Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Oki tack för tips :)

Visst faan är det svårt att få bakhjulet att inte sladda o spinna loss hehe , satan va det sliter ner däck .
Mitt Gp racer 211m är helt slut på höger sida efter drygt en full bandag :brinnerup Kostar på att ha en best :D

Köp billiga värmare på ebay, såna däck håller mycket bättre om de slipper gå kalla. Sen kör du med max rek tryck så är det lättare att hålla värme i dem på banan också. Borde hålla ett par dagar iaf. :thumbup:

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Köp billiga värmare på ebay, såna däck håller mycket bättre om de slipper gå kalla. Sen kör du med max rek tryck så är det lättare att hålla värme i dem på banan också. Borde hålla ett par dagar iaf. :thumbup:

Mjoo har funderat på det ..om det blir värmare så blir det till nästa säsong .. Kompisen har värmare och jag tycker inte att det skiljer så jätte mkt i slitage ..

Jag hörde att det va bättre att åka på lågt däcktryck typ 1.7 varma just för att de får upp värmen bättre då . Och de skall fungera hyfsat utan värmare tom ..

Det är ovärmda va?
Japp . testade med lågt däcktryck enligt proffsen .. men vad vet jag :confused:

Just Dunlop skall köras på lägre däcktryck det vet jag ialf :hej

Är sugen på testa Dunlops nya Q3 . de verkar passa mig .

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Jag hörde att det va bättre att åka på lågt däcktryck typ 1.7 varma just för att de får upp värmen bättre då . Och de skall fungera hyfsat utan värmare tom ..

Just Dunlop skall köras på lägre däcktryck det vet jag ialf
Med din fart borde du inte ha under 1,7 kallt i de däcken. 1.7 varmt är för lågt, inte konstigt de tog slut.

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Med din fart borde du inte ha under 1,7 kallt i de däcken. 1.7 varmt är för lågt, inte konstigt de tog slut.

Så du säger att med högre däcktryck så blir däcket varmare ? snurrigt detta ju ...

Och jag testade olika hade 2.6 kallt från början på aprilia dagen och har testat nedåt och som lägsta va 1.7-1-8 varmt .

Men du menar såhära då ... ju söligare man kör desto högre däckstryck ?

Jag trodde att iom dessa däck är gjorda för lågt tryck på bana så skall man köra med det och även för att få upp tempen i däcket ...

Läste detta ialf
Endurance last almost about 75% longer than the Mediums.
Låter väl bra .

Jo , gillar dom väldigt bra för övrigt ..vill bara ha mer ut på banan så är man nöjd på riktigt :banana

dunlop vill ha lågtryck i däcken ialf på bana .

hile Dunlop’s SportSmarts
ran road pressures on
track, the D211s were
clearly on rations at the
rear, with the N-Tec
construction only
requiring 17psi in the rear.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Men du menar såhära då ... ju söligare man kör desto högre däckstryck ?
Precis. Ju långsammare du kör (eller jämnare) desto mindre värme producerar din körning. Mindre värme i däcken ger mindre tryckhöjning pga luftens expansion. Första gaslagen inom fysik.
För att komma upp i arbetstryck (varmtryck) med lägre fart behöver du alltså lite högre utgångsläge. Allt inom däckets tryckintervall såklart. Går du utanför vänder kurvan så småningom där för lågt tryck ger överhettning pga överdriven rörelse och för högt tryck ger kallare däck pga för lite rörelse inbillar jag mig.

dunlop vill ha lågtryck i däcken ialf på bana .

hile Dunlop’s SportSmarts
ran road pressures on
track, the D211s were
clearly on rations at the
rear, with the N-Tec
construction only
requiring 17psi in the rear.

Jo, men under vilka förhållanden?

Edit: Kolla mina sista inlägg i denna tråden och jämför med ditt slitage: http://www.sporthoj.com/forum/showt...cks-t-ex-Metzeler-CompK-Pirelli-Superbike-Pro

Edit 2: Faktiskt, kolla med Tom på Hojdäck direkt eftersom jag det jag yrar om mest kommer från honom i obestämd ordning. Tom@Work här på SH.

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Bilder på däck

Höger och vänster sida .. Vänster ser fin ut .

Höger såg bra ut med tc4 dock inte nu med tc3 ... Ruggning i ett fält .

Jåke du som testat nu .Sportsmart vs Din nuvarande slicks ?

Känner du att sportsmarten " räcker" för din körning eller ..

Bara jag som tycker Tv4 bara blir coolare för varje vecka som går :D :banana

Bifogat

• 20130627_171236.jpg
    20130627_171236.jpg
    245.3 KB · Visningar: 121
  • 20130627_171344.jpg
    20130627_171344.jpg
    182.2 KB · Visningar: 115
  • Snyggve.jpg
    Snyggve.jpg
    255.5 KB · Visningar: 139
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Sportsmart klarar den fart jag håller men kräver nog en bättre förare för att prestera, jag törs inte riktigt. Hade dock inga som helst bekymmer med dem på Sviestad.
Jag föredrar bandäck på värmare nu när jag fått upp tillräckligt fart för att hålla värme i dem. Jag kan köra på ett annat sätt och det är lättare att öka. För gata klarar de mer än jag kör.

Den där remsan ser ut som att du behöver släppa returen.

Klart den blir det. Folk har stått och lyssnat på mig i böjen efter start/mål och kommenterat vad den låter när jag ger på med knäskrap och öppningen mot depån... Med originalsystem! :D

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag föredrar bandäck på värmare nu när jag fått upp tillräckligt fart för att hålla värme i dem.

Kul :tummenupp Vilken fart är det då ? Jag körde gr sist 2011 då jag körde in hojen ..Året innan med min Superduke låg jag på 1.40
Känns som att det skulle gå lite fortare om jag fick chansen att brassa på med Tv4 nu inkörd o klar :yoparty

Men men Intressant med tipset om returen , ska minska till nästa banåka :)

Fan man skulle ha dubbla uppsättningar fälgar och däck ..Den där lottoraden borde gå in snart hoppas jag hehe .

Klart den blir det. Folk har stått och lyssnat på mig i böjen efter start/mål och kommenterat vad den låter när jag ger på med knäskrap och öppningen mot depån... Med originalsystem!
Faktum är att Tv4 låter oförskämt bra med orginal ! jag lyssnade en del på dig då du körde sist så det va blött på Sviestad och det lät som sagt :Bugar

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
För trött för att göra nåt idag, lånade Lailas laptimer sporadiskt igår och fick 1.36,9 som bäst på den.

UNIA

Medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Aprilia Tuono
Trevligt Jåke :tummenupp .Själv körde jag som bäst 1.36.6 med slitna d211 som ändå var väldigt stabila alla fyra dagarna. Däckvärmarna gjorde sitt men gaffeln var slut. Börja chattra så fort man pressa hojen. Har renoverat gaffeln så få se hur mycke det gör..:va Sviesta väntar..

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Fick precis mail om att min Tuono är på väg med DB Schenker. Det känns verkligen precis som dagarna innan julafton när man var liten.

Jag har hittills aldrig provat på banåka, men måste nog försöka ta mig till en bana så fort som möjligt.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp

Jadu..han sätter tempot och antagligen vill de ha koll på just det så det inte går överstyr antar jag ..
Men lite trist då man vill gaaasaaaaaa :D Hur som är det rätt klokt om man nu vill träna på sin körteknik .. och det vill man oftast .

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Trevligt Jåke :tummenupp .Själv körde jag som bäst 1.36.6 med slitna d211 som ändå var väldigt stabila alla fyra dagarna. Däckvärmarna gjorde sitt men gaffeln var slut. Börja chattra så fort man pressa hojen. Har renoverat gaffeln så få se hur mycke det gör..:va Sviesta väntar..
Inte illa, själv har jag börjat få problem med svajig bakdämpare som jag inte hittade nån riktigt bra inställning på. Vi tar Gelleråsen härnäst, har anmält oss till Cashback's extra dag 29/7 och MCE-dagen 31/7. Sen blir det semester enligt damens önskemål. :rolleyes:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Lite beslutsångest angående backdäcks val som är snart .. Metzler Racetech Interact K2/k3 , Dunlop Gpracer 211 Endurance , Sportsmart , Pirelli Rosso II.. någon av dessa blir det nog , har lite beslutsångest :confused:

Har ett Gp racer211 m i fram som fungerar bra .

Hittade lite intressanta bilder angående däckslitage ..

Vilket påminner mitt slitage mest om ?

Bifogat

• HotTear.jpg
    HotTear.jpg
    89 KB · Visningar: 123
  • ColdTear.jpg
    ColdTear.jpg
    171.3 KB · Visningar: 141
  • 20130627_171313  slitage.jpg
    20130627_171313 slitage.jpg
    222.4 KB · Visningar: 115
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hittade lite intressanta bilder angående däckslitage ..

Vilket påminner mitt slitage mest om ?
Det mönstrade, vilket jag misstänker är kallslitage medan slicket är fjädring?

Hade jag tur eller är jag ute och cyklar helt? :)

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...