Aprilia Tuono V4

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Japp, och det har blivit värre ganska snabbt. Får hålla sig hemma när det är mörkt.

Jag plockade bort kåpa o glödlampa o höll dammsugaren vid hålet o blåste in med tryckluft, då blev det bättre en stund. Men tyvärr så är ju förmodligen linserna rätt sönderslagna i kanterna nu så det lossnar snabbt nya flisor som mals ner. :(

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Så där ja! Då var en order lagd på en gul Tuono V4R APRC. Tyvärr kommer den inte att levereras förrän i slutet av juni, men den som väntar på något gott väntar alltid för länge...

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Så där ja! Då var en order lagd på en gul Tuono V4R APRC. Tyvärr kommer den inte att levereras förrän i slutet av juni, men den som väntar på något gott väntar alltid för länge...

Då får man säga grattis :banana Mer väljud i närområdet :Bugar

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Grattis! Rätt färg också... :cool:

Om jag ska köpa den snabbaste streetfightern på marknaden vill jag ju även ha den snabbaste färgen. Det skulle vara lite snopet att köpa en svart och ständigt bli omkörd av gula Tuonos.

Vilka tillbehör och "moddar" är obligatoriska på TV4:an?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Om jag ska köpa den snabbaste streetfightern på marknaden vill jag ju även ha den snabbaste färgen. Det skulle vara lite snopet att köpa en svart och ständigt bli omkörd av gula Tuonos.

Vilka tillbehör och "moddar" är obligatoriska på TV4:an?

Moddar : Först och främst .. Lacka om Hojen Svart :D :banana:rock

Jaja smaken är som baken Gul kan faktiskt vara snygg den me .

Om man ska försöka vara seriös då .

Om du stävar efter en så mjuk gång från låga varv som möjligt så är 44t bak eller 1 ner fram bra samt häkta av wirarna som styr avgasventilen nere på höger sida.

klart mjukare gång samt maffigare ljud :smasha

Personligen tycker jag standard sadeln är för hal ..så den bytte jag .

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Moddar : Först och främst .. Lacka om Hojen Svart :D :banana:rock

Jaja smaken är som baken Gul kan faktiskt vara snygg den me .

Om man ska försöka vara seriös då .

Om du stävar efter en så mjuk gång från låga varv som möjligt så är 44t bak eller 1 ner fram bra samt häkta av wirarna som styr avgasventilen nere på höger sida.

klart mjukare gång samt maffigare ljud :smasha

Personligen tycker jag standard sadeln är för hal ..så den bytte jag .

Jag har förstått att det är många som klagar på att sadeln är alldeles för hal. Vart köpte du din? Aprilia original eller tredjepartstillverkare?

Finns det någon risk med att koppla ur avgasventilen? T.ex. att systemet tror att det är något fel och tänder varningslampan för motorstyrning?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det finns överdrag med alcantra m m på bla eBay.
Kopplar du bara loss kablarna från spjället och låter allt sitta kvar så motorn fortfarande kan jobba märker inte elektroniken nåt.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag har förstått att det är många som klagar på att sadeln är alldeles för hal. Vart köpte du din? Aprilia original eller tredjepartstillverkare?

Finns det någon risk med att koppla ur avgasventilen? T.ex. att systemet tror att det är något fel och tänder varningslampan för motorstyrning?

Då jag köpte min http://www.raceseats.it/aprilia_rsv4_photogallery_competition.htm fanns det inte så mkt att välja på .. nu finns en Gel från Aprilia som ska va ok från vad jag hört .
Min är ett jäkla fäste i . dock dyr.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fråga 1:
Har era också ett ganska markant vinande ljud från transmissionssidan (vänster)? Eller är det bara min... Hade en ZXR750 för länge sen som lät ungefär lika mycket men har faktiskt inte hört det sen dess. Förrän TV4:an då.

Fråga 2:
Upptäckte idag när jag skulle smörja kedjan att bakdelen har ett glapp. Om jag lutar upp hojen så bakhjulet hänger fritt kan jag röra det lite och svingen följer då med. Utan extra ögon att kolla verkar det bara vara stötdämparlänkaget som glappar, nån mer som märkt nåt liknande?

Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Japp då har man gjort andra 100 milis servicen på tuonon. Biligt om man jämför mot ktm. Skilljer över 1000kr till tuonos fördel. Även försäkringar skiljer över 1000kr till tuonons fördel.

Fick ingen ny map. Skulle man det? Har en 2012.

Måste vara en del som ångrar sej nu att de inte köpte min tuono då den var till försäljning. Jag är mer än glad och nöjd.

SeeYou

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Fråga 1:
Har era också ett ganska markant vinande ljud från transmissionssidan (vänster)? Eller är det bara min... Hade en ZXR750 för länge sen som lät ungefär lika mycket men har faktiskt inte hört det sen dess. Förrän TV4:an då.

Fråga 2:
Upptäckte idag när jag skulle smörja kedjan att bakdelen har ett glapp. Om jag lutar upp hojen så bakhjulet hänger fritt kan jag röra det lite och svingen följer då med. Utan extra ögon att kolla verkar det bara vara stötdämparlänkaget som glappar, nån mer som märkt nåt liknande?

Har aldrig hört nåt sånt ljud. Men har ju som bekant en blingig megafon på min som överröstar det mesta.

Jag har alltid hängt upp min i depåstöd, så jag har aldrig känt nåt glapp i fullt utfjädrat.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Har aldrig hört nåt sånt ljud. Men har ju som bekant en blingig megafon på min som överröstar det mesta.

Jag har alltid hängt upp min i depåstöd, så jag har aldrig känt nåt glapp i fullt utfjädrat.

Ja precis ..Men om jag tänker efter så vill jag minnas ett turbo liknande vinande ljud efter kanske 9-10k då jag körde med orginal och hojen va rätt ny .

Servade 1000mila idag .. Bra pris 1800kr . Misstänker dock att de hällt i "fel" olja Delsyntet 15w/50 dock så har jag läst att just delsyntet ska vara bra ända upp till ca 1500mil pga inslitning/inkörning ..
Kanske är rätt fast fel ändå :confused:

Fick en ny uppdat map också det kändes riktigt nice ..fifaan va bra Tv4 går och låter ..jäffla musik låda :banana :banana

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Ja precis ..Men om jag tänker efter så vill jag minnas ett turbo liknande vinande ljud efter kanske 9-10k då jag körde med orginal och hojen va rätt ny .

Servade 1000mila idag .. Bra pris 1800kr . Misstänker dock att de hällt i "fel" olja Delsyntet 15w/50 dock så har jag läst att just delsyntet ska vara bra ända upp till ca 1500mil pga inslitning/inkörning ..
Kanske är rätt fast fel ändå :confused:

Fick en ny uppdat map också det kändes riktigt nice ..fifaan va bra Tv4 går och låter ..jäffla musik låda :banana :banana

Det lät som ett rimligt pris på servicen. Var lämnade du in hojen?

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska