Aprilia-tråden.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tydligen skall det figurera en hel del NGK kopior på Ebay etc.
Kolla så att firman du köper ifrån är en "official dealer"

Har för mig att BorisJR tipsade om detta i en annan tråd.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Var inom Harley Davidsson i HBG idag. Snubben sa att det dröjer någon vecka till innan Tuono V4 tas ut så man får provköra den. Jag tror jag ska testa lite, fast den egentligen har för många cylindrar. :D

Var uppe på Veronas där de hade en som stod o tittade på mig och bara bad om att få bli provkörd. Dock håller jag med dig lite om för många cylindrar. Skulle säkert bara följt med mig hem om jag satt mig på den ;)
Vart va du o din Falco på SVT btw?
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Nån i Gävle-trakten med omnejd som har original burk med mellanrör jag kan hyra/låna 1-2 dagar nästa vecka?

Har helt glömt bort att jag har ombesiktning pga ljudnivån nästa vecka.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Var uppe på Veronas där de hade en som stod o tittade på mig och bara bad om att få bli provkörd. Dock håller jag med dig lite om för många cylindrar. Skulle säkert bara följt med mig hem om jag satt mig på den ;)
Säker på att det var en med för många cylindrar du såg där?? Mig veterligen står där dock en tuono V2 factory -07
http://www.blocket.se/kronoberg/Aprilia_Tuono_1000R_Factory_utt08_40183878.htm?ca=20&w=3
Du gör helt rätt i att hoppa upp på den och ta med den hem :yoparty
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Är det nån som turbokonverterat en Mille/Tuono?

Jag och polaren funderar på att försöka oss på det i vinter på hans Tuono -04.
Hade varit bra att få lite idéer och tips.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jeo...

Gör en kopia av luftburken i alu, stor volym på boxen är viktigt.
Olja hämtas från ex. oljetryckskontakten
Returolja från turbo behöver en egen pump för att få upp det till oljetanken, om inte turbon placeras väldigt högt.
Extra oljekylare är en bra idé!
Kompsänkning gör ni enklast med en spacer på cylinderfoten.
Motorerna är tåliga, bottendelen är grovt tilltagen och förbränningsrummen fina.
200-250hk vid moderata laddtryck är min erfarenhet :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vart rent geografiskt placerar man turbon bäst. Kan lixom inte se det för min inre syn.
 

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Halloj gubbar. Har precis impulsköpt mig en Falco -02. Fantastisk maskin. :banana

Men det sitter Leo på den, kan tänka mig att det kommer ge mig problem då jag skall regga in den i sverige.
Någon som har ett orginalsystem liggandes till en Falco? :confused:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vart rent geografiskt placerar man turbon bäst. Kan lixom inte se det för min inre syn.
under motor? inlopp luft framåt och utlopp avgas bakåt. rören från cylindrarna möts likt de gör original i kollektorn men före turbo istället. -- Annars får du sätta den uppe i kutsen om du inte vill ha den hängande på ena sidan...
 

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Åstorp
Hoj
CB 1300
är inne på att byta koppling till ett Barrett kopplingskit.
kommer jag på något sätt bli lidande av hysteriskt mycket Karl-Alfred vänsterarm pga kraftigare fjädrar?:confused:
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Du kan ju köra med dina orginalfjädrar till Barnettpaketet,, då blir den lättare att handskas med om man upplever den för tung,
personligen så har jag aldrig upplevt en aprilia koppling för tung oavsett vilka fjädrar som suttit i.
men så är jag ju skadad av mina gamla hedenhösmaskiner där kopplingen är att jämföra med att
komprimera ett bowlingklot med en hand
 

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Åstorp
Hoj
CB 1300
Men asså, asså...
Då finns det väl ingen anledning att köra med barretkoppling? Om man inte använder medföljande kraftigare fjädrar? Eller är materialet på lamellerna så dom tar bättre ändå:confused:
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jo det är ett bättre och tåligare mtrl i Barnett än strd,,
annars så vore det ju enklare med att bara byta fjädrar,
om jag inte minns fel så är även stålskivorna lite tjockare
i Barnett så dom har inte lika lätt för o slå sig vid hög temp.

men absolut,,,, barnett funkar ju bäst med deras fjädrar,,
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
På tok för billigt för en så bra hoj. Om det nu inte är körställningen du gillar för det är det enda jag kan tänka mig så bygg om den med Tuonostyrkrona etc!
 

Evo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Malmö
Hoj
Jepp
Körställningen är helt okej faktiskt, nej anledningen är att det går för fort med kåpor, farten känns knappt och det är lätt att det så in i h*lv*t* .

Bygga om är ju en bra ide men inget för mig (tummen mitt handen) :D
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top