Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Skruvade en del på Gotland (när jag inte mätte och skruvade på andras fjädring) och efter det samt dagens övningar har jag följande inställning:

Fr Preload - Full in (=37 mm belastat häng)
Fr Rebound - 5 clicks out
Fr Comp - 6 clicks out (oprövat, kört med 4 på Gotland & Sviestad vilket funkade med Preload 4 varv ut men ger för mycket outnyttjad fjädringsväg med justerat häng)

R Preload - 10,5mm of thread showing (tror jag, orört från leverans, 27 mm belastat häng)
R Rebound - 10 clicks out (kört med allt från 8-15 utan riktigt rätt resultat)
R Comp -2 turns out

Flera av inställningarna ligger väldigt nära de du kör på Micke och viktmässigt skiljer det ingenting så de är nog bara en fråga om körstil. Andra skiljer mer, så där har jag antingen mätfel eller så är det dessa som ger skillnad i varvtid.. ;)
 
Last edited:

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Så då måste jag välja mellan bankörning eller bakhjulskörning... Det var ju (smilie som är ledsen).
Tack för era svar! Då släpper jag min fundering på om någon skev banan stått modell för just min sving.
Jag antar att när ni som har banslitna däck släpper era styren så drar era hojar också åt sidan?

Att ställa in chassit efter vikten är nog ett bra standardtips, men det är ju svårt att veta vad som är "fel".
När jag läst runt på nätet så har jag lagt på minnet att en bra utgångisinställning på hänget är
4 cm fram, och 3 cm bak. Sedan kan man justera 0,5-1 cm upp eller ner, fram och bak.
Ändrar man hojens vinkel så den lutar mer framåt så blir den mer snabbstyrd. Är den vinglig
så justerar man fjädrarna tvärt om.

När jag mätte efter kontrollrerad fabriksinställning så hade jag ett häng fram på 4,5 cm och bak 3,5.
Jag väger 95 kg så det verkar normalt. Justerhaken till bak följer av någon konstig anledning inte med
till någon hoj jag eller bekanta köpt, så där kunde jag inte spänna åt.
Jag höjde fram en halv cm så hänget blev 4 cm (skruvade bara ett varv), men kände direkt att hojen
inte kändes lika smidig, så jag sänkte den igen.
Hojen är ju som en gokart. En gokart med trimmad V8:motor. Den är riktigt smidig, men jag skulle inte
beskriva den som snabbstyrd. Jag har planerat att höja upp den en halv cm bak men då lär den
vobbla ännu lättare om jag förstått rätt.
Själva höjden vet jag inte om den påverkar väghållningen, utan jag gissar att vinkeln (förhållandet mellan
hänget bak/fram) är viktigast. Där borde väl mina 4,5 och 3,5 cm vara ganska neutrala?

Jag vågar inte ha för hårt justerade stötdämpare. När man sitter rak i ryggen på hård sadel så
är hojen ju rena katapulten. Första gången jag körde över vecken på sligerbulten lyfte jag från sadeln
och höll på att hoppa ut i fel fil.

Nu börjar MotoGP:t :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nej, det är klart du kan göra både och. Det är bara en fråga om hur nördig man är...

De mått du beskriver är ju helt klockrena för gatkörning, utifrån det är komp & retur en fråga om att testa eller fråga sig fram. Kom ihåg att förspänning inte har något med hårdhet att göra utan bara justerar var nånstans på fjädringsvägen dämparna jobbar.

Håller med dig om att den inte är direkt snabbstyrd. Jämförde med tantens GSX-R 750 som fått fjädring anpassad efter hennes vikt, och den svänger fan bara man rör knäna. Efter det justerade jag höjden på gaffelbenen som Micke65 har dem och det blev mer lättsvängt. Tillsammans med bättre justerat häng tror jag att det svänger bättre in i böj utan att överstyra i slutet av svängen.

Då du väger ca 10 kg mer än Micke och mig, skulle jag tro att 2 klick mer på komp och 3 klick mindre på retur är ett vettigt utgångsläge för dig med bibehållen förspänning. Sen är det bara att testa vad som är bekvämt utan att bli gungigt...

Exempel: Fram är grundläget för retur att den ska fjädra tillbaka utan att studsa upp och sätta sig. Är man sen lite tyngre än genomsnittsföraren (ca 85 kg inkl utrustning) kan man eventuellt släppa ett par klick extra. Motsvarande gäller kompressionsdämpningen, den ska tillåta fjädringen gå ner utan att bottna vid den största belastning du som förare kan åstadkomma. Sätt ett buntband runt ena gaffelbenet, när det stannar ca 1 cm ovanför nedre överfallet är du hyggligt rätt för gatåka, wheelies och enstaka bandagskörning.

Eller så är jag fullständigt ute och snurrar och det är därför mina varvtider ser ut som de gör... :dummer:huvet:rolleyes:
 
Last edited:

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Du har nog rätt. Förut har jag alltid spänt åt ett klick på retur för varje klick jag spänt
på komp, så att dom hängt ihop. När man är tyngre så skall man alltså istället minska
på returen. Fjädern orkar inte räta ut sig med samma hastighet som med lägre vikt. Det låter
ju logiskt.
Man skall tydligen kunna kolla att fram och bak återfjädrar med samma hastighet när man
kalibrerar returen, men det är svårt att bedöma tycker jag med otränat öga.

På Filip Backlunds trackday så provsatt jag en ZX-10 som dom hade som demohoj, och den var riktigt
hård i framgaffeln. Dom sa att den var standardinställd. Jag frågade Filip hur hård framgaffel dom
hade när dom tävlade. Om man hade riktigt hårda stötdämpare på bana eller om dom använde
hela fjädringsvägen. "Hela" sade han.
Jag vet inte, men jag har uppfattat som att fram kan det vara mjukt, men det är hårdheten
bak som bestämmer hur snabbstyrd och smidig hojen är. Man har ju också läst test där dom
skrev att Ducatin bara svänger in bra när gaffeln är bromsad i botten.

Hoppas att det stämmer för jag vill behålla så mycket komfort man kan få i dämpningen.
När jag körde på bana med riktigt hårt satta dämpare så var feedbacken riktigt bra och det kändes
som att man skulle fått tydliga signaler om hojen börjat sladda. Fast för hårda dämpare sliter
kanske mer däck och är fel. Kanske skall man köra med så mjuka dämpare man kan när man
lär sig få feedback som är tillräcklig ändå.

Jag skall också prova att sänka hojen 1 markering runt gaffelbenen, men resultatet kanske
blir samma som att sänka hojen samma höjd med fjäderförspänningen. Fast då blir ju
fjädringsvägen kortare förstås..


Hur får man ner knät i backen? Det känns som man sitter så högt. Jag hade tänkt att det skulle ske
i sommar men nu känns det långt borta. Jag har kört bakom andra som kör med knäskrap, så farten
finns där, men då skulle jag behöva hänga ut som tusan och får man ett framhjulssläpp så skulle
man trilla av direkt. Man blir inte modigare bara för man har helförsäkring tydligen :tungan


Radbrytningarna ser konstiga ut i datorn men på surfplattan ser det bra ut.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Precis så logiskt är det!

Hur man ska skrapa knät? Tja, antingen vinglar man fram och hänger ut som en apa eller så tar man sig tid och lär sig köra. Då kommer det naturligt när man får ut överkroppen på rätt sätt. Själv har jag mer eller mindre slutat skrapa, därmed inte sagt att jag lärt mig köra. Kan bara konstatera att det inte har så mycket med fart att göra...

Nej, fjädringsvägen påverkas inte av förspänningen. Eller ja, släpper du helt på komp och retur så finns det ju fysiska gränser...

Angående Ducati så säger ju det bara att deras inställning är alldeles för hårt åtskruvad för normal användning om man måste bromsa dem hårt för att kunna svänga. Det är ju bara korkat.

Filip har fjädring med hårdhet anpassad för honom. Att den knappt rörde sig beror på att komp och retur är inställt för att funka när han kör 1.05 på Gelleråsen, inte när du gungar på hojen i depå. Fjädern är fortfarande gjord för hans vikt som troligen är en del mindre än din, vilket betyder att han använder hela fjädringsvägen när han kör. Inte i depå...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lättare pipor hjälper också lite, nu när vi ändå är inne på shopping... :D

:crash om man nu har obegränsat med slantar så absolut:D skulle jag uppgradera en TV4r hade ordningen blivit ;
1. Bakdämpare (ttx)
2. Fälgar(factory)
3. Fotpinnar (justerbara)
4. Bromspump (rcs 19) + monoblock ok
5. Avgas (komplett med rejs ecu)
6. Beater tank
7. Gaffel (Öhlins fgrt)
8. Rsv4 bakdel

Meeen, nu har jag ju bara en läskig v2a så vem bryr sig...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja all info finns här nu :D

Vill du börja knäskrapa så är smc knix körningarna effektiva :tummenupp

Philip backlunds trackday ! Vilken då Jowe ?

Så då måste jag välja mellan bankörning eller bakhjulskörning
Nej då ..Kör där asfalten lutar uppåt åt höger ;)

Eller som du sa kompensera med kroppen .Eller dra ur luft ur backdäcket.


Angåend byta riktning så är Ialf min Tv4 bra där inte Superduke snabb men bra på detta , dock så förstår jag vad ni syftar på med en Orginal Tv4a.

Snok du glömde ett lättviktsbatteri ..hög tyngdpunkt på orginalbatteriet gör nog en del .. ;)



Flera av inställningarna ligger väldigt nära de du kör på Micke och viktmässigt skiljer det ingenting så de är nog bara en fråga om körstil. Andra skiljer mer, så där har jag antingen mätfel eller så är det dessa som ger skillnad i varvtid..

Vafan är jag så fet , du ser ut att vara en bit längre än mina 186cm ;)

Det ser ut som du kört mer än mig på bana , tycker det syns allra mest på omkörningarna .
Men hur som haver så känner jag mig en del snabbare med Metzler K3 så nu kommer det höras ..UR SPÅR ! :D

Visst ja min förspänning bak är ca 8mm för att få rätt läge på dämparn ..minns att jag skruva åt det alldeles för hårt i början så pass att hojen inte sjönk ner 1 mm .
Glöm inte att "gunga" till hojen innan ny mätning vid ändrade inställningar .
 
Last edited:

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Ja all info finns här nu :D

Vill du börja knäskrapa så är smc knix körningarna effektiva :tummenupp

Philip backlunds trackday ! Vilken då Jowe ?

Det var förra året på Mantorp. Då körde jag med RSV:n. Jag har aldrig sett någon
Tuono V4 på någon gruppkörning. Men nu känns det som det finns fler och fler där ute.
Jo förresten! Förra sommaren åkte jag en sväng med Apriliaklubben. Där var en trevlig kille som
hade en ny gul Tuono. Han hade en trevlig och fräsch tjej också som körde en kolfiberbelagd GSX-R.
De var riktiga banrävar. Jag tror han hade både någon avfyrningskontroll och snabbväxel monterat :)
Vi stannade vid någon flygraka o då drog han iväg full gas och när han kom tillbaka så luktade
det bränt och han sa "Nu är den inkörd" :tummenupp
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Den luktar inte bränt längre... :D

Jag gissade att det kanske var du men jag var inte helt säker.
Det var vid det tillfället som tankarna att byta till den nya Tuonon kom. Själv hängde man över styret, medan Tuonon såg bekväm ut med ett modernt utseende och en intressant motor. Efter 2 år med twin ville jag prova något annat, och vem vill inte ha en V4 liksom!
Möte med lastbilar var dock en ny upplevelse i början och över 140 vänder det...
Nacken är ett nummer stelare än vanligt också.
Jag avslöjade samtidigt att jag snålade in på elektronikpaketet. Blir nog
samlarvärde på hojen sen. Enda med manuell TC på många mil säkert :)
Jag är helnöjd. Får man drömma så skulle en Factorymodell sitta fint
med Öhlins, ett nummer vassare frambroms och ABS.
Och en TC. För säkerhetens skull då :tungan
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Blir en åsklös sommar för mig.
Verkstaden har letat efter vad som kan skapa missljuden i motorn och har väl hittat ett par smågrejer som behöver bollas med tekniska på spg.. Men han är på semester till 19/8 så det är bara glatt sitta och vänta.. Ska försöka se om dom är medgörliga till förlängd garanti eller om man måste blanda in högre instanser.. :zpy:död

Edit: och såhär bra är jag på att tjöra utan traction control på snikhojjen jag köpte tillsvidare eftersom dom inte var till nån hjälp med lånehoj pga deras stillestånd.
http://youtu.be/GUidNBDqkfg
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ola` i värmen .

Trist micke .. han verkar ha mkt sem har jag märkt ..


Hur som haver så finns det Filip Backlunds Trackdays tillgängligt :banana nu på Tis/ons, ska pallra mig dit på Tis om vädret blir ok "Gelleråsen"
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp

Mjaaa :hihi

Prövat lite med en Mra screen på hojen , ser ok ut och jag behöver inte hålla i mig så hårt i styret längre :D

Gelleråsen är fanemej den banan som är mest fysiskt jobbig att åka på men kul då man kommer in i den sas :banana

Strula till det lite med kamera som flög sin kos , soppa som tog slut 25L och mitt backdäck som jag pröjsade nyss är slut phuu . Men kul va det :rock

Några varv då den satt fast dock på ett sämre ställe men men håll till godo .

 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Har kört sporthoj tidigare alla år (med lägre styre alltså :)) så jag har svårt att vänja mig med att det känns
lite som om jag sitter med styret i knät. (Är 186 cm) Funderade på att vinkla ner styret för att
få det lite mer sporthojsaktigt men fortfarande bekvämt, typ Honda Firestorm... men
då kom det ännu närmare. Sen såg jag att styrhållarna är böjda bakåt ca 1 cm så jag vred
runt dom 180 grader.

Justerat styre.jpg


Resultatet blev att styret kom fram 2 cm och jag var lite osäker vid första turen om hojen
skulle slå knut på sig själv men det känns bra. Jag tror den wheelar o skakar på sig lite mindre också samt bättre feedback framtill.
Det är möjligt att den mer framhjulsorienterade körställningen gör mer skada än nytta i kurvorna, men jag
tror jag minns den tidigare känslan för att jämföra och det känns bra, men minnet är dåligt...
Vill någon prova vid tex Rosenhill så är det bara att hojta till. Vore kul med en direktjämförelse.
Styret känns fortfarande väl brett; kanske man skulle kapa någon cm också.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag är 188 och har relativt långa armar och ben...

Men visst kunde det vara ide' att prova den där vändningen. Är bara inte helt säker på hur bra det blir med styret framför gaffelcentrum. Tror iaf inte hojen lider av lite mer vikt på framhjulet, möjligen blir den aningen långsammare att svänga in.
Att du aldrig tidigare kört hoj med vanligt styre ställer till det för dig, körställningen är en annan helt och hållet och kräver mer vid sporthojsmässig körning. Detta styre är smalare och lägre än tidigare generationer, ville du ha en sporthoj skulle du köpt en RSV4. Denna hojen är bråkig, inte rejsig... ;)
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top