stator och lödde ihop per rekommendation från många. Ja, du har sett den smälta kontakten. Om jag hajar rätt så smälter den och det blir ev kortis mellan faserna (om stiften kommer i kontakt med varandra) och statorn går sönder. Det sitter f ö två av dessa kontakter mellan stator o regulatorn, Nummer-2 sitter under TB mellan cyllindrarna ungefär.

Men, din ser ju ok ut och grundproblemet med brända kontakter är (väl) pressnining av stiftklämm-tjosan/kabeln, tillsammans med fukt/korrosion.(Anders J kan nog hoppa in och förklara mer korrekt tror jag) Hursomhelst, värmen/smältning beror (väl) på högt motstånd p g a nämnda och högt motstånd kan ju inte "krana" sönder statorn, snarare tvärt om - om det nu inte gått så långt att det smälter kontakten totalt och blir kortis mellan faserna. Eller? Det borde vara något annat.

Svaret fås om statorn testas vilket är lätt (inte för att jag gjort det, bara småläst lite om det)

Min var i alla fall dålig på två av tre stift på den högra kontakten. Den mellan cylindrarna har jag inte fixat ännu.

/h
 
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
#Olsson# skrev:
2282536 Trist värre.

Jag har dålig koll men du skrev inte att du kollat 30A-säkringen mellan batteri o regulatorn så jag bara påminner dig om att bekräfta det.

Angående kontakterna så plockade jag bort den bruna kontakten mellan regulator och stator och lödde ihop per rekommendation från många. Ja, du har sett den smälta kontakten. Om jag hajar rätt så smälter den och det blir ev kortis mellan faserna (om stiften kommer i kontakt med varandra) och statorn går sönder. Det sitter f ö två av dessa kontakter mellan stator o regulatorn, Nummer-2 sitter under TB mellan cyllindrarna ungefär.

Men, din ser ju ok ut och grundproblemet med brända kontakter är (väl) pressnining av stiftklämm-tjosan/kabeln, tillsammans med fukt/korrosion.(Anders J kan nog hoppa in och förklara mer korrekt tror jag) Hursomhelst, värmen/smältning beror (väl) på högt motstånd p g a nämnda och högt motstånd kan ju inte "krana" sönder statorn, snarare tvärt om - om det nu inte gått så långt att det smälter kontakten totalt och blir kortis mellan faserna. Eller? Det borde vara något annat.

Svaret fås om statorn testas vilket är lätt (inte för att jag gjort det, bara småläst lite om det)

Min var i alla fall dålig på två av tre stift på den högra kontakten. Den mellan cylindrarna har jag inte fixat ännu.

/h

Tack för tipsen! Så troligtvis är det den där mellankabeln med kontaktstyckena som blir dålig med tiden. Min såg iaf. hur fin som helst ut uppe vid regulatorn.
Har kollat 30A säkringarna och alla andra säkringar. Kollat så att kablarna inte sitter löst på batteriet.

Ska kolla kontaktstycket under trottelhuset också.
Ska kolla om jag får samma motstånd på alla 3 stiften från statorn.

På displayen visas det upp til 12.5 V om jag gasar upp till 4.000 rpm och lysena urkopplade och 13.5 V om jag mäter direkt på batteriet. Borde det inte visa samma?

Som tur var så kunde jag köra hela dan på Kinnekulle Ring i måndags. Fick låna en batteriladdare och satte batteriet på laddning mellan varje pass. Fick låna plats i ett släp på hemvägen då jag inte litade på att jag skulle komma hem. Troligtvis håller ett laddat batteri att köra på ganska länge men ville inte chansa.

Ta för vana att kolla spänningen i er display då och då. Det ska ligga mellan 13.5V och 15V vid 4.000 rpm och med halvljus på.

De första symptomen jag hade att nåt var fel var att den började poppa och smälla vid gasavdrag från 4.500 rpm och nedåt. Det förstod jag först efteråt. När jag laddade batteriet och drog ur lysena så försvann det.
Antar att det inte var riktigt med kräm för tändning/insprutningen.

Fortsättning följer...

/El-ände
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ja, det borde ju visa samma, display och direkt på batteriet, dessutom i manualen blir det tydligt att det är just spänningen med laddning som mäts och inget annat.

Jag snackade med en Falcoägare förra året som berättade om hans nya laddning-dragning. Jag tolkade det som att det är ett standardproblem som kanske gäller samtliga tusen-cc och att överföringen generellt är underdimensionerad. Han rekommenderade att dra nytt fräscht kablage. Jag har inte läst tråden men det verkar klart bekräftat. Kanske gäller det även oss (??)

Wire mod instructions for Dummies, Like ME!


F ö får de samma diff mellan batteri och display:

"In my testing, my voltmeter readout on my dash is ~.5 of a volt lower than the reading taken at the battery with a real voltmeter. Carlos' dash readout was about ~.6 of a volt different than the voltmeter."

Fick du isär stiften när du kollade kontakten? Jag tror de går att mekaniskt plocka isär utan att skrota kontakten (även om det var det jag gjorde)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Felix skrev:
2281731 Nån får ge mig däng om jag ljuger nu men vad jag minns så behövs inga packningar, o-ringarna är bara att återanvända. Jag hade såväl Aprilia oem som hiflofiltren i min falco och märkte inget skillnad när jag bytte. Dom såg väldigt lika ut.

Den olja jag har haft lycka med är Belray och Motul. Castrol gav mig massor med kopplingskrångel.

Jag har bytt olja med hojen på sidostödet, du kan ju hålla den upprätt så allt rinner ut. Skaffa depåstöd!

/Felix

Tack! :Bugar

Jag har Castrol R4 i motorn nu och visst slirar den lite på kopplingen - kan vara andra problem dock. Ska prova Repsol nu och se om det blir nån skillnad.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Felix skrev:
2281731
Anade nästan ett torrt krasst konstaterande från dig :lol

Jag har bytt till BMC och det verkar kanon, samt går att olja in och återanvända. Lika bra passform som original.

Har du kopplat väck flappern?

/Felix

Jag får nog kolla in BMC. Är det med ramair eller utan?

Flappern är borta men kanske sätter tillbaka den. Det var en sån där tidig mod som alla(nästan) gjorde. Numera verkar den inte så självklar längre.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top