Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Med frakt osv skiljer det inte så himla mycket.
En tusenlapp kanske.

Nåja, hojåka är en dyr hobby. Jag har inte kommit billigt undan nån gång förut och det lär jag inte göra denna gången heller.

Ska vara begagnade då men det brukar vara ont om använda prylar till falco i sverige.

Last edited:

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
Biltema batteri

Jag ska byta batteri, och Biltemas är ruggigt bra prismässigt.
MEN, (gel)batteriet dom säljer är på 10Ah, och enligt boken ska den vara på 12Ah.. Vad innebär det i praktiken? Funkar det, eller blir det ett dumsnålköp?

Svara fort, jag hänger på låset, behöver batteri NU :D

Appropå snål... Har ni erfarenhet av motoroljan från samma butik?

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
MEN, (gel)batteriet dom säljer är på 10Ah, och enligt boken ska den vara på 12Ah.. Vad innebär det i praktiken? Funkar det, eller blir det ett dumsnålköp?

Köp ej batteri som är mindre än 12Ah! , du kommer få problem efter ett tag då att starta hojen... det sitter inte små kolvar i aprilian så det behövs ett riktigt batteri för att dra runt motorn annars kommer du förstöra startrelät m.m ganska fort. Sen tycker jag du ska köpa annan olja också jag gör med Motul vissa säger att OKQ8 oljan funkar bra kolla lite längre upp i tråden.

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
Köp ej batteri som är mindre än 12Ah! , du kommer få problem efter ett tag då att starta hojen... det sitter inte små kolvar i aprilian så det behövs ett riktigt batteri för att dra runt motorn annars kommer du förstöra startrelät m.m ganska fort. Sen tycker jag du ska köpa annan olja också jag gör med Motul vissa säger att OKQ8 oljan funkar bra kolla lite längre upp i tråden.

Tack för det snabba svaret! Jag ska följa ditt råd :tummenupp
jag har problem att starta millen ibland. Jag bytte stiften i höstas och den blev mer lättstartad. Men men säg den glädje som varar för evigt..
Nu har det börjat bli lite av samma problem igen. Luktar soppa och batteriet tar snabbt slut, trots att jag har den på underhållsladdning mest hela tiden.
Jag ska prova att byta batteri och se ifall det blir bättre. Jorå, 12Ah blire!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Med frakt osv skiljer det inte så himla mycket.
En tusenlapp kanske.

Nåja, hojåka är en dyr hobby. Jag har inte kommit billigt undan nån gång förut och det lär jag inte göra denna gången heller.

Ska vara begagnade då men det brukar vara ont om använda prylar till falco i sverige.
Har du kollat om det finns Delkevic-burkar som passar din Falco? Finns gott om dem till hyggliga priser på den där eBay http://global.ebay.com

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
Tack för det snabba svaret! Jag ska följa ditt råd :tummenupp
jag har problem att starta millen ibland. Jag bytte stiften i höstas och den blev mer lättstartad. Men men säg den glädje som varar för evigt..
Nu har det börjat bli lite av samma problem igen. Luktar soppa och batteriet tar snabbt slut, trots att jag har den på underhållsladdning mest hela tiden.
Jag ska prova att byta batteri och se ifall det blir bättre. Jorå, 12Ah blire!

Uppdat.
Nu har jag skaffat nytt batteri, laddat o klart. Men hojen ville fortfarande inte snurra igång:huvet Jag började tänka på tippsensorn, och provade att koppla bort den helt. Då jävlar, efter lite harvande, gick hon igång :va Nu när hon e varm & go så startar hon utan protest! Jag trodde man var tvungen att koppla förbi sensorn, men jag kopplade bara ur den:va nåväl, hon går ju nu:D

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA

köp INTE biltemas MC batteri, dom är svindåliga!

det är roligare att kasta pengarna i soptunnan!!
millen kräver rätt bra kräm i batteriet så tyvärr finns inga billiga genvägar att ta här :(

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Re: Aprilia-tråden!!!

Fick besked idag att mina dekaler förmodligen kommer i morgon, det kommer bli grymt bra!

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
ventiljustering/service

Jag har haft millen (-02) sedan 07, och har servat den själv och bytt de vanliga slitdelarna såsom däck, kedja/drev, olja/filter, stift, luftfilter osv.
Men jag vill/ska lämna in den för en översyn av motorn, i förebyggande syfte. ev.ventiljustering och sådant. Mellan tummen &pekfingret, vad kostar en sådan service?

/Petter

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Jag har haft millen (-02) sedan 07, och har servat den själv och bytt de vanliga slitdelarna såsom däck, kedja/drev, olja/filter, stift, luftfilter osv.
Men jag vill/ska lämna in den för en översyn av motorn, i förebyggande syfte. ev.ventiljustering och sådant. Mellan tummen &pekfingret, vad kostar en sådan service?

/Petter

Hörde med Biscaya i vintras vad dom ville ha för den stora servicen. ca 6000-6500 kr ! så jag kollade ventilspelet själv och shimsade om en insugsventil.

Både lärorikt och småkul plus enkelt.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Last edited:

spinnyp

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
Aprilia RSV 1000 -2002
Hej! Är en återfallsåkare och ny på forumet. Är också numera Aprilia ägare, en SL 1000 Falco. Fassen vilken vacker hoj med härligt ljud! Ska hämta den imorgon så jag kommer väl inte kunna sova inatt eller arbeta imorgon :D Så j-kla gött att vara med hoj igen, har i flera år sagt att jag är mellan hoj för tillfället.

Det sitter Gianelli på hojen och jag blev nästan svag i knäna när han startade hojen, vilket ljud. Blev kär och slog till. Var väl måttligt intresserad av maskinen då jag aldrig hade sett en i verkligheten och hade ett par andra hojar i sikte som kanske låg närmare min komfortzon (rad 4:eek:r). Men herregud, varkens foton eller inspelat ljud kan göra denna hoj rättvisa.

Har haft CBR900RR, ZX6R och GSXR1100 tidigare.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
välkommen :tummenupp
då får du ta en titta här med för oss med Aprilia i garaget.
http://www.famiglia-aprilia.se/inde...er_auid=283523&_goto_new=1&EnsureNoCache=7395
mvh jocke

Hej! Är en återfallsåkare och ny på forumet. Är också numera Aprilia ägare, en SL 1000 Falco. Fassen vilken vacker hoj med härligt ljud! Ska hämta den imorgon så jag kommer väl inte kunna sova inatt eller arbeta imorgon :D Så j-kla gött att vara med hoj igen, har i flera år sagt att jag är mellan hoj för tillfället.

Det sitter Gianelli på hojen och jag blev nästan svag i knäna när han startade hojen, vilket ljud. Blev kär och slog till. Var väl måttligt intresserad av maskinen då jag aldrig hade sett en i verkligheten och hade ett par andra hojar i sikte som kanske låg närmare min komfortzon (rad 4:eek:r). Men herregud, varkens foton eller inspelat ljud kan göra denna hoj rättvisa.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Grattis o välkommen hem! :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...