Aprilia-tråden.

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Så nu sitter det nya (beg:)) skivor på hojen och vibrationerna försvann. :tummenupp

Passade även på att slänga på ett par renthal road race medium-grepp, rekommenderas!

MEN, varför går min hoj upp till 100+ i temp så fort jag kör sakta, kör jag 80+ så ligger den stabilt på 76 grader.
Hur beter sig era hojar? (Mille 00:a)

Min 02a blir varmare när jag tvingas till kökörning och till slut går fläkten igång jag kommer dock inte ihåg exakt hur varm den blir.

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
Min 02a blir varmare när jag tvingas till kökörning och till slut går fläkten igång jag kommer dock inte ihåg exakt hur varm den blir.

Frågan är om min givare är paj eller om det är något annat fel.
Tempen kan gå från 76->110 på 20 sekunder.
När jag parkerar hemma t.ex. så är den alltid 100+ men kylarslangarna går att ta på, självklart varma, men vettefan om det är över 100 grader.

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Frågan är om min givare är paj eller om det är något annat fel.
Tempen kan gå från 76->110 på 20 sekunder.
När jag parkerar hemma t.ex. så är den alltid 100+ men kylarslangarna går att ta på, självklart varma, men vettefan om det är över 100 grader.

Låter lite skumt så snabbt borde tempen inte öka, har du kollat så att du har rätt mängd kylarvätska? Har du meckat med hojen och tömt den på kylarvätska så du kan ha fått någon luftficka i systemet?

strax

Strax
Gick med
23 May 2010
Hoj
02, Aprilia SL1000 Falco
Hej!

Letar efter en reservdel. Vet inte exakt vad den kallas. Men det är någon sorts packning som styr trycker i kopplingen. Den som är vid kopplingshandtaget och inte den som är vid lamellerna vid motorn.
Behöver endast den delen snarast, inte hela paketet.
Vill ha min hoj körklar då jag har uppkörning denna veckan.
Nån som vet något företag som kan ha reservdelar till min Aprilia SL 1000 Falco - 02?

Hör isåfall va er snarast.

Tack. Skicka Pm.

trycket*

Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Hej!

Letar efter en reservdel. Vet inte exakt vad den kallas. Men det är någon sorts packning som styr trycker i kopplingen. Den som är vid kopplingshandtaget och inte den som är vid lamellerna vid motorn.
Nån som vet något företag som kan ha reservdelar till min Aprilia SL 1000 Falco - 02?

Tack. Skicka Pm.

trycket*

schysst hoj att börja med :tummenupp

är det bara en packning (nåt sorts membran?) så går dte säkert att hitta en ersättningsdel, ta reda på exakt vad det är för en och vilken storlek det ska vara så kan du ringa runt till handlare sen och kolla :)

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Hej!

Tack. Skicka Pm.

trycket*

Från Kungsbacka så är det nog närmast till Biscaya i Alingsås eller Marcussens i Halmstad. Mao, har du bråttom så kolla med dom så kan du åka dit och hämta grejerna själv. Har du inte superbråttom så kan du ju kolla med vem som helst som kan skicka.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Är det någon gammal apriliaåkare som har en speed sensor till en falco liggande?
Tror även att millens sensor ska passa.
Min har tyvärr börjat balla ur, enligt den körde jag 450km/h i förrgår. :gnissla

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är det någon gammal apriliaåkare som har en speed sensor till en falco liggande?
Tror även att millens sensor ska passa.
Min har tyvärr börjat balla ur, enligt den körde jag 450km/h i förrgår. :gnissla
Jag har från min Tuono... tyvärr funkar den inte heller :rolleyes:

De här är dock justa:
http://global.ebay.com/03_Aprilia_Falco_Speed_Sensor/320577340843/item
http://global.ebay.com/RSV_R_1000_APRILIA_TACHO_SENSOR_TACHOSENSOR_COCKPIT_04-/400127679002/item
:)

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02

Ja jag har kikat lite på dessa.
Däremot är jag inte alls helt säker på vilka modeller om är kompatibla med falcon. RS250 borde ju passa tycker jag. Dashboarden är ju likadan, vilken den är på de flesta äldre aprilia.
Kanske nån guru här inne som kan svara på vilka som kan passa rakt av?!

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ja jag har kikat lite på dessa.
Däremot är jag inte alls helt säker på vilka modeller om är kompatibla med falcon. RS250 borde ju passa tycker jag. Dashboarden är ju likadan, vilken den är på de flesta äldre aprilia.
Instrumenten spelar inte så stor roll, sensorn sitter med en kontakt under sadeln. Kolla att infästningen är lika och kontakten ser bekant ut bara. Det är iaf samma sensor på alla Mille/Tuono årsmod 01-09.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Instrumenten spelar inte så stor roll, sensorn sitter med en kontakt under sadeln. Kolla att infästningen är lika och kontakten ser bekant ut bara. Det är iaf samma sensor på alla Mille/Tuono årsmod 01-09.

Ja precis, den försvinner in under sadeln har jag sett.
Kontakten spelar mindre roll för mig då det bara är att löda på den gamla om kontakten skulle se annorlunda ut.
PMa gärna om ni skulle snubbla över en sensor!

Nu har jag inte kikat så mycket på detta problem så det kan säkert vara nåt enkelt. Själva sensorn är sprucken i kabelgenomföringen och den lagade jag för nåt år sen och den har funkat klockrent till nu. Jag ska byta dashboard till vintern så jag får väl felsöka mer då, fast det vore kalas att få tag i en sensor nu!

Hör med era apriliavänner!!

Tack

Last edited:

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Någon som ligger på en termostat till en Mille-00?
Jag skulle behöva en under dagen idag (framförhållning) :tummenupp

Har du en och bor i/runt stockholm så skicka ett PM direkt.

Tack! :Bugar

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Om jag inte skulle få fram en termostat finns det någon alternativ lösning?

Ex. plocka ur termostaten helt och kanske täcka en bit av kylarna?

(Ska köra bana på söndag, därav min hets.) :brinnerup

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Om jag inte skulle få fram en termostat finns det någon alternativ lösning?

Ex. plocka ur termostaten helt och kanske täcka en bit av kylarna?

(Ska köra bana på söndag, därav min hets.) :brinnerup

Eller om man kan låsa den i öppet läge och sedan tejpa kylen kanske?? Vet tyvärr inte hur termostaten ser ut på våra hojar.....

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
Jag gjorde helt enkelt så att jag gick lös med milt våld på termostaten och nu är den lite öppen hela tiden.

Körde från jobbet igår och tempen gick aldrig upp så mycket som förut samt att när jag gasade på så höll den sig uppe så pass så att jag kände mig bekväm.
Får se om jag tar millen eller yamman imorgon.. Känns dumt att chansa när jag har en hel hoj ståendes hemma. Skulle å andra sidan gärna åka twin på bana. :)

Nu inser jag dock vad jag köpt för hoj.. En enda termostat i Sverige som jag uppfattade det och inga på väg på ett bra tag.. Tur att den kommer på måndag till mig. :banana

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...