Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det mönstrade, vilket jag misstänker är kallslitage medan slicket är fjädring?

Hade jag tur eller är jag ute och cyklar helt? :)

Hehe jo du cyklar helt klart :)

Det mönstrade är väldans likt och det är ...
Hot TearThese tears are shallower, but notice how the shape of the tear starts closer to the edge of the tyre then curves down and in to the middle

slicket är kall slitage
Cold TearNotice the tears are almost fingernail shaped and also how deep they are. You could almost get a fingernail behind them and pull a large chunk of rubber back

Hittade en bra sida angående detta :banana http://biketrackdayshub.co.uk/motorcycle-tyre-wear-guide

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Sådär, man tackar. Det var intressant!
Edit: Du har alltså haft lite för mycket eller mycket för lite luft i däcken som fått dem överhettade. Eller så har du TC för högt så de inte tillåts spinna lite vilket sänker temp.
;-)

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Sådär, man tackar. Det var intressant!
Edit: Du har alltså haft lite för mycket eller mycket för lite luft i däcken som fått dem överhettade. Eller så har du TC för högt så de inte tillåts spinna lite vilket sänker temp.
;-)

kom också fram till det .. att det är för lite luft så de blir överhettade på kanten där jag lägger på vid utgång av kurva ..
Kan säga att jag inte vart så snäll mot däcket iom jag testat och provocerat en del vad tc gör och inte gör .

Testade lite mer i går på Tuvängen och däcket höll i 3 pass innan det blev snorhalt och tc lampan blinkade som en tok hehe .

Nägra varv från tuvis på tuono i pass 3

fick förvånadsvärt bra temp där :yoparty

Fick en minnesvärd skön sladd ur kurvan längs bort då man ligger rätt bra och gasar :banana

Fan vad jag gillar tc och denna hojen !

Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
kom också fram till det .. att det är för lite luft så de blir överhettade på kanten där jag lägger på vid utgång av kurva ..
Kan säga att jag inte vart så snäll mot däcket iom jag testat och provocerat en del vad tc gör och inte gör .

Testade lite mer i går på Tuvängen och däcket höll i 3 pass innan det blev snorhalt och tc lampan blinkade som en tok hehe .

Nägra varv från tuvis på tuono i pass 3

fick förvånadsvärt bra temp där :yoparty

Fick en minnesvärd skön sladd ur kurvan längs bort då man ligger rätt bra och gasar :banana

Fan vad jag gillar tc och denna hojen !

Jag höll på att skrika som en liten flicka en minut in i filmen, snyggt uppstyrt.
Har du satt dit orginalstyret?
Jävla härlig kameraposition!
Du vill inte byta mot en yamaha? ;) :yoparty

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag höll på att skrika som en liten flicka en minut in i filmen, snyggt uppstyrt. Tack .
Har du satt dit orginalstyret? Japp :)
Jävla härlig kameraposition! Jo det blir simulator aktigt :)
Du vill inte byta mot en yamaha? ;) :yoparty N E J !! :)

Kul att du såg nått överhuvudtaget :) Det känns 100ggr mer än det syns på film ialf .

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nytt bakdäck , nya bromsbelägg + olja och brassafetdag i morgon :banana

Lite bilder coola bilder kanske från nätet .

Ena en fint moddad Guling :)

Den andra visar vad en moddad Tv4r kan väga med alla vätskor i väger . 190kg :tummenupp

Bifogat

• 9165819637_5bd42951eb_o.jpg
    9165819637_5bd42951eb_o.jpg
    172.5 KB · Visningar: 109
  • image.jpg
    image.jpg
    142.8 KB · Visningar: 131

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Gillar inte RSV4-rumpan jättemycket, men race-båten blir ball! 190kg är imponerande, Laila's 750 är i princip den lättaste som gjorts och den klockar in omodifierad på 198 kg.

Vad kör du på för belägg, Micke?

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Gillar inte RSV4-rumpan jättemycket, men race-båten blir ball! 190kg är imponerande, Laila's 750 är i princip den lättaste som gjorts och den klockar in omodifierad på 198 kg.

Vad kör du på för belägg, Micke?

Köpte SBS sinterd typ vanliga std belägg som ska palla lite extra om jag fattat rätt .

Metzler K3 :kär Mkt fina däck som verkar passa mig som handsken , fungera riktigt bra på Mantorp ! Perfekt slitage och fäste :Bugar

Sota ur tv4 ordentligt idag ialf

Bild från Mantorp :)

Bifogat

• rätt nice 50%.jpg
    rätt nice 50%.jpg
    183.1 KB · Visningar: 87
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Mantorp i långsam grupp ..endast den va enbart gatreggade dock 12pers på banan så :tuttar:yoparty

Dra upp volymen !!! Ingen Db-killer i :yoparty :banana

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Fick precis mail om att min Tuono är på väg med DB Schenker. Det känns verkligen precis som dagarna innan julafton när man var liten.

Jag har hittills aldrig provat på banåka, men måste nog försöka ta mig till en bana så fort som möjligt.

Hur gick det? Fick du någon hoj?
Är grymt nära att trycka på köp knappen själv.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Han sitter väl i nått lyckorus och stirrar ien vägg av häpnad av vad en hoj kan åstakomma hehe

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Idag kom Schenker med ett efterlängtat paket. Efter att ha laddat batteriet och fyllt på soppa har jag nu hunnit avverka 40 mil och jag är totalt imponerad av hojen. Att den skulle vara något särskilt visste jag efter att ha läst varje test och artikel, men ändå var jag inte förberedd på den upplevelse som väntade.

Trots att jag var tvungen att hålla igen på gasen på grund av inkörning fick jag en försmak av vad som väntar. Ljudet. Vridet. Effekten. Prestanda. Väghållning. Allt är helt lysande.

Så fort man startar hojen inser man att det är en riktig racer. Det märks att Aprilias ingenjörer verkligen gjort sitt yttersta för att skapa den bästa streetfightern helt utan kompromisser. Trots detta är den samtidigt relativt bekväm och snäll om man tar det lugnt.

Det enda problemet är det kommer att bli dyrt med alla bandagar och fortkörningsböter..

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Visst köpte du genom fordonshandel.se? Fungerade det ok? Några konstigheter? Kom den färdigregistrerad? Fick du ta märkesförsäkring hos svedea?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Aprilias ingenjörer verkligen gjort sitt yttersta för att skapa den bästa streetfightern helt utan kompromisser. Trots detta är den samtidigt relativt bekväm och snäll om man tar det lugnt.

Exakt ! man har 2 hojar i en . lite Dr Jekyll and mr hyde :banana

Ursprungligen postat av Micke65

Han sitter väl i nått lyckorus och stirrar ien vägg av häpnad av vad en hoj kan åstakomma hehe
Om du bara visste hur rätt du hade.. Det är en helt sjuk hoj.

Hehe vet av egen erfarenhet .

Vänta du bara tills inkörning är klar då du :)

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Visst köpte du genom fordonshandel.se? Fungerade det ok? Några konstigheter? Kom den färdigregistrerad? Fick du ta märkesförsäkring hos svedea?

Jajamän, det funkade hur bra som helst. Den kom färdigreggad och det var inga problem med transportstyrelsen. Jag har inte kollat med Svedeas märkesförsäkring utan kör på deras vanliga.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Oj vad jag blev sugen nu... :)

Det är bara att slå till! Jag blir mer och mer imponerad ju mer jag kör. Det är en helt otrolig maskin. Nästa tisdag är det dags för 100-milaservice på Bikeport. Sedan är det dags att gasa satan!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati